Husrenovering i Sverige och Thailand.

Jag har svårt att förstå detta med att en del Thaikvinnor inte kan laga mat, dessutom en del från Issan vilket är för mig obegripligt. Min fru är grymt duktig i köket, men henns mors är helkass, Så behöver inte komma från föräldrarna utan handlar väl om intresse för matlagning samt intresse som hustru, så uttrycker sig min fru till sina barn , ni skall lära er laga mat hemma, vilken man vill ha en fru som inte kan sköta köket säger hon, Ja, det finns nog de som inte tycker det är så viktigt säger jag då, bara de kan kn... , då blir hon skitförbannad , vet inte varför :laugh2: :laugh2:
Nu lagar min fru nog rätt bra mat, hon lagade ju även och sålde under pandemin, dock äter jag inte den maten men ungarna gör gjärna.
Det är oftast inte dyrare att äta ute än att köpa hem när man är en liten familj i Thailand, så många gånger beställer vi hem men vi lagar allt mat hemma med, det borde vilken idiot som helst som vart på forumet mer än 1 dag ha sett.

Så nu har sol cellerna arbetat en vecka, har fungerat bra trots mulet o disigt lite sol.
Så gratis el under en 14 timmar dygn.
I samband med installationen upptäcktes att el installationen var under all kritik, så nu är all eldragning utbyt.
Tog en 40 timmar.
Huset är närmare 50 år, o massor av elektriker har varit där, tur att det inte börjat ta fyr i ledningarna. som var dragna på vinden, utan låg bara så att mössen kunde ställa till en katastrof.

Vad som går att utläsa av vad du skriver och visar bilder på så är det du som står för maten i ert hushåll. Sen får var och en spekulera i vad det säger om din fru. Dina ord inte mina för jag skulle personligen inte insinuerar på det sätt som du verkar ha alldeles för lätt att göra. Ha nu en bra dag i köket Stefan.
Frugan lagar till mycket god thaimat när jag vill äta sånt men jag tycker thaimat är rätt så överskattad så det blir väl några gånger i månaden. Jag äter hellre min farangmat och frugan sin isaanmat, enkelt eller hur.

Frugan lagar till mycket god thaimat när jag vill äta sånt men jag tycker thaimat är rätt så överskattad så det blir väl några gånger i månaden. Jag äter hellre min farangmat och frugan sin isaanmat, enkelt eller hur.
Japp, ibland äter du frugans mat. Ibland vill hon smaka din farang korvmat.

Jag har svårt att förstå detta med att en del Thaikvinnor inte kan laga mat, dessutom en del från Issan vilket är för mig obegripligt. Min fru är grymt duktig i köket, men henns mors är helkass, Så behöver inte komma från föräldrarna utan handlar väl om intresse för matlagning samt intresse som hustru, så uttrycker sig min fru till sina barn , ni skall lära er laga mat hemma, vilken man vill ha en fru som inte kan sköta köket säger hon, Ja, det finns nog de som inte tycker det är så viktigt säger jag då, bara de kan kn... , då blir hon skitförbannad , vet inte varför :laugh2: :laugh2:

Det är mycket vanligt numera att nyare generationer inte kan laga mat, startade med gen. Y/Z och ökat sen dess som jag förstår det.
Det behöver inte alls handla om madamer med näsan i vädret utan verkar ha blivit så i stora delar av samhället, kanske pga att fler kvinnor jobbar heltid. I huset mittemot mig bor tre generationer thai, bara 4 personer, ingen mer än mannens svärmor kan laga mat, dock bara hon som tycker den är ätbar.

Vi lägger rätt mycket på käk då vi (svärmor) brassar suveränt bra och vi är ju fem personer. Frugan kan med laga mat men iom hennes jobb blir det mest sin egen lunch och kanske någon gång på helgen eftersom vi är ute mycket då blir det ju ofta käk ute.
Personligen blir det, i stort sett, bara svenskt käk då någon polare hälsar på eller vi är i Sverige. Jag lagar aldrig, har inget intresse alls.

/ SatanG

Det är mycket vanligt numera att nyare generationer inte kan laga mat, startade med gen. Y/Z och ökat sen dess som jag förstår det.
Det behöver inte alls handla om madamer med näsan i vädret utan verkar ha blivit så i stora delar av samhället, kanske pga att fler kvinnor jobbar heltid. I huset mittemot mig bor tre generationer thai, bara 4 personer, ingen mer än mannens svärmor kan laga mat, dock bara hon som tycker den är ätbar.

Vi lägger rätt mycket på käk då vi (svärmor) brassar suveränt bra och vi är ju fem personer. Frugan kan med laga mat men iom hennes jobb blir det mest sin egen lunch och kanske någon gång på helgen eftersom vi är ute mycket då blir det ju ofta käk ute.
Personligen blir det, i stort sett, bara svenskt käk då någon polare hälsar på eller vi är i Sverige. Jag lagar aldrig, har inget intresse alls.

/ SatanG

När jag tråffade min nuvarande sambo var hon 36 år gammal och kunde i princip inte laga mat alls och hade nästan uteslutande levt på färdiglagat hon köpte med sig hem från jobbet på kvällen. Helt enkelt av den enkla anledningen att hon hade inte tid att laga mat när hon kom hem. Åkte 5 på morgonen till jobbet inne i centrala Bangkok från en förort och kom inte hem igen förrän sent på kvällen, oftast 6 dagar i veckan. De dagar hon var ledig åt dom ute tillsammans några kompisar/kollegor/släktingar.

