Glimtens bilder

Nu är vi ute och går lite

På denna gata så handlade vi allt vi köpte med oss hem, det är soi'en mitt emot utsiktsplatsen
DSC_0464.JPG

DSC_0465.JPG

DSC_0466.JPG

Va upplyst det var på Loas sidan! Stor stad?
Det är Savannakhet som syns på Laos sidan, den staden har byggts ut en hel del sen jag var där 2011. Bussar går varje dag dit från Mukdahan med bl. a. turister som behöver förnya sitt visum. Med flod båtarna kan både thai och Laos åka fram och tillbaka med mellan länderna.
Det går att handla med thai pengar där, men har man otur så får tillbaka växeln i kip (Laos pengar), mat och hotell kostar lika mycket som på den thailändska sidan, på den tiden jag var där, då fick man 1000 kip för en krona, bamii och dricka kostade för 2 personer då runt 52000 kip. Det finns till och med ett thai konsulat där som går att se från thai sidan, men när jag var där så var det ganska slitet, dock så finns det fler restauranger längs floden på Laos sidan, en av dom kan ses på min avatar

Det är många Laos som handlar i Mukdahan och tar med sig bl.a. mat tillbaka till laos med både flodbåtarna och bussarna, en tur över Friend Ship bridge 2 kostade på den tiden 45 bath per person

Senast redigerad av en moderator:
Dom som kapade ner träden kommer snart tillbaka och kapar ner trädet dom lämnade, då det trädet inte var bra att göra kol av, då lär grannarna ha ved till sina grillar, och vi får då 5 säckar kol som vi kommer att ge till svärföräldrarna, sen får dom göra vad dom vill med det, vill dom ge bort till släkten varsin säck så kan dom göra det

Dom första som kom ville ha 15000 bath för att ta ner träden och sen skulle dom lämna dom där dom föll, men det tackade vi nej till, då kom dessa personer och sa att dom ville ha 200 bath för soppa till motorsågen plus att dom forslade bort det som gick att göra kol av och att vi då även får 5 säckar kol

Nästa steg är att få bort all bambu på baksidan så man slipper ormar och annat skit som håller till där och sen en hel del buskar och bråte som har samlats på baksidan

Vi har redan planterat nya träd, det blev mango istället då det är lite godare än tamarin

Hittade detta i vatten skålen till hunden hos svärföräldrarna

DSC_0535.JPG

Ena kusinen håller på att såga ner några grenar, en sådan såg skulle man kanske investera i

DSC_0550.JPG

Liknande trådar

Tillbaka
Topp