Husrenovering i Sverige och Thailand.

Min kompis byggde en dubbelmantlad kamin så det blev en luftkanal runt eldstaden.
Varmluften blåser han till 75% ner i källaren och den stiger sedan upp genom trappan.
Resten av luften blåser ut i vardagsrummet.
Hans bergvärmepump behöver inte jobba hårt.
Mkt billig värme.
Billig värme ? Bara om han har gratis ved , köpeved är dyrt

Även med egen skog kostar veden.
Fällning, kvistning, transport, kapa i bitar och klyva blir en slant i utgifter.
Säkert +200kr per m³ ved.

Arbetet är gratis... men motorsågs bränsle är 45kr/l, sågolja, sågkedjor förbrukas.

En bra motorsåg och vedklyv kommer fort upp i 15.000kr

Hans bror har entreprenadfirma och fäller trän ibland.
Nu var det mest ett tips på ett alternativ till andra värmekällor.
Kompisens värmepump står mest stilla och används mest som reserv.
Har man en sån kamin slipper man köpa en dyr värmepump och kan köpa ved istället.

Näää , det förstår jag, pga av att de gillar inte när privatpersoner begriper detta med entreprenadregelverk, Skrivs det inget så kan de alltid krypa ur om det blir problem, Jag var oerhört försiktig med att fastställa material eller hur det skulle dras i undercentraler mm. Jag begärde en funktion och sen gav jag de som ingav offerter möjlighet till att använda sin innovativa förmåga, Sen kunde jag tillsammans med VD sitta och diskutera vad som var mest fördelaktigt för oss, inte alltid det lägsta priset som blev det som blev antaget. Skriver man för noggrant vad man skall ha så faller nämligen hela iden med just ABT 06 , Bara en funktion, sen skall han precisera material samt hur han uppnår den funktion du efterfrågar . Det fina med den är att han dessutom inte kan friskriva sig från om hans UE klantar sig eller går i KK , Han står oavsett för rubbet
Totalentreprenader kan vara rätt hårt styrda i bland när det gäller material. Oftast så ställs kraven mer på kvalitet än specifika märken då stora beställare ofta lyder under LOU. Men oavsett vad så fritar det inte Entreprenörens funktionsansvar om han har gått med på att leverera en specifik produkt vilket han har gjort om han har skrivit på en avtal med den förutsättningen. När man köper tjänster som privatperson gäller dock konsumenttjänstlagen i först hand.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp