ID kort ersätter gula boken - vilka förmåner ger kortet?

Jag blev en erfarenet rikare när jag förlängde mina körkort, som jag skrev om på annan plats här i forumet. Jag slapp nämligen att ta kopior av mitt pass, de ville bara ha kopia av mitt Baht baa cha chon.. Thailändska ID-card!! Skall bli kul att visa det på Immigration vid nästa rapportering och se om det de facto också ersätter min gula Tabien baan??

Jag kan tyvärr inte upplysa om alla fördelar med detta ID-card, men tror faktiskt att det är ganska begränsat på sitt sätt, men ändå till viss glädje på ett annat sätt.

Som identifiering så är det suveränt faktiskt, inget snack bara vifta med det, och allt klart. Polisen frågar efter passet, och du visar upp ett thailändskt ID-card, vattentätt helt OK.. Amphue garanterar ju din adress och att du är boende här, ja i viss mån i alla fall...

Du är unikt registrerad som falang. Numret ned till vänster är ju ditt löpnummer på det amphue där du registrerade dig, och löpnumret nästan längst upp mitten, där är ditt unika löpnummer i Thailand...

Sedan vad det gäller nationalparker, vem sjuttan bryr sig egentligen? Åker oerhört sällan till någon trökig nationalpark, och hade jag varit turist hade jag DEFINITIVT aldrig ens besökt någon enda, så ur den aspekten att spara 100 baht någon gång då och då, skitsamma för min del..

Men trots att jag inte vet alla fördelarna, så kan jag stolt säga till de thai som frågar mig; "Phom mi baht ba cha chon.... "jag har ett ID-kort"

Och om du då bor hos en kompis en tid i Pattaya eller som jag hyr ett hus i ett halvår , då hjälper inte varken Husbok eller ID kort , du måste inom 24 timmar till Mig och byta adress , visste ni detta ??? 4000 thbt i böter får den som inte anmäler sin nya vistelseadress inom 24 timmar , räcker idag inte med den adressen ni skriver på Arrivalcard när ni kommer till Suwan , Jag skrev in min korrekta adress här i Pattis , detta räcker inte , måste till Mig inom 24 timmar , checkar du in på hotell så är det hotellets problem , annars ditt detta gäller även den som har en condo mm, och återvänder varje gång till condon på samma adress ,, till MIG inom 24 timmar .!!. HÅRDA BUD , var en kö på ca 25 Faranger påMIG i Jomtien när jag var där , alla torskar på 4000thbt om du inte har en Thai med sig som kan ta bötesbeloppet , då betalar du/denna 1700 thbt ,, även Thai måste göra detta , tillex min hustru kan inte bo här i sex månader i pattis utan att anmäla , men detta får de ju aldrig reda på då hon inte gör tillex 90 dagarsrapport , det är då Farangerna åker dit .. Inte undra på att det är färre faranger , rena Stalinfasonerna ...:police::thumbsdown::thumbsdown::thumbsdown:

Och om du då bor hos en kompis en tid i Pattaya eller som jag hyr ett hus i ett halvår , då hjälper inte varken Husbok eller ID kort , du måste inom 24 timmar till Mig och byta adress , visste ni detta ??? 4000 thbt i böter får den som inte anmäler sin nya vistelseadress inom 24 timmar , räcker idag inte med den adressen ni skriver på Arrivalcard när ni kommer till Suwan , Jag skrev in min korrekta adress här i Pattis , detta räcker inte , måste till Mig inom 24 timmar , checkar du in på hotell så är det hotellets problem , annars ditt detta gäller även den som har en condo mm, och återvänder varje gång till condon på samma adress ,, till MIG inom 24 timmar .!!. HÅRDA BUD , var en kö på ca 25 Faranger påMIG i Jomtien när jag var där , alla torskar på 4000thbt om du inte har en Thai med sig som kan ta bötesbeloppet , då betalar du/denna 1700 thbt ,, även Thai måste göra detta , tillex min hustru kan inte bo här i sex månader i pattis utan att anmäla , men detta får de ju aldrig reda på då hon inte gör tillex 90 dagarsrapport , det är då Farangerna åker dit .. Inte undra på att det är färre faranger , rena Stalinfasonerna ...:police::thumbsdown::thumbsdown::thumbsdown:

Gäller detta bara vid byte av adress? gå till MIG. kanske man kan rapportera till Polis? inte vet jag...

Själv har jag samma adress som frugan, som jag alltid haft, vad exakt är det som gäller? är det olika för olika visum?

Känns lite märkligt som Du skriver, några veckor hos en kompis på annan ort, så ska detta anmälas? då torde man även tekniskt sett anmäla när man kommer tillbaka till sin ordinarie ort? varför då berätta?

