Vårdnad om barn i Thailand

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

thaikonsult

Medlem
Allmänt
Myndighetsåldern i Thailand är 20 år. Ett barn under 20 år står således under någons vårdnad.

I Thailand skiljer man i lagstiftningen på ”person exercising parental power” som refererar till barnets far och/eller mor medan termen ”guardian” refererar till en tredje person.

Den thailändska lagstiftningen kräver inte att thailändska intyg såsom födelsebevis, äktens-kapsbevis etc. ska vara legaliserade av Department of Consular Affairs, Ministry of Foreign Affairs. Ambassaden har därmed inte heller något krav på att ingivna intyg ska vara legali-serade. Däremot ska alltid originalen visas upp för mottagande tjänsteman för kontroll av äkthet etc. På handlingarna påförs därefter en stämpel om att kopian överensstämmer med originalet.

I alla provinser finns s.k. District office. På dessa kontor finns också ett s.k. Registration office som utfärdar intyg avseende familjerelaterade ärenden såsom födelsebevis, släktskapsintyg, vårdnadsintyg etc.

Tillämplig lagstiftning
Civil and Commercial Code (den thailändska civillagen), främst artikel 1520, 1521, 1536, 1538, 1546, 1547, 1582.

Vårdnaden om barn födda inom äktenskap
Om ett barn föds inom äktenskapet har föräldrarna gemensam vårdnad.
I Thailand är det emellertid relativt vanligt att man är gift men inte registrerar äktenskapet hos myndigheterna. Om ett par bott tillsammans som man och hustru men inte registrerat äktenskapet (dvs. undertecknat ett vigselbevis) hos District office är äktenskapet inte legalt.

Vårdnaden om barn födda utom äktenskapet
Om ett barn föds utom äktenskap är modern att anse som ensam vårdnadshavare för barnet.
Ogifta föräldrar kan ha gemensam vårdnad under vissa omständigheter. I dessa fall måste dock faderskapet vara fastställt för barnet (se vidare under rubriken faderskap). När väl mannen är erkänd som far kan han ansöka om gemensam vårdnad genom att han tillsammans med barnets mor och barnet uppsöker District office.

Vårdanden om barn vid skilsmässa
Föräldrarna ska i samband med skilsmässa göra en skriftlig överenskommelse avseende vem som ska vara vårdnadshavare för barnet. Om någon sådan överenskommelse inte finns eller föräldrarna inte kan komma överens överlämnas det till domstol att bestämma i vårdnadsfrågan. Domstolen kan även på egen hand eller efter ansökan från en släkting till barnet utse en tredje person till vårdnadshavare, om det anses vara till barnets bästa. Detta främst i fall då vårdnads-havaren brister i omsorgsförmåga, inte kan försörja barnet eller i övrigt inte utövar sitt föräldra-ansvar.

Faderskap
Ett thailändskt födelsebevis får inte läggas till grund för registrering av faderskap. För att mannen som anges på beviset ska kunna anses vara den biologiske fadern krävs att han var lagligt gift med modern vid tidpunkten för barnets födelse eller att barnet föddes inom 310 dagar efter äktenskapets upplösning.

För barn som föds utom äktenskap fastställs faderskapet antingen genom att fadern gifter sig med barnets mor eller att en domstol beslutar om faderskapet.

Fadern kan även göra en faderskapsbekräftelse hos registreringskontoret i sin hemprovins. Detta kan emellertid göras först efter att barnet fyllt 12 år eftersom barnet måste lämna sitt medgivande. Om barnet är under 12 år måste domstolen fastställa faderskapet, d.v.s. domstolen beslutar huruvida barnet ska lämna sitt medgivande till registrering av faderskapet eller ej.
Förutom födelsebeviset krävs således antingen ett vigselbevis, en faderskapsbekräftelse eller ett domstolsbeslut.

Vilka instanser behandlar vårdnadsfrågor
Provincial Court, Juvenile and Family section (kan också benämnas Provincial Juvenile and Family Court) utfärdar domar avseende vårdnad.

District office utfärdar intyg om vårdnad efter företagen utredning med den som vill ha intyget. Intyget ska vara bevittnat av två personer. Vanligen benämns intyget Letter of Certification. Dessa ska vara numrerade och undertecknade av en administrativ tjänsteman.

Dokumentation
Födelsebevis (”Birth Certificate”) När ett barn föds ska föräldrarna uppsöka District office i den provins där de är bosatta och anmäla barnets födelse. Kontoret utfärdar därefter ett födelsebevis som föräldrarna får med sig. Det går att ändra uppgifter i födelsebeviset men det görs inte utan att en utredning genomförs avseende de nya omständigheterna.

I majoriteten av fallen är det modern som anmäler barnets födsel. Om modern är gift vid barnets födelse registreras maken som far. Om modern är ogift registreras den person som modern anmäler som far till barnet.

När det gäller anmälare (”notifier”) som återfinns på alla thailändska födelsebevis så är detta bara en administrativ uppgift som ofta görs av sjukhuspersonalen. Den har ingen rättslig betydelse för bedömning av faderskapet.

Födelsebeviset är det starkaste beviset på att släktskap föreligger och det förekommer enligt ambassadens kännedom få förfalskningar av detta. Födelsebevisen är numrerade och ska ha benämningen Garuda.

Husregister (”House registration”)
Husregistret är ett dokument som kan jämföras med svenska personbevis. Detta är ett viktigt dokument för alla thailändare och krävs vid ansökningar hos myndigheter, banker o dyl. ”Head of household” ska inom 15 dagar anmäla nyfödda i hushållet. Om en person i hushållet avlidit ska ”Head of household” anmäla detta inom 24 timmar från tidpunkten för dödsfallet. När en person flyttar ut eller in i hushållet ska ”Head of household” anmäla detta inom 15 dagar från den dagen in- och/eller utflyttning skett. Det är straffbart att lämna oriktiga uppgifter till myndigheterna och oriktiga uppgifter kan leda till böter eller fängelse som påföljd.

Uppgifterna i husregistret ska således ändras men vanligen behåller de flesta sina ursprungliga uppgifter från sina föräldrar så länge de är i livet, d.v.s. oavsett om en medlem i hushållet flyttar till ett annat land är de registrerade på sin ursprungliga adress. Det är District office som utfär-dar husregistren.

Dokument vid prövning av ansökan om uppehållstillstånd
När ett barn ansöker om uppehållstillstånd, oavsett om det är tillsammans med en förälder eller om det är för att återförenas med en redan i Sverige bosatt förälder, begär ambassaden att födelsebevis, husregister och intyg avseende vårdnad (antingen Letter of Certification från District office eller dom om vårdnad från Provincial Court, Juvenile and Family section) ska inges. I förekommande fall begär även ambassaden in ett medgivande från den andra föräldern – om denna har del i vårdnaden om barnet.

Med vänlig hälsning Thaikonsult

Man räknas väl inte automatiskt som far bara för att ett barn föds när man är gift? Frugan säger dom är höggravid skall väl föda om någon månad, ungen är inte min utan fått med nån hon varit otrogen med.
Hon gömmer sig så jag får inte tag i henne så vi kan skilja oss. Vill ju inte stå med nån thaigubbes barn skrivet på mig.

I Thailand räcker det med att en gift kvinna visar upp sitt äktenskapsbevis for att maken skall bli registrerad som pappa till det nyfodda barnet.

Detta kan dock senare ändras med hjälp av domstol och ev DNA test eller ett avtal mellan parterna tex vid en skilsmässa.

Jaha därför hon gömmer sig då, skall man behöva bråka om det och göra dna-test nu också.

Frågan är ju hur får man fram en Thai tjej som gömmer sig även om jag vet var hon är så skulle det vara förenat med livsfara för farang att försöka gå till hennes nye pojkväns föräldrar hem och försöka släpa henne till Amphoen, kan bli det sista jag gör.
Gå till polis och domstol går ju men som 4 veckorsturist hinner jag ju inte starta en process innan det är dags för jobb, och som det är för tillfället med alla kurser så är jag knappt ens en 3 veckors turist.

Jonas.
Det blir isåfall enklare, om du tar hjälp av en bra advokat som utformar ett avtal om detta i samband med skilsmässan.

Det har du ju råd med.

Ja jag får söka upp någon advokat som kan fixa det verkar det som, kompis där uppe sa att hon var höggravid och skulle föda om ca. 2 månader, hon förnekar både otrohet och graviditet, "kan skriva på men är lite upptagen nu kan vi ta det efter 2 månader".
Så hon fortsätter med dessa charader förnekar och som det verkar nu då tänker hålla sig undan tills barnet är fött, vilket skulle resultera att jag blir registrerad som farsa. Snacka om såpopera ;) aja behöver jag aldrig oroa mig för 1års visa i Thailand vad är det för underhållskrav i Thailand :D

Ja bodde i en by förr där det fanns en svensk som råkade ut för exakt samma sak. Han gjorde ju misstadet att gå till thaikillens föräldrahem och åkte på en brutal misshandel. Polisen kunde inget göra.
Han gick sedan hem (50 meter) krossade allt i huset och krashade bilen. Han hällde ut benson för att elda upp huset men då fick grannrna stopp på honom. Det hade säkert rykt 10 hus om han hade gjort det.
Hans fru och man sitter nu i fängelse för narkotikabrott. Killens föräldrar tar hand om ungen. Hon sålde all mark (för att betala polisen) och huset blev taget av banken.

Om hon går till advokat och kräver underhåll, då borde du vinna enkelt om banet inte är ditt. Hade det varit ditt hade du fått betala underhåll.
Hade du inte betalt då hade dom utmätt dina tillgångar.

Min tjej nu har ju ett barn med en fransman, men advokaten i Thailand kan inte kräva pengar av honom för han har inga tillgånar här.

Jonas
Inga speciella underhållskrav i Thailand, men när barnet fots har du en arvtagare.

Hon kanske håller sig undan tills hon ser vem som är farsan ;) nä skall nog lösa sig hade nog inte gjort skillnad om vi kom till Amphoe nu och skiljt oss antar att dom inte räknar när barnet föds utan blev tillverkat så vad jag än gjort hade jag väl åkt på att göra DNA-test när dom ser att hon redan är gravid.
Får som sagt kontakta advokat då, men nästa gng kommer farsan på besök och hon skall inte få förstöra deras resa här nere en gng till. Blir bara hemma 2 1/2 vecka så kanske kan få en advokat leta upp henne men själv skall jag bara ha kul och njuta av dom 2 1/2 vecka.
Får väl ta pappa ledight i 3 månader efter det för skiljsmässa och DNA test ;)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

P
Svar
56
Visningar
5 K
Anonym
A

Tillbaka
Topp