Husrenovering i Sverige och Thailand.

Har ni provat med att köpa granntomten, eller begär de för mycket?
Vi köpte grannhuset med tomt när de prutat ner tillräckligt efter några år :)
Jo har låtit frugan kolla lite men grannfrun säjer hon aldrig kommer att sälja till frugan. Det lilla huset där översvämmas ofta då det ligger på eller t.o.m.under gatunivån. Min fru säger att det både ser hemskt ut och luktar väldigt illa inomhus och jag har inte varit dör men gissar på att lukten kommer från mögel. Grannfrun har snackat i området att hon skall höja huset till en kostnad som verkar orimligt högt. Jag ser det som rent struntprat från någon som aldrig kommer att kunna göra något. Huset borde rivas innan ett helt nytt hus byggs upp från en förhöjd grund.

Kanske det kan bli en affär en dag och vi köper loss den tomten om priset är rätt. Det är rätt många i området som kontaktat frugan inte minst sedan det blev bestämt att vi fixar frugans hus. Tyvärr så har dock de flesta helt orealistiska förväntningar på vad deras mark är värd i alla fall mina ögon. Tyvärr ligger öven de flesta tomterna inte heller bra för några som oss som bor växelvis i Sverige och Thailand på det vis att de ligger tämligen öppna och lättillgängliga.

Men frugan har ju även starka känslomässiga band till den plats hon växt upp. Detta hus är nu drygt 20 år sedan det byggdes efter att det hus som fanns tidigare blev rivet. Lite synd att inte marken höjdes samtidigt då men det är som det är…

Jo har låtit frugan kolla lite men grannfrun säjer hon aldrig kommer att sälja till frugan. Det lilla huset där översvämmas ofta då det ligger på eller t.o.m.under gatunivån. Min fru säger att det både ser hemskt ut och luktar väldigt illa inomhus och jag har inte varit dör men gissar på att lukten kommer från mögel. Grannfrun har snackat i området att hon skall höja huset till en kostnad som verkar orimligt högt. Jag ser det som rent struntprat från någon som aldrig kommer att kunna göra något. Huset borde rivas innan ett helt nytt hus byggs upp från en förhöjd grund.

Kanske det kan bli en affär en dag och vi köper loss den tomten om priset är rätt. Det är rätt många i området som kontaktat frugan inte minst sedan det blev bestämt att vi fixar frugans hus. Tyvärr så har dock de flesta helt orealistiska förväntningar på vad deras mark är värd i alla fall mina ögon. Tyvärr ligger öven de flesta tomterna inte heller bra för några som oss som bor växelvis i Sverige och Thailand på det vis att de ligger tämligen öppna och lättillgängliga.

Men frugan har ju även starka känslomässiga band till den plats hon växt upp. Detta hus är nu drygt 20 år sedan det byggdes efter att det hus som fanns tidigare blev rivet. Lite synd att inte marken höjdes samtidigt då men det är som det är…
Jo det där känner man igen, det började med 1 mille och slutade på 400 000 Bath, men det tog några år

Sedan igår eftermiddag var frugans hus så gott som tömt och vi bor sedan dess i huset vi hyr. Det återstår att ta bort en väggmonterad TV och två par AC-Split enheter som jag behöver hjälp med. När detta är gjort så går det att dra fram tvättmaskinerna och sedan tömma vattentanken och även dra bort denna så det är fri tillgång till husets väggar. Det blev en himla jobbig helg med flytten då jag var febrig men det gällde att passa på när vi kunde få hjälp av kusiner till min fru som har en pickup. Idag känner jag mig betydligt bättre och vi har redan kommit oss bra till rätta i hyr boendet :)

Husflytt efter separation.

Screenshot_20241007_091801_Facebook.jpg
Screenshot_20241007_091848_Facebook.jpg

Idag fick jag hjälp med att ta ner en vägghängd TV i frugans hus och som vi sedan tog med i bilen till huset vi hyr. De som skall byta ut tak och höja golvnivån för att minska risken för översvämningar och göra rätt omfattande renoveringar skall dyka upp imorgon bitti och påbörja arbetena. De får då hjälpa till med att då flytta vattentanken och två tvättmaskiner och kanske något annat också? Blommor utomhus som står i stora krukor kommer de lyckligtvis att flytta på under arbetets gång. En stor jättefin garderob hoppas vi slippa att demontera utan lägga på rygg och släpa ut när ett dörr och fönsterparti har tagit bort så att den hamnar under tak utomhus tills det är dags att den skall tillbaks i omvänd ordning efter att golvhöjningen om ca 35-40 cm är klar inklusive ny golvklinkers.

Just nu håller två personer på att ta bort två stycken AC-split enheter. En gammal Mitsubishi 18000 btu AC som går bra fortfarande kommer vi att flytta till ett stort rum som vi inte har haft AC i tidigare då huset är klart. Till den del vi har sovrum/allrum där Misubishi AC har suttit tills nu kommer vi att köpa en ny lite strömsnålare Inverter AC-split enhet innan vi flyttar tillbaka.

Klockan 8 i morse så drog arbetena igång med frugans hus och det dök upp mer folk än jag hade förväntat mig så här första dagen. Dörrar och fönster började tas bort och innertaken började även rivas bort för att se tillståndet och hur det varit byggt? Frugan hade tänkt att satsa på plåttak och träbalkar av ekonomiska skäl, men jag vill hellre ha ett tak med betongpannor och bärande balkarna i stål med tanke på faran för angrepp av träätande myror mm.

Jag var bara med en stund men frugan är och kommer att vara på plats dagligen och se vad som händer och påverka besluten som tas på plats.

Jag tog rätt många bilder i morse innan det började rivas av utsidan och insidan av rummen och tänkte det också kunde vara lite kul att lägga in några bilder senare från innan och efter renoveringen i denna tråden.

Senast ändrad:
Tur man är lite jetlaggad får man gjort lite på morgonen med.
Håller på och skurar köket, det var ju inte rengjort när jag köpte huset samt har satt upp en LED slinga.
Gammalt slitet kök men det fyller sin funktion så blir nog inget nytt kök än, det ligger i bottenprioriteringen nu, får se om nåt år.
Tänkte ju först bara byta luckor, men var inte samma mått som IKEA.
Nu skall jag bara vänta tills farsan vaknar så kanske vi lägger klickgolv i sista rummet på övervåningen idag så är golvet klart där uppe.

20241015_071858.jpg

Började morgonen med att åka och klippa mig och därefter vidare till frugans hus. Arbetena med att ta bort de gamla yttertaken var fullt igång och jag pratade med frugan att vi gärna skall välja svart eller mörkgrått tak så att när den svarta beväxningen kommer även på det nya taket efter några år då iaf inte kommer att synas så mycket. Det nya taket blir vad det verkar betongpannor på själva huset och plåttak på andra taksektioner. Fick en ide att också lägga ett lager isolation på ovansidan av innertaken för att minska förbrukningen vid AC användning något. Det skulle inte vara något problem att fixa sa byggaren men vi får då själva åka samt betala för isoleringen på typ Home Pro. Vi åkte sedan och hämtade lite stålar till första etappen då byggarna ville ha cash och jag såg att Landmark låg på andra sidan banken och passade då även på att gå in och köpa Ecotank bläck till min Epson skrivare. Min lunch blev en kycklinghamburgare på KFC idag. Nu hemma och tog en kopp kaffe med donuts som vi köpte vid ett rödljus stopp av en av de vandrande försäljarna.

IMG_1773.jpeg

Nu ringde frugan och sa att byggarna gärna vill att vi behåller internet så att vår övervakningskamera med inspelning varje gång när rörelsesensorn aktiveras hålls igång. Byggarna har en del dyra verktyg mm de hoppas slippa ta med sig till och från varje dag.

Glömde också att berätta att de två stora brun-kaklade pelarna som syns i det stora rummet på tidigare bilden skall bort som en del av renoveringsprojektet. Väldigt märkligt att sätta pelare mitt i ett rum tycker jag, men har sett sådana i rätt många andra hus här också.

IMG_7714.png

Började morgonen med att åka och klippa mig och därefter vidare till frugans hus. Arbetena med att ta bort de gamla yttertaken var fullt igång och jag pratade med frugan att vi gärna skall välja svart eller mörkgrått tak så att när den svarta beväxningen kommer även på det nya taket efter några år då iaf inte kommer att synas så mycket. Det nya taket blir vad det verkar betongpannor på själva huset och plåttak på andra taksektioner. Fick en ide att också lägga ett lager isolation på ovansidan av innertaken för att minska förbrukningen vid AC användning något. Det skulle inte vara något problem att fixa sa byggaren men vi får då själva åka samt betala för isoleringen på typ Home Pro. Vi åkte sedan och hämtade lite stålar till första etappen då byggarna ville ha cash och jag såg att Landmark låg på andra sidan banken och passade då även på att gå in och köpa Ecotank bläck till min Epson skrivare. Min lunch blev en kycklinghamburgare på KFC idag. Nu hemma och tog en kopp kaffe med donuts som vi köpte vid ett rödljus stopp av en av de vandrande försäljarna.

IMG_1773.jpeg
Vårt hus låg lite lågt och vi fick lite mera mark av store bror så vi fyllde upp nästan 1 meter sen slog sönder nedre delen som
var murad, övervåningen var iträ. de är luriga Thai gubbarna, Dom motera "skidor" under stolparna som dom monterat ihop
sen spelade, flyttade dom hela övervån ca 10 m Det var en ruta som gick sönder. Efter det byggdes nedervån plus tos, dusch
ett stårt föråd på gaveln och ett kök på långsidan. även skyddande tak på 2 ställen så man kan sitta ute eller ligga som jag i
hamoken, glömde även ett ute kök. förrådet blev sovrum för svalare nere än uppe på vindan

Nu är taket på huset borta förutom en liten liten del av huset där taket går ihop med tak som ligger över ytor utomhus som kommer något senare.
Pelarna som fanns mitt i det största rummet tas nu bort och skall inte komma tillbaka. Vet dock inte ännu hur kommande konstruktion kommer att se ut för att taket skall få en tillräcklig hållfasthet? Vet inte heller om det blir enligt snözon klass 1-4 reglerna ;) Mitt hus i Sverige är byggt enligt snözon klass 2 om jag minns rött?

IMG_9258.jpeg

Nu är taket på huset borta förutom en liten liten del av huset där taket går ihop med tak som ligger över ytor utomhus som kommer något senare.
Pelarna som fanns mitt i det största rummet tas nu bort och skall inte komma tillbaka. Vet dock inte ännu hur kommande konstruktion kommer att se ut för att taket skall få en tillräcklig hållfasthet? Vet inte heller om det blir enligt snözon klass 1-4 reglerna ;) Mitt hus i Sverige är byggt enligt snözon klass 2 om jag minns rött?

IMG_9258.jpeg
Hade det inte varit bättre att bygga helt nytt på den nuvarande tomten än bara lappa och laga för pengar verkar du inte ha brist på?

Hade det inte varit bättre att bygga helt nytt på den nuvarande tomten än bara lappa och laga för pengar verkar du inte ha brist på?
Frugan lät bygga huset som det var för lite mer än 20 år sedan enligt hennes ideér och hon vill ha det ungefär som det varit med vissa ändringar och förbättringar. Det handlar även om hur mycket pengar som skall läggas ned och offerten var 800.000 Baht men jag har redan från början räknat med att slutnotan kommer hamna en bra bit högre men inte som att bygga ett nytt hus. Det allra väsentligaste är att få upp innergolvet väsentligt högre för att minska risk för en översvämning då nuvarande ligger i princip samma nivå som gatunivån och närmaste grannens tomt. Det kommer efter ombyggnad även bli väsentligt invändig takhöjd och naturligtvis så kommer de nya taken att hamna högre. Vi vill båda ha kvar stora ytor under tak och ha möjlighet att vända bilen inne på denna yttre ytan vilket är viktigt. Vi frågade granne om möjligheten att köpa loss en del mark för att bygga en ny väg och de sa okej. Men det visade sig att grannen och bröder samt systrar har köpt den stora tomten på avbetalning och den gamla doktorn som har Chanoten fortfarande inte gav sin tillåtelse att stycka av tills de betalat till fullo.

Jo det skulle gått att bygga ett helt nytt hus i två våningar men huset är lagom stort för två människor att bo i som det var och blir. Vi föredrar båda också att bo i enplanshus och frugan är rätt orolig över mig att ta mig upp och ner trappor p.g.a. jag har droppfötter med domningar och lite balansproblem. Men det går bra iaf så långt att för mig gå i trappor bara jag har något räcke eller något jag kan hålla mig i. Vårt hus i Si Racha är dock i två våningar men dör blir nästa projekt att få mer handräcken på plats och även göra så att trappan är mindre hal.

Byggarna pratade med frugan idag och sa till henne att det är klokt att göra själva bashuset större genom att bygga ut huset genom att ta bort ytorna som syns på bilden. Bashuset blir då nästan kvadratiskt och det blir lätt att få till ett bra tak på detta med betongpannor. Vi gör då ett extra sovrum och någon stor garderob i den tillbyggda delen tror jag…

IMG_1790.jpeg

Vi tar däremot bort husets mindre tillbyggnad som ligger under samma plåttak som vår stora uteplats under tak. Uteplatsen kommer att bli ännu större och ligga under ett separat plåttak i samma mörkgrå färg som det blir på betongpannorna på huset. Vi får då också god plats till ett utekök då jag tycker bättre om att stå ute och laga mat och när jag grillar så är jag ju oavsett utomhus. Det blir också god plats till utemöblerna och ännu lättare än det varit att vända bilen som en ytterligare bonus.

Någon ny väg lär det inte bli i första taget men skulle det mot förmodan kunna ske så blir också det på detta viset mer plats att få till en sådan att ansluta med bättre svängrum än om tillbyggnaden fått vara kvar…

Det kommer också att bli ett nytt duschrum/toalett så att vi fortfarande kommer att ha två efter renoveringen.

IMG_1743.jpeg

Senast ändrad:
Tänkte köpt en Hemnes säng för 4000kr på IKEA till äldste sonen men avvaktade lite när vi var där och nu fann jag en likadan för 100kr på blocket och visade sig att hon som säljer bara bor par km från mig så den skall farsan hämta imorrn.
Fann en spis med för den jag har behöver bytas, 500kr i samma komun så farsan skall åka kolla på den imorrn, var påväg att köpa en på elgiganten för 9000kr i Måndags.
Får jag se om det är nåt att ha.
Köket skall ju helrenoveras tids nog så är ju igentligen ingen ide att köpa en helt ny för jag har inte tänkt ha en sådan spis med ugn i ett modell efter renovering av köket.

Idag har det kommit en hel del fyrkants och rektangulära profiler i målat stål på plats och man kan nu se var det nya innertaket kommer att hamna på för höjd. Det kommer senare komma ytterligare stålprofiler på plats för yttertaket som blir ett vad man säger på svenska ett vanligt sadeltak.

Vad det kommer bli för exakt invändig ny takhöjd kommer att bestämmas av hur högt det färdiga golvet hamnar efter höjningen av själva grundplattan i hela huset. Men det var sagt att denna kommer att ligga ca 40 cm högre tidigare och med det så ska risken för att vatten kommer in i huset från en eventuell kommande översvämning vara tämligen liten i framtiden.

Den omgivande marken utanför husets väggar som är belagd med klinkerplattor kommer att förbli som den var. Den underliggande cementen och klinkersen lades för rätt länge sedan med ett fall ifrån husets alla väggar och mot omgivande yttre murarna samt vägen. Tur det för det kunde möjligtvis annars kunnat hänt en mindre översvämning vid något tillfälle redan….

Jag har länge velat försöka få detta ut vägen då detta varit något som frugan gått och bekymrat sig om under många år och speciellt också med tanke att vi bor i Sverige under större delen av regnsäsongen.

I morgon så händer inget då byggarna tar en ledig dag.

IMG_9280.jpeg

Liknande trådar

Tillbaka
Topp