Hon har dock tagit igen detta med råge och är idag 20 år senare väldigt duktig på att laga allt från thai, italienskt, mexikanskt, svenskt etc etc

Nu lagar min fru nog rätt bra mat, hon lagade ju även och sålde under pandemin, dock äter jag inte den maten men ungarna gör gjärna.
Det är oftast inte dyrare att äta ute än att köpa hem när man är en liten familj i Thailand, så många gånger beställer vi hem men vi lagar allt mat hemma med, det borde vilken idiot som helst som vart på forumet mer än 1 dag ha sett.
Nu var det inte jag som skrev att din fru inte kan laga mat, det har jag ingen susning om , hon är ju Isaantjej och av dessa så är de som inte kan laga mat mycket lätträknade , Sen att du inte äter det kan jag förstå, det mesta min fru lagar hemma äter inte jag

/ SatanG
Frugans bägge döttrar är väldigt vad man kan kalla vackra och enormt mån om sitt utseende, Dessutom jobbar de heltid, Men riktigt duktiga i köket är de när de vill, det har frugan skolat dem till

Frugans bägge döttrar är väldigt vad man kan kalla vackra och enormt mån om sitt utseende, Dessutom jobbar de heltid, Men riktigt duktiga i köket är de när de vill, det har frugan skolat dem till

Ett annat problem som jag antar bidrar till att färre kan laga mat härnere är nog urbaniseringen.
Att hitta lägenheter i storstäderna där det finns ett riktigt kök är ju extremt ovanligt.
Har kollat runt lite på lägenheter i Bangkok med min bror, han gillar att laga mat, och såg ingen som hade riktigt kök.
Gym/sauna eller takpool, inga problem men kök no have helt enkelt. Växer man upp så är det ju inte heller så enkelt att bli en mästare i köket.

Bra att döttrarna är vackra och jobbar.

/ SatanG

Hur enkelt som helst men avstå ifrån att dra dina tölpiga slutsatser om vad mindre köksligt begåvade tjejer/kvinnor har ägnat sin barndom åt, vill påstå att man är barn vid 14-15 års ålder.

Så nu har sol cellerna arbetat en vecka, har fungerat bra trots mulet o disigt lite sol.
Så gratis el under en 14 timmar dygn.
I samband med installationen upptäcktes att el installationen var under all kritik, så nu är all eldragning utbyt.
Tog en 40 timmar.
Huset är närmare 50 år, o massor av elektriker har varit där, tur att det inte börjat ta fyr i ledningarna. som var dragna på vinden, utan låg bara så att mössen kunde ställa till en katastrof.

Det bästa med solpaneler är ju att man kan laga sin mat gratis, plus att du kan inköpa råvaror gratis för de pengar man får tillbaka varje månad.
Detta ett lite påpekande att tråden har gått över till att handla om matlagning.

Men som sagt, så var får man tvåtusen bht varje månad för att man investerat 12 0000 bht.
Men för att detta skall gälla så måste du ha en för brukning kostnad på ca 3000 bht per månad.
Så nog om detta nu kan ni återgå till att prata matlagning.

Jasså, det är väl bara 3 år sen 95 låg på 26 baht, nu på 36 baht.
Nä du börjar väl bli gammal och gaggig men lever man på vatten och bara är ute när skall besöka imm så kör man väl inte så mycket och lägger märke till prishöjning, du kanske inte ens kan tanka själv eller nåt din fru ordnar, du ser ju inte ens att antalet ryssar har ökat i phuket.
Du börjar bli som IL och har förutfattade meningar om mitt liv. Jag är mycket nöjd med min tillvaro i Thailand i motsats till dig som inte vet vilket ben du ska stå på.

Du börjar bli som IL och har förutfattade meningar om mitt liv. Jag är mycket nöjd med min tillvaro i Thailand i motsats till dig som inte vet vilket ben du ska stå på.
Inga förutfattade meningar, grundat på vad du själv skriver.
Jag ser till att ha alternativ så jag kan göra det jag känner för när jag står på det benet, är inte direkt låst, gör oftast som jag vill och äter vad jag vill.

Jag vill nog bestämt säga att du inte är nöjd med din flytt till Thailan, o det kan man bestämt säga att läsa alla dina konstiga komentarer. Aldrig du beskriver vad du gör i Thailand, mer än dricka vatten med spetsat alkohol. Du måste ha det väldigt tråkigt inga vänner.

Jag vill nog bestämt säga att du inte är nöjd med din flytt till Thailan, o det kan man bestämt säga att läsa alla dina konstiga komentarer. Aldrig du beskriver vad du gör i Thailand, mer än dricka vatten med spetsat alkohol. Du måste ha det väldigt tråkigt inga vänner.
Som vanligt skriver du som du har förstånd till. Det du inte vet behöver du inte ha ont av.

Som vanligt skriver du som du har förstånd till. Det du inte vet behöver du inte ha ont av.
Så är det ju. Int lätt att veta efter som du inte talar om hur det är i din vardag. endast massa konstiga komentare. så varför skriver du här inte mycket du till för ang Thailand. mer än att du dricker vatten.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp