Noi och Jo bygger hus i Phrae

Bilder säger mera än tusen ord sägs det.
Jag är inställd med den devicen att alla sätt som gör att man mår bra är förmodligen också bra bara man sköter dom grundfunktionerna som skall fungera för att man inte blir sjuk av lättja :cool:
Ja då mår jag bra nu, för där uppe blev man sjuk.
Gick ner 8kg och var ju mer eller mindre undernärd och halvt deprimerad i slutet, längta bara på jobb efter par dagar hemma, stannade kvar alldeles för länge.
Nu är jag uppe i normalvikt, det tog nog en månad från det jag lämnade bylivet och mår bra och trivs med livet och har för tillfället den bästa perioden av hela mitt liv, får jag bara köpt ett hus med så är jag nöjd sen.
Nu har jag hamnat i min drömtillvaro och hoppas den håller, flytta ut till landet igen finns inte på min karta.

Har du bott i huset under den varma perioden och sett hur temperaturen håller sig, behöver du AC där uppe?

Har du bott i huset under den varma perioden och sett hur temperaturen håller sig, behöver du AC där uppe?
Jag har bott här och även Isaan, Udon Thani, på den varma perioden. Vi har ingen AC och har klarat bra så länge. Jag bor ju året runt här.
Nu vill jag tillägga att jag trivs i värmen, det gör inte alla.
Vi skall ha en AC på det nya huset i sovrummet men har även dragit el för andra rum ifall men vet ju aldrig vad som händer.
Vad jag tror är att i inte behöver AC men är ju ingen profet och vet inte vad som händer när jag blir gammal är ju bara 65.
Noi vill absolut inte ha AC bara fläkt men hon supportar mig så det blir nog inga problem.
I det nya huset bor vi inte än för det finns lite finlir kvar men snart.
Vi har faktiskt ingen AC på vår lägenhet på Nan heller och det funkar bra.

Jag har bott här och även Isaan, Udon Thani, på den varma perioden. Vi har ingen AC och har klarat bra så länge. Jag bor ju året runt här.
Nu vill jag tillägga att jag trivs i värmen, det gör inte alla.
Vi skall ha en AC på det nya huset i sovrummet men har även dragit el för andra rum ifall men vet ju aldrig vad som händer.
Vad jag tror är att i inte behöver AC men är ju ingen profet och vet inte vad som händer när jag blir gammal är ju bara 65.
Noi vill absolut inte ha AC bara fläkt men hon supportar mig så det blir nog inga problem.
I det nya huset bor vi inte än för det finns lite finlir kvar men snart.
Vi har faktiskt ingen AC på vår lägenhet på Nan heller och det funkar bra.
Jag är som din fru ingen AC bara fläkt men frugan vill ha AC på över sommarmån.. då flyttar jag på mig o sover ensam i andra rummet:(

Jag är som din fru ingen AC bara fläkt men frugan vill ha AC på över sommarmån.. då flyttar jag på mig o sover ensam i andra rummet:(
Jag är lite av samma korn än så länge. Ibland undrar man för alla säger att det är olidligt när det är 35 grader. Då brukar jag gå ut och träna men säger ändå att det finns ingen facit hur alla skall sova menar temperatur eller äta eller leva för övrigt. Det är bara att göra så som man trivs som bäst. Tror jag :wai:

Här medans jag bygger vill visa lite uppskattning till forumet. Här följt diskussioner i olika ämnen och alltid släpper man på någon guldkorn.
Visst det är lite stökigt ibland men så är det när grabbarna håller på det vet inte minst meetoo :eek: Tjejerna är mera civiliserade här men... mmm i get mera om detta.
Jo tänkte idag på vissa råd man har tagit till sig, bl a att stora överhäng på tak och tänk på hur solen värmer väggar.
Tog ett par bil det för att illustrera detta, Vi valde nästan 1, 5 meters överhäng.
20171112_103317.jpg

Här det ni skuggan redan klockan 10 på morgonen.
20171112_103449.jpg

Här på baksidan. Sovrummet är till höger. Ingen sol på hela dagen för det är en uteplats utanför. Så tack för tipsen, hade dessa i åtanke när jag planerade huset och rummen

Det där med värmen som man skall stoppa, det finns mycket intressant att ta upp. Visst stoppar du värmen med isolering men när det är värme in så blir det jättemycket kondens. Stoppa kylan är en annan sak eller vad tror ni.
Sedan förstår jag också att ren plåttak är nästan som en värmeplatta och isolering under gör nytta men tegel är inte detsamma tror jag. Eller vet jag numera. :cool:
Vi har plåttak med isolering, även 2 fläktar då vi har mycket utrymme mellan ute och innertak, fläktarna trycker ut varmluften via ventiler, inbillar mig att detta hjälper en aning;)
Vad jag märkt är att våra fönster är som element, går knappt att ta på mitt på dagen:rolleyes: så hoppas växtligheten växer fort så vi får bra med skugga;)

20171112_112559.jpg
Är man matnörd så är man, var tvungen att göra en en gryta i ugnen. Köket är inte färdigt el är inte kopplad men det får inte hindra en, ugnen finns ju där. :p
20171112_112412.jpg

Fast ristorkning slapp vi inte i år heller.
20171112_112401.jpg

Trädgården får vänta
Så ser det ut hos oss också:D:D
Spelar nu ingen roll när vi inte är där;)

Vi har plåttak med isolering, även 2 fläktar då vi har mycket utrymme mellan ute och innertak, fläktarna trycker ut varmluften via ventiler, inbillar mig att detta hjälper en aning;)
Vad jag märkt är att våra fönster är som element, går knappt att ta på mitt på dagen:rolleyes: så hoppas växtligheten växer fort så vi får bra med skugga;)
Elektrikern frågade mig om vi vill ha fläkt på vinden, Jag svarade att vi avvaktar. Nu har vi jättehög vind med tanke på snedtaket. Hade annars tänkt bygga i stil med ert hus men tittade runt i området och det fick avgöra det blev snedtak eller vad man nu kallar det.
Har byggt lite som att det går att ändra om jag har tänkt fel men som det ser ut nu så känns det rätt.
Det är likadant med rummen, Vi behöver bara ett sovrum men det är enkelt att fixa tre längre fram för dom som tar över efter oss.
Spännande är det och så roligt för det är bara jag själv kvar för finliret. Har bland annat målat om huset helt med outspädd färg, så snyggt det blev. Mera framöver

Här medans jag bygger vill visa lite uppskattning till forumet. Här följt diskussioner i olika ämnen och alltid släpper man på någon guldkorn.
Visst det är lite stökigt ibland men så är det när grabbarna håller på det vet inte minst meetoo :eek: Tjejerna är mera civiliserade här men... mmm i get mera om detta.
Jo tänkte idag på vissa råd man har tagit till sig, bl a att stora överhäng på tak och tänk på hur solen värmer väggar.
Tog ett par bil det för att illustrera detta, Vi valde nästan 1, 5 meters överhäng.
20171112_103317.jpg

Här det ni skuggan redan klockan 10 på morgonen.
20171112_103449.jpg

Här på baksidan. Sovrummet är till höger. Ingen sol på hela dagen för det är en uteplats utanför. Så tack för tipsen, hade dessa i åtanke när jag planerade huset och rummen
Perfekt:thumbsup:

Hände en obehaglig sak igår jag råkade radera hela albumet med bider från bygget på min ena mobil där jag hade dom flesta bilderna.
Kul men jag skall återkomma, försöker fixa detta. Har några vänner som skall vara duktiga på att hitta, vi får se annars blir det nya bilder.

Ibland får man kämpa in bilder här, vet inte varför det är så. Men idag fick jag i alla fall in en så varsågod.
20171123_150935.jpg

Det här föreställer tvättrumsbord, utsikt rakt fram till djungel eller till höger djungeln igen.
I alla fall gjöt denna bord på plats och nu börjar jag lära mig. Köksbordet var övning här syns att man har blivit en mästare. Allting går så fort idag. På allvar har hittat rätt metod och nu är det kul.
Det skall gjutas rättvänt inte som på Youtube upp o ner.
Sedan finns det en specialcement Lanko701 starkt i i h te. Lite armering och nu kommer vi till det intressanta.
En krokodil strykbar betong som man kan rolla eller pensla. Flödigt och sedan jämna med en skrapa. Slipa och lacka med polyurethan, en tvåkomponentshistoria.
Jag har inte lackat bordet i bilden än. I morgon blir det klart sedan lite faner på över och underliggaren så blir det bra. Nois svåger hämtade virke för att göra dörrar till köket och tvättrummet. Det är snart klart gott folk.

