Glimtens bilder

Vårat hus ligger en 70-80 cm högre än hans som mest, vi hade inget vatten i huset.

Grannen hade pratat med frugan när han såg att jag tog flyttade "sandstranden" som hon hade lagt på framsidan till sidan mot honom. Han undrade hur mycket mer vi skulle fylla upp med på den sidan, hon hade sagt till honom att jag ska bara flytta dom 2 lass som lastbilarna hade kommit med. Då berättade han för henne att han hade haft en 40-50 cm med vatten i bottenvåningen och att han tyckte inte det var så bra för honom om vi fyller upp med mer jord och visade var vatten linjen hade gått

Thai , det har väl ingen påverkan på hans vattenstånd, hur högt ditt hus är.
Förstår inte deras tankesätt i bland

Nä dränering är inte deras starka sida. Dom borde ha koll på det med tanke på hur det regnar ibland.

Grannen till svärföräldrarna höjde sin mark vilket ledde till att deras hus blev översvämmat vid regn vattnet rann ner till dom :(

Det är marken vi pratar om, inte hur högt huset är ;)

Det var det jag svarade på, men kanske lite otydligt.Husets höjd har inget med detta att göra, mer bottenplattans läge i höjd, i förhållandet till din
grannes. Men han tror, att han får mer vatten i sitt hus, då du har fyllt upp under ditt hus.

Det var det jag svarade på, men kanske lite otydligt.Husets höjd har inget med detta att göra, mer bottenplattans läge i höjd, i förhållandet till din
grannes. Men han tror, att han får mer vatten i sitt hus, då du har fyllt upp under ditt hus.
Han har 2-3 cm botten platta, sen så ligger hans tomt lite under gatunivå, medans våran mark/kåk ligger en bra bit över gatunivå, nu sist jag var där så gjorde gumman en sluttning på framsidan, sen har hon grävt vattenkanaler till grannen på baksidan, men deras hus står på pålar

Två av orchideerna som vi köpte i Mukdahan,

image.jpeg

Så har dom börjat med diket

image.jpeg

Jag hade missat att ni gjutit altan. Blir det klinkers på sedan?
Du hade nog inte missat det, det gjordes efter jag hade kommit hem, det kommer att bli klinkers eller något när allt är färdigt, så man kan göra allt på en gång.

Nu är det 36 m2 under tak och det kommer att bli ytterligare runt 50 m2 på ena sidan under bar himmel, så att man kan se om det dyker upp ormar och andra smådjur runt huset

Naturligtvis så kommer det även bli mot grannen som vi satte upp staket mot, men där är vi oense, jag vill lägga hela vägen mot staketet och frugan vill ha en smal rabatt, får jag som jag vill får vi en uteplats på runt 40-50 m2 och på baksidan har vi nu runt 10 m2 men det vill frugan dubbla.

Så mellan tumme och pekfinger så kan det bli uteplats i slutänden på någonstans runt 150-160 m2 eller så runt huset, allt för att kunna se alla konstiga djur som springer omkring

Naturligtvis så kommer det även bli mot grannen som vi satte upp staket mot, men där är vi oense, jag vill lägga hela vägen mot staketet och frugan vill ha en smal rabatt, får jag som jag vill får vi en uteplats på runt 40-50 m2 och på baksidan har vi nu runt 10 m2 men det vill frugan dubbla.

Så mellan tumme och pekfinger så kan det bli uteplats i slutänden på någonstans runt 150-160 m2 eller så runt huset, allt för att kunna se alla konstiga djur som springer omkring

En av fördelarna med ett varmare klimat. Man gör en stor uteplats helst med tak sedan känns det som hela huset blev större.

En av fördelarna med ett varmare klimat. Man gör en stor uteplats helst med tak sedan känns det som hela huset blev större.
Det gör det, speciellt när man har öppnat båda dörrarna under utetaket då känns det stort. Bara att gå in och ut som man vill med kaffemuggen, känns som man fått ett extra stort rum till :)

Det gör det, speciellt när man har öppnat båda dörrarna under utetaket då känns det stort. Bara att gå in och ut som man vill med kaffemuggen, känns som man fått ett extra stort rum till :)
Får ni inte mygg in i huset då?
Låter aldrig myggnätsdörrarna stå öppna, hur många som helst som fått dengue i år.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp