Reste med barnen till Thailand – riskerar 50 000 i böter

 
Hej

Barnen får ju sedan länge börja på förskolan när dom har fyllt ett år och dom pratar bara svenska där, att det skulle vara någon skillnad i språkutvecklingen p.g.a att ex.vis mamman kommer ifrån Thailand har jag aldrig ens hört talas om.

Vi var lite oroliga för vår sons språkutveckling eftersom vi vistades i Thailand minst tre månader om året ifrån det att han föddes, men vi diskuterade detta med en talpedagog som bara skrattade åt detta, inga problem sa hon, barn i den åldern har 90% större inlärningsförmåga än en vuxen och kan utan vidare lära sig 3-4 språk samtidigt, i vårt fall svenska, thai och lao, det gick hur bra som helst.

Trots att du påstår att en rektor inte skulle ge ett barn ledigt för att gå i en statlig Thailändsk skola så har vi haft vår son tre månader om året i en vanlig byskola under hela lågstadiet och mellanstadiet, detta efter att en ansökan har
godkänts av vår rektor.

Jag fick t.o.m efter kontakt med skolverket ett mail där det klart och tydligt framgick hade vi hade möjlighet att vistas utomlands med pojken en del av året eftersom det behövdes för frugans jordbruksverksamhet och inte rörde sig om semester, kravet var just att pojken skulle gå i en skola och att skolgången och dess ämnen skulle styrkas av rektorn på den aktuella skolan, att det var en statlig Thailändsk skola och inte en Svensk skola på en turistort hade skolverket inga synpunkter på alls.

Mvh isan lover
Förskolan har man rätt till från 3 års ålder men man behöver inte och på många orter finns det inget att erbjuda.
Obligatoriskt är väl från 5-6år.
Finns väl inget krav på att förskolan måste vara svenskspråkig?

Att en rektor beviljar en längre ledighet till låg och mellanstadiet är en särskild bedömning från fall till fall och att ni lyckas ändrar inte någon lag.
När grabben blir äldre ökar svårigheten.
Var du tvungen att tillfråga skolverket också, räckte det inte med rektorn?
 
När grabben blir äldre ökar svårigheten.
Var du tvungen att tillfråga skolverket också, räckte det inte med rektorn?
Hej

Dom problem du talar om har då inte dykt upp än. Tänk om hasip/hasip är lika duktiga som andra svenska barn?

Jag lämnar inget åt slumpen och graderade mig med Skolverket också ifall rektorn hade mopsat upp sig. Det är alltid bra att vara förberedd.

Mvh isan lover
 
Hej

Dom problem du talar om har då inte dykt upp än. Tänk om hasip/hasip är lika duktiga som andra svenska barn?

Jag lämnar inget åt slumpen och graderade mig med Skolverket också ifall rektorn hade mopsat upp sig. Det är alltid bra att vara förberedd.

Mvh isan lover
Du får inga tre månader ledighet från skolan numera.
 
Du får inga tre månader ledighet från skolan numera.
Hej

Du undvek att svara på frågan jag ställde?

Jag ser ingen direkt förändring ifrån skolverkets sida i den text som har länkats till här på forumet, finns det synnerliga skäl så är det fortfarande möjligt att få ledigt under förutsättning att det inte handlar om någon semesterresa och det är fortfarande upp till den rektor eleven har att ta det beslutet med tanke på hur eleven ligger till kunskapsmässigt o.s.v.

I år har vi dom nationella proven att förhålla oss till, perioden däremellan fick vi godkänt att resa till byn.

Mvh isan lover
 
Är det inte bra om grabben kan gå i skola i Thai men ändå läsa det han ska i svensk skola. Om gossen inte skulle klara sina
svenska uppgifter vore det ju slut för IL men det har ju inte hänt eller hur
Hej

Det verkar som om han tror att hasip/hasip barn har sämre förutsättningar än andra barn som föds i Sverige, så kan man naturligtvis inte generalisera, undrar vad han grundar dessa påståenden på?

Hasip/hasip barn har naturligtvis samma förutsättningar att göra bra ifrån sig i skolan som andra elever i Sverige

Mvh isan lover
 
Hej

Du undvek att svara på frågan jag ställde?

