Över 100 Immigrations poliser kommer att åtalas för utfärdande av olagliga visum.

Det är väl många av dom här kaksiga gubbarna i Thai som tänker så men när dom blir sjuk enkel billjet till svensk sjukvård. Vet två som
gjorde så den 3 han inte

Nej blir man akut sjuk är där inte tid att transporteras 12 timmar i luften till Sverige.

Sen dom som skrivit ut sig från Sverige har ju inte fri sjukvård i landet.

BTT

Nej blir man akut sjuk är där inte tid att transporteras 12 timmar i luften till Sverige.

BTT

Ja man kan ju alltid ta upp ytterligheterna.

Men på det stora hela är det nog trots allt tryggare att ha svensk sjukvård gratis än att leva i Thailand och vara livrädd för att man ska bli sjuk på ålderns höst och sen dessutom ruinerad.

Har du ingen försäkring i Thailand och inte har en massa sparade pengar hamnar du dessutom på simpla sjukhus där dom kan ta livet av dig istället för att bota dig.

BTT

Ja just de, detta är bara exempel av många.

Låg i sin egen avföring på äldreboende.​

Bollebygds kommun anmäler sin äldreomsorg efter att en äldre person vid två tillfällen legat i sin egen avföring utan att personalen upptäckt det.
Det var i slutet av juni som det upptäcktes att en boende inom äldreomsorgen legat i sin avföring och eftersom personalen inte märkt det har det lett till smärta och kraftiga hudutslag.
Kommunen skriver i sin anmälan att nattpersonalen nu ska vara mer uppmärksam i sin tillsyn och också vända brukaren.
Enligt enhetschefen handlar det om att brukarens behov förändrats och personalen hela tiden måste vara uppmärksamma på förändringar för att sådant inte ska hända.
Man kan altid hitta såna där inlägg men vet du om det är sant eller skitsnack. Där du bor har du ingen aning bara hittar nåt du lägger in

Det är väl många av dom här kaksiga gubbarna i Thai som tänker så men när dom blir sjuk enkel billjet till svensk sjukvård. Vet två som
gjorde så den 3 han inte
Hej

Känner också dom som inte orkar med en hemresa efter det att dom insjuknat och även fall där flygbolag säger nej till att låta svårt sjuka åka med.

Mvh issn lover

BTT
Har man inte någon familj är det inte lätt att flytta tillbaka vid sjukdom.
Man måste vara tillräckligt frisk för att ordna ett boende, skriva in sig igen.
Dessutom i det landsting där man bodde innan man flyttade för att få vård snabbare.
Sen hålla sig vid liv genom de långa vårdköerna som finns.

Då kan man flytta hem till Sverige så omfattas man av svenska sjukvården.

Spelar väl ingen roll om man lämnar in papprena i Thailand eller i Sverige.

I sverige får du åtminstone human vård på äldreboende i slutet av ditt liv.

BTT

Generellt tror jag den humana vården är högre i Thailand och även om det förändras så stuvas ju inte alla gamla in på ett äldreboende utan vårdas i högre grad av närstående. En klar fördel som jag ser det.

Vi är ordentligt försäkrade så behöver inte oroa sig för den delen och vårdköer härnere existerar ju inte (om man har en duktig försäkring)
Jag har dock full förståelse för de som inte har det, som sagt inte lätt om man har kommit upp i åldern och skulle det ens gå så kostar dessa väldigt mycket. Kan även förstå att många väljer att inte skriva ut sig enbart av denna anledningen.

Hajar inte vad du enar med att lämna in papper, försäkringspapper eller vad.

Alla svenskar, utskrivna eller inte, har f.ö. fri akutvård i Sverige vad jag förstår men visst det gäller ju att hinna dit för den som behöver det.

/ SatanG

Ja man kan ju alltid ta upp ytterligheterna.

Men på det stora hela är det nog trots allt tryggare att ha svensk sjukvård gratis än att leva i Thailand och vara livrädd för att man ska bli sjuk på ålderns höst och sen dessutom ruinerad.

Har du ingen försäkring i Thailand och inte har en massa sparade pengar hamnar du dessutom på simpla sjukhus där dom kan ta livet av dig istället för att bota dig.

BTT

Jag tror många som flyttat till Thailand värderar andra saker än svensk trygghet högre men det ändras kanske med åldern.
En anledning att folk flyttar hem när de blir gamla kanske är att vissa vill ha mer kontakt med sina rötter eller vill kunna förstå läkarna omkring en om det händer något allvarligt.

/ SatanG

Man kan altid hitta såna där inlägg men vet du om det är sant eller skitsnack. Där du bor har du ingen aning bara hittar nåt du lägger in
Det går att hitta mängder med såna uppgifter om du vet vad google är för nått, detta är en söksida. Du vet väl inte var jag bor.

På mindre än ett halvår rapporterades 121 avvikelser på Attendos äldreboende Terra Nova i Visby. Bristerna har varit så stora att Region Gotland under en tid i december införde intagningsstopp, enligt helagotland.se.1 feb. 2565 BE

Äldre låg i sin egen avföring i timmar – boendet får kritik​

https://nyheter24.se › Nyheter › inrikes › Äldreboende

Låg i sin egen avföring på äldreboende - P4 Sjuhärad | Sveriges ...​

https://sverigesradio.se › artikel

Bollebygds kommun anmäler sin äldreomsorg efter att en äldre person vid två tillfällen legat i sin egen avföring utan att personalen upptäckt det.
Du besökte den här sidan den 2023-02-09.

Boende fick äta med avföring på händerna - Göteborgs-Posten​

https://www.gp.se › debatt › boende-fick-äta-med-avförin...

7 apr. 2555 BE — I ett av fallen lät personalen en strokedrabbad man äta sin mat med sin egen avföring på händerna, skriver Bo Anderssen (FP).

Personal lät ”jobbiga” äldre ligga i sin avföring på natten​

https://www.vk.se › personal-lat-jobbiga-aldre-ligga-i-si...

25 aug. 2565 BE — När de boende på Dragonens äldrecenter i Umeå inte varit "medgörliga" har det hänt att de tvingas sova i sin egen avföring.
Saknas: Låg ‎| Måste innehålla: Låg

Personal anmäler vårdbrist – boende låg i sin egen urin och ...​

https://www.bblat.se › personal-anmaler-vardbrist--boend...

21 juli 2563 BE — Anställda har lex Sarah-anmält bristande omsorg om boende på ett äldreboende i Arboga kommun.

Anmälan: Tvingades ligga i egen avföring - Aftonbladet​

https://www.aftonbladet.se › Nyheter › Trelleborg

13 jan. 2563 BE — Kvinnan låg i sin egen avföring. Nu har en anmälan om misstänkt vanvård och misskötsel upprättats. Arkivbild. Foto: Fredrik Sandberg/TT.

Låg uttorkad i avföring – personalen reagerade inte​

https://www.svt.se › nyheter › lokalt › vastmanland › lag-i...

22 nov. 2556 BE — Nu har han anmält äldreboende för vanvård. ... en tid dokumenterat med sin mobiltelefon, och hon beslutade att vårda mamman i sitt eget hem.

Vårdtagare tvingades ligga i sin egen avföring - Expressen​

http://www.expressen.se › kvp › vardtagare-tvingades-lig...

17 apr. 2552 BE — Den boende låg halvnaken i sin egen avföring. ... Det var en anställd på ett äldreboende i Sölvesborg om reagerade när en kollega kallade in ...

Åldring fick ligga i sin avföring: ”Ringer och gråter” - VLT​

https://www.vlt.se › aldring-fick-ligga-i-sin-avforing-ring...

23 aug. 2565 BE — En anhörig till en boende i Karlslunds servicehus vittnar om en ohållbar situation med för lite personal och resurser.
Saknas: äldreboende. ‎| Måste innehålla: äldreboende.

Jag tror många som flyttat till Thailand värderar andra saker än svensk trygghet högre men det ändras kanske med åldern.
En anledning att folk flyttar hem när de blir gamla kanske är att vissa vill ha mer kontakt med sina rötter eller vill kunna förstå läkarna omkring en om det händer något allvarligt.

/ SatanG
Bättre att ha trevligt till 70 år än tråkigt till 80 :)

Bättre att ha trevligt till 70 år än tråkigt till 80 :)
Är man någorlunda frisk och kry finns det väl mycket man kan göra efter 65?
Resa, hockey och fotbollsmatcher, gå kurser, förkovra sig i det man är intresserad av. Aldrig försent att lära sig nya saker. Livet behöver väl inte bli tråkigt för att man är över 70?
Vet inte hur gammal du är men jag lovar dig inte vill du dö bara för att du kommit över 70.
Och jag vet livet i Thailand kan bra mycket tråkigare än livet i Sverige.
BTT

/ SatanG
Kan ju oxå vara så att dom helt enkelt inte orkar med hettan och trafiken och hetsen när dom blivit äldre och tröttare.
BTT

Resa, hockey och fotbollsmatcher, gå kurser, förkovra sig i det man är intresserad av. Aldrig försent att lära sig nya saker. Livet behöver väl inte bli tråkigt för att man är över 70?
Vet inte hur gammal du är men jag lovar dig inte vill du dö bara för att du kommit över 70.
BTT
Har gjort mitt, är pensionär och gör något när jag har tid och lust.
Reser ibland men hålla på med sport har jag inte lust med, har förkovrat mig tillräckligt. Är inte speciellt intresserad att lära mig nya saker, vad skulle det vara?
Är snart 70, dör gör alla vare sig vi vill eller inte.
Har haft mycket trevligare i Thailand under snart 9 år än jag hade i Sverige de senaste 20 åren jag bodde där med arbete dyrt och kyla.

De kan inte vara lätt för dig att bo resten av ditt liv i Sverige när du längtar till Thailand varje dag du vaknar upp efter dina drömmar.

BTT
Bra att du har uppfattningen att livet är Thailand är tråkigare än i Sverige.

De allra flesta som fyllt 65 kommer ändå aldrig ner till Thailand vid pensioneringen, ofta är det Thaifrugan som inte vill åka. Det löser i alla fall problemet med den dyra försäkringen och att det är tråkigare i Thailand.

Hej

Det är nog ett minst lika bra alternativ att tillbringa sin ålderdom i Thailand som Sverige, men är man inte rikare än folk i allmänhet så förutsätter det nog att man verkligen har en fru, barn och släkt som älskar en och bryr sig, för den åldringsvård som finns för vanligt folk är den som familj och släkt tillhandahåller.

För det blir ju familjen som får hjälpa och ta hand om åldringen när den dagen kommer, det går väl bra sålänge man kan gå själv till toaletten, tugga sin mat o.s.v, men i ett senare skede behöver man kanske hjälp med både toalettbesök, tvätt, tandborstning och att matas, för att slutligen behöva hjälp med att få sina blöjor utbytta o.s.v.

I Thailand finns det i vår by exempel på både när det fungerar och inte fungerar alls, till gammelmormor har dom gjort hål i en plaststol med en hink under som hon kan sitta på när hon gör sina behov, man lagar speciell mat till henne som är lättuggad och som hon tycker om, tvättar både henne och hennes kläder m.m, tar henne till doktorn om det behövs, köper medicin till henne, barnen betalade även starroperationer till båda hennes ögon, vill minnas att det kostade 25 000 baht.

Men det händer att åldringar lämnas mer eller mindre ensamma och får äta hos munkarna i templet och lita på grannarnas välvilja, i dessa fall har barnen flyttat ifrån byn, kanske blivit kriminella, sitter i fängelse eller startat om med en ny fru och familj på någon annan plats. Då blir det inte lätt dom sista åren i livet.

Mvh isan lover

Reser ibland men hålla på med sport har jag inte lust med, har förkovrat mig tillräckligt. Är inte speciellt intresserad att lära mig nya saker, vad skulle det vara?
Har haft mycket trevligare i Thailand under snart 9 år än jag hade i Sverige de senaste 20 åren jag bodde där med arbete dyrt och kyla.

De kan inte vara lätt för dig att bo resten av ditt liv i Sverige när du längtar till Thailand varje dag du vaknar upp efter dina drömmar.
Närmar mig 80 och tänker ha kul så länge jag lever. Arbetat som en idiot i mitt verksamma liv och försökt få mina barn (4 st) att bli bra människor, har inte lyckats så särskilt bra med det men mycket av mitt liv offrades för detta och nu är det min tur så länge jag lever.

Närmar mig 80 och tänker ha kul så länge jag lever. Arbetat som en idiot i mitt verksamma liv och försökt få mina barn (4 st) att bli bra människor, har inte lyckats så särskilt bra med det men mycket av mitt liv offrades för detta och nu är det min tur så länge jag lever.
Vem vet, du kanske blir de sista som överlever onsdagsträffarna :) ;), vi har ju snackats vid där några gånger:beer:

Ska väl erkänna att jag ibland kan sakna Thailand men egentligen inte själva landet utan mer dom glada nätterna i barerna med vin, kvinnor och sång.

Har ju även tillbringat tid utanför barerna men oftast haft ganska trist då.

Nej Thailand var roligt så länge man kunde festa runt på soierna i Pattaya, Resten kan man vara utan.

Tanken på att sitta i en by ute på landet som 60+ tilltalar mig definitivt inte.

Och festtiden med sprit och tjejer i Pattaya kommer ju inte tillbaka mer mest beroende på att jag numera inte är helt frisk.

Men som du skriver tänka tillbaka kan man ju alltid göra.

BTT

Ska väl erkänna att jag ibland kan sakna Thailand men egentligen inte själva landet utan mer dom glada nätterna i barerna med vin, kvinnor och sång.

Har ju även tillbringat tid utanför barerna men oftast haft ganska trist då.

Nej Thailand var roligt så länge man kunde festa runt på soierna i Pattaya, Resten kan man vara utan.

Tanken på att sitta i en by ute på landet som 60+ tilltalar mig definitivt inte.

Och festtiden med sprit och tjejer i Pattaya kommer ju inte tillbaka mer mest beroende på att jag numera inte är helt frisk.

Men som du skriver tänka tillbaka kan man ju alltid göra.

BTT
Hej

Det jag saknar när jag inte är i Thailand är gemenskapen med människorna där, släkten, vännerna och byborna

Mvh isan lover

Liknande trådar

Tillbaka
Topp