Thailand söker 10 000 utländska engelskalärare.

Min pappaerfarenhet säger mig att datorer är ett sätt att lära barn engelska. När det kommer t ex uppdateringar av program måste barnen läsa en del för att få programmen att funka. Även om det inte är konversationsengelska kommer en del nyttja ord med. Läste att en framtidsforskare trodde att om 200 år är det bara amerikansk engelska som gäller.
numera så finns det något som kallas google translate. de senare versionerna börjar bli riktigt bra. Funkar till99% för att förstå manualer. Så den träningen är inte så säker.

Hej

Äntligen något positivt inom skolan, Thailands Utbildningsminister har kontaktat utländska ambassader och begärt hjälp med att få fram 10 000 engelskalärare som han anser att landet är i behov av, i nu,äger arbetar 7000 utländska lärare i Thsiländska skolor men ytterligare 10 000 behövs.

Embassies urged to find English teachers
PUBLISHED : 15 FEB 2020 AT 09:01
NEWSPAPER SECTION: NEWS

The Education Ministry is calling on foreign embassies to help find native speakers who can teach English at Thai schools.

Nataphol: 10,000 teachers needed

Education Minister Nataphol Teepsuwan said on Friday that he had met ambassadors from English-speaking countries and asked them to find teachers who can teach English and other subjects in English to Thai students, as part of government-to-government cooperation programmes.

Mvh isan lover
Inget om viljan att betala lockande löner. risken är att det blir som i Sverige. Utan vilja att betala lockande löner så blir det väldigt få som lever upp till kraven.

Världen går framåt. Kanske kan google translate ha tränande effekten som manualerna hade.
Beror på hur lata användarna är. Kan vara både positivt och negativt. Är användarna lika lata som jag är så lär man sig betydligt mera med att tvingas använda gammaldags lexikon. Hur mycket lär man sig genom att trycka på translateknappen innan man sett texten?

Dom skulle ju anställa flera tusen lärare från Filippinerna för några år sedan men intresset var ljumt, bättre löner och villkor som lärare i Kina, Taiwan, Japan, Mellanöstern mm.
Väldigt många jobbar i Kina som engelsklärare.
Jag har blivit bekant med 2 falanggubbar här, som jobbat som engelskalärare. Aldrig i livet att dom återgår ens om lönen dubblas. Sedan 1 till 2 år tillbaka lär dom kinesiska barn i 5-15 årsåldern engelska, via en kinesisk sajt. Då kan dom jobba hemifrån, via dator och webcams. Det är ingen dans på rosor det heller, en hel del strul och problem är det, av de mest skiftande anledningar. Men ack så mycket bättre än att jobba på en lokal skola!

Inget om viljan att betala lockande löner. risken är att det blir som i Sverige. Utan vilja att betala lockande löner så blir det väldigt få som lever upp till kraven.

Hej

Det är ju konkurrens så lönerna har helt klart betydelse, men Thailand hade en enorm fördel av att så många falanger ville bosätta sig i Thailand och många var beredda att jobba som lärare även om lönen var dålig, många kände nog att dom gjorde nytta, att dom fick en vettig sysselsättning och en slags vardag, sen gjorde naturligtvis en lön på ca 25 000 baht per månad också gott om man stannade på heltid i landet.

Man skulle nog ha gjort ett kunskapstest på alla dom engelskalärare som fanns en gång och behållt dom duktiga istället för att utvisa dom, dessa hade varit värda ett arbetstillstånd.

Mvh isan lover

Min tanke också. Krävs väl minst 50k/mån för work permit?
Fick idag dessutom höra att det kostar filippinare 65k/år för visum via agency, låter som lurendrejeri. Med det inte sagt att jag anser Thailand ska anställa filippinare som engelskalärare även om det redan är vanligt.

/ SatanG

Fick idag dessutom höra att det kostar filippinare 65k/år för visum via agency, låter som lurendrejeri. Med det inte sagt att jag anser Thailand ska anställa filippinare som engelskalärare även om det redan är vanligt.

/ SatanG
Thailand är inget för filippinare, bara blåsningar.
De som jobbar i Thailand är rätt usla lärare.
Fast det sker även i andra länder.
Vill man ha bra lärare kostar det.
Välutbildade väljer pengarna och bra villkor.

Tror det är svårt att hänga med me Thaitextad film och sammansatta meningar.
Jag har suttit och kollat textad film med Thai, som lämnat efter en stund för fått huvudvärk av textningen.
Sitter och följer med me fingret, och innan dom hunnit klart så har det kommit ny text.
Själv tycker jag dom skall fokusera mer på att lära sig om världen och inte bara om Thailand.
Engelskan är inte det viktigaste, den ende jag känner som behöver Eng i arbetslivet är jag, av alla andra hemma i Sverige som jag känner så behöver dom noll Eng i arbetslivet.
För mycket fokus på Eng och tappar många viktigare kunskaper som det borde fokuseras på.

Det är väl många jobb i Sverige som kräver kunskaper i engelska? Senaste intervjuerna jag gått på när rekryterare hört av sig har till och med en del av intervun eller hela varit på engelska för att säkerställa att den som får tjänsten kan kommunicera obehindrat på engelska samt läsa och skriva instruktioner på engelska. Till och med McDonalds kräver godkända betyg i engelska vad jag vet om du ska stå i kassan.

I Thailand borde det vara en stor hjälp med tanke på att du får högre lön direkt om du kan engelska på många företag. Allt från turismrelaterade yrken till mer kvalificerade yrken inom internationella företag eller på företag som arbetar mot andra länder på något sätt är väl nästan beroende av att du kan engelska? Kanske skillnad om man arbetar mot Kina eller andra asiatiska länder?

Jag förstår att det inte är särskilt nödvändigt för alla att kunna engelska men med språket öppnar sig många möjligheter.

Thailand är inget för filippinare, bara blåsningar.
De som jobbar i Thailand är rätt usla lärare.
Fast det sker även i andra länder.
Vill man ha bra lärare kostar det.
Välutbildade väljer pengarna och bra villkor.

Hej

Visst finns det dåliga och bra lärare, men som alternativ till dom inhemska lärare som inte kan någon engelska alls så är nog dom flesta utlänningar ändå ett bättre alternativ, sen finns det ju alltid möjlighet att kontrollera kunskaperna och att sparka en lärare om man inte är nöjd.

Mvh isan lover

Det är väl många jobb i Sverige som kräver kunskaper i engelska? Senaste intervjuerna jag gått på när rekryterare hört av sig har till och med en del av intervun eller hela varit på engelska för att säkerställa att den som får tjänsten kan kommunicera obehindrat på engelska samt läsa och skriva instruktioner på engelska. Till och med McDonalds kräver godkända betyg i engelska vad jag vet om du ska stå i kassan.

I Thailand borde det vara en stor hjälp med tanke på att du får högre lön direkt om du kan engelska på många företag. Allt från turismrelaterade yrken till mer kvalificerade yrken inom internationella företag eller på företag som arbetar mot andra länder på något sätt är väl nästan beroende av att du kan engelska? Kanske skillnad om man arbetar mot Kina eller andra asiatiska länder?

Jag förstår att det inte är särskilt nödvändigt för alla att kunna engelska men med språket öppnar sig många möjligheter.

Hej

Håller med helt, bara genom att behärska engelska i tal och skrift öppnas otaliga möjligheter till jobb i Thailand, detta t.o.m utan någon examen eller bra betyg ifrån någon högre utbildning, resebolag, hotell, turistanläggningar, restauranger och annan verksamhet inriktad på turism är i skriande behov av personal med bra språkkunskaper.

Vi hjälpte frugans yngsta syster att studera engelska och fick sen massor av jobb att välja på, jobbade bl.a på hotell i Udon Thani, nu bor hon i Danmark och är utbildad kock där, utan sina engelskakunskaper hade hon säkert inte hamnat där.

Mvh isan lover

Hej

Visst finns det dåliga och bra lärare, men som alternativ till dom inhemska lärare som inte kan någon engelska alls så är nog dom flesta utlänningar ändå ett bättre alternativ, sen finns det ju alltid möjlighet att kontrollera kunskaperna och att sparka en lärare om man inte är nöjd.

Mvh isan lover
Thailands lärarkår vill inte ha konkurrens av duktigare lärare från Filippinerna.
Dessutom till högre löner.
En omöjlighet utanför privata skolor
Dåliga lärare till låga löner är förstås välkomna.

Då har mac donalds högre krav än hamnen i Gbg, var inget krav på nåt betyg överhuvudtaget när jag jobbade där.
En säkerhetskurs som dom stod för var enda kravet.
Dom flesta jag känner jobbar ju inom byggbranchen eller liknande och några på volvo vet inte om dom har Engelska krav på bandet?

/ SatanG
Min svägerska från Laos fick wp förra året och hon betala då inga 65k, fick wp och 2 års uppehållstillstånd i Thailand.
Hon har Thaigubbe (frugans bror) och barn med Thaimedborgarskap dock.
Men ändås måste hon söka ut eller visum, innan hon fick 2 årigt UT nu så gjorde hon visa runs.
Hon fick betala 20k för det 2 åriga UT med WP, engångs summa.
Ser ut som ett typ av ID kort det hon har.

Thailands lärarkår vill inte ha konkurrens av duktigare lärare från Filippinerna.
Dessutom till högre löner.
En omöjlighet utanför privata skolor
Dåliga lärare till låga löner är förstås välkomna.

Hej

Att alla inte uppskattar konkurrens är jag övertygad om, flera av dom engelskalärare jag känner har berättat att dom på vissa skolor har mötts av avundsjuka och motarbetats av Thailändska engelskalärare som inte behärskar språket.

En falang blev efter klagomål ifrån övriga Thailändska engelskalärare ombedd av rektorn att lära barnen samma engelska som dom Thailändska lärarna lärde ut, han svarade att det inte var engelska dom lärde ut vilket fick rektorn att gå i taket, antingen lär du ut Thailands engelska eller inte alls var rektorns svar och då slutade denne lärare naturligtvis på den skolan.

En annan falang som jobbade som engelskalärare hade ganska många elever som inte kom på lektionerna, han varnade dom att dessa skulle bli utan betyg om dom inte kom, så vid terminens slut, fick dom som hade närvarat sina betyg och dom som bara hade varit där några gånger eller inte alls fick inget betyg alls, då blev han inkallad till rektorn som bad honom ge dessa elever godkänt, han vägrade naturligtvis, men efter ett tag hörde han rektorn ropa upp just dom elever som han hade gett underkänt, dom kallades till rektorn som på egen hand skrev ut godkända betyg till dessa elever, sen hånflinade dessa åt läraren.

Mvh isan lover

Då har mac donalds högre krav än hamnen i Gbg, var inget krav på nåt betyg överhuvudtaget när jag jobbade där.
Dom flesta jag känner jobbar ju inom byggbranchen eller liknande och några på volvo vet inte om dom har Engelska krav på bandet?

Hej

Har aldrig jobbat på bandet men jag har svårt att tänka mig att något större Volvo företag anställer folk som inte kan engelska, det är ju koncern språk, dessutom har man numera slutat översätta instruktioner, ritningar och manualer till Svenska på många Volvoföretag, förr fanns det ju hela avdelningar som bara satt och översatte, ett enormt slöseri med resurser och pengar.

Mvh isan lover

Hej

Har aldrig jobbat på bandet men jag har svårt att tänka mig att något större Volvo företag anställer folk som inte kan engelska, det är ju koncern språk, dessutom har man numera slutat översätta instruktioner, ritningar och manualer till Svenska på många Volvoföretag, förr fanns det ju hela avdelningar som bara satt och översatte, ett enormt slöseri med resurser och pengar.

Mvh isan lover
Nä kanske bara byggbranchen och i gbg hamn som dom inte har det kravet?

Vid nyanställningar är kraven mycket högre vad gäller kunskaper i engelska.

En operatör i en containerkran eller containertruck har avancerade datorer som liknar bryggan på ett nybyggt fartyg.

Gamla gubbar och extrainsatta får städa magasin eller sitta vakt i oljehamnen.

En nanny som kan lite basic engelska landar lätt ett jobb på 20+/mån i Bkk, även här i spenaten så nog vore det bra om fler bara lärde sig lite engelska. Verkar vara skriande behov av maids/nannies förresten, en thaigranne betalar 15k/mån för våran gamla maid, var så usel så vi kunde inte ha kvar henne som maid. Hon jobbar 7-16, måndag till fredag, och sen kommer en annan halvtidare in 16-20.
Så vill man ha ett jobb så verkar det inte vara svårt, kan man några fraser engelska så går lönen upp ett hack till naturligtvis.

/ SatanG

Volvo har krav på godkända gymnasiebetyg i kärnämnena för att stå på bandet. Nu är ett godkänt betyg från ett svenskt gymnasium verkligen inte detsamma som att du kan ett ord på engelska men du ska i alla fall ha ett godkänt betyg. Volvo har överlag högre krav på personalen ute i produktion än många andra industrier i Göteborg.

Inom byggbranchen, ställningsbyggare och liknande är det inga krav vad jag vet utan det brukar väl räcka att du är beredd att arbeta och känner du någon så har du väl också jobb imorgon i princip.

Liknande trådar

B
Svar
3
Visningar
1 K
Banglassi
B
T
Svar
25
Visningar