Mina nya och gamla bilder del 2.

Och var finns tillräcklig säkerhet? Vi lånar inte ut överhuvudtaget.
Hej

Det är ju det absolut säkraste, men det kanske kan vara svårt om man är omgiven av släkten, det finns ju en tradition av att släkten hjälps åt och lånar av varandra i byarna, men jag håller gällande en hyfsat ny bil, det skulle jag aldrig låna ut där nere om jag hade haft en.

Mvh isan lover

Hej

Det är ju det absolut säkraste, men det kanske kan vara svårt om man är omgiven av släkten, det finns ju en tradition av att släkten hjälps åt och lånar av varandra i byarna, men jag håller gällande en hyfsat ny bil, det skulle jag aldrig låna ut där nere om jag hade haft en.

Mvh isan lover
Det är alltmer tydlig skillnad på byarna du och jag lever i, här lånas det saker av mig som jag måste säga att jag vill ha tillbaka så det mesta som är mitt har jag låst in.
Den enda som får låna bilen är frugans grabb om han säger var han skall åka och då vet jag ungefär hur långt det är och då skriver jag av mätaren så jag ser hur långt han kört och så får han eventuellt betala 40 Baht milen, det gör att inte hans tjejs släkt och vänner utnyttjar honom eller mig, för ska han köra på andra så kostar det 70-75 Baht milen för det har jag fått betala till de i byn som körde mig innan jag köpte bil så det är thailändarna som bestämt milkostnaden.

Det är alltmer tydlig skillnad på byarna du och jag lever i, här lånas det saker av mig som jag måste säga att jag vill ha tillbaka så det mesta som är mitt har jag låst in.
Den enda som får låna bilen är frugans grabb om han säger var han skall åka och då vet jag ungefär hur långt det är och då skriver jag av mätaren så jag ser hur långt han kört och så får han eventuellt betala 40 Baht milen, det gör att inte hans tjejs släkt och vänner utnyttjar honom eller mig, för ska han köra på andra så kostar det 70-75 Baht milen för det har jag fått betala till de i byn som körde mig innan jag köpte bil så det är thailändarna som bestämt milkostnaden.
SA MYCKET SOM JAG LANAT UT OCH ALDRIG FATT TILLBAKA , SA JAG LANAR ALDRIG UT TILL THAILANDARE MERA

Hej

Just bilar är det ju bara några få i släkten som har, dessa lånas väl relativt sällan ut eftersom det är det dyraste familjen har, då är det vanligare att den som äger bilen kör släktingarna dit dom ska, jag tillhör undantaget och får gärna låna någon av släktens tre bilar.

Men övriga saker som verktyg, maskiner och annat skulle nog någon släkting bli väldigt förvånad om denne inte fick låna av någon annan i släkten, det skulle nog inte bli populärt, allt lämnas ju sen tillbaka men det uppstår ju problem om det man har lånat går sönder, själv skulle jag ju se till att det hade blivit reparerat, men så kan man nog inte ta för givet att alla gör.

Mvh isan lover

Hej

Just bilar är det ju bara några få i släkten som har, dessa lånas väl relativt sällan ut eftersom det är det dyraste familjen har, då är det vanligare att den som äger bilen kör släktingarna dit dom ska, jag tillhör undantaget och får gärna låna någon av släktens tre bilar.

Men övriga saker som verktyg, maskiner och annat skulle nog någon släkting bli väldigt förvånad om denne inte fick låna av någon annan i släkten, det skulle nog inte bli populärt, allt lämnas ju sen tillbaka men det uppstår ju problem om det man har lånat går sönder, själv skulle jag ju se till att det hade blivit reparerat, men så kan man nog inte ta för givet att alla gör.

Mvh isan lover
De verktyg jag kan tänka mig att låna ut har byns självutnämda hantverkare själva, hammare, kofot, såg, vinkelhake, måttband och snäpplina. Mina el och batterivertyg lånar jag ut till småjobb i huset eller på tomten under övervakning, om jag sen är populär eller inte bryr jag mig inte så mycket om.

Nu har jag tittat igenom en bildtråd på 191 sidor jag har på MPR och lagt över drygt 2500 bilder på usb-minne, mycket har jag redan visat här men det kommer mera.

Frun håller på med sin fisk.

1644578260990.jpeg

1644578296353.jpeg

Jag håller på med annan mat och det blir blodigt.

1644578405079.jpeg

Radhusbiff som är fantastiskt gott.

1644578563651.jpeg

Kan lägga till annat gott. Pinto bönor och gula ärtor.

1644578829100.jpeg

1644578878389.jpeg

Hej! Vet av egen erfarenhet att det är skillnad var och vilken familj bodde i Petchabun och exets familj var hemsk kunde knappt lämna mat och öl i kylen falangen kunde ju köpa nytt fick man till svar där jag är numera inga som helst problem!

Hej! Vet av egen erfarenhet att det är skillnad var och vilken familj bodde i Petchabun och exets familj var hemsk kunde knappt lämna mat och öl i kylen falangen kunde ju köpa nytt fick man till svar där jag är numera inga som helst problem!
Kylen är inga problem. Frugans lata och eländiga storasyster stod och petade i en av våra kylar för många år sedan och hon såg eller hörde inte att jag kom in så jag röt till så hon höll på att skita på sig, inga problem längre.
Kallar storasyrran för hep som betyder fästing men hon fattar nog inte varför, för hon ler bara då jag tilltalar henne.

Har en historia om frugans storasyster.

Det var runt 1997-98 när frugan, jag och några kompisar besökte fruns hemby första gången

Frugans storasyster hade i stort sätt ingenting så jag kom på att vi köper ankor till systern så har hon lite att pyssla med, sagt och gjort vi åkte och köpte 10 ankor, 2 hanar och 8 honor,
När vi efter några dagar skulle lämna byn så sa jag till frugan, att säg nu till systern att inte slå ihjäl ankorna direkt när vi går till busshållplatsen utan låt dem föröka sig och ät de äldsta ankorna först och sälj några.

Och jag kan lova att hon lyssnade mycket noga på sin lillasyster vilken hon har slutat med nu cirka 25 år senare.
När vi kom tillbaka till byn cirka 1 år senare så gick det väl 25-30 ankor och vankade, och det ruvades på 10-15 ägg, alltså så hade systern inte vågat att äta eller sälja en endaste anka berättade frugan, för farangen kanske skulle bli förbannad.

Då forklarade frugan lite bättre hur jag menade med att det skulle bli en rundgång så att säga med ankuppfödningen.
Efter ytterligare cirka 1 år när vi var tillbaka i byn fanns inte en jävla anka kvar, då gav jag upp.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp