Hur bemöter vi och hur blir vi bemötta av våra nya familjer?

Har tänkt börja träna lite på gym också, gillar det inte värst men det är bra för hela kroppen.
Jag försöker ligga lågt när det är som varmast och träna tidigt. Jag tål värme rätt bra annars.
Jag har lurat min sambo Noi på cykel också, skall köpa en riktigt bra hoj till henne så det blir roligt på riktigt många förstår inte hur viktigt det är med bra cykel.
Göra har man haft hela livet nu kan man ta det lite lugnt ibland.
Här har du en riktigt fin cykel åt henne,350 tusen är priset.

IMG_20161207_154501.jpg

Ja den är säket fin men har lärt mig att det finns alltid en billigare variant. Jag är inte en saknörd så en bra grej räcker för mig och för henne.
Kan en hel del om cyklar för har hållit på med detta en livstid. Vet precis vad hon skall ha och det skall hon ha. Kostnad blir sådär 30 40 tusen bath. Sedan skall jag lära henne allt som gör cykling som är världens bästa sport

Gav 16 tusen bath st för våra här nere , tycker att man får mer för slantarna här , bra cycel med bra shimanoväxel , finns skit och sen finns det skit sen kommer det bra grejor , ungefär där du är på detta pris , sen finns ju allt uppåt , frågan är om det inte räcker , i alla fall för oss

Detta var förra året , nu betydligt mer vältränad ....

Jag själv Nongprue.jpg

Gav 16 tusen bath st för våra här nere , tycker att man får mer för slantarna här , bra cycel med bra shimanoväxel , finns skit och sen finns det skit sen kommer det bra grejor , ungefär där du är på detta pris , sen finns ju allt uppåt , frågan är om det inte räcker , i alla fall för oss

Jag själv Nongprue.jpg

Tja Phonta!

Hälsa Pottan att han kanske får besök under jul/nyår

Jag själv Nongprue.jpg

Vilka muskelknutte, eller råkar du hålla in magen en liten stund? Skönt att få kunna andas igen ;)

Vilka muskelknutte, eller råkar du hålla in magen en liten stund? Skönt att få kunna andas igen ;)
Behöver jag definitv inte göra , och idag är det ett snyggt sixpack , men det har jag fått jobba för i min ålder. Finns en USA kille på gymet . ett par år yngre än mig , satan så vältränad han är , dessutom grymt trevlig , inte som alla djäkla dryga engelsmän här nere , stöter på allt och alla ,helt utan stil

Jag själv Nongprue.jpg
Phonta om det är ditt hus på bakgrunden så förstår jag varför du vill från isaan emellanåt. Fast innerst inne tror jag att du gillar isaan har bara lite svårt att inte låta bli att njuta av andra vyer också.

Phonta om det är ditt hus på bakgrunden så förstår jag varför du vill från isaan emellanåt. Fast innerst inne tror jag att du gillar isaan har bara lite svårt att inte låta bli att njuta av andra vyer också.
Nä huset i Isaan är grymt fint , 87 m2 med krossat massor i golven , två sovrum , innekök samt utekök ,wc dusch mm, grymt fint Faranghus som min fru byggt och bekostat själv efter 3 års arbete i Sverige , iofs inte så dyrt när en farang inte står för filolerna,, 110 tusen Svenska kostade det , inklusive elen indragen .... sen har jag plockat in ett ac det andra tog gumman , lite möbler har jag väl stått för samt en traktor , annars var allt serverat ... Nää vyerna är vackra , eller kanske bättre säga ,platta , hade det varit uppe i Naan eller Chang Mai så hade jag nog trivts bättre ..

Hej

Själv har jag också två svärföräldrar att berätta om, var först gift med en tjej ifrån Petchabun provins 1987, hennes "föräldrar" var egentligen en morbror och hans fru, eftersom hennes mamma dog när hon var tre år, hennes far hade dödat någon och var på rymmen.

Här blev jag otroligt väl bemött både av min blivande svärfar och hans fru, samt övrig släkt, den ende som var lite tveksam var hennes farfar, han var väldigt skeptisk till utlänningar, men när farfar såg att jag återkom, klarade mig i byn och tog väl hand om tösen började han tina upp, så det tog några år att bli kompis med honom, det började på så vis att han plötsligt en dag hade varit och köpt en stor fisk och några öl, det skulle han bjuda mig på, familjen fick laga till fisken och sen skulle jag och han sitta vid ett bord och äta ensamma, efter detta behandlade han mig som övriga i familjen.

