Gårilla
Forumräv
F
För min del är det inte aktuellt med att söka 1-års extension då jag avser att vara mer i Sverige än i Thailand och vill bestämt hålla mig under 180 dagar i Thailand per kalenderår för att slippa deklarera även i Thailand och kanske också betala skatt till Thailand? Men tack för tipsen ändå!
Skulle jag ändå sökt nu så hade 400.000 eller 800.000 Baht på ett av mina thailändska bankkonton varit enda möjliga alternativet då jag varken har lön eller har börjat att ta ut pension.
Varför inte använda av "Incomeletter " från Svenska ambassaden i den del du bor , Gå in på "Intyg " på deras hemsida. Betala in den avgift som gäller idag , ca 800 bath var det sist jag betalade in detta, detta kan ansökas om fån Sverige, Men skall betalas i Thaibath, läs föreskrifterna noga, De skickar sedan ett Incomeletter till den angivna adressen i Thailand, Detta intyg är Immigrationen tvingade att acceptera , har du tillräckligt i inkomst ser jag detta som det bästa sättet , jag gillar inte att tala om för immigrationen hur mycket jag har på mina konton Min pension räcker för ett godkänt intyg, och detta intyg/belopp är innan skatt. Du betalar över bank avgiften skickar till angiven internetadress in via internet kopia på ditt pass , samt en kopia av din sluskattuppgift från föregående alt innevarande år samt en ifylld form som du hittar på samma sida hos Svenska Amabassaden , Och då gäller Bruttobeloppet, det är nämligen brutto de räknar på när de ställer ut intyget . OBS !! Läs all info noga innan du skickar in , det är olika på var du i Thailand befinner dig Intyg och legaliseringar
För min del är det inte aktuellt med att söka 1-års extension då jag avser att vara mer i Sverige än i Thailand och vill bestämt hålla mig under 180 dagar i Thailand per kalenderår för att slippa deklarera även i Thailand och kanske också betala skatt till Thailand? Men tack för tipsen ändå!
Skulle jag ändå sökt nu så hade 400.000 eller 800.000 Baht på ett av mina thailändska bankkonton varit enda möjliga alternativet då jag varken har lön eller har börjat att ta ut pension.