Husrenovering i Sverige och Thailand.

Och där var du också med på ett hörn, var har du inte varit, Holmön kanske :cool:
Ja, jag skötte transporten och hjälpte till som vanligt.
Holmöns Visfestival.
Engagerad i 25 år med arrangemang mm.
Trevligt och vilka kändisar man fått träffat och umgås med.
Härliga minnen men också tråkigt med alla artister som numera inte finns i livet.

Det är två metoder för att reducera ljud, absorbera och isolera.

Tyger är väldigt bra på att absorbera ljud.
Isolering är enkelt att använda och billigare.

Nu dubblar man sällan innerväggar och förlorar yta.
Man kan lägga ett ljuddämpande paneler utanpå en befintlig vägg.

Det finns andra sätt .Piezo elektronik, Helmholz funktioner och tusentals andra funktioner.
Mycket är beroende på vilka frekvenser man vill åt.
Ser man till eko så har vi stående vågor, rumsnoder och tusentals saker som kan förbättra akustiska oönskade effekter.
Material med hög densitet är inte absorberande men väldigt effektiva.

Minsta lilla springa släpper igenom en hel del ljud, så att täta är även det rätt effektivt.

När dom gjorde om
scenen på ett festival område klädde man in väggarna med filt och sen hängdes mattor ner från taket med 50 cm mellanrum.
Det var för att slippa bekymmer med rundgång i musikanläggningar och mikrofoner.
Ljudtekniker från SvT och Operan i Umeå stod för designen.

Det är med andra ord diffusorer då man försöker komma ifrån rumsnoder och samtidigt bidrar det nog en del med absorbering.

Det är med andra ord diffusorer då man försöker komma ifrån rumsnoder och samtidigt bidrar det nog en del med absorbering.
Mycket mer som är svårt att förstå, bara hur ljudanläggningen sköts på en öppen scen och publiken sitter ute i det fria.
Allt är kalibrerat dagen före så att ljudet skall vara lika över ett område på 2000m²
Inte några gigantiska mixerbord som förr utan en laptop styr allt.

Modern teknik är imponerande och tusentals meter sladdar till alla högtalarna är histora nu är det trådlöst som gäller.

Kollar på klinkers till toalettgolvet, är liten toalett typ 1,5m2.
Det är en toalett utan dusch och golvbrunn, bara toa och handfat.
Behövde inte köpa klinkerkap, farsan sa att det har jag redan, en elektrisk med vattenkylning.
Hade annars tänkt köpa en manuell på Jula 499kr.
Blir nog det här golvet från Byggmax, blir lättast för Rusta, Jula och Byggmax ligger i samma område i Falköping, dom butiker jag skall handla på.

Kollar på klinkers till toalettgolvet, är liten toalett typ 1,5m2.
Det är en toalett utan dusch och golvbrunn, bara toa och handfat.
Behövde inte köpa klinkerkap, farsan sa att det har jag redan, en elektrisk med vattenkylning.
Hade annars tänkt köpa en manuell på Jula 499kr.
Blir nog det här golvet från Byggmax, blir lättast för Rusta, Jula och Byggmax ligger i samma område i Falköping, dom butiker jag skall handla på.

Vi har en ungefär likadan toa på ovanvåningen, dock lite större. Det låg masonitgolv med linoleummatta där tidigare men nu är det mycket bättre. Golvet flytspacklat och fuktsäkrat men inte väggarna. Det ligger våtrumsmatta på golvet nu, räcker gott åt oss. Ingen golvvärme så klinkers blir betydligt kallare för fötterna.

En bit påväg, ingen lyx men det har aldrig varit planen, snart klar inne, till våren börjar vi på utsidan, frugan och ungarna är ju här i Maj så blir lite tid då.

20240924_113342.jpg

20240820_110856.jpg

20240726_213748.jpg

20240724_223312.jpg

20250108_212040.jpg

20250108_212200.jpg

20250108_165854.jpg

20240817_143756.jpg

Fixat yngste sonens rum nu på morgonen, bara sätta upp taklampan med.

20250110_112427.jpg

20250110_112436.jpg

20250110_112444.jpg

20250110_112455.jpg

20250110_112527.jpg
Nu är jag lite elak men du satsar mera på prylar till dina barn än att fixa
till huset, Ett sånt äldre hus behöver mycket kärlek både in och på utsidan
för värme och att det blir lättskött men det är inte din grej, prylar är det
Men du har ju pengar so what

Nu är jag lite elak men du satsar mera på prylar till dina barn än att fixa
till huset, Ett sånt äldre hus behöver mycket kärlek både in och på utsidan
för värme och att det blir lättskött men det är inte din grej, prylar är det
Men du har ju pengar so what
Har värme på alla element i hela huset, alla våningar och alla rum när jag är hemma.
Jag har redan fixat klart inomhus den här gången möblerar jag.
Inget akut att fixa hemma, huset har varit bebott sen det byggdes är inget helt renoveringsobjekt.
Nästa månad skall vi bo här i 3 månader och då får det vara färdigmöblerat och det jag fixar nu.

Utsidan blir till våren för det jag tänkt göra går inte nu.

Har värme på alla element i hela huset, alla våningar och alla rum när jag är hemma.
Jag har redan fixat klart inomhus den här gången möblerar jag.
Inget akut att fixa hemma, huset har varit bebott sen det byggdes är inget helt renoveringsobjekt.
Nästa månad skall vi bo här i 3 månader och då får det vara färdigmöblerat och det jag fixar nu.

Utsidan blir till våren för det jag tänkt göra går inte nu.
Ni fixade ju med taket så vet inte vad Boa svamlar om

Ni fixade ju med taket så vet inte vad Boa svamlar om
Han svamlar om att det viktigaste är att barnen får mycke prylar och grejer
Jag gjorde det misstaget med min son, byggde en lite cross av en puch alabama
han var inte med , svetsa ny ram så den blev lägre då puch motor ca 3,5 hk
monterade en zundap motor på ca 8 hk på den Sen köpte jag en 80 cc till
han han blev fördj duktig på att köra, Vi byggde en typ stadium cross i byn där hoppade han över platåhoppet ca 10 m, kunde meka men det gjorde den dumma pappan och allt sedan idiot var jag. han lärde sej inget av det, ok han klarar sej själv med mekande nu för pappan har gått i pension, Vad jag menar
med detta inlägg man gör ingen björntjänst att göra allt för sina barn
dom måste lära sej själv med dom misstag som följer

Han svamlar om att det viktigaste är att barnen får mycke prylar och grejer
Jag gjorde det misstaget med min son, byggde en lite cross av en puch alabama
han var inte med , svetsa ny ram så den blev lägre då puch motor ca 3,5 hk
monterade en zundap motor på ca 8 hk på den Sen köpte jag en 80 cc till
han han blev fördj duktig på att köra, Vi byggde en typ stadium cross i byn där hoppade han över platåhoppet ca 10 m, kunde meka men det gjorde den dumma pappan och allt sedan idiot var jag. han lärde sej inget av det, ok han klarar sej själv med mekande nu för pappan har gått i pension, Vad jag menar
med detta inlägg man gör ingen björntjänst att göra allt för sina barn
dom måste lära sej själv med dom misstag som följer
Skriv du om dina misstag i någon barntråd.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp