Olagligt att hyra ut för kort tid numera.

Jag träffade en svensk kvinna i Hua Hin som hade ett hus med tre sovrum där.
Hon levde helt på de intäkter hon fick när hon hyrde ut huset på Blocket. Åtta till tio månader per år var det uthyrt för 8.000kr/vecka eller 25.000kr/månad. Själv bodde hon i en condo som hon också ägde.
Ganska förståligt om man vill åt sådan verksamhet.

Hon kommer att åka dit så det skriker om det, när myndigheten i Hua Hin får veta detta. Hon skall dessutom registrera hyresgästerna hos IM. vilka som bor där och det kan hon inte om hon inte har ett aktivt bolag, som äger huset samt att hon tom VP.
Det är just det som man vill stoppa, privat hotellverksamhet med
Hon måste ha annan verksamhet, som hon skattar för dessutom, och det tror jag inte att hon har, och då kommer hon kanske t.o.m. att utvisas efter sitt straff.

Hej

Själv är jag osäker på om det skulle behövas någon registrering för att få hyra ut sin privata bostad, man är ju redan registrerad som ägare, men om man köper på sig flera bostäder eller hela hyresfastigheter så borde man nog ha någon slags registrering av verksamheten.

Mvh isan lover

Om hyresgästen är utländsk medb. skall ägaren inom 24 tim meddela IM skriftligt vem som bor där. Böter 1500Tb.
Gäller alla inkl Thai.

Varför skall Farangen tjäna svarta pengar i Th ?????

Hej

Själv tycker jag tanken på att alla sätt som en falang kan tjäna pengar på ska förbjudas är både otidsenlig och kontraproduktiv, enligt lag är det ju tillåtet för falanger att köpa en lägenhet och då borde dom som ägare naturligtvis ha full rätt att använda den på vilket sätt dom själva väljer, myndigheterna borde värna det privata ägandet.

Mvh isan lover

Om hyresgästen är utländsk medb. skall ägaren inom 24 tim meddela IM skriftligt vem som bor där. Böter 1500Tb.
Gäller alla inkl Thai.
Hej

Det stämmer men hur gör du själv?

Själv kan jag svara ärligt att vi skiter i detta, jag bor i frugans hus ändå, sen begår vi ytterligare brott varje år eftersom vi besöker släkt och vänner och sover över där utan att anmäla detta.

Själv tycker jag kontrollbehoven ifrån myndigheternas sida börjar bli lite löjliga.

Mvh isan lover

Hej

Själv tycker jag tanken på att alla sätt som en falang kan tjäna pengar på ska förbjudas är både otidsenlig och kontraproduktiv, enligt lag är det ju tillåtet för falanger att köpa en lägenhet och då borde dom som ägare naturligtvis ha full rätt att använda den på vilket sätt dom själva väljer, myndigheterna borde värna det privata ägandet.

Mvh isan lover
Det handlar inte om förbud för faranger, man får hyra ut med wp och betala skatt därefter.
Det räknas som inkomst och skall beskattas.
Thailand och Sverige skiljer sig här då det är vanligt att i tex. turistorter i Thailand så äger faranger flera condos som dom aldrig nyttjar själva utan bara är till för uthyrning och tjäna pengar.
Jag har en granne han har 3 codos, dom betalar huset han hyr och barnens skola också jobbar han på en mäklarfirma samtidigt.
Jag har pratat med myndighet om det och wp behövs för uthyrning av bostad i Thailand räknas som skattepliktig inkomst och för att få kontroll på uthyrningarna och skatten så behövs wp.

Det är ju bara korttidsuthyrningen som har stoppats nu, den som kan liknas vid hotellverksamhet.

Sverige är ju i en annan sits, är ju inte så vanligt att utlänningar köper upp nästan alla lägenheter i ett lägenhetskomplex i tex. Göteborg för att hyra ut och tjäna pengar på det, hade så vart fallet hade det nog blivit ändringar i Sverige med.

Det handlar inte om förbud för faranger, man får hyra ut med wp och betala skatt därefter.
Thailand och Sverige skiljer sig här då det är vanligt att i tex. turistorter i Thailand så äger faranger flera condos som dom aldrig nyttjar själva utan bara är till för uthyrning och tjäna pengar.
Jag har en granne han har 3 codos, dom betalar huset han hyr och barnens skola också jobbar han på en mäklarfirma samtidigt.
Jag har pratat med myndighet om det och wp behövs för uthyrning av bostad i Thailand räknas som skattepliktig inkomst och för att få kontroll på uthyrningarna och skatten så behövs wp.

Det är ju bara korttidsuthyrningen som har stoppats nu, den som kan liknas vid hotellverksamhet.

Sverige är ju i en annan sits, är ju inte så vanligt att utlänningar köper upp nästan alla lägenheter i ett lägenhetskomplex i tex. Göteborg för att hyra ut och tjäna pengar på det, hade så vart fallet hade det nog blivit ändringar i Sverige med.

Hej

En följd fråga är då om man får WP för att bedriva uthyrning av condos?

Söker man WP och får detta för att bedriva en verksamhet som går ut på att hyra ut ett flertal condos så förstår även jag att en skatt på denna verksamhets inkomst måste betalas in.

Mvh isan lover

Uthyrningsintäkter i SWE är skattepliktiga

Hej

En följd fråga är då om man får WP för att bedriva uthyrning av condos?

Söker man WP och får detta för att bedriva en verksamhet som går ut på att hyra ut ett flertal condos så förstår även jag att en skatt på denna verksamhets inkomst måste betalas in.

Mvh isan lover

Förtydligade ::
Endast i förväg beskattade bolag i TH som dessutom äger fastigheter eller Condos. Samt att ägeren genom bolaget dessutom har VP om han Kan komma i fråga inte som du verkar tro.

Resten då??
En 2a i centrala Sthlm kostar 30.000 /m att hyra. Så du måste skatta för 310.000

Hej

Själv tycker jag att 50 000 kr skattefritt är ok, inkomst över 50 000 kr beskattas med 30% vilket jag också finner rimligt, tjänar man mycket så blir det även lite inkomster till staten och det allmänna vilket vårt välfärdssystem bygger på.

Mvh isan lover

Förtydligade ::
Endast i förväg beskattade bolag i TH som dessutom äger fastigheter eller Condos. Samt att ägeren genom bolaget dessutom har VP om han Kan komma i fråga inte som du verkar tro.

Hej

Misstänkte att det var så och inte alls så enkelt som några andra var inne på ännu en gång ska utlänningar särbehandlas och hindras.

Mvh isan lover

Vanligt förfarande är ju att ägaren hyr ut sitt hus/lgh i Th när de själva inte nyttjar det.
Thailändska myndigheter lär få svårt att beskatta intäkten eftersom betalningen sker, nästan alltid mellan svenska banker och knappast någon redovisar det som inkomst vare sig i Sv. eller Th.

Hon kommer att åka dit så det skriker om det, när myndigheten i Hua Hin får veta detta. Hon skall dessutom registrera hyresgästerna hos IM. vilka som bor där och det kan hon inte om hon inte har ett aktivt bolag, som äger huset samt att hon tom VP.
Det är just det som man vill stoppa, privat hotellverksamhet med
Hon måste ha annan verksamhet, som hon skattar för dessutom, och det tror jag inte att hon har, och då kommer hon kanske t.o.m. att utvisas efter sitt straff.
Hon kommer inte åka dit då hon inte existerar, bara en stenbords skröna.

Jag träffade en svensk kvinna i Hua Hin som hade ett hus med tre sovrum där.
Hon levde helt på de intäkter hon fick när hon hyrde ut huset på Blocket. Åtta till tio månader per år var det uthyrt för 8.000kr/vecka eller 25.000kr/månad. Själv bodde hon i en condo som hon också ägde.
Ganska förståligt om man vill åt sådan verksamhet.
Och huset hade egen strand och bil med tillhörande chaufför?

En bra författare gör lite verklighets resurch innan dom skriver sin novell..

Vanligt förfarande är ju att ägaren hyr ut sitt hus/lgh i Th när de själva inte nyttjar det.
Thailändska myndigheter lär få svårt att beskatta intäkten eftersom betalningen sker, nästan alltid mellan svenska banker och knappast någon redovisar det som inkomst vare sig i Sv. eller Th.

Hej

Det är nog min uppfattning också, det är svårt att hålla koll på vem som övernattar i en privat bostad, även att granska och kolla transaktionerna i bank, man behöver ju ex.vis inte uppge hyra utan kan välja något annat, så om man inte anmäler var man övernattar till immigration eller polis som man ska enligt gällande regler, så är risken nog minimal.

Mvh isan lover

Liknande trådar

A
Svar
23
Visningar
2 K
Anonym
A
A
Svar
2