Har de nya uppehållsreglerna någon praktisk betydelse?

suriya

Forumveteran
Jag tänkte skippa visum denna gången eftersom de nya reglerna från 29:e Augusti 2014 säger att man har rätt att 1 gång förlänga sitt uppehåll med 30 dagar efter att ha rest in utan visum.
http://www.thaitravelblogs.com/wp-content/uploads/2014/08/NewRegulation_en.png

För säkerhets skull kontaktade jag Norwegian för att försäkra mig om att de inte skulle neka mig att flyga med hänvisning till att min återresa är mer än 30 dagar efter inresan. De slingrade sig en massa och hänvisade mig till ambassaden. Så jag har frågat ambassaden också, men inte fått något svar.

Dock står det "For Swedish passport and others 49 countries who are on the TOURIST VISA EXEPTION can stay in thailand without a visa up to 30 days(when you arrive by airplane), if you have a proof of departure from Thailand within 30 days." på deras hemsida.

Så om man ska ha någon nytta av de nya reglerna så måste man tydligen boka en kortare resa först och ändra återresan när man väl har kommit in i Thailand?

Jag kom fram till att det inte är värt all osäkerhet och eventuellt besvär och skaffade mig ett visum som vanligt istället, men det skulle vara intressant att veta om någon har haft nytta av de nya reglerna tycker jag. :)

Jag tänkte skippa visum denna gången eftersom de nya reglerna från 29:e Augusti 2014 säger att man har rätt att 1 gång förlänga sitt uppehåll med 30 dagar efter att ha rest in utan visum.
http://www.thaitravelblogs.com/wp-content/uploads/2014/08/NewRegulation_en.png

För säkerhets skull kontaktade jag Norwegian för att försäkra mig om att de inte skulle neka mig att flyga med hänvisning till att min återresa är mer än 30 dagar efter inresan. De slingrade sig en massa och hänvisade mig till ambassaden. Så jag har frågat ambassaden också, men inte fått något svar.

Dock står det "For Swedish passport and others 49 countries who are on the TOURIST VISA EXEPTION can stay in thailand without a visa up to 30 days(when you arrive by airplane), if you have a proof of departure from Thailand within 30 days." på deras hemsida.

Så om man ska ha någon nytta av de nya reglerna så måste man tydligen boka en kortare resa först och ändra återresan när man väl har kommit in i Thailand?

Jag kom fram till att det inte är värt all osäkerhet och eventuellt besvär och skaffade mig ett visum som vanligt istället, men det skulle vara intressant att veta om någon har haft nytta av de nya reglerna tycker jag. :)
Ingen kollar väl på hemresan. När jag åkte ner nu sist var det på en enkel biljett. Sen annan enkel biljett, med annat bokningsnummer, för hemresan. Orsaken var att jag åk frun åkte ner olika datum men hem tillsammans och då ville vi ha samma bokningsnummer till hemresan för att få sitta bredvid varandra.

Ingen bad om giltig hemresa för varken mig eller frun (som reste på sitt svenska pass). Vill man helgardera sig köper man en enkel hemresa inom 30 dagar som är fullt återbetalningsbar ...

När jag åkte ner nu sist var det på en enkel biljett. Sen annan enkel biljett, med annat bokningsnummer, för hemresan. Orsaken var att jag åk frun åkte ner olika datum men hem tillsammans och då ville vi ha samma bokningsnummer till hemresan för att få sitta bredvid varandra.

Ingen bad om giltig hemresa för varken mig eller frun (som reste på sitt svenska pass). Vill man helgardera sig köper man en enkel hemresa inom 30 dagar som är fullt återbetalningsbar ...

Precis sådant som jag tycker är intressant att veta. :) Jag har också åkt på enkelbiljett förr, men saker och ting kan ju ändra sig...

Ni kan boka tur och returbiljetter var för sig och länka ihop dem senare genom att ta kontakt med flygbolaget. Så brukar vi göra.

Senast redigerad av en moderator:
Ingen kollar väl på hemresan. När jag åkte ner nu sist var det på en enkel biljett. Sen annan enkel biljett, med annat bokningsnummer, för hemresan. Orsaken var att jag åk frun åkte ner olika datum men hem tillsammans och då ville vi ha samma bokningsnummer till hemresan för att få sitta bredvid varandra.

Jag och familjen åkte ner på olika datum i somras. Jag bokade returbiljetter till samtliga med Thai. Samma hemresedag för oss alla. Sen fixade resebyrån gemensam seating på hemresan, inga problem. Vissa resebyråer har den servicen inkluderad, hos andra får man betala en extra slant.

Dom allra flesta bolagen kräver returbiljett.Anledningen är, att om du inte kommer in i landet, så är dom skyldiga att ta dig tillbaka.

Jag och familjen åkte ner på olika datum i somras. Jag bokade returbiljetter till samtliga med Thai. Samma hemresedag för oss alla. Sen fixade resebyrån gemensam seating på hemresan, inga problem. Vissa resebyråer har den servicen inkluderad, hos andra får man betala en extra slant.
Det är ju en av nackdelarna med Thai. Det är ju bättre att bara beställa enkelresor så lägger man upp resan som man vill. Förr var det ju också dyrare om returresan skulle ske mer än tre månader efter ditresan.

Finns ju ingen nackdel att boka bara enkla resor.

Annars går det bra att bara skicka epost till flygbolaget och be att de kopplar ihop era biljetter och sätter er tillsammans. :) Har gjort det två gånger med KLM, och det går nog bra att göra samma sak med andra flygbolag också.

De gånger jag har sett på den möjligheten har det alltid blivit mycket dyrare, men det kanske är nya billigare tider nu? :)
Har det inte blivit dyrare tider att köpa resa med Svensk Krona nu, farsan och dom köpte resa för Februari och blev chockade hur mycket dyrare flygresan var nu än dom andra åren dom flygit ner?

Ingen kollar väl på hemresan. När jag åkte ner nu sist var det på en enkel biljett.

Har ni andra samma erfarenhet, att man inte kollar om det finns en utresa inom 30 dagar när ni reser in utan visum?

För egen del har jag bara väldigt gamla erfarenheter av att resa in utan visum, så det kan ha ändrat sig mycket. Den gången jag reste in utan visum på enkelbiljett var det dock ingen som kollade, precis som för Janne. :)

Har det inte blivit dyrare tider att köpa resa med Svensk Krona nu, farsan och dom köpte resa för Februari och blev chockade hur mycket dyrare flygresan var nu än dom andra åren dom flygit ner?

Jag tycker också att det verkar ha blivit dyrare, men inte så mycket. Dock var det jag svarade Janne om att min erfarenhet som jag fick tidigare att två enkla biljetter är betydligt dyrare än en tur och retur.

Jag tycker också att det verkar ha blivit dyrare, men inte så mycket. Dock var det jag svarade Janne om att min erfarenhet som jag fick tidigare att två enkla biljetter är betydligt dyrare än en tur och retur.
Men det gäller väl inte med Norwegian? Annars är det dyrare med enkel på andra bolag.

Men det gäller väl inte med Norwegian? Annars är det dyrare med enkel på andra bolag.

Ja, så kan det faktiskt vara. Med Norwegian fick jag intryck av att jag köpte två enkelbiljetter snarare än en tur- och returbiljett, men jag har inte checkat om priset ökar om man bara beställer den ena. :)

Det är ju det so är det bästa med Norwegian, total frihet. man kan köpa både enkla och ToR samma pris på ToR som på de samma två enkla. Dock ändras priserna hela tiden pga efterfråga, både upp och ner, så man få va lite smart och is i magen ...

Liknande trådar

Tillbaka
Topp