Vilket visum

F
Varför inte använda av "Incomeletter " från Svenska ambassaden i den del du bor , Gå in på "Intyg " på deras hemsida. Betala in den avgift som gäller idag , ca 800 bath var det sist jag betalade in detta, detta kan ansökas om fån Sverige, Men skall betalas i Thaibath, läs föreskrifterna noga, De skickar sedan ett Incomeletter till den angivna adressen i Thailand, Detta intyg är Immigrationen tvingade att acceptera , har du tillräckligt i inkomst ser jag detta som det bästa sättet , jag gillar inte att tala om för immigrationen hur mycket jag har på mina konton ;) Min pension räcker för ett godkänt intyg, och detta intyg/belopp är innan skatt. Du betalar över bank avgiften skickar till angiven internetadress in via internet kopia på ditt pass , samt en kopia av din sluskattuppgift från föregående alt innevarande år samt en ifylld form som du hittar på samma sida hos Svenska Amabassaden , Och då gäller Bruttobeloppet, det är nämligen brutto de räknar på när de ställer ut intyget . OBS !! Läs all info noga innan du skickar in , det är olika på var du i Thailand befinner dig Intyg och legaliseringar

För min del är det inte aktuellt med att söka 1-års extension då jag avser att vara mer i Sverige än i Thailand och vill bestämt hålla mig under 180 dagar i Thailand per kalenderår för att slippa deklarera även i Thailand och kanske också betala skatt till Thailand? Men tack för tipsen ändå! :)

Skulle jag ändå sökt nu så hade 400.000 eller 800.000 Baht på ett av mina thailändska bankkonton varit enda möjliga alternativet då jag varken har lön eller har börjat att ta ut pension.

Märkligt är att jag under alla år jag köpt enkelbiljett ALDRIG blivit uppmanad till att uppvisa returbiljett,däremot frugan då vi skulle flyga Finnair , Hon sade bara att hon har Thaipass så var den saken utagerad, men jag har aldrig blivit uppmanad , trot oftast bara en enkelbiljett

Jag har fått visa ett antal gånger vid incheckningen på väg till Thailand att jag har en flygbiljett ut från Thailand inom 30 dagar då jag reste på Visa Exempt till Thailand. Det verkar dock som det råder lite olika praxis mellan olika flygbolag…Jag och frugan reser alltid på enkelbiljett och vanligtvis från Kastrup och direkt till Suvarnabhumi med Thai Airways. De brukar alltid begära att få se returbiljetter för de som inte har något visum ser jag…För frugans del så begär de bara att få se hennes Thai pass som de sedan swijpar i samma apparat som de swijpat våra svenska pass.

Jag har fått visa ett antal gånger vid incheckningen på väg till Thailand att jag har en flygbiljett ut från Thailand inom 30 dagar då jag reste på Visa Exempt till Thailand. Det verkar dock som det råder lite olika praxis mellan olika flygbolag…Jag och frugan reser alltid på enkelbiljett och vanligtvis från Kastrup och direkt till Suvarnabhumi med Thai Airways. De brukar alltid begära att få se returbiljetter för de som inte har något visum ser jag…För frugans del så begär de bara att få se hennes Thai pass som de sedan swijpar i samma apparat som de swijpat våra svenska pass.
Och vi reser nästan aldrig Thai Air, oftast Finnair från Arlanda till Helsingfors - Bankkok, kanske den bättre rutten om man inte har en returbiljett

Nu vinglade till det rejält med citeringen. Frågan gällde förövrigt hur man söker 90 dagars Non O i Thailand inte 1 års extension. För 1 års extension lade jag in en bild med kraven i mitt inlägg 21.
URL unfurl="true"]https://yangon.thaiembassy.org/en/publicservice/non-immigrant-o-visa-family-members-dependents?page=636b8dd1bd89964efa299793&menu=5d9ee5ccb0f40905b305f052[/URL]
Nu förstår du kanske att om du inte skall ansöka om efterföljande extension så är ett Turistvisum en klart enklare process
Jag är väl insatt i hur man söker Turistvisum och Non-O familj via e-visum och vilka krav de olika typerna av visum har. Inget av dem är speciellt komplicerade att få beviljade. Båda förutsätter ju förstås att man uppfyller kraven. Har man ett äktenskapsbevis, inkomst eller pengar på ett konto motsvarande kraven så är Non-O inte svårare att söka än ett turistvisum. För att få ett turistvisum måste man istället bifoga biljett in och ut ur landet samt en hotellbokning alternativt inbjudningsbrev för ditt boende om du ska bo hos någon privat. Så om jag ska stanna över 60 dagar så är det betydligt enklare för mig att söka ett Non-O oavsett om jag ska söka extension eller inte.

Sedan är det ju så att de två olika typer av visum. Ett Turistvisum ger dig bara 60 dagar medans ett Non-O ger dig 90 dagar. Vill man öppna exempelvis bankkonto eller förnya sitt körkort så underlättar det med ett Non-O.

PS
Länken från Myanmar förstod jag inte relevansen med om man inte söka från Myanmar då förstås.

Senast ändrad:
Något märkligt men säger inte emot då att bild på passet eller ett personbevis funkar för det har det ju gjort för dig och även andra. Men jag kan ju då vara i vilket land som helst och inte just i Sverige. Ett personbevis på antingen svenska eller engelska (går ju att välja vilket man önskar) och kan jag ju med mitt mobila bank ID logga in och hämta detta när som helst och oberoende på var jag befinner mig. Min metod har dock bevisligen funkat också och vad jag tycker visat väldigt tydligt att jag faktiskt har befunnit mig i Sverige vid ansökningen men är tacksam för info vad som funkar!
Jag tolkar det som om det handlar om vart man är bosatt och inte om man sitter hemma i villan just vid ansökningstillfället . Ett personbevis gör just detta. De är ju kopplat till vad du fyller i i början av din ansökan. Är man exempelvis Svensk medborgare men bosatt i Finland så är det ambassaden i Helsingfors behandlar ansökan. Och då behöver man kunna bevisa att man just är bosatt i Finland.

Enligt ambassaden i Finland går det bra med följande.
Document indicating current location (driving license, bank statement, or proof of stay)

1732095503451.png

Att bifoga passbilden blir lite ologiskt för det bevisar ju inget annat än att jag är svenskt men det är förmodligen så att de här bara är en fråga om du söker från ett land du inte är medborgare i.

Jag tolkar det som om det handlar om vart man är bosatt och inte om man sitter hemma i villan just vid ansökningstillfället . Ett personbevis gör just detta. De är ju kopplat till vad du fyller i i början av din ansökan. Är man exempelvis Svensk medborgare men bosatt i Finland så är det ambassaden i Helsingfors behandlar ansökan. Och då behöver man kunna bevisa att man just är bosatt i Finland.

Enligt ambassaden i Finland går det bra med följande.
Document indicating current location (driving license, bank statement, or proof of stay)

1732095503451.png

Att bifoga passbilden blir lite ologiskt för det bevisar ju inget annat än att jag är svenskt men det är förmodligen så att de här bara är en fråga om du söker från ett land du inte är medborgare i.

Ibland tycker jag det bli lite gissande.

Ett nytt Personbevis och skulle välja på engelska bör ju vara ju vara okej då och att en passbild inte säger något om var man ör bosatt.

Tittade tillbaka i en äldre tråd dör du svarat tidigare.

Min tanke var inte jag behövde bevisa min exakta plats 555. Utan att jag faktiskt befinner mig i Sverige då jag gör min ansöka på Support Document:

3. Document indicating current location

IMG_8027.jpeg

Det gick fort, skickade min ansökan och fick visumet dagen efter. Bifogade ett födelsebevis på thai på ett av våra barn och ett kontoutdrag o ett personbevis på svenska. I mitt visum står det NON-O, men under remarks står det Thai child. Är detta något problem när jag sen ska förlänga detta i thailand baserat på marriage?

Grattis! Det var väldigt roligt att höra att du fick ett Non-O Visa :)

Jag kan inte säga om det går bra eller inte att förlänga och oavsett så tycker jag du och din fru skall ordna så att ni får ut ett thailändskt äkenskapscertifikat.

