Billiga resor Sverige-Thailand. Thailand-Sverige.

Det är prisvärt med tanke på dagens flygpriser, men det är fortfarande väldigt mycket pengar för en normalperson med medioker lön.
Konkurrensen är ju totalt utsuddad på Samui. Finns i och för sig lite omvägar man kan ta, men då går det en halv dag att komma dit. Tror att Nok air har paketpris flyg don mueang-nakhon si thammarat. Buss från nakhon si thammarat till don sak och färja över till ön.
Jag tvivlar att jag kan skaffa de privilegier. Är ju bara där som turist en gång om året. Min flickvän betalar samma pris som jag gör på flyget från Samui.
Ja du kan nog kapa några hundralappar även med AirAsia som säljer paket med Van.
Men om det är värt ett byte av flygplats och tappa tid till resmålet är tveksamt.

Dagens flygpriser är inget att göra åt och även med mer konkurrens när det nu går att flyga via Kina sjunker inte priserna.

Vad det kostade förr spelar mindre roll.

Nu var det väl ett byte från Landvetter med Aeroflot. Ett byte i Moskva. Det övriga stoppen var mellanlandningar ibland med flera timmar på backen.

Härliga tider med självdöd kyckling att äta på flyget. Har aldrig sett smalare broilers än på Aeroflot aka kycklinglinjen!

Japp minns dom första flygningarna. Först mellanstopp i Moskva med ofta övernattning på flygplatsen och sen mellanlandning i Taskjent i Uzbekistan alltid på natten och sen när det började dagas skulle det mellanlandas i Delhi.
Sen var det raka vägen ner genom Indien och sen över Indiska oceanen via Burma med alla floderna rakt på Bangkok.

Turbulens var inget som bekymrade dom ryska piloterna utan det kunde gunga utav helvete i flera timmar ibland och det rann spyor längs mittgången.

Minns när jag sov över på andra våningen på flygplatsen i Moskva och väcktes av tre bastanta damer som sedan serverade havregrynsgröt och knäckebröd till frukost.

BTT

Japp minns dom första flygningarna. Först mellanstopp i Moskva med ofta övernattning på flygplatsen och sen mellanlandning i Taskjent i Uzbekistan alltid på natten och sen när det började dagas skulle det mellanlandas i Delhi.
Sen var det raka vägen ner genom Indien och sen över Indiska oceanen via Burma med alla floderna rakt på Bangkok.

Turbulens var inget som bekymrade dom ryska piloterna utan det kunde gunga utav helvete i flera timmar ibland och det rann spyor längs mittgången.

Minns när jag sov över på andra våningen på flygplatsen i Moskva och väcktes av tre bastanta damer som sedan serverade havregrynsgröt och knäckebröd till frukost.

BTT
Sov du med alla afrikaner som höll till på andra våningen och som blivit stoppade från att flyga vidare?

Ja du kan nog kapa några hundralappar även med AirAsia som säljer paket med Van.
Men om det är värt ett byte av flygplats och tappa tid till resmålet är tveksamt.

Dagens flygpriser är inget att göra åt och även med mer konkurrens när det nu går att flyga via Kina sjunker inte priserna.

Vad det kostade förr spelar mindre roll.
Det man reagerar på är den markanta skillnaden i pris bara på ett par år. Å andra sidan åkte jag första gången under rådande pandemi, med alla karantänsregler som fanns. Dock behövde jag bara en natt på hotell, så det var relativt smidigt. Jag minns hotellet som låg ca 15 minuter från flygplatsen. Sunkigt och nedslitet med vy över odlingsfält och smog över staden. 1500 kronor kostade det per natt. För det facila priset fick man även ljudet av vägen som går in mot Bangkok.

Visst kan jag förstå att flygbolagen måste ta igen för förlorade år. Inget konstigt med det. Men frågan är om barnfamiljer faktiskt har råd att åka på semester till varma Thailand. Vad som är ett rimligt pris är svårt att säga, men på det personliga planet finns det ju begränsningar i plånboken. Så även i min.

Kanske skulle ställa mig och skramla bössa utanför ICA för att ha råd med lyxen att åka ner några veckor.

En annan aspekt, som ni tagit upp i andra trådar, är att servicen har minskat på många flygningar. Rimligtvis borde det avspeglas i biljettpriserna, kan man tycka.

Det man reagerar på är den markanta skillnaden i pris bara på ett par år. Å andra sidan åkte jag första gången under rådande pandemi, med alla karantänsregler som fanns. Dock behövde jag bara en natt på hotell, så det var relativt smidigt. Jag minns hotellet som låg ca 15 minuter från flygplatsen. Sunkigt och nedslitet med vy över odlingsfält och smog över staden. 1500 kronor kostade det per natt. För det facila priset fick man även ljudet av vägen som går in mot Bangkok.

Visst kan jag förstå att flygbolagen måste ta igen för förlorade år. Inget konstigt med det. Men frågan är om barnfamiljer faktiskt har råd att åka på semester till varma Thailand. Vad som är ett rimligt pris är svårt att säga, men på det personliga planet finns det ju begränsningar i plånboken. Så även i min.

Kanske skulle ställa mig och skramla bössa utanför ICA för att ha råd med lyxen att åka ner några veckor.

En annan aspekt, som ni tagit upp i andra trådar, är att servicen har minskat på många flygningar. Rimligtvis borde det avspeglas i biljettpriserna, kan man tycka.
Den största skillnaden på några år är bränslepriserna.

De stora internationella flygbolagen har inte barnfamiljer som någon prioritet för sin business.
Dessa får charterbolagen ta hand om.

