Över 100 Immigrations poliser kommer att åtalas för utfärdande av olagliga visum.

Inte alls så noga med körskoleundervisning, det räcker att man är där men frånvarande:)

1675840726237.jpeg
Ja det där är en vanlig syn :laugh2:

Har en dansk granne som använder sig av studentvisa utan att studera. Finns nog även en del andra faranger som likt honom tvingas använda korruptionen på Immigration då de inte kan komma upp med 400k för att få visa. Är nog tyvärr även en del av dem som svettas lite mer nu och inte bara de som tjänat pengar på detta. Möjligt även de ryker, två flugor på trumpeten du vet.

/ SatanG

Vad jag vet behöver man inte ha 400.000 på banken för att få ett studentvisa.

Det som krävs är väl ett intyg från skolan plus att du ska närvara på lektionerna. Hur nu immigration ska hålla koll på det?

BTT

Hej

Vad det gäller körkort så råder det inget som helst tvivel om att anställda på myndigheten mot betalning kan utfärda helt äkta körkort utan att individen vare sig behöver köra upp eller göra teoriprovet, men det innebär ju inte att tjänstemannen hoppar över att registrera godkända resultat i datorn, dom läggs ju naturligtvis in för denne också precis som för alla andra.
Så jag kan personligen inte förstå vad det är som du menar skulle kunna upptäckas och utgöra ett problem med att skaffa ett körkort på detta viset, går man efterhand in och kontrollerar körkortet stämmer ju alla lagrade uppgifter precis som för alla andra.

Det enda jag kan komma på som skulle kunna utgöra ett problem är väl om man ex.vis saknar uppgifter ifrån Immigration om hemadress och har lämnat en adress till ett hotell eller liknande som bostadsadress, alternativt har ett visum i kopian av passet som inte berättigar till körkort.

Mvh isan lover
Ja så är det men 75% av Thailändarna borde inte ha körkort för köra bil kan dom inte! Så borde deras bli indraget.

Vad jag tycker folk lägger sig i hur det fungerar i Thailand. Tror inte vi utlänningar kan påverka speciellt mycket över utvecklingen. Tror det är lättare att acceptera som det är. Vill man ha allt uppstyrt till absurdum så är nog Sverige ett bättre land att uppehålla sig i :)
Hej

Håller med helt, Thailand är Thailand och det både på gott och ont, själv tycker jag att det på ett sätt känns befriande att lämna det överdrivet uppstyrda och lite överbeskyddade liv vi lever i Sverige och Västvärlden.

Men det är samtidigt intressant och lärorikt att diskutera det som skiljer länderna åt i olika sammanhang och det är ju mycket, detta trots att man som utlänning knappast kan påverka utvecklingen, sen kan det ju vara bra att känna till hur det fungerar,dela erfarenheter och inse att man inte kan förvänta sig att allt fungerar som hemma eller som lagen föreskriver o.s.v.

Mvh isan lover

Senast ändrad:
Hej

Håller med helt, Thailand är Thailand och det både på gott och ont, själv tycker jag att det på ett sätt känns befriande att lämna det överdrivet uppstyrda och lite överbeskyddade liv vi lever i Sverige och Västvärlden.

Men det är samtidigt intressant och lärorikt att diskutera det som skiljer länderna åt i olika sammanhang och det är ju mycket, detta trots att man som utlänning knappast kan påverka utvecklingen, sen kan det ju vara bra att känna till hur det fungerar,dela erfarenheter och inse att man inte kan förvänta sig att allt fungerar som hemma eller som lagen föreskriver o.s.v.

Mvh isan lover
Nä det är väl skönt att Thailand skiljer dig på många punkter från Sverige annars hade man ju inte behövt resa runt halva jordklotet.

Vad gäller vissa saker såsom att använda bilbälte och hjälm kan man alltid försöka påverka. Jag krävde att svärfar och svärmor skulle använda bälte i bilen. Svärfar hade inga problem med det och efter lite tjatande så tog han på sig det utan att jag behövde säga något. Svärmor däremot tvär vägrade. Om svärfar ville låna min Click så var mitt ultimatum hjälm. Gick det med även om han tittade på mig och skrattade lite. Att kunna påverka mycket mer än så är nog en ojämn kamp. Man får nog lida mest själv.

Vad jag vet behöver man inte ha 400.000 på banken för att få ett studentvisa.

Det som krävs är väl ett intyg från skolan plus att du ska närvara på lektionerna. Hur nu immigration ska hålla koll på det?

BTT

Nej ska man studera behövs inga 400k.
Det jag snackar om är alla de faranger som inte kan visa 400k för sitt "Marriage visa", de tar vägen med educationvisa för runt 40k Baht/år.

/ SatanG

Är väl ingen större skillnad när det gäller köpta körkort, Thailand-Sverige, visum i Thailand, uppehållstillstånd i Sverige, finns domar i Sverige på båda sorter....

Nej ska man studera behövs inga 400k.
Det jag snackar om är alla de faranger som inte kan visa 400k för sitt "Marriage visa", de tar vägen med educationvisa för runt 40k Baht/år.

/ SatanG
Frågan är hur gör de om de blir sjuka och måste uppsöka ett sjukhus för behandling? Gofundme?

Frågan är hur gör de om de blir sjuka och måste uppsöka ett sjukhus för behandling? Gofundme?

Är det inget större så blir det något lokalt statligt sjukhus eller egenbehandling skulle jag tro.
Tror det sitter en hel del på en skör tråd, särskilt nu när växlingskursen suger.
Är du själv försäkrad?

/ SatanG

Är det inget större så blir det något lokalt statligt sjukhus eller egenbehandling skulle jag tro.
Tror det sitter en hel del på en skör tråd, särskilt nu när växlingskursen suger.
Är du själv försäkrad?

/ SatanG
Är du själv försäkrad?

/ SatanG
Nej, är inte försäkrad.

Antar du har en ordentlig buffert?
Har själv försäkring men skulle tänka mig att kunna köra buffert annars.

/ SatanG
Försäkringsbolagen vill inte försäkra äldre personer.Är du över 75 och har lite skavanker är det nästan omöjligt att få en försäkring till överkomligt pris .Då är det madrassen som gäller. Försäkringsbolagen är ingen välgörenhetsorganisation.:thumbsdown:

Försäkringsbolagen vill inte försäkra äldre personer.Är du över 75 och har lite skavanker är det nästan omöjligt att få en försäkring till överkomligt pris .Då är det madrassen som gäller. Försäkringsbolagen är ingen välgörenhetsorganisation.:thumbsdown:

Nä jag håller med, det är inga roliga summor att betala när man kommer upp i åldern.

/ SatanG

Jag vägrar trycka ner pengar i halsen på dem får ju hoppas räntan höjs ännu mer och kronan stärks.

Då kan man flytta hem till Sverige så omfattas man av svenska sjukvården.

Spelar väl ingen roll om man lämnar in papprena i Thailand eller i Sverige.

I sverige får du åtminstone human vård på äldreboende i slutet av ditt liv.

BTT
Det är väl många av dom här kaksiga gubbarna i Thai som tänker så men när dom blir sjuk enkel billjet till svensk sjukvård. Vet två som
gjorde så den 3 han inte

Då kan man flytta hem till Sverige så omfattas man av svenska sjukvården.

Spelar väl ingen roll om man lämnar in papprena i Thailand eller i Sverige.

I sverige får du åtminstone human vård på äldreboende i slutet av ditt liv.

BTT
Ja just de, detta är bara exempel av många.

Låg i sin egen avföring på äldreboende.​

Bollebygds kommun anmäler sin äldreomsorg efter att en äldre person vid två tillfällen legat i sin egen avföring utan att personalen upptäckt det.
Det var i slutet av juni som det upptäcktes att en boende inom äldreomsorgen legat i sin avföring och eftersom personalen inte märkt det har det lett till smärta och kraftiga hudutslag.
Kommunen skriver i sin anmälan att nattpersonalen nu ska vara mer uppmärksam i sin tillsyn och också vända brukaren.
Enligt enhetschefen handlar det om att brukarens behov förändrats och personalen hela tiden måste vara uppmärksamma på förändringar för att sådant inte ska hända.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp