PanPan
Forumveteran
Ok, står att kan bestå både av trådlöst och trådat.Mesh enhet är en vanlig AP (Access Point) som med någon teknik får APn att se ut som en del av ett och samma nätverk. Mesh är ett begrepp och finns olika tekniska lösningar för att komma fram till samma sak. Binda ihop flera enheter för att skapa ett större wifi nät. Alla mesh enheter snackar med varandra eller bara med huvudenheten. Om du sitter med din smartphone på översta våningen i ett trevåningshus så ansluter troligtvis din smartphone till en AP närmast dig. Är då huvudenheten i källaren måste trafiken till och från din mobil transporteras över alla APs tills den når huvudenheten i källaren som har koppling till Internet. Mesh trafiken tar bandbredd. Hade APs varit kopplade till huvudenheten med kabel hade det gått mycket snabbare och med mindre lagg. Detta märks tydlig när man kopplar på många trådlösa enheter. Ett mesh nätverk kan bestå av både trådade enheter och trådlösa enheter.
Men mitt i inlägget till för att skapa större wifi nät.
Så lite dubbelt svar.
Alla mesh jag kollat på är router/modem, kabel till huvud mesh och sen delar trådlöst mellan resten eller tar dirrekt trådlöst från router.
Jag ser inte vitsen med ha kabel till mesh och sen kabel ut istället för kabel direkt.
Sen om massa datorer kabelkopplade ser jag som nätverk.
Men möjligt fel men går jag på elgiganten eller netonet och köper mesh får jag nog trådlöst till hus och enkelt att installera själv.
För mig wifi förstärkare är enhet som bara mottar från modem/router och sänder vidare.
Mesh mottar från flera enheter och sänder vidare.