Bygga kök+tvättstuga. Budget 100.000B

Köpte klinkers idag som ska vara inne i skåpen (en detalj som jag glömt:eek:). Blir lättare att hålla rent än ha bara puts.
Kom över billiga sådana för 85B/m2. Säkert ingen höjdarkvalitet men hey, dom ska vara i ett skåp:p

Budgeten är som jag nämnde tidigare spräckt:oops:. Vi är uppe och nuddar 130.000B. Då är allt inhandlat för vidare bygge ink alla elartiklar såsom kabel, lampor, uttag o brytare.

Halvlek idag. Dom gick på lunch.

Dammar inte av för att det ska se snyggt ut på bilderna.

Tror att det kommer se ok ut när klart.
På 3:e bilden ser ni en detalj som jag gillar, att dom lagt en bit klinker på ovansidan. Det som är mindre sexigt är att målningen är katastrofal på järnet. Men å andra sidan så syns det inte från grannens soy 555.

Det som är spännande är att man kan lägga tid på små detaljer men strunta i det uppenbara.

Bild 4 så är nästa vägg putsad.

Vet inte riktigt hur det är tänkt, men frun har ngn idé om att efter putsen så ska det slipas och behandlas av ngt och som jag förstått det så ett lager klarlack över. Men fortfarande osäker på vad hon menar. Återstår att se;)

IMG_1098.JPG

IMG_1100.JPG

IMG_1101.JPG

IMG_1102.JPG

På bild 3 ovan ser ni listen som ligger i kanten till ovansidan där en liten bit klinkers finns.
Tidigare (för ett par år sedan) fanns bara plast att tillgå. Nu finns dessa i aluminium och är sju resor snyggare och förmodligen bättre.

Snart går dom hem o då kommer nya bilder. Om jag får säga det själv så blir det riktigt nice:)

Köpte klinkers idag som ska vara inne i skåpen (en detalj som jag glömt:eek:). Blir lättare att hålla rent än ha bara puts.
Kom över billiga sådana för 85B/m2. Säkert ingen höjdarkvalitet men hey, dom ska vara i ett skåp:p

Budgeten är som jag nämnde tidigare spräckt:oops:. Vi är uppe och nuddar 130.000B. Då är allt inhandlat för vidare bygge ink alla elartiklar såsom kabel, lampor, uttag o brytare.

Så kan det bli med budgetar som är en gissning i det flesta fall, det är inte bara du som har lyckats spräcka budgetar.
Jag gjorde ingen budget för hela bygget, bara ett estimat grovt räknat.
Så här mycket pengar har jag. Räcker inte det så fortsätter vi när det droppar in nya slantar.
Nu har vi redan betalat för husbyggare, elfirman, målarna bara tvättmaskin och vi bestämde att köpa en AC också. Har inte haft någon och vi klarar oss utan men Noi tänkte på att vi kanske får gäster från Sverige. Omtänksamt. Jag rätt mycket finlir kvar men det blir nog klart mitt bygge också. Skall redovisa senare på en annan tråd.

Hej

Här är en budget variant av kök hemma hos oss, ett genuint Isaankök, här klarar man att laga det mesta, man kan söla, rensa fisk, hantera nyslaktade ankor, höns och grisar m.m utan att det gör något, sluttande betonggolv med ett hål i muren så att allt vatten kan rinna rakt ut till träd, blommor och buskar utanför köket.

IMG_1250.JPG

Vi har ett stängsel över muren för att inte hundar, katter och höns ska ta sig in, stängslet gör även att röken försvinner och att det inte blir för varmt i köket.

IMG_1251.JPG

Här steks det potatis, vi har dubbla eldstäder så att vi kan laga flera saker samtidigt.

Mvh isan lover

Hej

Här är en budget variant av kök hemma hos oss, ett genuint Isaankök, här klarar man att laga det mesta, man kan söla, rensa fisk, hantera nyslaktade ankor, höns och grisar m.m utan att det gör något, sluttande betonggolv med ett hål i muren så att allt vatten kan rinna rakt ut till träd, blommor och buskar utanför köket.

IMG_1250.JPG

Vi har ett stängsel över muren för att inte hundar, katter och höns ska ta sig in, stängslet gör även att röken försvinner och att det inte blir för varmt i köket.

IMG_1251.JPG

Här steks det potatis, vi har dubbla eldstäder så att vi kan laga flera saker samtidigt.

Mvh isan lover
Helt klart bra med ett ute kök i Thai, vi har båda, inne och utekök

Några bilder från ett projekt som min bästa kompis står för. Han ville helt enkelt hjälpa en god vän till ett drägligare boende. Idén var ett litet prefab-hus med ett thaikök. Hon fick en budget men redan när de första bilderna på köket kom så var det ingen vild gissning att budgeten skulle spricka. Nåja. Det är bara pengar. Kommer till en del påbyggnader på huset och en del annat. Vi flyger ner den 20/11 med Thai, cattle class, (har köpt dyna av memory foam) till UBP via BKK. Sedan en dryg timmas bilresa ut i spenaten. Byn ligger i Sisaket, c:a två mil från staden Sisaket .

"Uteköket"
upload_2017-11-8_19-26-10.png

upload_2017-11-8_19-25-23.png

35m2 som byggs ihop med bostaden...

upload_2017-11-8_19-24-44.png

upload_2017-11-8_19-23-46.png

Får se hur långt de kommit när vi kommer ner...

Några bilder från ett projekt som min bästa kompis står för. Han ville helt enkelt hjälpa en god vän till ett drägligare boende. Idén var ett litet prefab-hus med ett thaikök. Hon fick en budget men redan när de första bilderna på köket kom så var det ingen vild gissning att budgeten skulle spricka. Nåja. Det är bara pengar. Kommer till en del påbyggnader på huset och en del annat. Vi flyger ner den 20/11 med Thai, cattle class, (har köpt dyna av memory foam) till UBP via BKK. Sedan en dryg timmas bilresa ut i spenaten. Byn ligger i Sisaket, c:a två mil från staden Sisaket .

"Uteköket"
upload_2017-11-8_19-26-10.png

upload_2017-11-8_19-25-23.png

35m2 som byggs ihop med bostaden...

upload_2017-11-8_19-24-44.png

upload_2017-11-8_19-23-46.png

Får se hur långt de kommit när vi kommer ner...
Måste vara ett drömhus för Thai;)
Gigantisk utekök och ett fint kåk på stolpar där man kan svalka sig under.
Det blir väl ljugarbänk och ytor och vila på därunder;):thumbsup:

Då kom leveransen av plåt.
Väntar nu på reglarna.

Försökte ta en bild där man ser ovan och undersida

IMG_0974.JPG
Det finns som med allt nackdelar med isoleringen. Den är limmad med kontaktlim mot den målade stålytan, har sett många ställen där den efter några år släpper och hänger ner i stora sjok.
Har själv två plåttak som isoleringen sitter kvar på. Men aluminiumfolien, som är mycket tunn, har gett sig av där en del skuvförband sitter. Galvanisk element mellan stålet och aluminiumet.
En teori jag har är att mitt plåttak som klarat sig utan släpp är vitt, medans min grannes som fått stora släpp är mörkrött. Ju mörkare ju varmare är välkänt. Bägge taken levererades av samma företag ungefär, samtidigt för sju år sedan.

Det finns som med allt nackdelar med isoleringen. Den är limmad med kontaktlim mot den målade stålytan, har sett många ställen där den efter några år släpper och hänger ner i stora sjok.
Har själv två plåttak som isoleringen sitter kvar på. Men aluminiumfolien, som är mycket tunn, har gett sig av där en del skuvförband sitter. Galvanisk element mellan stålet och aluminiumet.
En teori jag har är att mitt plåttak som klarat sig utan släpp är vitt, medans min grannes som fått stora släpp är mörkrött. Ju mörkare ju varmare är välkänt. Bägge taken levererades av samma företag ungefär, samtidigt för sju år sedan.
Riktigt intressant. Jag har varit försiktig med isolering här i värmen för har inte hittat underlag riktigt på att isolering mot värme skulle vara detsamma som isolera mot kyla.
Jag erkänner att har ingen tillräcklig kunskap i ämnet och har ju fått tips som jag kommer att läsa framöver.
Jag är rätt rädd för mögel som gärna uppstår om något inte funkar till hundra. Iännu större grad när man isolerar mot värme som kan bimda så mycket vatten.
Har läst rätt mycket om vita tak och isolering under takbeläggnimg. Under plåt fattar t o m jag att det gör underverk om det håller som du är inne på.
Hittar inga resultat av mätningar bara teorier vilket inte är detsamma.

Hej

IMG_1250.JPG

IMG_1251.JPG

Mvh isan lover
Så ser det ut här också på det flesta hus fast arbetsbord börjar komma mer och mer.
Annars är köket oftast längst in i huset eller utanför. När jag fick chansen att bygga ändrade detta till att bli ungefär som det var i Norden för femtio år sedan. Menar på landet
Köket första rummet.
Tycker det är betydligt lättare att jobba på bord än på golv och även Noi som har bott det mesta av sitt liv på stan har haft ett modernare kök.
Jag älskar att laga mat och har prioriterat detta till max, vi får se hur det blir.
Vi skall ha utekök också fast mera som en grill/rökningaplats och eventuellt en vedeldad ugn. Blir rätt intressant.
Annars föraktar inga lösningar bara de fungerar.

Riktigt intressant. Jag har varit försiktig med isolering här i värmen för har inte hittat underlag riktigt på att isolering mot värme skulle vara detsamma som isolera mot kyla.
Jag erkänner att har ingen tillräcklig kunskap i ämnet och har ju fått tips som jag kommer att läsa framöver.
Jag är rätt rädd för mögel som gärna uppstår om något inte funkar till hundra. Iännu större grad när man isolerar mot värme som kan bimda så mycket vatten.
Har läst rätt mycket om vita tak och isolering under takbeläggnimg. Under plåt fattar t o m jag att det gör underverk om det håller som du är inne på.
Hittar inga resultat av mätningar bara teorier vilket inte är detsamma.
Isolera mot värme är inte det enklaste. När man bott i den här värmen en längre tid året runt så börjar man förstå att man inte kan isolera bort värmen.
Värmen och den oftast höga luftfuktigheten gör att man måste kyla ner utrymmen man använder för sömn inomhus. Kyla dygnet runt skulle bli för dyrt, iaf för mig. Har sett att det finns de som lägger pengar på mängder av isolerande byggdetaljer, som isolerglas, dubblerade ytterväggar, takisolering etc. Tror det är svårt att få snabb payback på dessa åtgärder.
Riktigt långt taksprång och om möjligt en skuggig plats är mitt förslag.

Isolera mot värme är inte det enklaste. När man bott i den här värmen en längre tid året runt så börjar man förstå att man inte kan isolera bort värmen.
Värmen och den oftast höga luftfuktigheten gör att man måste kyla ner utrymmen man använder för sömn inomhus. Kyla dygnet runt skulle bli för dyrt, iaf för mig. Har sett att det finns de som lägger pengar på mängder av isolerande byggdetaljer, som isolerglas, dubblerade ytterväggar, takisolering etc. Tror det är svårt att få snabb payback på dessa åtgärder.
Sen är det inte vad man är för tålig gubbe en del tål inte en fluga flyger förbi andra klarar allt
Vad jag menar är varmt - kallt allt går att fixa. Min Thaifru säger om kyla, det finns kläder

Hej

Vi klarar ju oss utan AC men vi är ju normalt där på vintern och då är det ju lite svalare och fram för allt torrare luft än det är under ex.vis regnperioden, då räcker det med en fläkt som vispar runt luften om man blir varm, skulle jag bo året runt i Thailand hade vi nog också blivit tvungna att satsa på en AC för att kunna sova ordentligt.
Har varit i byn när det har varit över 40 grader dagtid, lagt mig när det var 33-35 grader inomhus och det var olidligt, det skulle jag nog inte klara i längden.

Läste om en Australiensare som hade grävt ned rör i marken, luften i rören kyldes av i marken och kördes sedan in i huset, fungerade skapligt enligt honom, men för övrigt är jag också inne på att skugga är väldigt viktigt, mycket träd på tomten och långt taksprång gör gott.

Mvh isan lover

1 m3 låter lite lite, men är det bra avrinning så funkar det kanske.

Om du har et tak som motsvarar 100 kvm i projektion mot marken och det regnar 50 mm så kommer taket ta upp 5 m3 så du klarar att samla upp 10 mm regn.

Annars är väl iden ganska bra!
Tanken ska ju bara samla upp överflödet som inte rännorna orkar med..

Senast redigerad av en moderator:
Så kan det bli med budgetar som är en gissning i det flesta fall, det är inte bara du som har lyckats spräcka budgetar.
Jag gjorde ingen budget för hela bygget, bara ett estimat grovt räknat.
Så här mycket pengar har jag. Räcker inte det så fortsätter vi när det droppar in nya slantar.
Nu har vi redan betalat för husbyggare, elfirman, målarna bara tvättmaskin och vi bestämde att köpa en AC också. Har inte haft någon och vi klarar oss utan men Noi tänkte på att vi kanske får gäster från Sverige. Omtänksamt. Jag rätt mycket finlir kvar men det blir nog klart mitt bygge också. Skall redovisa senare på en annan tråd.

Lite klantigt av mig att faktist kalla det budget, för jag hade inte i detalj räknat på på allt, så det blev ett "höftskott" men väl bra att veta vilka ramar man ska hålla sig inom. Har jag inte dessa ramar så kan jag sväva iväg ordentligt under resans gång;) Vi är alla olika, och jag känner mig sjäv ganska bra där 555

Hej

IMG_1250.JPG

IMG_1251.JPG

Mvh isan lover

Vi känner inte varandra så väl men jag hoppas du har sinne för humor;)
Du kan inte ha Puma shorts som en Phuket/Hua Hin turist, bara en Billabong tröja saknas:D:D:D

Nog för att det är praktiskt, men jag personligen hade inte klarat mig på ett sådant kök.
Skulle tagit en bild innan renoveringen. Ett bambubord där det fanns rens av olika slag. När jag kom fanns inget rinnande vatten i köket. Jag kunde helt enkelt inte laga mat där. Det tog emot lite.

Klinkers är så tacksamt att göra rent.

Fick dock en funderare nu. "Farsan" brassar käk på morgnarna i dessa keramikkärl. Heh, han får vara utomhus:rolleyes:

Liknande trådar

C
Svar
116
Visningar
15 K
Anonymos
A
A
Svar
88
Visningar