Husrenovering i Sverige och Thailand.

Mesh enhet är en vanlig AP (Access Point) som med någon teknik får APn att se ut som en del av ett och samma nätverk. Mesh är ett begrepp och finns olika tekniska lösningar för att komma fram till samma sak. Binda ihop flera enheter för att skapa ett större wifi nät. Alla mesh enheter snackar med varandra eller bara med huvudenheten. Om du sitter med din smartphone på översta våningen i ett trevåningshus så ansluter troligtvis din smartphone till en AP närmast dig. Är då huvudenheten i källaren måste trafiken till och från din mobil transporteras över alla APs tills den når huvudenheten i källaren som har koppling till Internet. Mesh trafiken tar bandbredd. Hade APs varit kopplade till huvudenheten med kabel hade det gått mycket snabbare och med mindre lagg. Detta märks tydlig när man kopplar på många trådlösa enheter. Ett mesh nätverk kan bestå av både trådade enheter och trådlösa enheter.
Ok, står att kan bestå både av trådlöst och trådat.
Men mitt i inlägget till för att skapa större wifi nät.
Så lite dubbelt svar.
Alla mesh jag kollat på är router/modem, kabel till huvud mesh och sen delar trådlöst mellan resten eller tar dirrekt trådlöst från router.
Jag ser inte vitsen med ha kabel till mesh och sen kabel ut istället för kabel direkt.
Sen om massa datorer kabelkopplade ser jag som nätverk.
Men möjligt fel men går jag på elgiganten eller netonet och köper mesh får jag nog trådlöst till hus och enkelt att installera själv.
För mig wifi förstärkare är enhet som bara mottar från modem/router och sänder vidare.
Mesh mottar från flera enheter och sänder vidare.

För mig wifi förstärkare är enhet som bara mottar från modem/router och sänder vidare.
Ja liknar mest en ”repeater”. Lägger du till ett wifi nät tex ett gästnätverk så kommer ju det finnas tillgängligt på alla dina APs men wifi förstärkaren kommer troligtvis inte känna till det. Så mesh handlar ju om lite smidigare administration också.

Ja liknar mest en ”repeater”. Lägger du till ett wifi nät tex ett gästnätverk så kommer ju det finnas tillgängligt på alla dina APs men wifi förstärkaren kommer troligtvis inte känna till det. Så mesh handlar ju om lite smidigare administration också.
Ja en wifi förstärkare är bara en enhet som sätts imellan för att förlänga signalen, typ från vardagsrummet till garaget.
Mesh är flera mottagare och sändare som bildar ett nät och kan täcka ett större hus eller företag trådlöst.

Köper man tex ett mesh system från google får man 3 stycken i basic paket.
En huvud mesh som kopplas med kabel från modem/router och sen en per våning trådlöst.
Vad jag sett så säljs meshsystem för husbehov oftast i sådant paket, 3st.

Köper man tex ett mesh system från google får man 3 stycken i basic paket.
En huvud mesh som kopplas med kabel från modem/router och sen en per våning trådlöst.
Vad jag sett så säljs meshsystem för husbehov oftast i sådant paket, 3st.
Ja kan funka men bor man i ett betonghus så måste man nog dra en kabel till varje våningsplan. Inte så vanligt med betonghus i Sverige dock :)

Ja kan funka men bor man i ett betonghus så måste man nog dra en kabel till varje våningsplan. Inte så vanligt med betonghus i Sverige dock :)
Kan funka?
Router/modem i vardagsrummet, sen kabel till första mesh och vidaresänder.
Känns som du undviker min fråga, jag undrade om jag har missförstått vad mesh är?

Kan funka?
Router/modem i vardagsrummet, sen kabel till första mesh och vidaresänder.
Känns som du undviker min fråga, jag undrade om jag har missförstått vad mesh är?
Nä undviker inte din fråga men nu blir jag fundersam. Du skriver ”Router/modem i vardagsrummet, sen kabel till första mesh och vidaresänder.”. Menar du då att det går en kabel (ethernet) mellan router/modem till nästa AP alltså inte trådlöst?

Nä undviker inte din fråga men nu blir jag fundersam. Du skriver ”Router/modem i vardagsrummet, sen kabel till första mesh och vidaresänder.”. Menar du då att det går en kabel (ethernet) mellan router/modem till nästa AP alltså inte trådlöst?
Googles mesh säljs tex me 3st, kabel ger ju bäst överföring och routrar som telelbolagen ger ut mottar ju inte bara sänder.
Så huvud mesh kopplas med kabel och från router och bildar nätverk över huset med dom andra 2 som man strategiskt placerar.
Kan köra alla 3 trådlöst men så för bästa speed vad jag förstått.
Mesh paketet säljs med bara en som kan kabelkopplas.

Googles mesh säljs tex me 3st, kabel ger ju bäst överföring och routrar som telelbolagen ger ut mottar ju inte bara sänder.
Så huvud mesh kopplas med kabel och från router och bildar nätverk över huset med dom andra 2 som man strategiskt placerar.
Kan köra alla 3 trådlöst men så för bästa speed vad jag förstått.
Mesh paketet säljs med bara en som kan kabelkopplas.
Ja då är jag med. Ja huvumeshen blir ju väldigt belastad om den skulle behöva skicka all trafik mellan sig och Internet routern trådlöst. Då pratar vi ju samma sak bara att mitt Asus system klarar att dra kabel till varje meshenhet men man kan köra så som du beskriver Google systemet. Jag har valt att dra kabel. Gjorde det när jag ändå renoverade hela huset, satte ethernet uttag där jag ville ha dom.

Ja då är jag med. Ja huvumeshen blir ju väldigt belastad om den skulle behöva skicka all trafik mellan sig och Internet routern trådlöst. Då pratar vi ju samma sak bara att mitt Asus system klarar att dra kabel till varje meshenhet men man kan köra så som du beskriver Google systemet. Jag har valt att dra kabel. Gjorde det när jag ändå renoverade hela huset, satte ethernet uttag där jag ville ha dom.
Tror dom flesta är utvecklade så jag sa nu.
Det dom säljs på.
Men läser man elgigantens beskrivning så kan man snabbt bli lurad att man får snabbare internet.
Mesh påverkar inte uppkoppling och hastighet, bara bättre täckning i hemmet.
Är ju ren lögn det dom skriver nedan, snabbare internethastighet, påverkar inte hastigheten över huvud taget, hastigheten går in i router/modem, mesh påverkar signalen i huset.
Vill du ha hastighet drar du kabel från modem till dator eller tv.

Vad är ett Mesh WiFi?​

Mesh är nästa generations trådlösa hemmanätverk som ger dig en mer stabil och omfattande lösning för snabbare internethastigheter. Du kan föreställa dig Mesh-systemet som en enda stor enhet som aldrig gör att hastigheten sjunker, oavsett om du är i rummet där det knappt fanns signaler förr. Mesh är den perfekta lösningen för stora hus och byggnader, eller för mindre hus med flera våningar eller utmanande planlösningar.

Jag läste mig igennom detta för par år sen då funderade på det men hade ingen kontakt som passade när jag höll på och minade krypto, utan drog istället längre kablar med usb wifi mottagare.

Många blir lurade och många har fel utrustning hemma
Oooh ja jag har unlimited 100gbps sen en router som klarar 100mbps.
Kabel kopplad till tv streamar bra men det trådlösa hemma går slött och är man då okunnig så tänker man vafan är nätet så slött för på dator ochh tel, man tror tv som är direkt kopplad kräver mindre med streaming.
Samma krävande men kabeln ger det routern mottar men routern sänder bara vidare till det den har kapacitet till, så det trådlösa kan bli slött med fel router.

Själv gjorde jag ju missen köpte en cat 5, tänkte inte på det, visste inte om det, blev så slött.
Gick till central, du stryper ditt nät du skall ha en cat 8 minst.

Så jäkla nöjd med arbetet och färgerna har väl blivit lite speciella men blivit bra.
Vardagsrummet målade jag efter läste vanligaste färgen i japan nu och forskning där visar att en människa mår bäst av att komma in i en trädgårdsfärgad miljö, blir avkopplande.
Så tänkte äh vafan testar och sen hitta rätt färg.
Nu har inte jag sovit där men polaren vaknade nyss och gick på dass och la kommentaren, fyfan vilket härligt rum att vakna upp i.

Bordet jag köpte igår för 600kr var hemmabyggt, hans gamle träslöjdlärare som gjort det fyfan vad det vägde, bordskivan var tung för 2.

20240729_022224.jpg

20240729_022233.jpg

Jo men då tycker jag du kan göra som @kurant skrev i första fallet, köp en billigare wifi förstärkare dra kabeln till den för det har dom och sänd till garaget.
hela vitsen med mesh är ju att du skall kunna bygga ut ett trådlöst nät med mottagere sändare trådlöst.
men ok för i företaget, det är överkurs och förstår inte, mesh för mig är trådlösa enheter som motar och sänder vidare.
Men det kanske är i folkmun och ni inom företag har nåt mer avancerat.

Wi-Fi förstärkare kan vara lite fladdriga.
Skapar dom inte ett eget nätverk?
Det kan bli problem att använda samma SSID som man kör med. Ofta ligger enheten och pendlar mellan vanliga Wi-Fi och extendern om man flyttar på sig.

I vanligt hus så funkar vanligt trådlöst mesh bra, men vid flera byggnader så hade jag nog dragit kabel. Men först hade jag försökt trådlöst.

Själv kör jag Deco X20 Mesh, wifi 6, huvudenhet med två satelliter. Alla enheter är likadana och har uttag för ethernet samt kan hålla 150 enheter kopplade samtidigt till nätverket.
Fungerar utmärkt, ca 5 år gammalt så tekniken har säkert gjort många underverk sedan dess.
Sen dess kom meshsystem med wifi 7, kanske fattat helt fel men är inte det en snabbare version för än fler enheter om det nu skulle behövas.
Är väl sånt system som ofta används på platser med fler uppkopplade samtidigt, t.ex varuhus, flygplatser etc?

/ SatanG

Senast ändrad:
Själv kör jag Deco X20 Mesh, wifi 6, huvudenhet med två satelliter. Alla enheter är likadana och har uttag för ethernet samt kan hålla 150 enheter kopplade samtidigt till nätverket.
Fungerar utmärkt, ca 5 år gammalt så tekniken har säkert gjort många underverk sedan dess.
Sen dess kom meshsystem med wifi 7, kanske fattat helt fel men är inte det en snabbare version för än fler enheter om det nu skulle behövas.
Är väl sånt system som ofta används på platser med fler uppkopplade samtidigt, t.ex varuhus, flygplatser etc?

/ SatanG
Enkelt sagt så kan man säga att nyare system/standarder så höjer man frekvensen så att man kan överföra mer information (snabbare nät). Ingen ide att ha Internet på 1Gb sedan ett gammalt 2,4Ghz wifi som typ kan leverera 100Mb. 5Ghz wifi har högre bandbred och är snabbare.

En nackdel när man höjer frekvensen är att räckvidden blir sämre, man måste ha fler AP (Access Point) eller mesh enheter för att täcka av samma yta.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp