Barn och det svenska bidragssystemet

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Vad en kvinna med barn som kommer hit pga elände i hemlandet och får asyl får av staten är ju helt offtopic. Ingen som sagt att dom tänkt få hit en tjej genom asyl och leva på hennes pengar? Det vore ju en bedrift i sig haha

Nej jag började skriva här efter gnäll att vi som vill att våra nya familjer ska bli svenskar och bo här är bidragautsugare.

Ska det va så svårt hålla isär så vitt skilda saker? Gnälla på att folk som får asyl får för mycket pengar är ju en helt annan diskussion som jag nog håller med om.

"nakonsawan " sa:
Vad en kvinna med barn som kommer hit pga elände i hemlandet och får asyl får av staten är ju helt offtopic. Ingen som sagt att dom tänkt få hit en tjej genom asyl och leva på hennes pengar? Det vore ju en bedrift i sig haha

Nej jag började skriva här efter gnäll att vi som vill att våra nya familjer ska bli svenskar och bo här är bidragautsugare.

Ska det va så svårt hålla isär så vitt skilda saker? Gnälla på att folk som får asyl får för mycket pengar är ju en helt annan diskussion som jag nog håller med om.
Varför adopterar ni inte era älskade plastbarn.men då försvinner ju underhållsbidraget. 8)

"ledarn " sa:
Vi var på adoptionscentrum eller vad det heter i Bangkok och undersökte detta innan det var dags för flytt...(Ligger vid Victory Monument)
Frugan skulle vara tvungen att säga upp sitt moderskap för att vi skulle få adoptera tillsammans.. :eek: :eek:
Handläggningstiden skulle vara mellan 2-3 år sa dom där... :eek: :eek:
Och under den tiden skulle hon inte få flytta till Sverige..

Allt detta skulle vi göra för att dottern skulle få samma efternamn som oss..
I Thailand får man byta namn hur man vill i stort sätt..
MEN....... Inte när det gäller falang namn :eek: :eek:

Vi kan ju byta efternamn här i Sverige men då blir det ju fel på namnen i passen när hon så småningom blir Svensk...
Men det måste gå att adoptera din dottern efter flytten till Sverige?

"gunnarg " sa:
Varför adopterar ni inte era älskade plastbarn.men då försvinner ju underhållsbidraget. 8)

adoptera sina egna barn... ja nu börjar det spåra ur. Varför får jag en känsla att du har en hel del förakt mot dessa/våra barn? Annars skulle du inte uttrycka dig så där med "älskade plastbarn". Du verkar vara en man med starka åsikter den saken är säker. Men du förklarar sällan varför du tycker som du gör, en stark/provocerande mening och en smiley är ungefär vad jag brukar se från dig. Antingen om bidrag eller om isaan vs phuket. /gäsp

Vi försökte också ändra efternamn på barnen efter ankomsten till Sverige, Skatteverket godkände icke. Det var inte så enkelt som man trodde just pga ovanstående. Så vi gav upp. Vi försökte också registrera svenska förnamn, samma sak där av någon anledning.

Verkligen korkat, men jag skall göra ett nytt försök efter att ansökan om svenskt medborgarskap har gått igenom, det går kanske lättare då??

"legolas " sa:
Njaaa.... Nu vet ju inte jag någonting om adoption, men byte av efternamn har jag varit aktivt inblandad i här. Yongyut bytte till mitt efternamn (falang) = Inga som helst problem gick på studs, och hon kunde ändra i passet och ID-kortet plus sina körkort.....

Så lite slack där ledarn... det är inga problem faktiskt..... Men kanske problemet var att din fru kanske har sitt egna thai familjenamn kvar och du kanske ville ändra dotterns namn till ditt efternamn?? Hur var det, vari låg problemet...tror du?

legolas

Samma här, Frun fick mitt efternamn...och infördes i alla handlingar...även i blå boken(husboken)....inga problem.Dock, lite arbete med papperen för att bevisa att hon var skild förut..men löste sig det också! :nod:

Att byta efternamn på frun till farangefternamnet är ju inte svårt, då byts det ju i husboken, id och pass.

Att byta på barn är säkert inte heller så svårt, men båda föräldrarna ska ju skriva på och kanske vara deltagande på Ampore. Oftast har ju pappan stuckit och är inte intresserad att hjälpa till. Att byta nman på barnen i Sverige är heller inte så svårt men igen, båda vårdandshavarnas godkännande och sen måset man byta till ett efternamn som någon av föräldrarna har.

Så ex.vis om Berralund vill byta namn på sin frus barn till sitt efternamn måste frun ha detta efternamn, båda vårdnadshavarna (som är registrerade hos skatteverket godkänna detta, jag antar då du inte adopterat att det är Thailändska pappan som står i systemet eller om hon har fått egen vårnad så räcker det med att hon ansöker själv om det). Medborgarskapet spelar ingen roll, dock kan barnen inte ha ett namn som ingen av föräldrarna har med några få undantag (finns säkert på folkbokföringsregistrerets hemsida).

"Janne " sa:
Att byta efternamn på frun till farangefternamnet är ju inte svårt, då byts det ju i husboken, id och pass.

Att byta på barn är säkert inte heller så svårt, men båda föräldrarna ska ju skriva på och kanske vara deltagande på Ampore. Oftast har ju pappan stuckit och är inte intresserad att hjälpa till. Att byta nman på barnen i Sverige är heller inte så svårt men igen, båda vårdandshavarnas godkännande och sen måset man byta till ett efternamn som någon av föräldrarna har.

Så ex.vis om Berralund vill byta namn på sin frus barn till sitt efternamn måste frun ha detta efternamn, båda vårdnadshavarna (som är registrerade hos skatteverket godkänna detta, jag antar då du inte adopterat att det är Thailändska pappan som står i systemet eller om hon har fått egen vårnad så räcker det med att hon ansöker själv om det). Medborgarskapet spelar ingen roll, dock kan barnen inte ha ett namn som ingen av föräldrarna har med några få undantag (finns säkert på folkbokföringsregistrerets hemsida).

Det är tydligen ganska krångligt. Hon har mitt efternamn med sitt gamla som mellannamn. Men det är bara hon som står som vårdnadshavare eftersom adoption är krångligt (och onödigt egentligen). Och även om de svenska förnamnen inte är registrerade så är det ingen som kallar dom vid sina thainamn numera (förutom då mormor och morfar).

"Janne " sa:

Här är en länk till reglerna http://www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/namn/efternamn.4.76a43be412206334b89800020669.html Är de inte svenska medborgare så räcker det att man bytt namn i hemlandet och visar upp passet från hemlandet att namnbytet är gjort där. Det är ju bra att de har samma namn i båda länderna ...

"Berralund " sa:
Det är tydligen ganska krångligt. Hon har mitt efternamn med sitt gamla som mellannamn. Men det är bara hon som står som vårdnadshavare eftersom adoption är krångligt (och onödigt egentligen). Och även om de svenska förnamnen inte är registrerade så är det ingen som kallar dom vid sina thainamn numera (förutom då mormor och morfar).
Har hon alltså ensam vårdnad av barnen, även i Thailand?

"Berralund " sa:
Japp, deras biologiske pappa har skrivit på alla papper så dom har hennes efternamn även där.
Då kan det ju inte vara några problem att byta efternamn på barnen i Thailand och sen i Sverige ... om nu din fru har ditt efternamn i Thailand!

"Janne " sa:
Då kan det ju inte vara några problem att byta efternamn på barnen i Thailand och sen i Sverige ... om nu din fru har ditt efternamn i Thailand!

Nej hon har inte det där, vi får fixa det nästa gång. Vi får se tiden an!

Det tycker jag, blir enklare när hon får svenskt pass då och ni ska resa utan visum ...

"ledarn " sa:
Vi pratar väl om barn i denna tråd... ??

Frugan har redan mitt efternamn !!!!!
Vi vill att dottern även hon har Svenskt efternamn...
Då är det ju bara att byta det, börja med att byta i Thailand, skaffa sedan pass i nya efternamnet till henne i Thailand, visa upp det för folkbokföringen i Sverige och det är klart.

Om hennes pappa har vårdnad om henne i Thailand måste ju han vara med på det också. Är hon 15 kan hon ju också få Thai id-kort i det nya efternamnet!

"ledarn " sa:
Men HALLÅ !!!!!

Jag skrev ju tidigare att det går INTE att byta namn på barn i Thailand till ett falang namn..
Vi var på Amphue och även Provins kontoret i Chaiyaphum och frågade..

Det går inte !!

Ni måste åka till Adoptions centralen i BKK och adoptera barnet om ni vill att barnet ska ha falang namn...

Här i Sverige går det bra att byta namn om man har giltliga skäl..
Som att Mamma har bytt till falang namn..

Men då blir det ju fel i det Thailändska passet.....

Vi får vänta med att dottern blir myndig och då kan hon bara stövla in på Amphue själv och ändra sitt namn till vårat efternamn..
Då finns det inga hinder !!

Vi har jobbat som iglar med detta för ett antal år sedan...

Men nu har vi inte råd att hålla på längre då vi blivit vana med dom stora bidragen vi plockar in ifrån alla fattiga barn i Sverige.....
:) :) :) ;D ;D ;D ;D :)

"ledarn " sa:
Men nu har vi inte råd att hålla på längre då vi blivit vana med dom stora bidragen vi plockar in ifrån alla fattiga barn i Sverige.....

Självklart går det, ta lite av dessa pengar och ge till chefen på Ampore så ska du se att det går ... inget är omöjligt i Thailand ...

Låter märkligt men kan väl vara så, ingen hit att ha olika namn i de båda länderna ...

Men du har ju slutat dricka :) Skicka pengarna till mig som älskar en kall Chang i ett varmt Thailand ;D ;D ;D ;D

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

P
Svar
56
Visningar
5 K
Anonym
A

Tillbaka
Topp