För- och nackdelar med thaimat, vad äter ni?

Kan du utveckla detta lite, har svårt för när man använder ett sådant språk om mat, mat är ju sprunget ur och speglar det kulturella arvet och av de grödor och djur som lever i närområdet och har man en sådan åsikt om maten har man också det av kulturen, människorna och den omgivning man befinner sig i.:(
Jonas har ju både rätt och fel , beroende på hur man ser på det hela , att varje dag äta mat med tillsats av socker , socker samt sockrad mjölk till barnen , besprutade grönsaker , det förstår väl alla att grönsaker som ser ut som nyplockade när de har legat en hel dag samt sen körs till marknad på kvällen inte är precis ekoodlade .. Dåligt med vitaminer , dåligt med protein , äter odlad (tilapia) ,panin eller paduk (catfisch som är uppfödd på väldigt tveksamma pelletsfoder , fullt med skit i dammvattnet från besprutade omgivande fält , barnen äter godis mest varje dag , gel godis som knappast skulle klara Europeiska livsmedelsverk kontroll . Användande av smakhöjare (glutamat) som bevisligen är cancerogent samt förbjudet i Europa är frekvent i varje familjs matlagning ..
Ja! jag anser Jonas har rätt. Skitmat!!!

För oss som inte behöver äta detta är det skitmat , för dem som inte förstår är det festmat ..

Jonas har ju både rätt och fel , beroende på hur man ser på det hela , att varje dag äta mat med tillsats av socker , socker samt sockrad mjölk till barnen , besprutade grönsaker , det förstår väl alla att grönsaker som ser ut som nyplockade när de har legat en hel dag samt sen körs till marknad på kvällen inte är precis ekoodlade .. Dåligt med vitaminer , dåligt med protein , äter odlad (tilapia) ,panin eller paduk (catfisch som är uppfödd på väldigt tveksamma pelletsfoder , fullt med skit i dammvattnet från besprutade omgivande fält , barnen äter godis mest varje dag , gel godis som knappast skulle klara Europeiska livsmedelsverk kontroll . Användande av smakhöjare (glutamat) som bevisligen är cancerogent samt förbjudet i Europa är frekvent i varje familjs matlagning ..

För oss som inte behöver äta detta är det skitmat , för dem som inte förstår är det festmat ..
Med andra ord än en gång dags att ta fram pistolen och göra processen kort istället för att lida en utdragen pina. ;)

Jag gillar ju all mat världen över och skall man peka på fördelar med Thai är ju att det är snabblagat och lätt mat, inga tunga såser eller stabbiga grytor.

Vi har ju i svenska köket sötsura saker men syrligheten i Thai är överlägsen, kombinationen lime chili och fisksås är oslagbart.

Nackdelen som jag ser det förutom miljögifter som används på grödor och uppfödning av djur med antibiotika är att variationen är inte lika stor som den mat man kan få här i Europa och Sverige.

I Thailand har man ju inte någon frukostmat som vi har med bröd, flingor osv. Vi har pålägg och ost, vi har smörgåsbord, vi har sillinläggningar, kalla och varma rätter, såser, stuvningar osv, ja variationen och smakvariationerna är större här och man kan lätt tröttna på Thaimat då basen många gånger är samma.

Likadant i Indien, till slut smakar allt bara spiskummin. Så för mig passar det bra med variation.

Om det är bra och hälsosam mat i Isaan , varför växte frugans barn så det knakade när de kom till Sverige , de hade bristsjukdomar bägge två , samt den ena hade struma pga jodfattig kost ..
Nä Berra vet nog inte mycket om hur taskigt det är med kostvanor i Isaan , tyvärr riktigt illa , myndigheter har börjat med att informera en del , men hur skall det fungera när ingen i Thaisamhället verkar ha kunskaper ...
Thaimat i Sverige blir god och välsmakande anser jag , men detta beror på råvaror av mycket hög kvalitet samt goda kockar , för det är de Thaifolket , matkulturen står i en klass för sig , men tyvärr inte kunskaper och råvaror

Om det är bra och hälsosam mat i Isaan , varför växte frugans barn så det knakade när de kom till Sverige , de hade bristsjukdomar bägge två , samt den ena hade struma pga jodfattig kost ..
Nä Berra vet nog inte mycket om hur taskigt det är med kostvanor i Isaan , tyvärr riktigt illa , myndigheter har börjat med att informera en del , men hur skall det fungera när ingen i Thaisamhället verkar ha kunskaper ...
Thaimat i Sverige blir god och välsmakande anser jag , men detta beror på råvaror av mycket hög kvalitet samt goda kockar , för det är de Thaifolket , matkulturen står i en klass för sig , men tyvärr inte kunskaper och råvaror

Ja där har vi nog olika uppfattningar om, god thaimat i Sverige är inte lätt att hitta utan de allra flesta har ungefär samma farangiserad mat.

Själv har jag bara en godkänd här där jag bor och det är Tub Thim, så nära original man kan komma!

Ja, precis. skriver man bara skitkost kan läsaren inte veta vad som avses. Är det maten som sådan som är skitkost för att man tycker att matlagningskulturen är dålig eller är det för som du så bra förklarade i många fall ohälsosam på grund av de orsaker du nämner.

Då är det ju inte kosten eller maten i sig som är skit, utan handhavandet av densamma och det faktum att det är dålig kontroll samt också bristande kunskap.

Tråden heter ju För och nackdelar med Thaimat-vad äter ni? En sådan rubrik kräver ju att man utvecklar vad man ser för för och nackdelar.:)

Jo det är skitsvårt speciellt när man bara förstår lösryckta ord och fraser ur språket. Och jag har full förståelse för att familjen här nere vill vara snälla även om det blir fel enligt våra värderingar. Detta måste man ta hänsyn till, jag vill inte vara den som gapar och skriker hela tiden om allting. Jag arbetar inte på det sättet och beter mig inte så privat heller.

Normalt sett är frugan den strängaste av oss vad gäller barnuppfostran men hon har också insett att man inte kan bråka hela tiden. Vi är här en till två månader, gilla läget och kompensera när vi har kommit hem. Inga skygglappar men diplomati min käre Watson!
Varför skulle man gapa, skrika och bråka? Är det enda sättet du vet att säga ifrån på? Personligen talar jag om lugnt och sansat på ett mycket vänligt men bestämt sätt att nu är det faktiskt det här som gäller och ingen diskussion.
Busenkelt. Kan du inte språket så får väl frun förmedla budskapet.

Ja där har vi nog olika uppfattningar om, god thaimat i Sverige är inte lätt att hitta utan de allra flesta har ungefär samma farangiserad mat.

Själv har jag bara en godkänd här där jag bor och det är Tub Thim, så nära original man kan komma!

Skulle tro att vi äter 70% Thaimat här i Sverige , inte farangiserad Thaimat utan riktig Isaanmat , min fru är en utmärkt kocka och lagar således riktigt bra Isaanmat på mycket goda råvaror

Är ju bara att kolla tandhälsan hos thai så ser man hur nyttigt dom lever.

Skulle tro att vi äter 70% Thaimat här i Sverige , inte farangiserad Thaimat utan riktig Isaanmat , min fru är en utmärkt kocka och lagar således riktigt bra Isaanmat på mycket goda råvaror

Jaja, jag trodde du avsåg restauranger, nä det är ju klart hemlagad mat och på hälsosammare råvaror här i Sverige är ju en helt annan sak!

Sen handlar ni väl på thaibutiker kan jag tänka eller andra asiatiska butiker och där finns ju importerat, visst vi har kontroller i Sverige men hur mycket slinker inte igenom.

Tror mer på en kombo som beror på okunskap.

Kan ju så vara men och här avses ju Isaan tydligen när vi pratar om detta. Maten där är ju mer fattig än i centrala och södra delarna där man har tillgång till havet osv.

Men en sak har man gemensamt och det är att man äter väldigt mycket örter och rötter av alla de slag, allt från de kända basilika till mer okända för oss bua book, Bai ya nang, Phak phai, Krachai, ingefära, lemongrass, galangal, färsk gurkmeja och mycket mer.

Alla dessa som oftast benämns här som blad, rötter och kvistar innehåller rikligt med olika vitaminer och mineraler som kalcium som är en viktig ingrediens för just skelett och tänder samt antioxidanter och är också anti-inflammatoriska.

Då har vi bara proteinet kvar att skylla på, det är ju allmänt känt att i fattigare delar är ju proteinintaget mindre då man helt enkelt inte har råd och tillgången inte stor, men det faller också det. Tar man Indien där 90 % är vegetarianer, de har världens bästa tänder.

Nä det är nog plånboken ändå och tradition, thai har kanske inte samma benägenhet att uppsöka tandläkare och läkare överhuvudtaget och kunskapen om tandhälsa är överlag dålig i fattigare delar av ett land än i mer urbana delar.

Så visst lite av en kombo kan det vara men maten tror jag inte på att den skulle ha med detta att göra alls faktiskt. I så fall är det för lite och enformig kost i form av näringsfattigt ris som ju i fattigare delar utgör 80-90 % av tallriken.

Jaja, jag trodde du avsåg restauranger, nä det är ju klart hemlagad mat och på hälsosammare råvaror här i Sverige är ju en helt annan sak!

Sen handlar ni väl på thaibutiker kan jag tänka eller andra asiatiska butiker och där finns ju importerat, visst vi har kontroller i Sverige men hur mycket slinker inte igenom.
Exakt! Svensk kyckling kommer ju många gånger från Thailand. Köper man i thaibutik är det ju som oftast importerat.

När vi är i Thailand och jag är i närheten måste alls barn fråga mig om de får ät kanon. Efter de ätit middag och är mätta är det ok. Någon annan gång oxå, men inte som förrätt att äta sig mätt på. Min fru vågar inte säga från men säger att jag blir arg om de gör det ;)

Bra med funktionen "Ignorera" , då slipper man se vissa idiotiska inlägg ...........:rolleyes:

Exakt! Svensk kyckling kommer ju många gånger från Thailand. Köper man i thaibutik är det ju som oftast importerat.

När vi är i Thailand och jag är i närheten måste alls barn fråga mig om de får ät kanon. Efter de ätit middag och är mätta är det ok. Någon annan gång oxå, men inte som förrätt att äta sig mätt på. Min fru vågar inte säga från men säger att jag blir arg om de gör det ;)
Förstår inte hur "Svensk Kyckling " kan komma från Thailand !! Visst kan man i Sverige köpa Thailändsk kyckling , men köper du en Kyckling som är märkt SVENSK KYCKLING så lär den vara just Svensk :)

Senast redigerad av en moderator:

Handlar endast på Farangbutiker mestadels Willys , de har tillex Nam Pa ,och Oystersauce mm
:thumbsup:

Liknande trådar

A
Svar
4
Visningar
2 K
Wanpen
W
A
Svar
4