Eftersom ni inte skall bo på något större hotell av vad jag kunde förstå som då gör TM.30 Address Reporting direkt mot Immigration…
Utan vad jag skall förstå bo hos släktingar så behöver ni själva ta hand om att åka till det lokala immigration kontoret och göra TM.30 rapporteringen som det står skall göras inom 24 timmar efter man anlänt till Thailand. Eftersom du tänker förlänga din vistelse i Thailand mer än 90 dagar så är det än mer viktigt att se till att ha gjort denna. Observera att det är den som äger fastigheten och som ni antagligen också bor hos som skall vara med och rapportera. Men du kommer även få en slipp som skall hållas tillsammans med ditt pass. Bifogar en bild nedan men vill nämna också att det immigration kontor jag själv besöker (Udon Thani) istället för TM.30 brukar istället använda TM.27 Address Change Reporting Form. Detta har ingen betydelse för din del utan det viktiga är att du kan visa pappers-slippen om du t.ex. blir uppmanad att göra så t.ex. vid en extension eller vid 90-dagars rapporteringen(arna) TM.47 tror jag det är..

Passa samtidigt som ni besöker immigrstion att då att ställa frågor om t.ex. vad Immigration kräver som ett underlag och exakt vilka dokument som behövs för att t.ex. få göra en 60-dagars extension eller 1-års extension? Olika immigration kontor och kanske även vem man möter kan ha lite olika praxis om vad som krävs och man har ju inget annat val än att rätta sig efter detta.

Här finns en tråd angående TM.30 men du hittar säkert ännu mer om du använder sökfunktionen.

IMG_8030.jpeg

Senast ändrad:
Grattis! Det var väldigt roligt att höra att du fick ett Non-O Visa :)

Jag kan inte säga om det går bra eller inte att förlänga och oavsett så tycker jag du och din fru skall ordna så att ni får ut ett thailändskt äkenskapscertifikat.

Eftersom ni inte skall bo på något större hotell av vad jag kunde förstå som då gör TM.30 Address Reporting direkt mot Immigration…
Utan vad jag skall förstå bo hos släktingar så behöver ni själva ta hand om att åka till det lokala immigration kontoret och göra TM.30 rapporteringen som det står skall göras inom 24 timmar efter man anlänt till Thailand. Eftersom du tänker förlänga din vistelse i Thailand mer än 90 dagar så är det än mer viktigt att se till att ha gjort denna. Observera att det är den som äger fastigheten och som ni antagligen också bor hos som skall vara med och rapportera. Men du kommer även få en slipp som skall hållas tillsammans med ditt pass. Bifogar en bild nedan men vill nämna också att det immigration kontor jag besöker istället för TM.30 använder TM.27 Address Change Reporting Form. Detta har ingen betydelse för din del utan det viktiga är att du kan visa pappers-slippen om du blir uppmanad att göra så t.ex. vid en extension.

Passa samtidigt som ni besöker immigrstion att då att ställa frågor om t.ex. vad Immigration kräver som ett underlag och exakt vilka dokument som behövs för att t.ex. få göra en 60-dagars extension eller 1-års extension? Olika immigration kontor och kanske även vem man möter kan ha lite olika praxis om vad som krävs och man har ju inget annat val än att rätta sig efter detta.

Här finns en tråd angående TM.30 men du hittar säkert ännu mer om du använder sökfunktionen.

IMG_8030.jpeg
Tack detta var lite nytt för mig. Tror inte att jag gjorde det under min förra vistelse 2022.
Så vi kommer att stanna i bangkok under 4 dagar innan vi flyger vidare till nakhon phanom.
Då antar jag att hotellet rapporterar detta åt mig. Och sedan när jag anländer till nakhon phanom så får jag åka till immigration och rapportera.
Måste jag göra detta redan första dygnet när vi kommer dit?

Tack detta var lite nytt för mig. Tror inte att jag gjorde det under min förra vistelse 2022.
Så vi kommer att stanna i bangkok under 4 dagar innan vi flyger vidare till nakhon phanom.
Då antar jag att hotellet rapporterar detta åt mig. Och sedan när jag anländer till nakhon phanom så får jag åka till immigration och rapportera.
Måste jag göra detta redan första dygnet när vi kommer dit?

