Vilken bank och kort i Sverige?

Nu var jag ju på banken i person, först inskrivning, sen vänta tills jag kommit in i systemet (ca 2 veckor), sen fylla i papper och låsa upp spärren.
Innan jag är inskriven så kommer det fortsatt vara spärrat och kommer inte lyftas föränn dom kan se från skattemyndigheten att jag är skriven i Sverige igen.
2 personer på banken sa samma sak oberoende av varandra, den ene hörde inte vad den andre sagt till mig innan.
Det var Swedbank.
Det här med spärrar osv handlar inte bara om utskriven eller ej. Precis som Fritz säger, så är det inga problem att ha kontot kvar. Det som avgör är om du har någon typ av skattskyldighet kvar i Sverige. Äger du t.ex. en åretruntbostad, kan du inte bli fullt avskriven hos Skatteverket.

Portugal var ju populärt att emigrera till för skatten på tjänstepensionen. Då var det många som sålde sina åretruntbostäder och köpte sommarstugor istället. Bostad fanns kvar men ingen "åretruntbostad" och då uppfyllde man reglerna.

Nu är det ju ett tag sedan jag skaffade ett bankkonto i Norge, men hade det varit lika knepigt som det verkar vara i Sverige så hade jag nog inte fått mig ett bankkonto idag.
Däremot så får jag en massa frågor både från den norska och svenska banken då och då med "hot" om att spärra mina konton.
Jag svarar på frågorna och kryssar av för att jag inte är medborgare i USA, sedan fortsätter jag mitt liv som vanligt.

Kanske Danske Bank...

"
Jag är så fruktansvärt förbannad och besviken”. Det säger Johan Stefansson om hur Swedbank har behandlat honom. Förra hösten skulle han gå och köpa snus. Väl i affären fungerade inte betalkortet. Orsaken? Johan hade gjort vinster på kryptovaluta. Swedbank krävde sedan en detaljerad redovisning av 2203 Swish-transaktioner. Johan blev till slut utslängd från banken – efter 30 år som kund. Swedbank har avböjt att kommentera fallet.

Artikeln som Henning Eklund och Sophia Sinclair har skrivit sätter fingret på något paradoxalt. Handel med kryptovalutor är lagligt. Var femte ung man köpte eller sålde krypto i fjol, enligt undersökningen Svenskarna och Internet. Men den som vill sätta in vinsterna hos sin bank får ofta problem. En aktör, Danske Bank, ska nu ompröva sin inställning kan SvD berätta."

Kanske Danske Bank...

"
Jag är så fruktansvärt förbannad och besviken”. Det säger Johan Stefansson om hur Swedbank har behandlat honom. Förra hösten skulle han gå och köpa snus. Väl i affären fungerade inte betalkortet. Orsaken? Johan hade gjort vinster på kryptovaluta. Swedbank krävde sedan en detaljerad redovisning av 2203 Swish-transaktioner. Johan blev till slut utslängd från banken – efter 30 år som kund. Swedbank har avböjt att kommentera fallet.

Artikeln som Henning Eklund och Sophia Sinclair har skrivit sätter fingret på något paradoxalt. Handel med kryptovalutor är lagligt. Var femte ung man köpte eller sålde krypto i fjol, enligt undersökningen Svenskarna och Internet. Men den som vill sätta in vinsterna hos sin bank får ofta problem. En aktör, Danske Bank, ska nu ompröva sin inställning kan SvD berätta."
Inget som gäller Swedbank blir man förvånad över.

Har även en räkning som skall betalas här i Sverige.
Tog ut kontanter, hon på banken trodde inte man kunde betala räkningar med kontanter idag, möjligtvis på Forex sa hon.
Får ge dom till en polare också får han betala med sin internetbank för måste betalas innan första lönen kommer.
Vad Thailand är mycket enklare ibland.

Nu har jag varit och fått mitt svenska bankkonto.
Dom påstod att nya regler i Sverige och för varje internetöverföring till Thailand måste man idag gå till bankkontoret och få den bekräftad??

Blir ju lite svårt om man sitter nere i Thailand och ska skicka ner pengar från sitt svenska bankkonto till sitt thailändska bankonto

Blir ju lite svårt om man sitter nere i Thailand och ska skicka ner pengar från sitt svenska bankkonto till sitt thailändska bankonto
Jo vi diskutterade det då mina utgifter är i Thailand och hon sa då att för skicka så kan det göras om jag skickar innan en kopia på räkningen.
Hon visste ju min sits och jag sa ja har ju fru och barn där.
Hon tyckte själv systemet var helt löjligt nu.
Ringde efter till polare med malaysisk fru och för dom varit så ett år pga terrorklassat land, regeringsbeslut.
Vet inte om stämmer så mitt inlägg var lite en fråga har ni haft problem skicka direkt via bank sista månaden.
Det här gör det omständigt för mig, hon sa att jag kan lägga sändningen och komma till kontoret vid avmönstring fysiskt så bekräftar hon ok.

Har även en räkning som skall betalas här i Sverige.
Tog ut kontanter, hon på banken trodde inte man kunde betala räkningar med kontanter idag, möjligtvis på Forex sa hon.
Får ge dom till en polare också får han betala med sin internetbank för måste betalas innan första lönen kommer.
Vad Thailand är mycket enklare ibland.
Har du bankid? Bara att ladda ner bankens app och betala räkningen.

Har du bankid? Bara att ladda ner bankens app och betala räkningen.
Skrev ju att inte fått in min första lön på svenskt konto än.
När jag var utskriven kunde betalningen göras via kreditkort, när inskriven togs den möjligheten bort.
Dom gav mig en extra månad för tänkte fixar jag nu när jag kom till Sverige.
Gick och tog ut fråb mitt Thailändska konto men gick inte betala räkningar i Sverige med kontanter längre.

Skrev ju att inte fått in min första lön på svenskt konto än.
När jag var utskriven kunde betalningen göras via kreditkort, när inskriven togs den möjligheten bort.
Dom gav mig en extra månad för tänkte fixar jag nu när jag kom till Sverige.
Gick och tog ut fråb mitt Thailändska konto men gick inte betala räkningar i Sverige med kontanter längre.
Sätt in pengar till ditt svenska konto i Bankomat.
Skaffa Swish och betala räkningar som alternativ.

Om man läser så har jag fått lönekonto i Sverige och inget problem då jag ger kontanterna till vän ikväll och han betalar via sin bank.
Se det som ett förslag om du tar ut med ditt thaikort kan du enkelt sätta in i Bankomat som start.
Sen är Swish en enkel och smidigt sätt för betalning.
Du använder väl inte thaikort till att handla?

Se det som ett förslag om du tar ut med ditt thaikort kan du enkelt sätta in i Bankomat som start.
Sen är Swish en enkel och smidigt sätt för betalning.
Du använder väl inte thaikort till att handla?
Ok, det har jag inte tänkt på, såg dom hade insättningsautomat i nordstan.
Kan man slå in OCR och betala där?
Tack för tipset isåfall.

Liknande trådar

S
Svar
6
Visningar
1 K
A
A
Svar
1