Bygga kök+tvättstuga. Budget 100.000B

Vet inte om detta kommer se bra ut på en mobil, men hittade lite spännande info som bekräftar det @Android sa, och för mig tidigare helt ovetande.

Granit Komposit Marmor
Hårdhet +++++ +++++ +++
Fläckavvisandet +++++ +++++ +++
Reptålighet ++++ ++++ +++
Värmetålighet ++++ +++ ++
Behov av
impregnering? Ja, men inte ofta Nej Ja

Men är det inte som man säger, att om man spottar på en sten tillräckligt länge så blir den blöt?
Förstår det uttrycket bättre nu;)
Apropå ditt stenbänk det ser ut att vara hård sten och är den slipad med riktigt fint slippapper/ diamantlip som det ser ut så borde den stå emot det mesta. Vänd på stenen och lägg en varm lite blöt kastrull eller kopp på den så ser du om det händer något på den oslipade sidan. Om det gör det så kanske behövs en sealer.
Jag slipade inte så mycket på min betongbord köpte färgad betong som man rollar på ytan, den blir vattenavvisande men vill att den glänser så la plyurethan på. Den är bättre än andra plaster, står emot uv strålar och ok med livsmedel. Rätt värmetålig också. Tar ändå flera veckor att bli riktigt hård.
Går även att marmorera med färg före sista strykningen men tyckte det blir för mycket dekoration kanske glömmer man bort att laga mat och ģlor på bordet.

Förutom en detalj "tid".
Tanken kommer att släppa ut x m3/s? samtidigt som det kommer i y m3/s? vatten från taket.
Delta (kan inte göra symbolen här) ackumulerat vatten =y-x är även beroende av tid/flöde.

Exakt, som jag skrev i inlägget innan måste du ha koll på flödet ut.

Men om du har 100 kvm och det regnar 50 mm som inte är ovanligt känns det som en tank på en femtedel är för lite, får du under samma tid till ett utflöde på 4 kubik så se till att öka utflödet till 5 kubik. Men blir ju lite teoretiskt med massa med antaganden.

Du får ett delta av mig Δ

Dörren är på plats.
Känns liiiite som "overkill" i säkerhet när man har ett hönsnät i övrigt:cool:

Faktum är att denna dörren var billigare än en skitdörr man lätt sätter foten igenom. Kan inte begripa att denna dörr med lås, karm och allt kostade under 2.000B när en sunkig plastdörr utan ram eller lås kostar mer:confused: Jo, det går att hitta billigare men inte med måtten 2x0,85 som denna är.

IMG_1076.JPG

IMG_1077.JPG

IMG_1078.JPG

IMG_1079.JPG

IMG_1080.JPG

Vet inte hur jag kortfattat ska få till detta, men gör ett försök (ni får tänka lite själva).

Det blir ofta kommentarer att thaiarna är si och så när det gäller effektivitet, kvalitet osv... (tänker på byggare nu).
Men en sak kan ingen ta ifrån dom, service och känsla för kunden, utan att ta extra betalt. Ett exempel.

Ni kan se på bilderna "T"-konstruktionen som jag ville ha för bänkskivan. Efter att dom sett min bänkskiva (som dom gillade) så vill dom gjuta en armerad platta så bänkskivan får stöd hela vägen "så den inte går sönder". Ok, det var väl trevligt, men strulig som jag är så sa jag att jag vill inte ha en ful betongkant på ett par cm strax under kanten.
Så det slutade med att ett par cm in, med en vinkel på 45* (det ska föreställa grader) så kommer plattan att hamna.

Strunt i detaljerna, det som är så jäkla härligt är att (och det är inte den första gången jag upplever detta) är att trots ett fast pris på ett jobb, så gör dom mer än som är avtalat utan att ta extra betalt. Prova det med en svensk hantverkare:eek:
Och näää, massor av svenska "hantverkare" gör inte jobbet värt det pris dom tar (men det är nog en annan diskussion) även om dessa är kunnigare.
Man får vad man betalar för är en bra måttstock. Här får man valuta för pengarna, i Sverige blir man besviken (min erfarenhet).

Jag betalar 30.000B för hela jobbet. Det är ca 7.500kr
Hemma kostar en snubbe 500, äh låt oss säga 400kr/tim vilket ger nästan 19 arbetstimmar vilket är 2,4 "gubbar" på en 8-timmarsdag. Det fixar dom inte att göra detta jobbet på. Jobbet blir säkert bättre gjort, men frågan är om det är värt att betala så mycket mer när det ändå kommer finnas fusk och slarv.

Hoppas ni förstår vart jag vill komma till. Här kan jag acceptera att ngt blev snett eller vingt (åter igen, man får vad man betalar för) medan hemma så kräver jag millimeterprecision (pga priset) men får sällan det.

Vet inte hur jag kortfattat ska få till detta, men gör ett försök (ni får tänka lite själva).

Det blir ofta kommentarer att thaiarna är si och så när det gäller effektivitet, kvalitet osv... (tänker på byggare nu).
Men en sak kan ingen ta ifrån dom, service och känsla för kunden, utan att ta extra betalt. Ett exempel.

Ni kan se på bilderna "T"-konstruktionen som jag ville ha för bänkskivan. Efter att dom sett min bänkskiva (som dom gillade) så vill dom gjuta en armerad platta så bänkskivan får stöd hela vägen "så den inte går sönder". Ok, det var väl trevligt, men strulig som jag är så sa jag att jag vill inte ha en ful betongkant på ett par cm strax under kanten.
Så det slutade med att ett par cm in, med en vinkel på 45* (det ska föreställa grader) så kommer plattan att hamna.

Strunt i detaljerna, det som är så jäkla härligt är att (och det är inte den första gången jag upplever detta) är att trots ett fast pris på ett jobb, så gör dom mer än som är avtalat utan att ta extra betalt. Prova det med en svensk hantverkare:eek:
Och näää, massor av svenska "hantverkare" gör inte jobbet värt det pris dom tar (men det är nog en annan diskussion) även om dessa är kunnigare.
Man får vad man betalar för är en bra måttstock. Här får man valuta för pengarna, i Sverige blir man besviken (min erfarenhet).

Hemma kostar en snubbe 500, äh låt oss säga 400kr/tim vilket ger nästan 19 arbetstimmar vilket är 2,4 "gubbar" på en 8-timmarsdag. Det fixar dom inte att göra detta jobbet på. Jobbet blir säkert bättre gjort, men frågan är om det är värt att betala så mycket mer när det ändå kommer finnas fusk och slarv.

Hoppas ni förstår vart jag vill komma till. Här kan jag acceptera att ngt blev snett eller vingt (åter igen, man får vad man betalar för) medan hemma så kräver jag millimeterprecision (pga priset) men får sällan det.

Nä hemma får du betala för mm då blir det dyrd

I thiland betalar du för hur det ser ut om du tiitar från andra sidan sojen.

Nä hemma får du betala för mm då blir det dyrd

I thiland betalar du för hur det ser ut om du tiitar från andra sidan sojen.

555 den var bra:)
Men hellre att det ser bättre ut från andra sidan gatan för skitpris, än ser hemsk ut när man står i rummet för den pengen;) (mindre frustrerande)

Hur tjock var stenskivan? Min. 40 mm för att lägga den självbärande gissar jag på från bilden. Se till att få armeringen så långt ut som möjligt, där det fortfarande går att få snyggt;) annars gör den ingen nytta. Ytterkanter är alltid mest utsatta.

Ska man ge dricks då? Då betalar man ju för extra arbetet, fast jag tycker att man ska göra det:wai: Ger man dricks för millimeterprecisionen hos en svensk hantverkare, om man får det?

Hur tjock var stenskivan? Min. 40 mm för att lägga den självbärande gissar jag på från bilden. Se till att få armeringen så långt ut som möjligt, där det fortfarande går att få snyggt;) annars gör den ingen nytta. Ytterkanter är alltid mest utsatta.

Ska man ge dricks då? Då betalar man ju för extra arbetet, fast jag tycker att man ska göra det:wai: Ger man dricks för millimeterprecisionen hos en svensk hantverkare, om man får det?

Attans va du ska vara besvärlig:oops:;)

Skivan är ca 20mm, så då gjorde dom rätt i att göra en förstärkning än den "T"-konstruktion som jag hade tänkt mig? Har juh ingen susning om detta (förutom att naturligtvis så är ytterkanter mer utsatta). Stenskivan väger bly och trodde att den per automatik skulle vara robust:p men lär mig mer och mer efterhand som ni kommenterar, vilket uppskattas. Förhoppningsvis så kan ngn annan ta del av infon o slippa göra bort sig som jag:D

Vad gäller dricks så har jag tidigare provat alkohol som nam jaj, funkar ej... Jo glada blev dom men jobbet blev därefter.
Att inte ge ngt alls funkar heller inte.
Dessa får utöver vatten, läsk. Inget som jag bestämt, det var tanten. Det funkar hitintills bra. Vi får se på resultatet sen:)

Attans va du ska vara besvärlig:oops:;)

Skivan är ca 20mm, så då gjorde dom rätt i att göra en förstärkning än den "T"-konstruktion som jag hade tänkt mig? Har juh ingen susning om detta (förutom att naturligtvis så är ytterkanter mer utsatta). Stenskivan väger bly och trodde att den per automatik skulle vara robust:p men lär mig mer och mer efterhand som ni kommenterar, vilket uppskattas. Förhoppningsvis så kan ngn annan ta del av infon o slippa göra bort sig som jag:D

Vad gäller dricks så har jag tidigare provat alkohol som nam jaj, funkar ej... Jo glada blev dom men jobbet blev därefter.
Att inte ge ngt alls funkar heller inte.
Dessa får utöver vatten, läsk. Inget som jag bestämt, det var tanten. Det funkar hitintills bra. Vi får se på resultatet sen:)
Lite krånglig är kul:).
Nää, inte gjort bort sig. Se skivan som ett vackert alternativ till ex. klinkers/sjösten som jag har lagt som bänkskiva flera ggr i Sverige för där är en snarlik sten svindyr, flera tusen kr/löpmeter tror jag att den där skulle kostat om den går att få tag på. Sjösten har jag behandlat med rapsolja för jag ville inte blanda klinkerolja med matlagning, inga kommentarer om eller minnen av att det luktade illa. Fogarna mörknade det är nackdelen, blev mörkgrå istället för ljusgrå som planerat;) Asch, en smaksak viket som är snyggast och mer praktiskt med mörkare fogar:nod:

Detta är inte den skivan av sten vi pratade om innan. Det är vanlig (men aningen större) klinkers.

EDIT: Storleken är 1,20 x 0,8
Säljs i 2pack på Home Pro. Fick dom på extrapris för lite över 500B/paket

EDIT2: Det gick 3 paket till bänken

Senast redigerad av en moderator:

Liknande trådar

C
Svar
116
Visningar
15 K
Anonymos
A