Jag tycker att ni bör besöka Immigration i Nakhon Phanom (om det finns ett kontor där?) och rapportera utan dröjsmål när ni kommit dit. Är det stängt så åk på måndagen.

Du kommer säkert att få lämna ifrån dig ditt pass i samband med att du checkar in för att hotellet skall kopiera detta och du kan ju fråga om de gör rapporteringen?

Det gick fort, skickade min ansökan och fick visumet dagen efter. Bifogade ett födelsebevis på thai på ett av våra barn och ett kontoutdrag o ett personbevis på svenska. I mitt visum står det NON-O, men under remarks står det Thai child. Är detta något problem när jag sen ska förlänga detta i thailand baserat på marriage?
Jag kan tyvärr inte svara på om det blir problem men det är väl bara att prova. I värsta fall kan du väl söka extension baserat på ditt barn. Du skrev tidigare att det var krångligt dock. Får jag fråga vad det var som var så krångligt?

Jag kan tyvärr inte svara på om det blir problem men det är väl bara att prova. I värsta fall kan du väl söka extension baserat på ditt barn. Du skrev tidigare att det var krångligt dock. Får jag fråga vad det var som var så krångligt?
Sist vi skulle göra det så krävde immigration bland annat ett domstolsbeslut från thailand på att jag var far till barnen. Denna process i nakhon phanom drog ut väldigt på tiden, och det var inte direkt så att man kunde komma när man ville, utan det skulle ta mer än 2 månader och då han min tidsperiod ta slut. Vi behövde även få besök av någon därifrån i hemmet bilket inte var det lättaste att få till då detta var under corona restriktionerna. Kanske går lite smidigare idag, men vi fick aldrig något beslut från domstolen.

Sist vi skulle göra det så krävde immigration bland annat ett domstolsbeslut från thailand på att jag var far till barnen. Denna process i nakhon phanom drog ut väldigt på tiden, och det var inte direkt så att man kunde komma när man ville, utan det skulle ta mer än 2 månader och då han min tidsperiod ta slut. Vi behövde även få besök av någon därifrån i hemmet bilket inte var det lättaste att få till då detta var under corona restriktionerna. Kanske går lite smidigare idag, men vi fick aldrig något beslut från domstolen.
Ja, du behöver ett domstolsbeslut på att du är biologisk far till barnet, det är helt korrekt antagande

Skulle tro att det kan uppstå problem, Non O baserat på äktenskap är ju nåt helt annat än ett Non o Thaichild/ Spouse, Men går säkert att ordna mot en mindre ersättning, ;) En agent erbjödmig att göra om mitt Non O baserat på äktenskap till ett Non O retirement, 12000 bath skulle det kostat, men jag avböjde och ordnade detta på rätt sätt :)

Skulle tro att det kan uppstå problem, Non O baserat på äktenskap är ju nåt helt annat än ett Non o Thaichild/ Spouse, Men går säkert att ordna mot en mindre ersättning, ;) En agent erbjödmig att göra om mitt Non O baserat på äktenskap till ett Non O retirement, 12000 bath skulle det kostat, men jag avböjde och ordnade detta på rätt sätt :)
spouse betyder ju make/maka.
Så det är samma.
Spouse/family heter det.

De är ju samma visum men olika kvalifikationsgrunder. Man kan kanske jämföra med krav nummer 4. man kan antingen kvalificerar sig på inkomst eller insatta medel.

1732266712054.png

Ja men inte för Thai immigration som utryckligen stämplar Thai Wife i passet, men bara att testa , allt är inte hugget i sten i detta land ;)
Gör dom det?Jag har både Non-o spouse/family visum stämplar, non-o 1 årigt extension med re-entry stämplar i mitt pass, allt baserat på familj och det står vilket familjeförhållande eller vilken typ av non-o överhuvudtaget.
Kollar i passet nu.

Gör dom det?Jag har både Non-o spouse/family visum stämplar, non-o 1 årigt extension med re-entry stämplar i mitt pass, allt baserat på familj och det står vilket familjeförhållande eller vilken typ av non-o överhuvudtaget.
Kollar i passet nu.
I mitt står uttryckligen Thaiwife stämplat kanske har Buriram egna stämplar

Liknande trådar

A
Svar
13
Visningar
2 K
A

Tillbaka
Topp