ID kort ersätter gula boken - vilka förmåner ger kortet?

 
Man kan registrera adressen online, har jag fått information om, och då blir det ju heller inte så betungande längre.
 
Nää, Id kortet känns enklare att återställa om det skulle komma bort - ID- och körkortet har jag alltid med mig. ID kortet kostade 240 bath och var enkelt att tillverka på kommunhuset. Så jag tror lätt att fixa nytt. Hmm...??

Passet ligger i en låda hemma. Passet är jag mycket rädd att förlora. I mobben har jag en kopia.
Mitt ID-kort var gratis du är över 60 år sa han till mig. I Si Bun Rueang är allt billigt ha ha.
 
Nix har kvitto på dessa belopp ,, men nu är det så att Mig chefen själv bestämmer vad som skall kosta eller inte kosta , därför kostar tillex Cerify of residence 400 thbt , oavsett vad det står om detta ,dvs det skall vara gratis ,, du kan idag EJ köpa ett fordon i Changwat Chonburi med husbok eller ID card , de KRÄVER att du går till Mig för ett adresscertifikat ..
Allt för att få in slantar till kommun eller vart fn de går .. kanske till den major som alla tror är så bara här i staden , till och med Thaisen börjar tycka att det går till överdrift nu i pengahungern , de pekar ut nya Polischefen som syndaren .
Otroligt hungrig på att dra in böter , jag har kvitto på betals skatt och försäkring på min nya cykel , har dock inte fått varken bok eller Sticker för skatten , försäkringkvittot harjag samt kopia på boken ,likförbannat bötfäller de mig på 400 thbt , jag har bråkat som fn med dem , hjälper inte , om du inte betalar så behåller vi ditt körkort säger officeren hos Snuten ,, får se vem som vinner detta , garanterat snuten ,, De gör precis som de vill nu ,, men snart tröttnar nog de flesta på Thailand ..
Vad finns infon att certificate of recidense skall vara avgiftsfritt?
 
Långeman har tidigare hävdat att han vet detta , han brukar ha på fötterna ... kanske kan han säga var det finns att finna
Ok då får vi vänta på svar från honom.
Själv använder jag den här checklistan http://www.pattayacityexpatsclub.com/expats/docs/thai license Checklist.pdf
när jag fixat certificate of residence i Jomtien.
Här står det att det är olika priser på olika immigrations kontor från gratis till 500 baht och att Pattaya tar 300 baht, nu 400 då om du fick betala det.
Själv tycker jag det är rimligt att myndigheter tar betalt för utförda tjänster till turister och expats.

Screenshot_20170320-110853.png
Screenshot_20170320-110908.png
 
Ok då får vi vänta på svar från honom.
Själv använder jag den här checklistan http://www.pattayacityexpatsclub.com/expats/docs/thai license Checklist.pdf
när jag fixat certificate of residence i Jomtien.
Här står det att det är olika priser på olika immigrations kontor från gratis till 500 baht och att Pattaya tar 300 baht, nu 400 då om du fick betala det.
Själv tycker jag det är rimligt att myndigheter tar betalt för utförda tjänster till turister och expats.

Screenshot_20170320-110853.png
Screenshot_20170320-110908.png
Tycker jag med , säger inget om det , dock är det fel att kräva detta om du har en husbok , då fyller husboken absolut ingen funktion :(
 
Vad finns infon att certificate of recidense skall vara avgiftsfritt?
Kvittopå den avgiften för adresscertifikatet har jag aldrig fått , däremot på böter mot 24 timmarsregeln ,då fick jag samt alla som var där just då kvitton det såg jag förvisso
 
Nu blev det svårt för mig, är det inte gula husboken som talar om var man bor?
Jo det blev svårt för mig med när de säger på trafficoffice att husboken ej längre gäller vid köp av fordon , vid försäljning funkar den säger de , Men EJ vid köp ..... Detta har nu hänt mig ett flertal ggr efterssomjag köpt och sålt ganska ofta det senaste året ,, Först sade de , "Nej husbok från Buriram gäller inte " då frågade jag varför ,, INGEN HUSBOK GÄLLER HÄR NU nästan skrek han , djävla tokig Thaiidiot ...

Nu köpte jag en ny cycel för ett par veckor sen , skickade med husboken , men NEJ , papper tillbaka , åk och skaffa från MIG Cerify of residence .... Gäller definitivt i Chonburi , garanterat att de inte godkänner detta med husbok vid köp av fordon , detta behöver inte vidare diskuteras här :) Detta VET jag med säkerhet
 
Senast redigerad av en moderator:
Det som Jonas hänvisade till, gäller Chonburi/Pattaya, kanske olika regler?

Tog körkort för några veckor sedan, och inte hade jag några papper från Immigration om Residence Certificat, intyg från Kommunkontoret räckte för min del. Gula boken kommer om några veckor, kör på den så länge det funkar.
 
För körkort i Puttaisong (Burilam) funkar det med Gula boken , inga problem , men här nere är den inget värd
 
För körkort i Puttaisong (Burilam) funkar det med Gula boken , inga problem , men här nere är den inget värd


Och här behövdes ingen "Gula husbok" och inga papper från Immigration om bostad, se så olika det kan vara...

Kanske man skulle titta närmare på Permanent Residence?.....
 
Och här behövdes ingen "Gula husbok" och inga papper från Immigration om bostad, se så olika det kan vara...

Kanske man skulle titta närmare på Permanent Residence?.....
Vadå Permanent residence , förklara dig gärna :)

Om du menar körkort så kan det funka med det gamla,, som adressuppgift ,, landsbygd är landsbygd , med fördelar och nackdelar :)
 
 

Liknande trådar

G
Svar
19
Visningar
4 K
Anonym
A
T
Svar
88
Visningar
6 K
Anonymius
A
A
Svar
4
Visningar
2 K
A
A
Svar
1
Visningar
1 K
Shaowpanyaa
S
 
Tillbaka
Topp