Jag ser ingen direkt förändring ifrån skolverkets sida i den text som har länkats till här på forumet, finns det synnerliga skäl så är det fortfarande möjligt att få ledigt under förutsättning att det inte handlar om någon semesterresa och det är fortfarande upp till den rektor eleven har att ta det beslutet med tanke på hur eleven ligger till kunskapsmässigt o.s.v.

I år har vi dom nationella proven att förhålla oss till, perioden däremellan fick vi godkänt att resa till byn.

Mvh isan lover
Det är 2023 nu , allt ändras man kan inte gå tillbakas i tiden lev i nuet tack.
 
Det är 2023 nu , allt ändras man kan inte gå tillbakas i tiden lev i nuet tack.
Hej

Vad har du för erfarenhet av att söka längre ledigheter ifrån den svenska skolan ?

Fick du ja eller nej på din ansökan ?

Vad sökte ni ledigt för ?

Vi fick våran ledighet för 2023/2024 beviljad av rektorn i år också, så ännu har vi inte dessa problem.

Mvh isan lover
 
Hej

Du undvek att svara på frågan jag ställde?

Jag ser ingen direkt förändring ifrån skolverkets sida i den text som har länkats till här på forumet, finns det synnerliga skäl så är det fortfarande möjligt att få ledigt under förutsättning att det inte handlar om någon semesterresa och det är fortfarande upp till den rektor eleven har att ta det beslutet med tanke på hur eleven ligger till kunskapsmässigt o.s.v.

I år har vi dom nationella proven att förhålla oss till, perioden däremellan fick vi godkänt att resa till byn.

Mvh isan lover
Har du inte tidigare skrivit att det inte finns någon skola i din by för grabbens ålder.
Bara lägre klasser.

Du vill framstå som unik när andra i din situation bara får tio dagar.

Jag tror inte någonting av det du påstår.
 
Hej

Det verkar som om han tror att hasip/hasip barn har sämre förutsättningar än andra barn som föds i Sverige, så kan man naturligtvis inte generalisera, undrar vad han grundar dessa påståenden på?

Hasip/hasip barn har naturligtvis samma förutsättningar att göra bra ifrån sig i skolan som andra elever i Sverige

Mvh isan lover
Nej du, barn födda i Sverige av någon förälder med utländsk bakgrund har svårare generellt att anpassa sig.
Det finns mycket studier som bekräftar detta.

Dock klarar sig väldigt många lika bra.
Det hänger väldigt mycket på föräldrar, umgänge, uppfostran och miljön.

Har tex mamman inte lärt sig bra svenska är det en negativ påverkan om pappan är på jobbet mesta tiden.

Svårare har barn som inte är födda i Sverige utan flyttar till Sverige.
 
Har du inte tidigare skrivit att det inte finns någon skola i din by för grabbens ålder.
Bara lägre klasser.

Du vill framstå som unik när andra i din situation bara får tio dagar.

Jag tror inte någonting av det du påstår.
Hej

Vi har bara till årskurs 6 i byn och till högstadiet är det till att åka ”skolbuss” med en överfull mindre lastbil med säten på flaket alternativt köra med egen moppe (lätt mc) ca 5 km, det är både att det är en ny skola, nya lärare och för honom mestadels okända elever där som gör att vi avstår detta.

Vi kommer att ha få med skolmaterial ifrån hans svenska skola, han kommer att göra samma uppgifter som klasskamraterna hemma, få samma läxor o.s.v, sen fotar han det han har gjort och skickar till sina lärare, han kommer även att kunna ha kontakt med sina olika lärare och klassen via Skype en stund dom dagar han vill.

Detta upplägg är lärarna med på trots att det innebär lite extra jobb för dom och är lärarna positiva och gör bedömningen att pojken ligger såpass bra till att det här går bra så går rektorn inte emot dom, sen är det vi föräldrar som får ha koll på att han gör det han ska, förhöra honom på läxor och även hjälpa honom om det är något han kör fast på.

Jag försöker inte alls framstå som unik, men som förälder tycker jag ämnet är intressant och viktigt, hur du kan vara så aktiv och negativ i en tråd om svenska barns skolgång i Thailand är väl kanske mer unikt eftersom du mig veterligen inte har vare sig några barn i den åldern eller någon personlig erfarehet av ämnet.

Självklart ska vi föräldrar dela med oss av våra erfarenheter och utbyta tankar i ämnet, kanske kan man få idéer eller lära sig något av hur andra löser det här.