Min dåvarande frus familj hade Tamarindodlingar och risodlingar, dessutom drev frun i huset en butik, med varor och nudelservering, svärfar var en av få som hade bil, man var först i byn med TV o.s.v, det fanns inga utlänningar i byn eller dom närmaste 5 milen runt den, så det var bara att försöka lära sig Thai, familjen lät mig vara med på allt, hjälpa till i butiken, åka med svärfar och hämta varor, köpa material o.s.v, ibland lade vi ut nät och fångade lite fisk.

Vi tvättade oss i vatten ifrån lerkrukor alternativt badade i floden, det var spännande att vandra ned dit för ett kvällsdopp i mörkret med en ficklampa i handen, för mig var det lite av en drömtillvaro.

Svärfar var dock notoriskt otrogen och inte sällan blev det ett besök på någon karaokebar eller bordell när vi var ute och for med bilen, han erbjöd även mig kvinnor, men jag tackade alltid nej, för mig betydde ett gitfrermål och trohet något.

Svärmor hade mig som sin gunstling, hon var ifrån Kambodja och av alla ansedd som oerhört snål, men mig gav hon allt, köpte kläder till mig, gav mig pengar, lånade ut pengar till mina Svenska vänner som kom på besök, såg alltid till att jag fick bra mat o.s.v, hon skämde verkligen bort mig.

Efter 10 år separerade jag och deras dotter som nu bodde i Sverige, dom blev jättearg på henne och jag fortsatte besöka dom som vanligt, mitt ex återvände inte hem på över 10 år, jag och mina Svenska kompisar besökte familjen enda tills svärfar gick bort i Aids.

Men jag och min nuvarande fru hann hälsa på honom innan han dog, han erbjöd oss då att gratis ta över hans tamarindodling, han ville att vi skulle flytta till byn och skaffa barn där, frugan blev intresserad men jag avböjde eftersom det är långt mellan Petchabun och Nong Khai, men en oerhört snäll människa var det, han grät varje gång jsg åkte tillbaka till Sverige.

Mvh isan lover

Hej

Hos min nuvarande frus föräldrar i Nong Khai provins var det lite annorlunda, dom var betydligt fattigare än mina förra svärföräldrar, ingen bil, ingen traktor, ingen moped o.s.v, hela området och byn var betydligt fattigare och mindre utvecklad än byn i Petchabun provins.

Jag blev ok bemött, men svärfar som var analfabet och näst intill en inföding tog det allt några år att bli riktig kompis med, det var nog lite upp till mig själv stt visa vad jag dög till, han såg nog ingen direkt fördel utan befarade kanske snarare lite mer problem när hans dotter kom hem med en falang.

I den här familjen talade alla Lao, all mat var Lao och man levde för dagen, ingen som helst planering eller framförhållning existerade, jag köpte några stolar och ett bord men bara jag och frugan ville använda dom, övriga fortsatte sitta på golvet, nästa gång vi kom var dom utslängda, vi stod på oss och bar in dom och numera har alla familjer i släkten stolar och bord som används.

Det fanns inget kylskåp och svärfar tyckte inte att det behövdes något heller, men mamman och lillasystrarna ville gärna ha ett liksom jag själv så jag köpte ett, det blev populärt men allt möjligt förvarades där, det blev rörigt med kött, fisk, blod, grönsaker och dryck i en enda röra.

Det dracks bara regnvatten och inget flaskvatten fanns, när jag tog med vattenflaskor återfylldes dessa med regnvatten och blandades med mina i kylskåpet, vilket gjorde att man riskerade att bli magsjuk.

Det hade nog varit lite tufft för mig att anpassa mig till livet i denna lilla, dammiga, sömniga by om jag inte hade haft min bakgrund med så många år i Petchabun bakom mig, här förvarades mat lite hur som helst, man åt rått kött, rå fisk, blandade galla och blod i maten förutom mängder av chili och fermenterad fisk förstås.

Men allt lossnade och föll på plats efter hand, jag lärde mig av familjen och dom lärde en del av mig, resultatet blev helt ok, det hjälpte säkert också att jag deltog i det dagliga arbetet, åt och sov tillsammans med övriga, till slut tror jag att svärfar blev både nöjd och kanske t.o.m lite stolt över att just jag blev familjens falang.

Han trodde väl som alla andra i byn att alla utlänningar var helt värdelösa, okunniga och hjälplösa, när jag sedan bevisade motsatsen och blev både en resurs för familjen som arbetskraft och en vän, så ändrade han sig radikalt, vi jobbade bra tillsammans och litade på varandra fullt ut.

Nu är svärfar död sedan några år, jag saknar honom och hans okomplicerade syn på tillvaron och dom problem man kan stöta på i livet.

Det finns mycket att skriva om detta men detta var lite kort.

Mvh isan lover

Liknande trådar

Tillbaka
Topp