Husrenovering i Sverige och Thailand.

Ja, jet lagged som man är så satt jag och tillbringade morgonen efter en Hönökaka innan börja måla hallen med att läsa mig på om badrumsrenovering då jag tänkt göra det själv, men ett jäkla jobb.
Vi får se, våtrumstapeten som är nu är typ 70 tal och inte godkänd som fuktspärr att kakla på iaf, så måste bort, vissa saker sög dom på under 70 talet och så lägger man inte våtrumstapet idag.
cc30 på reglar i väggarna och 22mm plywood. Samma i golvet cc30 på reglarna. Inget är som förr.

cc30 på reglar i väggarna och 22mm plywood. Samma i golvet cc30 på reglarna. Inget är som förr.
Idag eller rättare sagt redan för 11 år sedan så gällde det våtrumsskivor skruvade med speciaskruv inklusive brickor , sedan gummering av dessa skivor samt då även skarvar, Själv satte jag våtrumsmatta både på göolv och väggar i det sista badrummer jag renoverade för två år sedan , Svetsade ngolvmatten mot vägg mattan, använde ett godkänt Norsk fabrikat av matta. Spännring till godkänd golvbrunn, kommer aldrig komma in en droppe under det tätskiktet. Som Pan Pan skriver, våtrumstapet sätter man inte längre

våtrums gips får man inte sätta den i våt rum längre?
Kan absolut inte dom fullständiga rekommendationerna, vet bara hur mina två badrum konstruerades 2019 och 2020. Blev ju mycket snack och frågor till hantverkarna under bygget. Jobbade hemifrån under pandemin så kunde följa det mesta i realtid :)
Gjorde ju även om golvet i hela huset och även där var det cc30 mellan reglarna. Kändes som dom byggde ett skyddsrum 555

Kan absolut inte dom fullständiga rekommendationerna, vet bara hur mina två badrum konstruerades 2019 och 2020. Blev ju mycket snack och frågor till hantverkarna under bygget. Jobbade hemifrån under pandemin så kunde följa det mesta i realtid :)
Gjorde ju även om golvet i hela huset och även där var det cc30 mellan reglarna. Kändes som dom byggde ett skyddsrum 555
jo är inte lätt i våtrum djungeln men verkar lättare om man ej behöver våtrum "cert hantverkare" enligt fiskarn så då kan man nog fixa det själv,,
vad jag vet (kan ha ändrats) så gällde att man behövde köra med samma fabrikatet på våt spärren annans gällde ej försäkring

Vi funderar på att renovera vår toalett/dusch på bottenvåningen. Ingen stor yta men den förre ägaren hade misslyckats med att få fall mot golvbrunnen i duschen. Sitter kakel och klinkers i hela utrymmet nu. Så det lär bli dyrt om vi gör det, får ta in en offert från firman som fixade toaletten på ovanvåningen förra året. Dom är erkänt duktiga och seriösa med alla behörigheter på plats.

jo är inte lätt i våtrum djungeln men verkar lättare om man ej behöver våtrum "cert hantverkare" enligt fiskarn så då kan man nog fixa det själv,,
vad jag vet (kan ha ändrats) så gällde att man behövde köra med samma fabrikatet på våt spärren annans gällde ej försäkring
Man kan självklart göra sitt våtrum själv. Läs på rekommendationerna och dokumentera väl med foton på renovering, konstruktion.

Vi funderar på att renovera vår toalett/dusch på bottenvåningen. Ingen stor yta men den förre ägaren hade misslyckats med att få fall mot golvbrunnen i duschen. Sitter kakel och klinkers i hela utrymmet nu. Så det lär bli dyrt om vi gör det, får ta in en offert från firman som fixade toaletten på ovanvåningen förra året. Dom är erkänt duktiga och seriösa med alla behörigheter på plats.
Ja våtrum och kök är dom dyraste rummen att fixa i ett hus. Kom på en sak till. Våtrum delas in i olika zoner där olika ”regler” gäller. Typ ju våtare desto ”strängare” ”regler” enkelt sagt.

Det som är lite tråkigt är att myndighterna ibland går över gränsen när de sätter regler, de vill gärna att Reglerna sedan skall uppfattas som lagar. Det är forfarande så att om det är ditt eget ägandes badrum som du själv vill renovera så kan det om det blir fuktskador bli problem med försäkring om det inte är enligt då gällande krav. Men har du vid inspektion gjort allt enligt gällande regelverk så kommer inte ens försäkringsbolaget undan

Ja våtrum och kök är dom dyraste rummen att fixa i ett hus. Kom på en sak till. Våtrum delas in i olika zoner där olika ”regler” gäller. Typ ju våtare desto ”strängare” ”regler” enkelt sagt.
Japp, så är det. Det var inte så strängt på ovanvåningen eftersom där endast finns toalett och handfat. Bottenvåningen blir värre, ganska litet utrymme med dusch, toalett och handfat. Synd att jag inte har någon kunskap alls vad gäller sådant.

Senast ändrad:
Polarn hyrde ett stort hus här ute på landet. Ägaren hade helrenoverat huset och det såg riktigt sjyst ut. På vintern frös vattenledningarna i det ena badrummet. De billiga hantverkarna som ägaren hade anlitat hade dragit vattenledningarna i yttervägg och så gör vi inte i Sverige. Dom fick höja tempen rejält i badrummet för att rören inte skulle frysa. Lätt att missa om man inte har koll på läget.

Jag skall sätta in en liknande duschkabin i baddrummet, hel sluten så fukt/vatten hålls inne i den, vilket borde minska fuktskaderisken i badrummet.
1723968639199.png

Nu rev och byggde ut vårt badrum från 56, inte en vatten skada badkar/toa. Var väl en 15 år sedan vi renovera nu fungerat fint gjorde allt själv enligt regelverket. Hjälpte mågen och riva ut och renovera badrum i barndoms hemmet i vintras var väl en 30 år sedan det badrummet var renoverat. Inga vatten skador. Dom valde matta vart jäkligt snyggt själv har jag kakel från Höganäs. Men matta kanske jag skulle valt i dagens läge. Ibland tror jag att det är slarv från den egna branschen som ställt till mycket.

Fast fuskat lite nu i badrummet, för inte tänkt badrumsrenovering än så skärde bort en skarv som såg dålig ut, såg ok ut bakom.
Spacklade och köpte en dyr tejp som påstås kan tejpa och hålla tätt under vatten, 150kr metern, provisoriskt sålänge tills går på badrummen.
Kollade gamla plattorna bakom våtrumsmattan när skärde upp och såg ok ut.

Bästa med att lägga ut en sådan här tråd på ett thaiforum är pga 90% har erfarenheten, jobbar inom bygg och sjöfart eller liknande, hantverkskunniga, få kontorsarbetare, butiksfolk, modeller, skådespelare, musiker och annan skit här ;)
Får massa bra relevanta tips.

Har fått 2 st matroser ombord på vårat skift som är svetskunniga mekaniker och inte har tummen mitt i handen, kan fixa det mesta, så enkelt allt blir när man har sånt folk med sig. Och ena gillar lära ut, andra liten surgubbe på roligt sätt från norraste delen av Norge.
Men vi har ju alltid 2-3 elever ombord och han som gillar lära ut tar med dom, visar och dom får göra.

Bästa med att lägga ut en sådan här tråd på ett thaiforum är pga 90% har erfarenheten, jobbar inom bygg och sjöfart eller liknande, hantverkskunniga, få kontorsarbetare, butiksfolk, modeller, skådespelare, musiker och annan skit här ;)
Får massa bra relevanta tips.

Hur måhga av dem bor i Sverige?

Liknande trådar

Tillbaka
Topp