Husrenovering i Sverige och Thailand.

Och i vardagsrummet börjar vi bli klara med primern, ligger gott före schemat.

20240727_213828.jpg

TApeten i vardagsrummet satt riktigt bra blev inte en bubbla när strök över primern.
Och ser inte ut som på fotot, har ju en ai tel nu och vet inte om någon inställning på kamera för den förändrar ju bilderna.
Som nattbilder bli blå molnig himmel, inte alls som det ser ut.
Väggarna är vita nu taket vitt, blir ljusgröna imorrn, 2 lager.

20240728_000238.jpg

De skall tydligen spruta taket , samma som jag och frugan gjorde på ett jobb i Östersund 2022, Blev ett stort jobb ,på ett timmer hus, Men skoj hade vi och goa slantar blev det , vi slipade och skrapade hela kåken innan vi sprutatde Falu Röd,

Det vart ju en skillnad.

20240727_213626.jpg
Vad kostar en sådan takmålning , då för en jämförelse att byta tegel , Om man vet att underlagspapp samt läkt och tegel är ok , så varför inte måla

Två veckors hårt jobb 2022 Thaikvinnor är bra arbetare, Falu rödfärg samt alla snickerier Antikgrön linolebaserad färg, strykes 4 ggr i tunna lager för att inte skall flagna , Riktigt nöjd kund som skickade mig /oss 50% mer i ersättnimng för jobbet än vad jag hade begärt av henne. Firmor i Östersund verkar vara hutlöst dyra.

IMG_20210817_114130293.jpg

IMG_20210831_084025803.jpg

IMG_20210830_113540279.jpg

Vad kostar en sådan takmålning , då för en jämförelse att byta tegel , Om man vet att underlagspapp samt läkt och tegel är ok , så varför inte måla
Har man så man kan dra rotavdrag 36.000kr för tvättning och målning.
Fick offert från annat företag för lägga nytt 189.000 kr.

TApeten i vardagsrummet satt riktigt bra blev inte en bubbla när strök över primern.
Och ser inte ut som på fotot, har ju en ai tel nu och vet inte om någon inställning på kamera för den förändrar ju bilderna.
Som nattbilder bli blå molnig himmel, inte alls som det ser ut.
Väggarna är vita nu taket vitt, blir ljusgröna imorrn, 2 lager.

20240728_000238.jpg
Elementen ser lite solkiga ut, måla dom först med elementspray, går snabbt...efteråt blir värre med pensel e.v. montera ner dom

Har man så man kan dra rotavdrag 36.000kr för tvättning och målning.
Fick offert från annat företag för lägga nytt 189.000 kr.
OK , då kan man ju säga att om man har ett ok. undertak/råspånt samt underlags papp och inte en massa kross på tegel så är en målning helt klart det smartaste :thumbsup: Färgen gissar jag ligger på 10 k , sen arbetet och masiner , inte alls dyrt mäste jag säga

Tyvvär blir färgen inte bra på foto, ser annorlunda och mycket bättre ut i verkligheten, är en ljus grön färg.
Första lagret är klart sen blir det ett lager till efter det skall jag städa upp hela bottenvåningen så får jag fundera på vad jag skall börja med härnäst om dags att börja med ungarnas rum och hur jag skall göra med heltäckningsmattan, ett jäkla jobb att ta bort den.

20240728_122819.jpg

20240728_122851.jpg

Varför betala för fibernät med dagens mobilnät?
Kostar det inte massor, skall du spela onlinespel eller?
Finns bara en 5G-operatör här på orten och dyra månadskostnader med obegränsad surf. Fick erbjudande om indragning av fiber för 8000 nyckelfärdigt inkl allt. Grävning, indragning etc så då tog jag det. Hade tänkt köra 5G för tidigare priset för fiber jag räknade fram hamnade på strax över 30.000 kr
Månadskostnaden för fiber abonnemanget är en hel del billigare än 5G och mindre störkänsligt.

I Thailand behöver jag inte mesh, routern täcker hela huset men i Sverige har jag tänkt en mobilrouter där jag får bäst mottagning och sen meshsystem för huset är 3 våningar.
En sak som jag direkt börjar fundera över när du nämner tre våningar är brandsäkerheten, det finns inget tid att vänta eller fördröja inköp av ett antal seriekopplade brandvarnare, dessutom inget skit utan optiska av god kvalitet. Även så måste du ha en ordentlig brandstege eller om du har råd en brandtrappa som tyvärr oftast kräver bygglov, men en brandstege skall du bara ha, finns inget annat . Inte sova på övervåning utan brandstege och seriekopplade varnare som larmar om det brinner i källare eller markplan. Även ABC släckare på varje plan samt en brandfilt i köket

Ser att du har två skorstenar, Om de är anslutna till eldstad och du tänker elda så måste du låta provtrycka dessa inna du använder dem , kanske finns det papper med bland köpehandlingarna om att skorstenfejarmästaren utfört provtryckning. I annat fall så kan du ta vilken skorstensfejare som helst, förr var man tvungen att ta den som fanns på orten , men finns ingen regel eller lag på detta idag , trots att de ibland hävdar detta . Nu är de som vilken hantverkare som helst , bara begära offert om de vill sätta i stålpipa eller utföra tätning av sprickor o skorsten. Det kan man även själv göra, jag gjorde det själv med eldfast bruk och glidplatta , och lät sen provtrycka för papper från sotarmästaren på godkänd test , ganska dyrt vill jag minnas om man skulle lejt bort det .

Ser att du har två skorstenar, Om de är anslutna till eldstad och du tänker elda så måste du låta provtrycka dessa inna du använder dem , kanske finns det papper med bland köpehandlingarna om att skorstenfejarmästaren utfört provtryckning. I annat fall så kan du ta vilken skorstensfejare som helst, förr var man tvungen att ta den som fanns på orten , men finns ingen regel eller lag på detta idag , trots att de ibland hävdar detta . Nu är de som vilken hantverkare som helst , bara begära offert om de vill sätta i stålpipa eller utföra tätning av sprickor o skorsten. Det kan man även själv göra, jag gjorde det själv med eldfast bruk och glidplatta , och lät sen provtrycka för papper från sotarmästaren på godkänd test , ganska dyrt vill jag minnas om man skulle lejt bort det .
Nej har ingen eldstad, har pelletspanna.

Ja jag vet inte, ser inget spår efter att någonsin har funnits eldstad här.
Dock hoppas jag kan få en installerat kanske till vintern.
Handöl har flera fina täljstenskamin, byggde upp en sådan i min kåk på värmdö, en riktig brasa i den så höll den hel kåken hyfsat varm i två dygn, eldade även briketter i den då den har en stålkärna, man bygger upp med täljsten runt en konventionell järnkamin

Liknande trådar

Tillbaka
Topp