Att det stör dig att vi har fått och fortfarande får åka till Thailand på vintrarna med pojken begriper jag inte överhuvudtaget.

Mvh isan lover
 
Hej

Funderade på vad som skulle kunna vara skäl till att få en ansökan om ledigt ifrån skolan beviljad för att resa till Thailand, ett dödsfall i familjen där t.ex en morfar eller mormor har gått bort och ska kremeras och begravas, likaså en bouppteckning, marköverföring vid ett arvsskifte, liksom föräldrars arbete eller affärer i landet av någon typ.

Mvh isan lover
 
Hej

Sen finns det ju också möjlighet att söka för en längre Utlandsvistelse istället för ledighet, då är det Barn och Utbildningsnämnden som fattar beslutet istället för Rektorn, vid minst ett tillfälle har vi själva valt att gå den vägen.

Utlandsvistelse och skolplikt​

Om du som vårdnadshavare planerar att åka utomlands med skolpliktiga barn under en längre tid måste du kontakta Barn- och utbildningssektorn senast fyra månader innan planerad avfärd. Hemkommunen måste fatta ett beslut om barnet ska fullgöra skolplikten på annat sätt eller om förhållandena är sådana att utlandsvistelsen medför att barnet vistas utomlands så länge att skolplikten upphör. Alla beslut om längre utlandsvistelser fattas av barn-och utbildningsnämnden.

Fullgöra av skolplikten på annat sätt​

Det finns, under vissa omständigheter, möjlighet att under utlandsvistelsen låta barnet fullgöra skolplikten på annat sätt. För att detta ska kunna godkännas krävs att den alternativa utbildningen framstår som ett fullgott alternativ till utbildningen i grundskolan.

Fullgöra av skolplikten på annat sätt​

Det finns, under vissa omständigheter, möjlighet att under utlandsvistelsen låta barnet fullgöra skolplikten på annat sätt. För att detta ska kunna godkännas krävs att den alternativa utbildningen framstår som ett fullgott alternativ till utbildningen i grundskolan. Hemkommunen ska ha möjlighet till God insyn i den alternativa verksamheten. Det krävs också synnerliga skäl i det enskilda fallet. Rätten att fullgöra skolplikten på annat sätt regleras i skollagen (24 kap. 23-25 §§). Det krävs dock att det finns mycket starka skäl i det enskilda fallet. Ett godkännande om att fullgöra skolplikten på annat sätt gäller i upp till ett år. Ett beslut om att få fullgöra skolplikten på annat sätt innebär att Höörs kommuns ansvar för att finansiera utbildningen helt upphör och det är därför inte möjligt att flytta med skolpeng utomlands.

Mvh isan lover
 
Hej

Funderade på vad som skulle kunna vara skäl till att få en ansökan om ledigt ifrån skolan beviljad för att resa till Thailand, ett dödsfall i familjen där t.ex en morfar eller mormor har gått bort och ska kremeras och begravas, likaså en bouppteckning, marköverföring vid ett arvsskifte, liksom föräldrars arbete eller affärer i landet av någon typ.

Mvh isan lover
I vårat fall så gick morfar och mormor bort inom ett halvår kanske och vi tog en månad ledigt båda gångerna därimellan hade vi semester på sommaren så det blev mycket Thailand det året enligt våran måttstock. En månad är mer normalt. Fast nu som nubliven pensionär skulle jag kunna vara mer om jag fick för kärringa . men hela familjen åker i alla fall 2månader i vinter. Dottern är äldre så hon gör som hon vill ;)
 
Senast ändrad:
I vårat fall så gick morfar och mormor bort inom ett halvår kanske och vi tog en månad ledigt båda gångerna därimellan hade vi semester på sommaren så det blev mycket Thailand det året enligt våran måttstock. En månad är mer normalt. Fast nu som nubliven pensionär skulle jag kunna vara mer om jag fick för kärringa . men hela familjen åker i alla fall 2månader i vinter. Dottern är äldre så hon gör som hon vill ;)
Hej

Ja nära anhörigs bortgång är ju något som räknas som synnerliga skäl och ska ge möjlighet till en längre ledighet än 10 dagar, två månader i vinter är ju helt ok, skönt att korta ned vintern.

Mvh isan lover
 
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp