PanPans blandade bilder från Thailand.

Finns bara ett ord att säga @Jonas , majestätiskt!
Att köra lastbil och känna sig "king of the road" blev helt plötsligt ynkligt:D

Finns bara ett ord att säga @Jonas , majestätiskt!
Att köra lastbil och känna sig "king of the road" blev helt plötsligt ynkligt:D
Varför det? En lastbil kan vara majestätisk på landsvägen, absolut inte ynkligt. Och en lastbilschaufför har ett lika stort ansvar för människoliv och miljö som vi fartygsbefäl har. Ute på havet i uselt väder är alla fartyg ganska små.

Varför det? En lastbil kan vara majestätisk på landsvägen, absolut inte ynkligt. Och en lastbilschaufför har ett lika stort ansvar för människoliv och miljö som vi fartygsbefäl har. Ute på havet i uselt väder är alla fartyg ganska små.

Det ligger mycket i det du säger. Det är vad man ställer det i relation till. Inte ofta man ser era fartyg på E4'an:)
Men trots allt, jag tycker det är manligt det ni sysslar med. Jag har alltid beundrat sjöfolk.
Har i familjen bland annat en pensionerad Wallenius kapten. Vilken underbar kille! Likt ett barn som vill höra samma godnattsaga varje kväll, så kan jag lyssna på hans historier om och om igen:).

Apropå manligt, börjar det trilla in lite kvinnor bland befälen till sjöss?
Har ni smeknamn på olika fartyg? När vi kopplar ett kort släp för att köra utomlands så kallar vi släpet för "valpen" för det är så litet:). Dragstången blir juh ett koppel så analogin stämmer bra.

Förlåt Jonas, inte meningen att kapa din tråd, men det var du som började med att lägga ut bilder på ditt fartyg;)

Det ligger mycket i det du säger. Det är vad man ställer det i relation till. Inte ofta man ser era fartyg på E4'an:)
Men trots allt, jag tycker det är manligt det ni sysslar med. Jag har alltid beundrat sjöfolk.
Har i familjen bland annat en pensionerad Wallenius kapten. Vilken underbar kille! Likt ett barn som vill höra samma godnattsaga varje kväll, så kan jag lyssna på hans historier om och om igen:).

Apropå manligt, börjar det trilla in lite kvinnor bland befälen till sjöss?
Har ni smeknamn på olika fartyg? När vi kopplar ett kort släp för att köra utomlands så kallar vi släpet för "valpen" för det är så litet:). Dragstången blir juh ett koppel så analogin stämmer bra.

Förlåt Jonas, inte meningen att kapa din tråd, men det var du som började med att lägga ut bilder på ditt fartyg;)
33% av dom som gick ut sjökaptensutbildningen på Chalmers när jag gick den var kvinnor.
2:dre styrman (navigationstyrman) här ombord är kvinna.

33% av dom som gick ut sjökaptensutbildningen på Chalmers när jag gick den var kvinnor.
2:dre styrman (navigationstyrman) här ombord är kvinna.

Wow, det var betydligt fler än jag trodde. Bra utveckling må jag säga.
Så nu får man börja se upp när man är ute o seglar, för det kan vara en bunte "kärringar" som navigerar:D. Dom står väl inte på bryggan och skickar SMS hela tiden:p

Visst finns det kvinnor till sjöss, "mitt" rederi har sin första kvinnliga befälhavare nu. Hon var andrestyrman med mig för en del år sedan och blev på min rekommendation befordrad till överstyrman och nu alltså skeppare. Kul och grattis till henne.

Tar en öl på kvällsmarknaden uppe på Pratumnak.
20170403_200303.jpg
20170403_200328.jpg

2 veckor till avmönstring, får säga att dom 2 första veckorna ombord har gått otroligt fort.
Bilder från sist man var hemma, får vi se om det blir nytt boende när man kommer hem, förhoppningsvis sista flytten isåfall innan vi köper eget, är förbaskat tråkigt att flytta, packa ner ocn packa upp.
Flyttar vi till condo så åker nog det mesta på Auktion, släpar inte med all skit dit.
20170406_124149.jpg
20170406_125249.jpg
20170412_174627.jpg
20170411_173205.jpg
20170421_122122.jpg
20170405_103020.jpg
17796360_137672923432797_6202633858782070456_n.jpg
20170406_180406.jpg

Flytta redan? du kanske inte är så noga med trädgård men annars känns la hus bättre än condo?

Flytta redan? du kanske inte är så noga med trädgård men annars känns la hus bättre än condo?
Tänkte mer på hav, havsutsikt, nära till centrum (rätt sida sukhumvith)så man slipper ta bilen varje gng, privatstrand plus massa andra bekvämligheter en condo medför. Men skall bara kolla först sen får vi se men frugan vill inte bo kvar i denna villagen vi bor nu.
Condon är ju lika stor som huset nästan.
9.jpg
6.jpg
4.jpg
3.jpg
2.jpg
i.8-20150723.jpg
PPHO.3388277.V550.jpg

Ja det där var nice ;) kostar la en slant gissar jag.
Dom var inte så dyra att hyra med tanke på läget dock jäkligt dyra att köpa.
Men tror jag kanske kan få prutat ner så får hyrt för samma pris som huset men får se när man kommer hem vad dom säger.
150m2, ligger ute för 40.000 baht tänkte se om mna kunde få hyra för 30.000 baht i månaden.
Skall ta bilen och köra ner och kolla vad som finns.
Ligger på gångavstånd från parken och fiskmarknaden i Naklua.
Köp-pris så låg den ute för 15 millioner, var lite saftigt.

Billig hyra för den condon, hittar du inte i Hua Hin, inte ens i närheten.

Säg att du får hyra den för 35000, dom har väl underhållskostnad så säg att det blir 400k netto till ägaren. Räkna på att köpa den för 12 mille så får dom tillbaka 3.3% i ränta på insatt kapital.
Med andra ord sjukt dålig affär att köpa mot att hyra.

Hur fn kan man binda upp och riskera så mycket pengar för så dålig avkastning?
Begriper det bara inte.

Säg att du får hyra den för 35000, dom har väl underhållskostnad så säg att det blir 400k netto till ägaren. Räkna på att köpa den för 12 mille så får dom tillbaka 3.3% i ränta på insatt kapital.
Med andra ord sjukt dålig affär att köpa mot att hyra.

Hur fn kan man binda upp och riskera så mycket pengar för så dålig avkastning?
Begriper det bara inte.
Pengatvätt...

Är väl det att den ligger ju i Naklua inte inne i Pattaya, ligger ju utanför turistdelen, hit har ju inte turismen kommit något direkt än.
Hade den legat inne i Pattaya så hade man nog fått lagt på lite, men nu går det inte att få ett sådant läge inne i Pattaya om man inte skall bygga mitt på beachroad ;)

Är väl det att den ligger ju i Naklua inte inne i Pattaya, ligger ju utanför turistdelen, hit har ju inte turismen kommit något direkt än.
Hade den legat inne i Pattaya så hade man nog fått lagt på lite, men nu går det inte att få ett sådant läge inne i Pattaya om man inte skall bygga mitt på beachroad ;)
Hur länge är ni att åka in i centrum från nya jämfört med den ni har idag?

Hur länge är ni att åka in i centrum från nya jämfört med den ni har idag?
Beror på vad man menar med centrum ;) condon ligger ju vid Amphoen, stora polisstationen, brandstation, Posten, stora statliga skolan, fiskmarknaden etc. på gångavstånd.
Men menar man centrum som Pattaya beachroad, turistdelen och Central Festival så 20 minuter med bil, samma som nu.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp