Thailands ekonomi går stark och ingen sänkt ränta trots regeringpåtryckningar.

Om efterfrågan ökar då?
Att värdera något utefter det substantiella värdet är ju rent nonsens, vem avgör det substantiella värdet?
Hur ser den formeln ut?
Marknaden bestämmer värdet punkt slut.
Eller menar du att en fastighet har 2st värden?
Den kan du ju köra nästa gång du ska köpa nåt,
"nej du får inte så mycket för det substantiella värdet är lägre".
Ja eller hur...

Det är väl detta som är definition av en bubbla eller är det hyper inflation. Världen saknar något att mäta värde i. Om substantiellt värde inte går eller är relevant eller saknas vad finns då att mäta i. Definitivt saknas förtroende länder som kan måste andvända sin kärnvapenmyntfot för att åter ställa förtroendet.

Substantiell värde är ett uttryck och begrepp som existerar men som är helt ointressant i det här fallet.
En fastighet har bara ett värde och det är vad folk är beredda att betala, ingenting har ett konstant värde, marknaden svänger. Folk har pratat om ex bostadsbubbla i decennier och upprepar man ett mantra tillräckligt många gånger så till slut kanske man får rätt, men det betyder inte att man kan säga "vad var det jag sa".
När man har fel 9999 ggr av 10000 så har man fel....

Visste att du skulle komma med bolag som ex men man kan inte jämföra värdesättning på ett bolag och en fastighet Janne, 2 helt vitt skilda saker och det var fastigheter vi diskuterade.

Jag tror inte heller det finns någon bostadsbubbla i Sverige och visst bestämmer marknaden värdet på en fastighet, men bara delvis, marknaden är inte ensam om att bestämma värdet. Slopas ränteavdraget eller det läggs extra skatt på folks andra bostad så ändras förutsättningarna och även om det inte finns en bubbla som kan explodera så kan det ändå bli en korrigering på några 10%.

Jag tror nog också man kan jämföra värdesättning på bostäder med densamma på bolag och därmed aktier. i Sverige är det kanske inte så vanligt att köpa bostäder som en investering men i Asien och framförallt Kina är det absolut så. Många av våra anställda i Kina har månatliga räntekostnader för sina lägenheter som överstiger deras lön men det funkar så länge bostadspriserna går upp med 20% om året. Folk är alltså beredda att betala mer för sin lägenhet / sitt hus än de egentligen tycket den/det är värd i tron att de kan tjäna pengar på att hyra ut och sedan sälja med förtjänst utan att ha amorterat en krona. Alldeles för många i Sverige också, som räknar med en så stor värdestegring att de ser sin bostad som gratis.

Substantiell värde är ett uttryck och begrepp som existerar men som är helt ointressant i det här fallet.
En fastighet har bara ett värde och det är vad folk är beredda att betala, ingenting har ett konstant värde, marknaden svänger. Folk har pratat om ex bostadsbubbla i decennier och upprepar man ett mantra tillräckligt många gånger så till slut kanske man får rätt, men det betyder inte att man kan säga "vad var det jag sa".
När man har fel 9999 ggr av 10000 så har man fel....

Visste att du skulle komma med bolag som ex men man kan inte jämföra värdesättning på ett bolag och en fastighet Janne, 2 helt vitt skilda saker och det var fastigheter vi diskuterade.
Jag har inte sagt att bostadsbulan kommer spricka sa bara att jag tycker att marken är övervärderad. Jag tror tvärtemot att vi har en sund bostadspris situation I Sverige. Skulle man dock bygga 100 000 nya bostäder i Sthlm utan vidare skulle det så klart påverka prisbilden.

Företag och mark är liknande i värderingar, fast med andra parametrar! Efterfrågan styr i båda värdar, förväntningar på att det ska stiga ligger båda i fatet.

Om något är övervärderat eller inte vet vi först efteråt.
Vi kan tro olika saker och jag tror att det kommer att bli panik i Sverige när räntorna höjs.
Med räntehöjningar på flera procent.
Ok en del säger att de låga räntorna är här för att stanna, det tror inte jag.
Det har aldrig i historien hänt att någonting har avstannat när det gäller ekonomi.
Sedan när det svänger kommer det att gå rätt raskt.
Det är åter vad jag tror, och tror också att ingen här vet mera än jag :p för det handlar ju om tro.
Eller har jag fel, finns det någon som vet så bara att handla därefter och satsa stort. :cool:

Det där var ett stort retoriskt OM.
Om inte om hade funnits..
Att bygga bort bostadsbristen lär inte hända inom överskådlig framtid, spec inte när befolkningen ökar i den takt den gör.
Så länge det är bostadsbrist så kommer inte bostadsbubblan brisera, tveksamt om det ens finns en bubbla. Vi kommer heller inte att få se skenande räntor på väldigt länge. Det är nya tider nu och låga räntor kommer att bestå även om dom givetvis kommer att svänga lite. Priserna på bostäder kommer också att svänga men inga dramatiska fall. Svenska hushåll är alldeles för högt belånade men går ändå inte att jämföra med Thailand där folk ofta knappt har till mat efter att alla krediter betalats. Deras lånesystem där man ofta betalar ränta på hela lånebeloppet till skulden är betald är horribelt. Existerar det ens lån med rak amortering?

Säger som Phonta, ingen kredit här inte.
Jag såg någonstans en kommentar i en ekonomiartikel Kommer inte ihåg vilken Men det gick ut på att ingen komunpolitiker som vill bli omvald kommer att tillåta att bostadsbristen byggs bort. De som bor i villa och bostadsrätter röstar betydligt mera mangrant än de som bor i hyresrätter. Alltså en situation som leder till sänkta bostadspriser är något som varje politiker vill undvika

Jag tror inte heller det finns någon bostadsbubbla i Sverige och visst bestämmer marknaden värdet på en fastighet, men bara delvis, marknaden är inte ensam om att bestämma värdet. Slopas ränteavdraget eller det läggs extra skatt på folks andra bostad så ändras förutsättningarna och även om det inte finns en bubbla som kan explodera så kan det ändå bli en korrigering på några 10%.

Jag tror nog också man kan jämföra värdesättning på bostäder med densamma på bolag och därmed aktier. i Sverige är det kanske inte så vanligt att köpa bostäder som en investering men i Asien och framförallt Kina är det absolut så. Många av våra anställda i Kina har månatliga räntekostnader för sina lägenheter som överstiger deras lön men det funkar så länge bostadspriserna går upp med 20% om året. Folk är alltså beredda att betala mer för sin lägenhet / sitt hus än de egentligen tycket den/det är värd i tron att de kan tjäna pengar på att hyra ut och sedan sälja med förtjänst utan att ha amorterat en krona. Alldeles för många i Sverige också, som räknar med en så stor värdestegring att de ser sin bostad som gratis.

Är ju fortfarande marknaden och ingen annan som bestämmer hur stor en ev korrigering blir.

Om något är övervärderat eller inte vet vi först efteråt.
Vi kan tro olika saker och jag tror att det kommer att bli panik i Sverige när räntorna höjs.
Med räntehöjningar på flera procent.
Ok en del säger att de låga räntorna är här för att stanna, det tror inte jag.
Det har aldrig i historien hänt att någonting har avstannat när det gäller ekonomi.
Sedan när det svänger kommer det att gå rätt raskt.
Det är åter vad jag tror, och tror också att ingen här vet mera än jag [emoji14] för det handlar ju om tro.
Eller har jag fel, finns det någon som vet så bara att handla därefter och satsa stort. :cool:
Rätt övertygad om att räntorna inte kommer att svänga snabbt flera %.
Den tiden är förbi.
Risken är större att minusräntan består ett bra tag och att vi dom närmaste 5 åren inte får se över 1% i repo. Kanske tom längre.
Är vad jag tror.

Rätt övertygad om att räntorna inte kommer att svänga snabbt flera %.
Den tiden är förbi.
Risken är större att minusräntan består ett bra tag och att vi dom närmaste 5 åren inte får se över 1% i repo. Kanske tom längre.
Är vad jag tror.
Samma tolkning gör jag. När räntorna sakta stiger, märks det ju först på bolåneräntan, då kommer priserna inte stiga lika snabbt, tror dock inte på stort fall. Men man vet ju aldrig!

Är ju fortfarande marknaden och ingen annan som bestämmer hur stor en ev korrigering blir.
Men spelreglerna kan förändras av politiska ingrepp och beslut.
Nya skatter, förändrade avdrag för räntor, förändringar av taxeringsvärlden, minskade lånemöjligheter via politiska ingrepp som påverkar marknaden.

Men spelreglerna kan förändras av politiska ingrepp och beslut.
Nya skatter, förändrade avdrag för räntor, förändringar av taxeringsvärlden, minskade lånemöjligheter via politiska ingrepp som påverkar marknaden.
Absolut, men det är ändå marknaden som bestämmer priset..

Att marknaden bestämmer priset stämmer ju alltid men vem styr marknaden är inte alltid så självklart.
Nedan ett klipp från Expressen den 15 Oktober

"Bostadspriserna i Stockholm backar i rekordtakt. Det visar prisstatistiken för maj.
Värst är det för bostadsrätter, som rasar med 2,7 procent under månaden.
– Inte sedan bolånetaket 2010 har det hänt något så här stort på bostadsmarknaden som amorteringskravet, så det är möjligt att det finns en psykologisk effekt, säger Emma Persson, boendeekonom på SBAB.

Även folks känsla avgör och jag TROR att folks känsla säger att räntor går upp.
Sedan hängen marknaden med. Att räntor kan gå upp två tre procent skulle inte överraska mig ett dugg.
Nu har det flesta invaggats i tron att räntor kommer att ligga lågt och länge. Det är lika pålitligt som den religiösa tron.
Aktiemuppar eller det kanske heter något annat nuförtiden, har för sig att det vet minsann men dax för en överraskning. TROR jag. Räntor kommer inte att ligga lågt länge, tro mig

Att marknaden bestämmer priset stämmer ju alltid men vem styr marknaden är inte alltid så självklart.
Nedan ett klipp från Expressen den 15 Oktober

"Bostadspriserna i Stockholm backar i rekordtakt. Det visar prisstatistiken för maj.
Värst är det för bostadsrätter, som rasar med 2,7 procent under månaden.
– Inte sedan bolånetaket 2010 har det hänt något så här stort på bostadsmarknaden som amorteringskravet, så det är möjligt att det finns en psykologisk effekt, säger Emma Persson, boendeekonom på SBAB.

Även folks känsla avgör och jag TROR att folks känsla säger att räntor går upp.
Sedan hängen marknaden med. Att räntor kan gå upp två tre procent skulle inte överraska mig ett dugg.
Nu har det flesta invaggats i tron att räntor kommer att ligga lågt och länge. Det är lika pålitligt som den religiösa tron.
Aktiemuppar eller det kanske heter något annat nuförtiden, har för sig att det vet minsann men dax för en överraskning. TROR jag. Räntor kommer inte att ligga lågt länge, tro mig

Eller som att uttrycka det som Claes Eriksson i Galenskaparna, alias ekonomiprofessor Olleman

"...skulle vi berätta i förväg hur ekonomin ska bli, så skulle ju folk utnyttja denna information och planera sin ekonomi på ett annat sätt än vad som nu är fallet, ja rent av få det bättre, kort sagt. Och då skulle ju ekonomin inte bli sådan, som vi ekonomer i förväg sagt att den skulle bli, eller hur...?...Vilket i sin tur allvarligt skulle kunna äventyra vi ekonomers trovärdighet i framtiden och kanske till och med hota vi ekonomers möjligheter att få dom toppjobb vi idag får och har rätt till och ska ha tycker jag...det mest praktiska för oss ekonomer är att vi även i framtiden precis som hittills uttalar oss i efterhand och säger att vi visste precis hur ekonomin skulle bli i förväg och den blev faktiskt precis sådan också, som vi visserligen inte sa innan, men som vi i efterhand nu kan konstatera att vi redan i förväg visste."

Idag drog jag över en regäl sudd SV kr , nu fick jag i alla fall mer än 4ggr , Undrar hur länge detta består .. Men nu fixar jag en kul månad i januari ,, tiden går fort :) Min Gumma hade läst nåt om att BKKs Nya Visa uttagskort , endast skulle gälla i det Changwat som den aktuella banken låg i , Kan detta vara möjligt .Dvs Den bank jag öppnade i ligger i Pattis , då skulle jag bara kunna ta ut från abkomater belägna i Chanwat Chonburi ,, inte ens i Thailand kan det vara så huvudlöst sade jag till gumman ....

Idag drog jag över en regäl sudd SV kr , nu fick jag i alla fall mer än 4ggr , Undrar hur länge detta består .. Men nu fixar jag en kul månad i januari ,, tiden går fort :) Min Gumma hade läst nåt om att BKKs Nya Visa uttagskort , endast skulle gälla i det Changwat som den aktuella banken låg i , Kan detta vara möjligt .Dvs Den bank jag öppnade i ligger i Pattis , då skulle jag bara kunna ta ut från abkomater belägna i Chanwat Chonburi ,, inte ens i Thailand kan det vara så huvudlöst sade jag till gumman ....
Det är möjligt att det kan vara så tokigt, men troligare är väl att det blir en högre uttagsavgift. Och så är det väl redan nu i många fall.

Det är möjligt att det kan vara så tokigt, men troligare är väl att det blir en högre uttagsavgift. Och så är det väl redan nu i många fall.
En uttagsavgift har det alltid varit om du inte är inom "Ditt" Changwat ,men nu skulle det inte funka alls ,märkligt ;)

Stor skillnad 15 Baht eller om det inte fungerar ... @Phonta var läste din fru det?

Märkligt om de skulle begränsa användningen, kan iofs tänka sig att man måste låsa upp kortet utanför sin provins så det blir tydligt att det kostar extra.

Stor skillnad 15 Baht eller om det inte fungerar ... @Phonta var läste din fru det?

Märkligt om de skulle begränsa användningen, kan iofs tänka sig att man måste låsa upp kortet utanför sin provins så det blir tydligt att det kostar extra.
15 baht för en fattig thai är som 15 SEK för en svensk i Sverige. Vilket liv det skulle bli om ATM utanför hemlänet tog 15 SEK i uttagsavgift. Thailändarna finner sig i vad överheten bestämmer.

Senast redigerad av en moderator:

Liknande trådar

A
Svar
2
Visningar
1 K
A

Tillbaka
Topp