Husrenovering i Sverige och Thailand.

Tro är en sak och veta en annan.
Jag har gått och jämfört priser i butik, som sagt finns en tråd om det.
Som ex 30 pack ägg kostade 85 baht 2020 nu uppe runt 125 baht i butik.
Att du inte mins priserna för 15 år sen eller inte tänkt på det för du kännt att obetydligt.
Men kostade 1 ägg 2,5 baht för 4 år sen och nu 4 baht så är det en rejäl prishöjning i %.

Fakta är att sett över de senaste 10 åren har det blivit betydligt tuffare att bo och leva i Thailand med inkomster i SEK.

IMG_5766.jpeg

IMG_5764.jpeg

IMG_5765.jpeg
Ja enligt Thailand var det väl 0 % i inflation när priserna gick upp 20% på bara några månader i butik.
Som sagt jag gick och jämförde butikspriser och det ökade mer än 8% på några månader.
Ser nu att det var 2022 som ägg kostade 85 baht nu 125 baht för en platta.

Ja enligt Thailand var det väl 0 % i inflation när priserna gick upp 20% på bara några månader i butik.
Som sagt jag gick och jämförde butikspriser och det ökade mer än 8% på några månader.
Ser nu att det var 2022 som ägg kostade 85 baht nu 125 baht för en platta.

Du får nog bara förlikas med tanken att din personliga upplevelse av priset på ägg och Thailands inflation över 10 år är två väldigt olika saker. ;)

Du får nog bara förlikas med tanken att din personliga upplevelse av priset på ägg och Thailands inflation över 10 år är två väldigt olika saker. ;)
Var inte bara ägg, var rätt stor prisökning på bensin och mat, dock har huspriser och el hållt sig nere.
Rätt stor prisökning på olika maträtter, bensin, kläder etc som jämfördes i den tråden.
Dock har det vart stor införsel av billigare kinesvaror vilket stod om i BP förra veckan och nu oroar man sig för hög arbetslöshet då många thailändska fabriker fått stänga ner pga kinesvaror som tar över den inhemska marknaden.
Men jämför man 2 likadana produkter av samma märke och producent så har Thailand haft en stor prisökning i % sedan pandemin.

Var inte bara ägg, var rätt stor prisökning på bensin och mat, dock har huspriser och el hållt sig nere.
Rätt stor prisökning på olika maträtter, bensin, kläder etc som jämfördes i den tråden.
Dock har det vart stor införsel av billigare kinesvaror vilket stod om i BP förra veckan och nu oroar man sig för hög arbetslöshet då många thailändska fabriker fått stänga ner pga kinesvaror som tar över den inhemska marknaden.
Men jämför man 2 likadana produkter av samma märke och producent så har Thailand haft en stor prisökning i % sedan pandemin.
Det har varit prisökning på de specifika varorna.

Helt rätt! men prisökningen i Sverige är betydligt högre.
Det som blivit riktigt dyrt i Sverige och som man inte kan påverka jättemycket är EL och bränsle. I Thailand kan man stänga av ACn men man kan inte stänga av värmen i Sverige. Man kan köra mindre bil och motorcykel men till jobbet måste man, sonen skall på träning, mat skall handlas. Vi bor avsides och är beroende av bil.
Sänkte EL konsumtionen med 5000-6000kWh under två år när elen var som dyrast ändå var elräkningarna nästan dubbelt så dyra. Vi fick elstöd men fortfarande dyrare än innan. Helt klart billigare att bo i huset i Thailand. Jag hade funderingar ett tag då elen var som dyrast att bo i huset i Thailand och ställa ned värmen på minimum i Sverige. Grabben måste gå i skola men så vet jag inte om det hade blivit billigare i slutändan.

Lever man som min kompis i Jomtien (inga barn eller fast förhållande) så helt klart billigare att bo i Thailand. Jag hade aldrig klarat hans budget om jag inte var tvungen.

Det som blivit riktigt dyrt i Sverige och som man inte kan påverka jättemycket är EL och bränsle. I Thailand kan man stänga av ACn men man kan inte stänga av värmen i Sverige. Man kan köra mindre bil och motorcykel men till jobbet måste man, sonen skall på träning, mat skall handlas. Vi bor avsides och är beroende av bil.
Sänkte EL konsumtionen med 5000-6000kWh under två år när elen var som dyrast ändå var elräkningarna nästan dubbelt så dyra. Vi fick elstöd men fortfarande dyrare än innan. Helt klart billigare att bo i huset i Thailand. Jag hade funderingar ett tag då elen var som dyrast att bo i huset i Thailand och ställa ned värmen på minimum i Sverige. Grabben måste gå i skola men så vet jag inte om det hade blivit billigare i slutändan.

Lever man som min kompis i Jomtien (inga barn eller fast förhållande) så helt klart billigare att bo i Thailand. Jag hade aldrig klarat hans budget om jag inte var tvungen.
Ja det är ju klart billigare här nere även om priserna gick upp rejält på mat 2022, så har det ju stabiliserat sig sista året.
Från att kuna äta en lunch för 35-40 baht så kostar det nu 50-55 baht på en food court för khao pad gai.
Men är ju fortsatt bra mycket billigare än Sverige.
Kan ju gå ut och äta middag hela familjen inklusive dryck för motsvarande 100kr.
Kan även renovera huset mycket billigare i Thailand, där kan man ha 7 man som gör jobbet och ändås blir det billigare än om man gör det själv i Sverige.

Taktvättningen plus måla taket inkl allt i Sverige går på 45.000kr, var ett företag som ville ha 70.000kr.
Lägga kakelplattor på tomten i Thailand 100m2, ca 7 man som arbetade, inkl materialkostnader ca 29.000kr.
Det är billigare för oss i Thailand, men är man thai och tjänar 500 b om dagen så är nog 29.000kr rätt mycket för en thai?
Då är nog 45.000kr hyfsat billigt för en svensk i Sverige om man vill jämföra mot thailön/thailand?

Det är billigare för oss i Thailand, men är man thai och tjänar 500 b om dagen så är nog 29.000kr rätt mycket för en thai?
Då är nog 45.000kr hyfsat billigt för en svensk i Sverige om man vill jämföra mot thailön/thailand?
Ja för en thai är Thailand väl ofta dyrare än Sverige för en svensk.
För dom med minimilön så är det ju en dagslön för 1 person att gå ut och äta 4 pers på en food court på Big-C.
Men jag jämför mina levnadskostnader inte för thai.

Jag förvånas ofta över dom som tvunget eller som påstår att dom har samma utgifter för mat och boende som i Sverige.

Vem bor i Thailand med samma omkostnader som i Sverige?

Låter ganska konstigt.

Nu kommer säkert andresjdenruskige in och kallar mig idiot eller något liknande epitet men vad vore sajten utan honom:)))

BTT

Jag kan kalla dig idiot även i andra inlägg.
Det är inga konstigheter att ha samma omkostnader i Thailand som i Sverige.
Maten är inte så mycket billigare.
Att det går att leva billigare i Thailand är en annan sak.

Det är ju inte bara korkat att jämföra Thailand med Sverige. Tippar att de flesta av oss i Sverige inte har samma omkostnader.

Idiot!

Jag kan kalla dig idiot även i andra inlägg.
Det är inga konstigheter att ha samma omkostnader i Thailand som i Sverige.
Maten är inte så mycket billigare.
Att det går att leva billigare i Thailand är en annan sak.

Det är ju inte bara korkat att jämföra Thailand med Sverige. Tippar att de flesta av oss i Sverige inte har samma omkostnader.

Idiot!

"Maten är inte så mycket billigare"

Du grabben kryp ut från den sten du ligger under.

Var i Sverige hittar du en lunch på stan för 8 kronor??

BTT

Jag har gått och jämfört priser i butik, som sagt finns en tråd om det.
Som ex 30 pack ägg kostade 85 baht 2020 nu uppe runt 125 baht i butik.
Att du inte mins priserna för 15 år sen eller inte tänkt på det för du kännt att obetydligt.
Men kostade 1 ägg 2,5 baht för 4 år sen och nu 4 baht så är det en rejäl prishöjning i %.
Jag betalar 175-185 Baht för en karta stora ägg men jag köper bara CP´s ägg, det finns billigare men de är kass.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp