Husrenovering i Sverige och Thailand.

Han är dessutom en otrolig pedant. Kul att se hans hantverk. Hjälpte honom att kakla badrummet på entre våningen. Då fick man jacka upp nivån lite :laugh2:
Känner ingen som är så seriös och pedantisk som han. Med det sagt är han oerhört hjälpsam och kan ”sänka” sig till din ambitionsnivå om det inte gäller hans egna grejor.

Tänker inte uttala mig. Min kompis jag nämner är ett unikum. Har byggt hela huset inklusive el-system och värmesystem helt själv. Formarna till dom två plattorna till huset byggde han också själv. Han blandade inte betongen själv utan beställde när det var dags för gjutning. Han jobbar som värme/ventilations tekniker men på senare år mer som projektledare/ ”ingenjör”. Jo han kan sitt skit han håller på med.
Tror du missförstod mig? Jag tänkte för min egen del, då vårt hus har Luft/vatten, och det kanske inte går att stänga av vattnet om man reser bort?

F ö så ser jag kanske inte nyttan med att stänga av för kortare perioder, så vi skulle nog kunna klara oss med manuell avstängning.

Tror du missförstod mig? Jag tänkte för min egen del, då vårt hus har Luft/vatten, och det kanske inte går att stänga av vattnet om man reser bort?

F ö så ser jag kanske inte nyttan med att stänga av för kortare perioder, så vi skulle nog kunna klara oss med manuell avstängning.
Om jag missförstod så ber jag om ursäkt men forumet har blivit sån jäkla hackande istället för utbyte av info.
Min kompis har/håller på att gå över från frånlufts/vattenburet till luft till vatten till vatten uppvärmning. Alltså han byter ut frånluftsvärmepumpen (som står inomhus) till en luft/vatten pump. En stor ute del men blir mindre skrymmande på insidan.
Några fördelar mot innan. Tekniken är bättre än för ca 15år sedan då han installerade frånluftsvärmepumpen. Den nya ute delen är grymt effektiv. Finns massor av luft att ”suga” värme ur. Frånluft har ju just den begränsningen. Han har nu också monterat en värmeväxlare. Kall friskluft på vintern som skall in i huset värms upp av luften inomhus som skall ventileras ut. Varm utomhusluft på sommaren som skall in kyls av luft som skall ut. Bra ventilation med små förluster.

Kollar youtube för byggande av badrum i källaren.
Fick även e-mail från kakelläggaren om våtrumssäkra och kakla badrummet på övervåningen, inte helrenovering, allt annat gör jag själv.
35.000kr med ROT sa han.

Hej.
Det verkar vara ett bra pris.
Ingår golvet också? Beror på hur du ska göra förstås. Är det plastmatta du vill ha och det inte ingår så är det ändå värt att ta in en van mattläggare till det. Har gjort det själv en gång och det var jävligt svårt + att man måste ha verktyg för att svetsa plasten i hörnen och skarvar. Tog lång tid också. Ett proffs fixar det på en svinblink :). Det är ju också där de flesta vattenskador uppstår, så det gäller att det blir tätt.
MVH Lilla Fridolf

Hej.
Det verkar vara ett bra pris.
Ingår golvet också? Beror på hur du ska göra förstås. Är det plastmatta du vill ha och det inte ingår så är det ändå värt att ta in en van mattläggare till det. Har gjort det själv en gång och det var jävligt svårt + att man måste ha verktyg för att svetsa plasten i hörnen och skarvar. Tog lång tid också. Ett proffs fixar det på en svinblink :). Det är ju också där de flesta vattenskador uppstår, så det gäller att det blir tätt.
MVH Lilla Fridolf
Ja vi får se, var kakla och våtrumssäkra jag frågade om.
Men först skall jag bygga ett badrum i källaren själv.
Har ju bara ett badrum nu och behöver ju ha ett till så kan duscha när renoverar det där uppe.
Får jag se efter det när jag fått övat på att bygga ett i källaren om jag tar in firma eller gör det själv där uppe med.
Har kollat och det är inget krav på att ta dit våtrumscertificerad firma dock måste man dokumentera allt noga med kvitton och bilder för försäkringen, sen kan det vara bra att även låta försäkringsbolaget komma och kolla.
Överstyrman ombord har byggt sina badrum själv hemma och inga konstigheter säger han, det tar lite tid bara, inget stressarbete.

Ja vi får se, var kakla och våtrumssäkra jag frågade om.
Men först skall jag bygga ett badrum i källaren själv.
Har ju bara ett badrum nu och behöver ju ha ett till så kan duscha när renoverar det där uppe.
Får jag se efter det när jag fått övat på att bygga ett i källaren om jag tar in firma eller gör det själv där uppe med.
Har kollat och det är inget krav på att ta dit våtrumscertificerad firma dock måste man dokumentera allt noga med kvitton och bilder för försäkringen, sen kan det vara bra att även låta försäkringsbolaget komma och kolla.
Överstyrman ombord har byggt sina badrum själv hemma och inga konstigheter säger han, det tar lite tid bara, inget stressarbete.
Nej, det är inte raketforskning. Det gäller ju bara att ta det lugnt och vara noga. Sen att man håller sig till samma tillverkare när man köper de olika produkterna som behövs. Som fuktspärr, lim osv. Är det betonggolv i källaren så flytspacklar man ju dels för att få underlaget slätt men också för att få ett litet fall på golvet så att allt vatten rinner till golvbrunnen. Men det blir nog bra. Lycka till.
MVH Lilla Fridolf

Ja jag får kolla på det, helst i toasitsen med.
Hade ju inte lust att gå på toa eller duscha sist när hemma men blir lite bättre när jag får eldat igång med pellets nästa gång iaf.
Var ju lite meningslöst sist, var ju bara 20 timmar i huset.

Du kan ju dra igång värmen via en app så att duschen blir behaglig.
Handdukstork är även det skönt att ha.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp