Mina nya och gamla bilder del 2.

Du som talar språket och känner dom flesta väl. Har du aldrig försökt påverka och tala dom till rätta? Förstår att det är svårt då beteendet är en del av det normala men något borde kunna göras.
Hej

Faktiskt inte, efter 35 års periodiska vistelser på den Thailändska landsbygden har det snarare lett till att det är jag som har anpassat mig till dom och deras livsstil, jag brukar tvärtom bli bjuden på öl eller whiskey när jag besöker skolan, rektor och lärare missar aldrig en chans att bjuda mig på skollunch vid deras bord.

Men jag har ju försökt påverka och hjälpa till i skolan på andra sätt, t.ex genom att hålla lektioner i engelska för barnen i årskurs 4-6, träna skollaget i fotboll och cocha när det är skolmästerskap, vi brukar träna efter 14 på e.m, då brukar lektionerna ha upphört, en del lärare dricker och barnen springer omkring, då passar det bra med träning.

Sen ordnade ju frugan för en del årsedan en större ekonomisk insamling som räckte till att fräscha upp skolan invändigt, samt gjuta en betongplatta där barnen står uppställda på morgonen, där var det tidigare en grusplan med gropar och vattenpölar, betongplanen används även till vollyboll och basket.

Mvh isan lover

Du som talar språket och känner dom flesta väl. Har du aldrig försökt påverka och tala dom till rätta? Förstår att det är svårt då beteendet är en del av det normala men något borde kunna göras.
Skulle en farang tala en thailärare till rätta, du måste skoja. Kan berätta en annan rolig historia eller tragisk kanske. Frugans grabb sa att han hade engelska i skolan men han pratade ingen engelka, en dag följde frugan och jag med till skolan, grabben pekade ut sin engelsklärarinna så vi gick fram till henne och jag sa något till henne på engelaska men då började hon prata thai med frugan :laugh:

Skulle en farang tala en thailärare till rätta, du måste skoja. Kan berätta en annan rolig historia eller tragisk kanske. Frugans grabb sa att han hade engelska i skolan men han pratade ingen engelka, en dag följde frugan och jag med till skolan, grabben pekade ut sin engelsklärarinna så vi gick fram till henne och jag sa något till henne på engelaska men då började hon prata thai med frugan :laugh:
Hej

Exat så är det nog tyvärr på tusentals skolor landet runt, jag har ju besökt mängder av byskolor och jag har ännu inte träffat någon engelskalärare dom talar bra engelska, några få på större skolor som klarar det hyfsat och en stor majoritet på mindre skolor som i princip inte kan någon engelska alls.

Mvh isan lover

Stämmer min frus bror är också engelska lärare utan att kunna prata. Har provat men de funkar inte
Hej

Ja tyvärr är det så, barnen vill gärna lära sig men det finns ingen som kan lära dom, har genom åren sett många 7-10 åringar komma hem glada med sina engelskaböcker som dom har visat upp, men efter några år utan framsteg så avtar intresset och försvinner helt.

Mvh isan lover

Hej

Ja tyvärr är det så, barnen vill gärna lära sig men det finns ingen som kan lära dom, har genom åren sett många 7-10 åringar komma hem glada med sina engelskaböcker som dom har visat upp, men efter några år utan framsteg så avtar intresset och försvinner helt.

Mvh isan lover
Jag har alltid haft åsikten om att det är mycket viktigare att thailändarna lär sig engelska än att jag lär mig thai, för deras eget bästa.

Jag har alltid haft åsikten om att det är mycket viktigare att thailändarna lär sig engelska än att jag lär mig thai, för deras eget bästa.
Hej

Så är det kanske, men det mest skrämmande är att man genom en undermålig skola och undervisning håller kvar en stor del av befolkningen i okunskap som i stort sett omöjliggör för dom att förändra sina liv.

Kunde den allmänna statliga skolan klara av att lära barnen engelska skulle åtskilliga av dom sen kunna få bättre och mer välbetalda jobb inom t,ex turism, hotell och restaurang branscherna o.s.v.

Mvh isan lover

Nä inte tala till rätta kanske men man kan framföra sin egen syn på det hela samt INTE tacka ja till alkohol vid fel tillfälle. När jag blev bjuden på alkohol på skolgården tackade jag vänligt nej men kunde dock inte framföra varför då mina kunskaper i thai är begränsade.

Aj aj aj, frugan fick ett getingstick vid högerögat:(.

IMG_1599.webp

Så hon slog ihjäl biet, boet och busken :).

IMG_1596.webp

Hej

Faktiskt inte, efter 35 års periodiska vistelser på den Thailändska landsbygden har det snarare lett till att det är jag som har anpassat mig till dom och deras livsstil, jag brukar tvärtom bli bjuden på öl eller whiskey när jag besöker skolan, rektor och lärare missar aldrig en chans att bjuda mig på skollunch vid deras bord.

Men jag har ju försökt påverka och hjälpa till i skolan på andra sätt, t.ex genom att hålla lektioner i engelska för barnen i årskurs 4-6, träna skollaget i fotboll och cocha när det är skolmästerskap, vi brukar träna efter 14 på e.m, då brukar lektionerna ha upphört, en del lärare dricker och barnen springer omkring, då passar det bra med träning.

Sen ordnade ju frugan för en del årsedan en större ekonomisk insamling som räckte till att fräscha upp skolan invändigt, samt gjuta en betongplatta där barnen står uppställda på morgonen, där var det tidigare en grusplan med gropar och vattenpölar, betongplanen används även till vollyboll och basket.

Mvh isan lover
Det är inte så länge sedan det söps friskt på vissa arbetsplatser i Sverige.
Kanske inte i lärarkåren så mycket..men jag vet att det förekom även där.
Jag började inom byggbranschen i mitten på 60-talet då festades det duktigt och dom flesta satte sig i bilen och körde hem efter jobbet.
Vad jag kommer ihåg var det inte särskilt många som opponerade sig.
Så det är väl inte så konstigt att det ser ut som det gör på den Thailändska landsbygden ;)

Det är inte så länge sedan det söps friskt på vissa arbetsplatser i Sverige.
Kanske inte i lärarkåren så mycket..men jag vet att det förekom även där.
Jag började inom byggbranschen i mitten på 60-talet då festades det duktigt och dom flesta satte sig i bilen och körde hem efter jobbet.
Vad jag kommer ihåg var det inte särskilt många som opponerade sig.
Så det är väl inte så konstigt att det ser ut som det gör på den Thailändska landsbygden ;)
Hej

Du har helt rätt i det, så vi ska nog inte moralisera för mycket, jag började ju jobba på 70-talet och då var det inte ovanligt alls att folk drack på jobbet, somnade och blev hemkörda o.s.v, vi hade även några lärare under skolåren som drack dagligen.

Mig veterligen är det ingen som opponerar sig men har skolan besök ifrån skolansvariga myndigheter så göms alkoholen undan så länge besöket pågår.

Mvh isan lover

Senast ändrad:

Liknande trådar

Tillbaka
Topp