några frågor om visum till sverige

Lasse73

Nykomling
Hej

Jag har några frågor om visum till Sverige. Min tjej vill komma och besöka mig i Sverige. Hon har tidigare varit här och besökt sin mamma, hon var då här i Sverige från juni till december.

När kan hon ansöka om visum igen? Är det efter 90 dagar eller 180 dagar?

Vad jag kan se finns det bara två visum som man kan söka om man bara vill besöka någon. Antingen turistvisa (max 90 dagar) eller uppehållstillstånd för besök istället för visum (mer än 90 dagar max ett år). Stämmer det?

Hon säger att en av hennes vänner har fått ett två års UT till Sverige, men jag kan inte hitta något sådant. Finns det något sådant?

Sen så skulle hon vilja gå på SFI när hon är här. Men om man vill läsa på SFI så måste man väl ha ansökt om permanent uppehållstillstånd, d.v.s. flytta till Sverige.

Tacksam för svar.

Hej

Jag har några frågor om visum till Sverige. Min tjej vill komma och besöka mig i Sverige. Hon har tidigare varit här och besökt sin mamma, hon var då här i Sverige från juni till december.

När kan hon ansöka om visum igen? Är det efter 90 dagar eller 180 dagar?

Vad jag kan se finns det bara två visum som man kan söka om man bara vill besöka någon. Antingen turistvisa (max 90 dagar) eller uppehållstillstånd för besök istället för visum (mer än 90 dagar max ett år). Stämmer det?

Hon säger att en av hennes vänner har fått ett två års UT till Sverige, men jag kan inte hitta något sådant. Finns det något sådant?

Sen så skulle hon vilja gå på SFI när hon är här. Men om man vill läsa på SFI så måste man väl ha ansökt om permanent uppehållstillstånd, d.v.s. flytta till Sverige.

Tacksam för svar.
Hon söker i så fall UT (uppehållstillstånd), då får hon studera på SFI. Syftet med UT är ju att i så fall bosätta sig i Sverige. Visum är till för besök och då får man bekosta studier själva.

Man söker inte två års UT utan man söker UT. Efter två år är det dags att förnya och har man fortfarande själ blir det troligen PUT (permanent UT).

UT ansökning tar lång tid, räkna med minst et år. Sen måste hon ju uppfylla själen! Läs mer på MIG!

Tack för snabbt svar Janne.

Vet du hur länge måste man vara utanför sveriges gränser för att ansöka om visum igen?

Hej Lasse!

En av dina frågor kan jag säkert svara på, nämligen den om SFI. Om hon skall få läsa det måste hon ha Uppehållstillstånd och ett svenskt personnummer. Mig veterligen kan man inte få det om man bara har UT för besök. Men du kan ju alltid agera lärare själv, det gjorde jag för min blivande fru innan hon fick UT.

Lycka till!

Hej Lasse,

Om du tittar på EU:s viseringskalkyl (också på https://ec.europa.eu/home-affairs/content/visa-calculator_en om länken inte fungerar) så kan du räkna ut når hon kan resa in i Sverige (Schengen-området) igen och hur många dagar hon kan stanna.

För att få läsa på SFI så måste hon vara bosatt (folkbokförd) i Sverige.

Om du behöver hjälp så hör gärna av dig - vi på Söderstedts hjälper till med immigration till Sverige och USA och är offentliga biträden och ombud godkända av Migrationsverket. Vi har ett Pro Bono-program som du kan söka för, vilket är till för de individer som har mer kärlek än pengar. :)

Lycka till!
/Ulrika

Tack för informationen Ulrika.

Jag måste dock erkänna att jag inte förstår hur EU:s viseringskalkyl fungerar.

Jag har matat in datumen, och tror att jag har klickat i rätt knappar.
Men det enda resultat jag får är en uträkning på hur många dagar totalt, samt hur många dagar "overstay". Ingenting om när man kan söka visa igen.
Se bifogad bild.

Gör jag något uppenbart fel?

Finns det ingen tydlig regel? Jag hittar inget på migrationsverkts hemsida.
Det enda som jag hittar och försöker tolka är:

"Ett visum gäller för vistelse i Schengenländerna i upp till 90 dagar under en period av 180 dagar. Du som har varit i Schengenländerna under en sammanhängande period av 90 dagar måste vara utanför Schengenländerna i 90 dagar för att kunna få ett nytt Schengenvisum."

Som jag tolkar det så är det 90 dagars vistelse utanför schengen som gäller vid ett vanligt 90 dagars besök, men om man har förlängt besöket vad är det som gäller då? är det fortfarande 90 dagar? eller måste man vara utanför schengen lika länge som man har varit innanför schengen?

Så i mitt fall är det 175 dagar som gäller innan man kan söka visa igen? eller är det bara 90?

eu.PNG

Skicka ett mail till Ambassaden och fråga. Om hon först haft ett Schengenvisum och sen förlängt med ett 3 mån UT-besök, så misstänker jag att hon kan söka igen direkt, eftersom dom sista 3 mån i Sverige varit ett "uppehållstillstånd", och inte ett Schengenvisum. Det är 2 olika saker.

Jag mailade ambassaden och dom sa:
"Det finns ingen regel som säger att man måste vara utanför Sverige lika länge som man har varit i Sverige. I huvudsak gäller att man inte kan vistas mer än högst 180 dagar per år i Sverige utan att ha ett uppehållstillstånd för bosättning. I det här fallet blir det en fråga om att bedöma om den sökande spenderar orimligt mycket tid i Sverige på besöksvisum/besökstillstånd men även om vi tror att avsikten endast är att stanna i högst 90 dagar eftersom det var det hon uppgav förra gången men i själva verket stannade hon nästan dubbelt så länge."

Jag kan ju inte säga att det är glasklart. Plus den där lilla kängan om att spendera orimligt mycket tid i Sverige låter ju olycksbådande.

Men jag får hoppas att allt blir bra.

Tack alla som svarat.

Har hon haft Schengenvisa och vill ha nytt Schengenvisa är det ju 90 dagar.

Har hon däremot haft UT besök har hon egentligen ingen karens alls.

Min fru har varit här först Schengen 90 följt av UT besök 90. Sen Thailand 90 och nu pågående UT besök 180 dagar.

Senast redigerad av en moderator:

Liknande trådar

S
Svar
16
Visningar
1 K
Anonymius
A
L
Svar
2