Tycker mig se en trend att flygbolagen undviker att konkurrera med priser och erbjudanden som tidigare.
Annat är att minska ner på antalet avgångar eller att sätta in plan som är mindre i storlek för att fylla planen och få bättre priser då efterfrågan ökar.

Samtidigt har antalet bokningsklasser i ekonomi ökat och de flesta bolag erbjuder biljetter med bara handbagage som alternativ.

Troligen kommer inte de låga priserna tillbaka på lång tid.

Lågprisflyg har sina koncept att boka och betala nu, men res om 12-18 månader.

Den största skillnaden på några år är bränslepriserna.

De stora internationella flygbolagen har inte barnfamiljer som någon prioritet för sin business.
Dessa får charterbolagen ta hand om.

Tycker mig se en trend att flygbolagen undviker att konkurrera med priser och erbjudanden som tidigare.
Annat är att minska ner på antalet avgångar eller att sätta in plan som är mindre i storlek för att fylla planen och få bättre priser då efterfrågan ökar.

Samtidigt har antalet bokningsklasser i ekonomi ökat och de flesta bolag erbjuder biljetter med bara handbagage som alternativ.

Troligen kommer inte de låga priserna tillbaka på lång tid.

Lågprisflyg har sina koncept att boka och betala nu, men res om 12-18 månader.
Jetbränslet har varit billigt mellan 2016-mars 2022, sedan tog det fart uppåt pga kriget i Ukraina. Sista mätningen den 5 maj hade det sjunkit nästan till nivån som var innan kriget.
Jag vet att flygbolagen måste ta höjd för en eventuell uppgång av pris av jetbränslet.
Jag tror mig ha läst att mellan 20-35 % av kostnaden är just jetbränsle.

Jetbränslet har varit billigt mellan 2016-mars 2022, sedan tog det fart uppåt pga kriget i Ukraina. Sista mätningen den 5 maj hade det sjunkit nästan till nivån som var innan kriget.
Jag vet att flygbolagen måste ta höjd för en eventuell uppgång av pris av jetbränslet.
Jag tror mig ha läst att mellan 20-35 % av kostnaden är just jetbränsle.
Flygresorna är internationella, priserna sätts säkert då i dollar.
Dem sista 3 åren har ju SEK rasat ca 30% mot USD.
Flygpriserna har ju stått still om man räknar i dollar.
För Thai med THB inkomst stått still.
EURO stått still.
Dansk krona stått still.
SEK 30% prisökning.
Norsk krona motsvarande prishöjning som för SEK.
Flygpriser är som importvaror, går upp vid svagare krona.

En flygresa t&r Göteborg- Thailand kostar 33.000THB nu i Juli med Lufthansa när det är som dyrast att flyga och är inte dyrt för dom med THB inkomst, jag har för mig jag betalade 45.000THB för frugans resa för 8 år sen.

Kronan har försvagats THB har stärkts.

En flygresa t&r Göteborg- Thailand kostar 33.000THB nu i Juli med Lufthansa när det är som dyrast att flyga och är inte dyrt för dom med THB inkomst, jag har för mig jag betalade 45.000THB för frugans resa för 8 år sen.

Kronan har försvagats THB har stärkts.
På Juliresan som jag fick upp var sökappen lurig där var inte returresan inkluderad i priset så var 66.000thb.
Juli är fortsatt på tok för dyrt.
Oktober dock 25.000thb för t&r resa.
Men blir nog ingen resa i Juli.
I Februari fanns det ok Julipriser att hitta, vet jag det till nästa år.

Screenshot_20230512_102241_Chrome.jpg

Flygresorna är internationella, priserna sätts säkert då i dollar.
Dem sista 3 åren har ju SEK rasat ca 30% mot USD.
Flygpriserna har ju stått still om man räknar i dollar.
För Thai med THB inkomst stått still.
EURO stått still.
Dansk krona stått still.
SEK 30% prisökning.
Norsk krona motsvarande prishöjning som för SEK.
Flygpriser är som importvaror, går upp vid svagare krona.
Jetbränslet betalas i dollar och det är mycket möjligt att flygresor sätts i dollar, för att sedan konverteras till SEK och betalning i SEK när man bokar.

Jetbränslet betalas i dollar och det är mycket möjligt att flygresor sätts i dollar, för att sedan konverteras till SEK och betalning i SEK när man bokar.
Resorna går genom flera länder med, olika nationaliteter med olika valutor SEK är ingen riktvaluta.
Priset i USD är samma vilken valuta jag än väljer och växlar över.
Jag betalar ju mina resor i THB men betalar motsvarande er om jag växlar över till SEK.

Flygresor är i dollar när man söker och bokar direkt av bolagen.

När du söker via sökmotorer får du priset i den valuta du själv väljer.
Söker du från Sverige är SEK redan förinställt som regel.
Även några bolag har funktioner som att byta valuta beroende på varifrån du söker, det känner dom till automatiskt.

När jag kollar med Thai, Qatar mm från Filippinerna är priserna i dollar.

Flygresor är i dollar när man söker och bokar direkt av bolagen.

När du söker via sökmotorer får du priset i den valuta du själv väljer.
Söker du från Sverige är SEK redan förinställt som regel.
Även några bolag har funktioner som att byta valuta beroende på varifrån du söker, det känner dom till automatiskt.

När jag kollar med Thai, Qatar mm från Filippinerna är priserna i dollar.

När jag bokar Thai får jag priset i THB.

/ SatanG

Liknande trådar

A
Svar
5
Visningar
2 K
Lhon Gen
L

Tillbaka
Topp