Jag känner inte igen mig i din beskrivning av ryssar men så har jag bara bott här i Pattaya i 13 år. Dom jag möter på stan och på bathbussar till och från Jomtien är oftast parfolk, familjer och snygga brudar som jag inte stör mig på det minsta. Var har du fått dina dåliga erfarenheter ifrån och vem är det som uttalar sig rasistiskt ?
Jag är bara en vanlig turist på typiska turistorter så det har blivit mycket barer, restauranger och stranden för min del under åren i Thailand..så jag har stött på en hel del ryssar genom åren.
Jag har turistat i Thailand nästa årligen sedan 2000 oftast 2-4 mån/år.
De första åren (och då träffade jag knappast inga ryssar) reste jag runt en del men avslutade alltid med Phuket.
När ryssarna på allvar (i större mängd) började turista i Thailand så betedde de sig precis som IL beskriver (och det är lite mer än 13 år sedan)…i alla fall på på Phuket och jag tror inte de betedde sig annorlunda på andra ställen.
De första åren hamnade de exempelvis i dispyter så gott som dagligen om betalning och emellanåt till och med i slagsmål med personalen som hyrde ut solstolar (om de inte slogs inbördes).
Jag har upplevt flera gånger hur de uppträdde väldigt illa mot restaurang och butikspersonal.
Ganska ofta kom de med öl och brännvin från 7-eleven med sig till restaurangen och beställde in den billigaste rätten från menyn och rensade salladsbuffén (gratis) på frukt och grönsaker varje gång den fylldes på.
Så man kan nog tacka ryssarna att det sällan finns någon salladsbuffé på de små thairestaurangerna nu för tiden.
Jag har upplevt hur de satte i system att ifrågasätta notan vid betalning för att pruta på priset (och fått det bekräftat av personalen att det hände ganska ofta )
Och det finns många andra exempel på dåligt uppförande från ryssar på den tiden.
Det är ganska märkligt att du aldrig råkat ut för någon störig ryss eller skränigt kinessällskap i en restaurang om du bott i Thailand så länge och varit ute i svängen.
Jag har råkat ut för bådadera under mina korta vistelser i Thailand.
När jag var nere i vintras märkte jag som du säger att idag är det mycket parfolk och familjer.
Att det skett en förändring till det bättre bland ryska turister genom åren kan jag väl hålla med om.
Men jag märkte att många av dom fortfarande har en stöddig och nedlåtande attityd mot personal på olika ställen.
Och jag stör mig fortfarande på ryssar..till och med mer än jag gjorde då fast av andra anledningar.
Sen får du gärna kalla mig rasist om du vill.