GUL bok är väl ok, men ROSA id??:oops:
Här tänkte makthavarna till lite, hehe. Vilka är det som bosätter sig här, kvinnor eller män? Jag vågar påstå att det är flest män. Så varför inte ge "grabbarna" ett rosa id kort:D

GUL bok är väl ok, men ROSA id??:oops:
Här tänkte makthavarna till lite, hehe. Vilka är det som bosätter sig här, kvinnor eller män? Jag vågar påstå att det är flest män. Så varför inte ge "grabbarna" ett rosa id kort:D
De får katoyerna ...

Gäller detta bara vid byte av adress? gå till MIG. kanske man kan rapportera till Polis? inte vet jag...

Själv har jag samma adress som frugan, som jag alltid haft, vad exakt är det som gäller? är det olika för olika visum?

Känns lite märkligt som Du skriver, några veckor hos en kompis på annan ort, så ska detta anmälas? då torde man även tekniskt sett anmäla när man kommer tillbaka till sin ordinarie ort? varför då berätta?
Det är riktigt som du skriver visa aldrig passet eller körkort id-kort när du övernattar utan för din adress helt enkelt gör ingenting. Då får de aldrig reda på att du har varit ute och rest. Men har du visat någon form av legitimation vid resa inom landet är du skyldig och måste åter registrera dig när du kommer hem annars blir det böter. Vid inresa i landet gäller delvis samma sak då går det bra att resa direkt till den adressen som du har och som står på arivel card men råkar du bo någon annanstans och legitimerar dig måste du anmäla detta hos IM att du nu har kommit hem så direkt hem eller hotell utan legitimation. Detta enligt IM i pattaya i föra veckan och att man inte följer lagen var uppenbart om man gjorde på detta viset men risken att bli kontrollerad var minimal så viste kan man gör så blev svaret. Fast deras rekommendation var att alltid anmäla var man bor och visa legitimation. Ett alternativ för att slippa krångel med att besöka närmaste IM var enligt dem att ta in på hotell i stället när man besöker släkt och vänner då tar hotellet hand om det.

Håller med Phonta Thailand har blivit sämre. Jag frågade en gång extra hur det var om man åkte direkt hem när man landade slipper jag då rapportera och svaret blev ja tillsvidare slipper du det men det kan när som helst ändras blev svaret.
Frugan sa när vi åkte hem. Nästa gång vi skall göra en liten resa är det bättre att vi gör den i ett annat land då det verkar mycket enklare och man behöver inte vara orolig att man gör fel eller glömmer.

Senast ändrad:

Phonta, vi har redan haft en mega-tråd om just detta ämne alldeles nyss..... Så¨ja vi skrev och läste om det ganska nyligen... Se länken;
https://thaisnack.se/threads/notification-of-stayin-in-kingdom-over-90-days.12271/

Är det egentligen så himla besvärligt som du Khuntan tycker? Är det verkligen så jobbigt så din fru vill resa i annat land, istället för att bara lämna in ett litet papper på immigration? Är det inte att vara lite för drastisk/dramatisk för en sådan småsak...

Ja du Ubon, tycker du är rätt ute där i slutet, varför rapportera ens. Ingen verkar bry sig på immigration heller. Om du helt sonika struntar i att rapportera, så är det noll och ingen som vet att du ens lämnat dit hem. Immigration verkar vara fullständigt ointresserade av att kolla sådana saker i datasystemet ens.

Så för min del, 1 vecka i Ban Phae (Rayong), skiter i att meddela nån, och sedan hem och låtsas som det regnar. De enda gånger som jag ser det, som du kan ramla in i problem, är ju om de facto du har ändrat adress när du ankommer till Thailand, sedan förra gången du var här, glömmer att rapportera den nya adressen inom 24 timmar, går sedan till immigration med din 90 dagars rapport, och har den nya "orapporterade" adressen ifylld där. Ja DÅ tar man säkert chansen i Thailand, och snor dig på 4000 baht för utebliven rapportering...

Jag tror jag vågar säga att egentligen så är nog inte immigration speciellt intresserad av att upprätthålla denna lag som dom själva nog finner ganska löjlig...

mr Newdawn skrev ::Jag tror jag vågar säga att egentligen så är nog inte immigration speciellt intresserad av att upprätthålla denna lag som dom själva nog finner ganska löjlig...

Jo, i Pattaya gör dem det ,, de drar faranger inklusive mig själv samt en Dansk jag var med dit ner på stora belopp .Han har en condo, varje gång trots adress på arrivalcard så måste han inom 24 timmar till Mig för rapport av adress , han sade "jag har ju Condo,samma adress varje gång " mai pen rai . Thai law ... Vill du stanna eller deporteras sade officeren , jag hörde det själv ,, bara att välja sade de .. Trevligt land detta , jag skall dit idag på 90 dagars ,, nu skall åter TM 47 fyllas ,, ändringar varje gång , djäkla puckon :mad:

Ja det är skit, men du som skall åka hem Phonta, varför inte anmäla dom....?? Ty OM det är som du säger så blir du rejält scammad där nere. Vad dom gör är rent olagligt..

Anmäl dom jävvlarna då...

Beträffande det rosa ID kortet. Jag öppnade ett till/nytt konto Bangkok Bank - ville testa - det gick bra med ID kort (för icke medborgare thailand).

Fördelen kan vara om man skall ändra i bankkontot - vissa ändringar OK- själv - via Internet. Men prova byta telefon-nummer. Då krävs blankett och stämpel arbete i massor. I mitt fall började de gnälla över fel pass. Jag hade bytt pass. Kontot var kopplat till fel pass-nummer. Sedan har jag varit där 6 ggr. Stön.

Nåja jag tar det med ro - jag har blivit en kändis där - jag gör mina bankattacker, när jag ändå besöker Big C.

Vad jag skulle säga är att Id-kortet verkar tidslöst (vet ej dock) medan passet skall förnyas var 5:e år. Så nu har jag mitt ID kort kopplat till bankkontona. Det var det jag ville tipsa om.

Beträffande det rosa ID kortet. Jag öppnade ett till/nytt konto Bangkok Bank - ville testa - det gick bra med ID kort (för icke medborgare thailand).

Fördelen kan vara om man skall ändra i bankkontot - vissa ändringar OK- själv - via Internet. Men prova byta telefon-nummer. Då krävs blankett och stämpel arbete i massor. I mitt fall började de gnälla över fel pass. Jag hade bytt pass. Kontot var kopplat till fel pass-nummer. Sedan har jag varit där 6 ggr. Stön.

Nåja jag tar det med ro - jag har blivit en kändis där - jag gör mina bankattacker, när jag ändå besöker Big C.

Vad jag skulle säga är att Id-kortet verkar tidslöst (vet ej dock) medan passet skall förnyas var 5:e år. Så nu har jag mitt ID kort kopplat till bankkontona. Det var det jag ville tipsa om.

Är du lika rädd om ditt I - D kort som passet????

Är du lika rädd om ditt I - D kort som passet????
Nää, Id kortet känns enklare att återställa om det skulle komma bort - ID- och körkortet har jag alltid med mig. ID kortet kostade 240 bath och var enkelt att tillverka på kommunhuset. Så jag tror lätt att fixa nytt. Hmm...??

Passet ligger i en låda hemma. Passet är jag mycket rädd att förlora. I mobben har jag en kopia.

Är passnumret inskrivet på ID-kortet som det är på körkortet, måste man förnya ID-kort och körkort när man förnyar passet?

Kvitto på bötesbeloppen uteblir då naturligtvis???????
Nix har kvitto på dessa belopp ,, men nu är det så att Mig chefen själv bestämmer vad som skall kosta eller inte kosta , därför kostar tillex Cerify of residence 400 thbt , oavsett vad det står om detta ,dvs det skall vara gratis ,, du kan idag EJ köpa ett fordon i Changwat Chonburi med husbok eller ID card , de KRÄVER att du går till Mig för ett adresscertifikat ..
Allt för att få in slantar till kommun eller vart fn de går .. kanske till den major som alla tror är så bara här i staden , till och med Thaisen börjar tycka att det går till överdrift nu i pengahungern , de pekar ut nya Polischefen som syndaren .
Otroligt hungrig på att dra in böter , jag har kvitto på betals skatt och försäkring på min nya cykel , har dock inte fått varken bok eller Sticker för skatten , försäkringkvittot harjag samt kopia på boken ,likförbannat bötfäller de mig på 400 thbt , jag har bråkat som fn med dem , hjälper inte , om du inte betalar så behåller vi ditt körkort säger officeren hos Snuten ,, får se vem som vinner detta , garanterat snuten ,, De gör precis som de vill nu ,, men snart tröttnar nog de flesta på Thailand ..

Nää, Id kortet känns enklare att återställa om det skulle komma bort - ID- och körkortet har jag alltid med mig. ID kortet kostade 240 bath och var enkelt att tillverka på kommunhuset. Så jag tror lätt att fixa nytt. Hmm...??
Passet ligger i en låda hemma. Passet är jag mycket rädd att förlora. I mobben har jag en kopia.

Jösses, 240 hela baht för ID-kortet, snacka om att bli uppskörtad av ditt Amphue, vilket amphue var detta???? Mitt kostade 10 baht, det annars dyraste jag hört talats om idigare var 20 baht,,, men 240 baht tog alla rekord.... sorry..

Är passnumret inskrivet på ID-kortet som det är på körkortet, måste man förnya ID-kort och körkort när man förnyar passet?

NEJ passnumret är INTE inskrivet på ID-kortet alls!! Bara 2 st olika personliga löpnummer....

Liknande trådar

G
Svar
19
Visningar
4 K
Anonym
A
T
Svar
88
Visningar