Tyckte din höftning blev ganska bra. Om tomten är en rai och vi antar att den är kvadratisk, så blir varje sida 40 meter. Det går då åt 13 eller 14 sektioner. Om stenarna kostade 250 Baht per sektion och det övriga materialet ungefär lika mycket. Så blir det 14*4*400 dvs 28 000 Baht och sen lön två veckor 14*600 = 8 400 det blir 36 400 så stämmer ju väldigt bra.

Nu är jag ju experten som aldrig byggt men gillar att följa med på resan. Bygga kan jag ju göra nästa liv :)

Senast redigerad av en moderator:
Hej och tack för en intressant tråd.

Vi har också hus i Phrae fast i Wang Chin. Vi har väl dryga timmen till Staden Phrae därifrån. Bor dock i Sverige än så länge så det blir bara semester i Thailand men man vet ju aldrig om ett antal år ;)

Är tillbaka i Wang Chin till nyår?

Hej och tack för en intressant tråd.

Vi har också hus i Phrae fast i Wang Chin. Vi har väl dryga timmen till Staden Phrae därifrån. Bor dock i Sverige än så länge så det blir bara semester i Thailand men man vet ju aldrig om ett antal år ;)

Är tillbaka i Wang Chin till nyår?
Roligt, jag är skriven på Nan egentligen men huset vi har byggt finns på Sung Men Phrae rätt nära stan.
Noi är ju härifrån och jag gillar Phrae mera än Nan, inget fel med Nan heller men.
Jag bor här året runt och trivs bra.
Huset är i stort sett färdigt men väntar på Nois svåger som skall montera luckor i kök och tvättrum.
Sedan blir det glas på fönster och insektsnät. Trädgården som jag gillar kommer att bli en utmaning men roligt.
Hör av dig närmare, kanske vi kan ses när du kommer till Phrae.

Kanske någon undrar vad som händer här och det har hänt ett och annat.
Annars kan säga att huset är i stort sett klart, väntar bara Nois svåger som skall montera köksluckor och detsamma i tvättrum.
Vi köpte även klädskåp en till sovrummet en till tvättrum. Även två specialbeställa skåp till tvätt och badrum.
Kan säga att det är en fröjd att jobba med dessa människor. Det kom en kvinna som ritade skåpen fick dom godkända i Krungthep och de gör dom i byn bara fem km härifrån. Kvalitén säger bara Ikea släng dig i väggen.
Om Thai kan? javisst kan dom.
Det var dom dyraste grejerna till bygget, kostade i snitt fem papp sek styck.
Lugnade Noi lite med att berätta att i och för med att jag gjorde köket och tvättrummet själv så sparade vi ungefär lika mycket.
Summering det man förlorar i gungorna vinner man i karusellen eller tvärtom.
Sedan blir det lite teva teva med munkar, faktiskt första gången.
Återkommer med bilder när Nois svåger har botat sin onda rygg och kan jobba igen.

Mr Jo
Bygger ni på vänster eller höger sida när du kommer från Nan.
Går det bra att komma förbi någon gång och titta på bygget , är ganska ofta i Sung men med min gumma hon säljer Tinner Alkohol Lim till fabrikerna i området.

Mr Jo
Bygger ni på vänster eller höger sida när du kommer från Nan.
Går det bra att komma förbi någon gång och titta på bygget , är ganska ofta i Sung men med min gumma hon säljer Tinner Alkohol Lim till fabrikerna i området.
Hej du hade helt missat detta, ibland är man inte inne här så ofta. Du är välkommen att besöka oss. Fast nu när vi egentligen är färdiga, det fattas luckorna till kök och tvätt, Nois svåger blev sjuk och vi väntar helt enkelt.
Vi är rätt mycket i Nan så bäst att ringa först för även jag kommer att vara mera på Nan nu när bygget är nästan klart. Det går bra i och för sig titta till även om vi är borta, Nois mamma är nästan alltid hemma, det är huset före våren.
Det ligger på höger om du kommer från stan mot Den Chai. Vid trafikljusen efter Tesco exp och Seven på vänster sida tar du högerfilen och svänger till höger. Sedan till vänster efter ca femhundra meter. Kör ca två km och när du ser templet sväng till vänster och direkt till vänster igen. Då ser du huset på höger går inte missa.
Kan ge info via pm om du vill

Liknande trådar

A
Svar
88
Visningar
14 K
R
A
Svar
3
Visningar