Husrenovering i Sverige och Thailand.

Hej, jag skulle valt Termia gjort för vårat klimat men skulle gått för deras nya luftvatten pump lite dyrare men effektivare.
Ok, jag får se, Thermia är ju svenskt med så väger ju tungt.
Har inte fått offerten än från den rörläggaren, han var och kollade på huset igår.
Antar att den Thermia modellen han har inne för den han kryssade för i broschyren han gav farsan.
Den ligger på min prisnivå 121.000kr med installation, mycket högre än så vill jag helst inte gå.
Skall ju ha tvättstuga, badrum och kök med.

Jag skall kolla lite på nätet nu när ligger här och driver. Har ju inte jättekoll men har folk ombord som har erfarenhet av luft-vatten som jag kunnat fråga lite.

Nu har jag fått offert av båda VVS och systemen känns väldigt lika Thermia 8kw, Panasonic 9kw.
Så får gå på annat ;)

Dom som installerar Thermia är en större rörläggarfirma men enligt google recensioner så blir det locket på och svarar inte om problem uppstår.

Dom som installerar Panasonic är en mindre nystartad firma av 2 st barnföräldrar i 30 års åldern, jag sponsrar hellre mindre nystartade företag av kreativa ungdommar.

Så lutar åt Panasonic, skall få dom att ändra lite på det skriftliga i offerten och går dom med på det får det bli dom.

@PanPan Har du kollat på Nibe?
Polarn installerade nyligen en S2125 som han är nöjd med. Han gjorde hela installationen själv så köpte bara pumpen. Kan därför inte säga vad det kostade men Nibe skall ju också vara bra grejor.

Polarn installerade nyligen en S2125 som han är nöjd med. Han gjorde hela installationen själv så köpte bara pumpen. Kan därför inte säga vad det kostade men Nibe skall ju också vara bra grejor.
Har själv en ny Nibe värmepanna med frånluftsvärmepump och dom är väldigt bra kvalitet. Grannen har en nästan likadan Nibe som mig men den är luft/vattenvärmepump.

Det som är synd med Nibe är att dom inte öppnat upp sitt API mot tredjepartsleverantörer så du kan inte integrera dom mot övriga energistyrningssystem utan bara fjärrstyra dom med sin egen app eller web interface (som kostar pengar dessutom för ett Premium abonnemang). Man skulle vilja kunna styra dom smart så man anpassar till elprisernas skifte över dygnet samt anpassa dom till solceller och batterier

Nätverkskortet i dom kostar dessutom 10.000 kr extra och kan bara ansluta till trådat nät. WiFi saknas i båda våra pumpar och speciellt hos grannen har det varit komplicerat att få till trådar eftersom deras router sitter i ena änden av källaren och pumpen långt bort i andra änden av pumpen.

Såhär står det på nätet??

"Nej, du kan inte installera en luft-vattenvärmepump själv. Enligt svensk lag måste installationen av en luft-vattenvärmepump utföras av en certifierad kyltekniker och ibland även av en rörmokare och elektriker, beroende på modell och installationens omfattning."

Såhär står det på nätet??

"Nej, du kan inte installera en luft-vattenvärmepump själv. Enligt svensk lag måste installationen av en luft-vattenvärmepump utföras av en certifierad kyltekniker och ibland även av en rörmokare och elektriker, beroende på modell och installationens omfattning."
Kan så vara. Ingen rör något i min polares hus förutom han själv. Han har jobbat med värme och ventilation i säkert 30år. Han har byggt hela sitt hus själv.

Vilket som det är vvs firma som skall installera och blir efter det dom har inne och jag har bestämt mig för Panasonic.
Den 25 Augusti kommer dom och installerar.
Idag kommer deras elektriker och skall kolla på elen i huset.

Såhär säger AI när jag googlar om Panasonic ;)

AI-översikt
+5
"Ja, Panasonic luft-vattenvärmepumpar är generellt sett bra och effektiva, speciellt för nordiskt klimat. De har fått bra betyg i tester och jämförelser, och anses vara energieffektiva. Panasonic erbjuder ett brett sortiment av värmepumpar anpassade för olika behov och husstorlekar."

Jag bygger tvättstugan under tiden, får börja med att sätta väggar, innertak och dörr.
Så har inte tid att hålla på med värmepump, budgeten är räknad på att firma skall göra värmepumps jobbet.

Har själv en ny Nibe värmepanna med frånluftsvärmepump och dom är väldigt bra kvalitet. Grannen har en nästan likadan Nibe som mig men den är luft/vattenvärmepump.

Det som är synd med Nibe är att dom inte öppnat upp sitt API mot tredjepartsleverantörer så du kan inte integrera dom mot övriga energistyrningssystem utan bara fjärrstyra dom med sin egen app eller web interface (som kostar pengar dessutom för ett Premium abonnemang). Man skulle vilja kunna styra dom smart så man anpassar till elprisernas skifte över dygnet samt anpassa dom till solceller och batterier

Nätverkskortet i dom kostar dessutom 10.000 kr extra och kan bara ansluta till trådat nät. WiFi saknas i båda våra pumpar och speciellt hos grannen har det varit komplicerat att få till trådar eftersom deras router sitter i ena änden av källaren och pumpen långt bort i andra änden av pumpen.
I våra två Nibe på jobbet så var där nätverkskort installerat från början tre år gamla nu. Halverade elkostnaden vid bytet , Kör Nibe upplink på dem.

Kollade med kompisen och han hade nätverkskort installerat i sin pump också.
Ja det är så dom brukar sälja dom men om man inte behöver extern åtkomst kan man köpa dom utan och komma ner i pris en hel del. Han som köpte ny panna till mitt hus strax innan han sålde det hade ingen aning om att det satt ett nätverkskort i den trots att han hade fått betala ganska mycket för det

Kollade med kompisen och han hade nätverkskort installerat i sin pump också.
Jag köpte en Daikin till kåken på Djurö 2010 , inga problem att installera själv, men jag frågar ju in AL :laugh2: :laugh2: Köpte nyligen en Daikin hit i Thai , men den var lite billigare och tillverkad i Thailand, den jag köpte i Sverige var tillverkad i USA om jag minns rätt , och ungefär10 ggr dyrare än den jag köpte här, iofs ingen värmepump här

Jag köpte en Daikin till kåken på Djurö 2010 , inga problem att installera själv, men jag frågar ju in AL :laugh2: :laugh2: Köpte nyligen en Daikin hit i Thai , men den var lite billigare och tillverkad i Thailand, den jag köpte i Sverige var tillverkad i USA om jag minns rätt , och ungefär10 ggr dyrare än den jag köpte här, iofs ingen värmepump här
Kanske andra regler 2010?
Det är EU regel och lag nu iaf på grund av köldmediumet, det som är olagligt att hantera som ocertificerad.
Här är från naturvårdsverket så kan du fortsätta skratta i din okunskap ;)

Screenshot_20250807_180456_Chrome.webp

Ja det är så dom brukar sälja dom men om man inte behöver extern åtkomst kan man köpa dom utan och komma ner i pris en hel del. Han som köpte ny panna till mitt hus strax innan han sålde det hade ingen aning om att det satt ett nätverkskort i den trots att han hade fått betala ganska mycket för det
Där har du helt fel .. Eller har kompisen blivit lurad .. Har full koll då kompisen just håller på med detta..

Det är EU regel och lag nu iaf på grund av köldmediumet, det som är olagligt att hantera som ocertificerad.

Nibe pumpen, om jag förstått rätt, har ju endast köldmedium på insidan. Den ”spottar” ur sig varmt vatten. Polarn gör ju allt rörmokeri och el själv då han har utbildning men ej certifikat men han är tok pedant och vill göra allt själv. Skall fråga honom angående köldmedium när han vaknat i Sverige.

Senast ändrad:

Självklart är det nu så i Sverige som överförmyndarland, ;) Dessutom är R 410 som jag fyllde med inte längre aktuellt utan nu är det R32 som gäller. Kommer säkert snart nåt nytt som fördyrar det hela igen. Här används de gamla köldmedia fortfarande, frågan är hur skadliga de egentligen är, R32 skall vara miljövänligt så varför är det då så farligt :)

Senast ändrad:
Självklart är det nu så i Sverige som överförmyndarland, ;) Dessutom är R 410 som jag fyllde med inte längre aktuellt utan nu är det R32 som gäller. Kommer säkert snart nåt nytt som fördyrar det hela igen. Här används de gamla köldmedia fortfarande, frågan är hur skadliga de egentligen är
Just alla kemikalier vi människor är beroende av tycker jag är bra att styra upp och/eller hitta alternativ. Många kemikalier är ju riktiga miljöbovar och förstör vår vackra planet. Det är skillnad mot CO2 hysterin anser jag.

Nibe pumpen, om jag förstått rätt, har ju endast köldmedium på insidan. Den ”spottar” ur sig varmt vatten. Polarn gör ju allt rörmokeri och el själv då han har utbildning men ej certifikat men han är tok pedant och vill göra allt själv. Skall fråga honom angående köldmedium när han vaknat i Sverige.
Nu har kompisen svarat och Ja köldmedium är endast inne i pumpen så skicka in kallvatten och ut kommer varmvatten.

Nu har kompisen svarat och Ja köldmedium är endast inne i pumpen så skicka in kallvatten och ut kommer varmvatten.
Luft /Vatten , de är ju betydligt mer kostsamma än en Luft /Luft, men varmvatten är ju dyrt om man skall värma det med en konventionell elpatron, hade en gammal NIbe Luft/Vatten i radhuset på Djurö innan jag köpte kåken, I kåken blev det en DaikinLuft /Luft modell större samt en riktig tälgstenskamin , Kostade och var mycket jobb med att installera , Tilluft från grunden samt att jag behövde glidjuta skorstenspipan, sen tog jag en sotarmurre för att besiktiga jobbet

Tuulikiiwi.webp

Senast ändrad:
Jag har redan 2st luft/luft det fanns i huset när jag köpte.
Men för att värma hela huset då så måste dörrarna stå öppna mellan rummen och ojämnare fördelad värme i huset.
Har också pellets för att värma upp dom vattenburna elementen.
Pelletspannan skall bytas ut mot luft/vatten.
Luft /vatten är dyrare i inköp än luft/luft men billigare i uppvärmningskostnad och jag får värme på elementen i varje rum på alla 3 våningarna.

Mina luft/luft kommer jag använda som A/C på sommaren.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp