PanPans blandade bilder från Thailand.

Bilar är ju en till sak som är klart dyrare i Thailand.

/ SatanG

Ja, en ganska rejäl utgift beroende på vad man önskar sig.
Kör man Toyota pickis så är det dock billigare i Thailand.

Jag tror att totalekonomin blir något bättre i Sverige speciellt om bägge föräldrarna har jobb.
Sedan är det som att jämföra äpplen och päron och mycket är beroende på i vilken situation man befinner sig i.
Hade jag haft skattefri inkomst så hade jag nog kommit billigare undan med skola och försäkring i Thailand så länge det bara är ett barn. Ca 1,5 miljoner Thb betalar jag i skatt och skulle nog få både skola och försäkring betald med de pengarna.

Sedan ska man även tänka på vad som är enklast och smidigast för en själv.
För egen del så kan jag veckopendla om jag bor i Sverige. Bor jag i Thailand blir det knepigare.
Just nu så hade jag kunnat bo i Thailand, men det är nog relativt temporärt, så att flytta till Thailand är inte direkt aktuellt bara för att det fungerade under coronapandemin.

Pengar är viktigt men komforten är minst lika viktig.
Med PanPans förra jobb så passade det utmärkt att bo i Thailand och bäst passade nog det när han inte betalade skatt.

Som sagt så är mycket beroende på livssituationen, komforten och smidigheten.

Ja hyresboende i Sverige är det överlägset dyraste boendet, eget hus i populärt (läs dyrt) område är billigast då priserna stiger mest där.
Vi hade en nettokostnad på ca 5000 kr/mån för ränta/underhåll/drift för vårt hus och gjorde i snitt ca 20.000/mån i vinst under åren vi bodde där. Hyfsad avkastning. Med en tidshorisont på 10-15 år så kan det mycket väl bli så om man köper nu också. Just den grejen kan göra det billigare att bo i Sverige men då ska man köpa ett hus i rätt område. Å andra sidan kan man ta dom pengarna och sätta på börsen istället fast fördelen med hus är att man går bra med vinst på lånade pengar, räknar man vinst på huset kontra kontantinsatsen så var avkastningen jäkligt bra.

Ja, det är ju pengar man ska ut med även om man skulle få igen pengarna på en senare tidspunkt.
Det samma gäller även med hus i Thailand med undantag att det är svårt att sälja ett hus i en risby där alla grannar är ens kusiner. Någon utanför släkten har inte något större intresse av hus och mark där.

Ja, det är ju pengar man ska ut med även om man skulle få igen pengarna på en senare tidspunkt.
Det samma gäller även med hus i Thailand med undantag att det är svårt att sälja ett hus i en risby där alla grannar är ens kusiner. Någon utanför släkten har inte något större intresse av hus och mark där.
Å trots att alla säger att huset är värt 23 miljoner baht, så finna det ingen som vill betala mer än max 2...

Drömt värde och verklighet ligger ofta långt ifrån varandra i Thailand.

blir det det om du räknar med drivmedel och service och ett ganska bra andrahandsvärde?

Jag tänkte iofs på bilpriset, räknar man med skatt/försäkring och drivmedel kanske skillnaden blir mindre eller utjämnas.
En bil härnere skulle jag tro har halverats i pris efter 5-6 år och har gissningsvis ett nypris på dubbla svenska priser så spontant tror jag mellanskillnaden mer än väl täcker upp högre drivmedelspris.
Pickisar håller värdet bättre, iaf under pandemin, då de har en större köpgrupp.

Annat som kostar härnere, iaf för en familj, är ju t.ex. sjukförsäkring. Det kan ju bli rätt dyrt om man råkar ut för något seriöst.
Gissar det ligger på iaf 100k/år för en familj om man vill ha en som täcker lite mer än plåster.
Tror det är en tung kostnad för många pensionärer härnere och det finns nog många som drar sig för att lösa en sådan ens i de fall det går.
Klart enklare med försäkringar i Sverige, där löser man det mesta med en hemförsäkring men härnere är försäkringar mer uppdelat.

Ränta på huslån låg iaf högre tidigare än i Sverige, antagligen fortfarande.
Har fått för mig att teknikprylar är billigare i Sverige men osäker.

Sen finns det naturligtvis mycket som är billigare i Thailand, inkl vanlig arbetskraft men det är ju inte alltid billigast att köpa billigt.

Allt detta vet du nog redan.

/ SatanG

Hemma har dom strandhäng idag.

received_1018293475480879.jpeg

received_1192598198161879.jpeg

received_1914874462036856.jpeg

received_389373209922346.jpeg

Jag tänkte iofs på bilpriset, räknar man med skatt/försäkring och drivmedel kanske skillnaden blir mindre eller utjämnas.
En bil härnere skulle jag tro har halverats i pris efter 5-6 år och har gissningsvis ett nypris på dubbla svenska priser så spontant tror jag mellanskillnaden mer än väl täcker upp högre drivmedelspris.
Pickisar håller värdet bättre, iaf under pandemin, då de har en större köpgrupp.

Annat som kostar härnere, iaf för en familj, är ju t.ex. sjukförsäkring. Det kan ju bli rätt dyrt om man råkar ut för något seriöst.
Gissar det ligger på iaf 100k/år för en familj om man vill ha en som täcker lite mer än plåster.
Tror det är en tung kostnad för många pensionärer härnere och det finns nog många som drar sig för att lösa en sådan ens i de fall det går.
Klart enklare med försäkringar i Sverige, där löser man det mesta med en hemförsäkring men härnere är försäkringar mer uppdelat.

Sen finns det naturligtvis mycket som är billigare i Thailand, inkl vanlig arbetskraft men det är ju inte alltid billigast att köpa billigt.

/ SatanG
Dom bilar som ligger på dubbla är ju oftast västerländska.
Kollade och jämförde när jag köpt bil av Asiatiskt märke, Nissan så har priset legat likt på Svenska bilsidor men sen tillkommer ju en moms i Sverige.
Men kan ju ha ändrats, var ju några år sen jag var i köpabil tagen.

Å trots att alla säger att huset är värt 23 miljoner baht, så finna det ingen som vill betala mer än max 2...

Drömt värde och verklighet ligger ofta långt ifrån varandra i Thailand.

Ja, det är ju en sak om att man vill ha så mycket som möjligt men man hittar inga köpare. Det är helt klart ett tecken på att marknadsvärdet ligger under det värde man själv fastslagit.
Världens dyraste markplättar har man dessutom. Det är fan så man undrar om folket inte tror att blomsterlådan på bakgården åtminstone är värd några miljoner då den är bra placerad och har näringsrik jord.

Det är nog barnomsorg du tänker på.
Den täcks nog upp av barnbidraget ändå.
Jag vet att en del kommuner har haft gratis barnomsorg, men vet inte hur det är idag.

Ingen aning vad bankerna kräver men efter att ha klickat in på första bästa länk (Danske Bank) så kan jag låna upp till 7,7miljoner beroende på kontantinsats.
Barnomsorg beräknas efter inkomst men taket ligger på dryga tusenlappen i månaden (skr)

Nä jag nådde alltid taket och avgiften har legat på drygt 1000kr sista året. Nu har vi sagt upp platsen sedan något halvår tillbaka

Varierar från kommun till kommun.

De flesta ligger på 1572kr/månad för barn 0-3år.

3år och uppåt varierar det. Göteborg har max 1048kr/månad medans Kungälv har 1245kr/månad. Däromkring ligger de flesta kommuner.

3år och uppåt varierar det. Göteborg har max 1048kr/månad medans Kungälv har 1245kr/månad. Däromkring ligger de flesta kommuner.
Och kontentan av detta att det i sann Socialdemokratisk, och Vänsterpartiskisk, anda eftersom det var en som genomförde reformen, det gynnar de med högst inkomst, den gynnar miljonärer! Sjöstedt? Varför ska en miljonär betala mindre för barnomsorgen jämfört med en ensamstående undersköterska? Maggan? Svetsarn?

Aha jag trodde det var samma över landet :thumbsup: Hur som helst inte dyrt i vår kommun speciellt med tanke på den höga kvalité som vi fått.

Det har vi också gjort nu. Han börjar i trean till hösten och kan gå hem själv så det är onödigt.
Jag ville att min son skulle göra något annat än att bara gå hem efter skolan och sätta sig vid datorn och spela. På det första fritids så gjorde dom massa aktiviteter och barnen lärde sig saker. Som en förlängning av skolan. Vi var supernöjda. På nya fritids fick barnen sitta och spela på sina mobiler. Då lackade jag ur och sade upp platsen.

Jag ville att min son skulle göra något annat än att bara gå hem efter skolan och sätta sig vid datorn och spela. På det första fritids så gjorde dom massa aktiviteter och barnen lärde sig saker. Som en förlängning av skolan. Vi var supernöjda. På nya fritids fick barnen sitta och spela på sina mobiler. Då lackade jag ur och sade upp platsen.
Här är det aktiviteter som gäller, spel är inte tillåtet. Han har en I-pad från skolan, jag ser till att den laddas till max 50% vilket räcker gott och väl till skolarbetet. Och när batteriet är slut hemma så är det automatiskt slutspelat. Ett litet tips. Någon mobil har han inte fått ännu och tjatar sällan om en sådan.

/ SatanG
En ny bil här kostar i stort sett samma som i Sverige förutsatt att man köper en bil som är tillverkad i Thailand, Toyota, Mazda, Honda, Isuzu mfl, importerade bilar är tyvärr tokdyra så utbudet blir smalare än i Sverige. När du väl köpt bilen så är alla andra kostnader som är förknippade med bilen billigare. Jag får ex en service med olja, luftfilter och kupefilter byte inkl alla filter och 7L olja för 2000 baht inkl arbete, det är väl vad bara filtren kostar i Sverige. Drivmedlet mindre än halva priset blir ju en peng på ett år.

Teknikprylar kostar lika som i Sverige med en del undantag, vissa saker dyrare andra billigare men på det stora hela samma priser.

Ränta på huslån (om man nu får nåt lån) är betydligt dyrare i Thailand och utan möjlighet till skatteavdrag.

Sjukförsäkring är nog den största nackdelen här, det kostar skjortan, men sjukvården är betydligt bättre på så vis att du slipper köer, i Sverige får man oftast vänta månader eller år på en operation el dyl medans i Thailand är det nån vecka. Gå till tandläkaren är betydligt billigare i Thailand.

Väntetid på service är en stor fördel här, i princip vart man än går så är väntetiden från nån tim till max ett par dagar.
Ex koppla in internet i huset inkl att dra fram fiberkabel. I Sverige hade det kostat typ 20-30.000 sek och man får vänta ett par månader, här var det helt gratis och utfördes 2 dagar efter beställning. Alla typer av service är mycket billigare och snabbare här, ex du köper möbler, vitvaror, tv, aircon etc så ingår alltid fri hemkörning och installation typ senast dagen efter. Ibland får man betala 100 baht extra för hemkörning, fast det är nog bara på Global House jag råkat ut för det, men då kommer dom efter ett par tim.

Köper man ex cement från en lokal hardware shop så ingår transport inom nån tim och dom lastar av på platsen man anvisar. Krav att man köper minst 5 säckar cement annars tillkommer 100 baht i transport, 100 baht i transport, testa den i Sverige.. I Sverige så kostar 25kg cement ca 50 sek, i Thailand så kostar 50kg cement ca 125 baht. Inte helt ovanligt att siffrorna på prislappen är typ samma, bara skillnaden att i Sverige är det kronor och här baht.

Så fort det är nånting som inbegriper att du skall betala för något slags utfört arbete så är det stor skillnad på priset mot Sverige.
Åka taxi hem från krogen? Knappt att tänka på att ens gå ut i Sverige pga priset på taxiresan hem.

Stora fördelen med Sverige är att kostnaderna för att underhålla och renovera hus (vilket iofs kostar betydligt mer än i Thailand) är att man oftast får tillbaka pengarna med ränta via värdestegring på huset. Att äga ett hus i ett attraktivt område är nog den överlägset bästa åtgärden man kan göra mot stigande inflation i Sverige.

Var som blir billigast att bo beror helt på vilken livssituation man befinner sig i men om man bor i en hyrd bostad så är det mycket dyrare att leva i Sverige, man är helt enkelt tvungen att köpa ett attraktivt hus och hoppas på att marknaden inte kraschar för att komma billigare undan.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp