Jättebra sodom (hemskt nick, hoppas du inte är vad ditt nick är ;D), annars kanske det blir gomorra, hahah. ;D ;D ;D
Jättebra om språket här, jag är ny också och är hur intresserad som helst av språket. Har dock en del kunskaper om thai.
Tänkte lite på en sak, när man lägger till ”ord”, som du vet finns ju en massa ord för olika saker och det finns massa ord som betyder samma men i olika sammanhang och det är viktigt i alla språk faktiskt och inte minst Thai.
Så att bara ge ett exempel på vad ett ord betyder kan få lustiga konsekvenser i verkliga livet när man skall prata thai.
Jag själv tycker att man så långt det är möjligt skall använda ord som thai pratar på gatan, vardagliga ord, för gemene folk på gatan kan säkert bara 40% av sitt språk och då komma med ord som knappt används är inte speciellt gångbart.
De tycker säkert att du är en akademiker som vill show off ;D.
Så när ni lägger in ord och fraser, tänk då på att ge exempel och i vilka situationer ordet frasen används, inte lätt för det krävs ju en hel del erfarenhet av att tala språket på gatan, så jag förstår.
Men tänk också på att ta vanliga ord som thai ändvänder och kopiera inte bara något från Internet eller bok, för det överensstämmer sällan med språket på gatan, för språk handlar om kommunikation och kommunikationen förs inte via böcker utan mellan människor i vardagen och detta är speciellt viktigt när det gäller Thai.
Om vi tar din rad här:
อะไรนะ a[sup]L[/sup] rai na[sup]H[/sup], okey, visst kan det betyda ”vad sa du?”, men det har vidare betydelser än så, egentligen är det ett uttryck för ”vad då?, vad är det frågan om?, och inte bara ”vad sa du”. Om vi skall vara riktigt petiga så bör det vara บอกว่าอะไรนะ baak[sup]L[/sup] waa[sup]F[/sup] a[sup]L[/sup] rai na[sup]H[/sup] . baak och waa implementerar att säga något, tala om något och då har vi genast klart och tydligt visat vad vi vill, men visst det duger med det du säger.
เดี๋ยวก่อน [diijŏw k`åån]
Vänta lite.
รอ raa är mycket vanligare eller รอเดี๋ยวนะครับ raa diaao[sup]S[/sup] na[sup]H[/sup] khrap[sup]H[/sup], medans เดี๋ยวก่อน betyder ”senare, efter, skall vi göra det t ex.
แป๊บนึง [bp´äpp nung]
Ett ögonblick!
Okey, men används knappast utan som jag sa รอ raa används mest för allt som har med "vänta, ett ögonblik osv".
ง่วงจะตาย [ngwâng djà dtaaj]
Jag är dödstrött/sömnig.
Kan inte tänka mig att en thai använder detta även om det betyder som du säger.
เหนื่อย neuay[sup]L[/sup] = utpumpad, trött, sliten, används alltid vill jag säga, min fru säger det jämt och ständigt ;D.
Detta implementerar också "uttråkad och trött, alltså i den andemeningen, jag är trött på detta". Min fru använder detta ord jämt om allt som har med "trötthet" att göra, jag är trött på folk, jag är trött rent sömnig, jag är trött på allt osv.
Sen har vi detta med แรก rääk[sup]L[/sup] och ที่หนึ่ง - thii[sup]F[/sup] nung[sup]L[/sup] – första, nä vi kan inte kategoriskt säga att แรก rääk[sup]F[/sup] är vanligare än ที่หนึ่ง, för vi kan inte jämföra dessa helt ut.
แรก rääk[sup]F[/sup] vill jag säga är väldigt ovanligt. I Thai har man det skrivna språket och talade språket och det finns ju i alla språk faktiskt, vi skriver på ett sätt och talar på ett.
ที่หนึ่ง thii[sup]F[/sup] nung[sup]L[/sup], används främst när man räknar, alltså den första oktober วันที่หนึ่ง ตุลาคม wan thii[sup]F[/sup] neung[sup]L[/sup] dtoo[sup]L[/sup] laa khom.
แรก rääk[sup]F[/sup] används när det gäller det ”primära, den första gången, det initiala”. Se meningen nedan!
นี่เป็นครั้งแรกที่ผมมาเที่ยวโคราช
ครั้งแรก
khrang[sup]H[/sup] rääk[sup]F[/sup], första gången!
nii[sup]F[/sup] bpen khrang[sup]H[/sup] rääk[sup]F[/sup] thii[sup]F[/sup] phom[sup]S[/sup] maa thiaao[sup]F[/sup] kho raat[sup]F[/sup]
Det (här) är första gången jag besökt Korat.
Så alla som vill bidra till språket tänk på detta, fraser samt ord kan ha olika betydelser i vilken omgivning ni befinner er, omständigheter, till vem talar jag till, osv. Thai är lika mycket eller kanske mer styrt av just det jag sa ovan än toner eller uttal.
Jag använder bokstäver upphöjda sådana för transkriberingen, tycker det är mer pedagogiskt.
F = fallande ton, H =hög ton, S = stigande ton och L = låg ton, mellanton inget.
Tycker som Sodom, ge tonerna när ni transkriberar annars är det värdelöst, ingen kommer att kunna veta hur det skall uttalas om ni inte markerar med vilken ton ordet skall uttalas med.
Lyco