Husrenovering i Sverige och Thailand.

Sitter och funderar på nästa steg, nu blir det ju ingen mellanlandningsbostad längre.
Nytt värmesystem, Luft / vatten tänkte jag, har ju redan vattenelement som värmdes av pellets, det får bli första steget för dom frusna själarna ;)
Nya fönster.
El.
Badrum.
Kök.
Altan.
Och kanske slamma teglet nästa sommar.

Blir kvar här på landet, trivs bra och närhet till 4 städer (mindre än 30 min) , märker inget av allt som står i tidningarna.
Frugan gillade ju naturen och var mycket ute och cyklade.
Påminde henne om Isaan, lantlivet.
Bilen finns alltid.

20250524_162913.webp

20250519_154700.webp

20250519_141110.webp

20250513_143247.webp

20250513_134919.webp

20250513_132230.webp

20250513_131938.webp

20250303_141149.webp

20250507_112056.webp

Kommer familjen till augusti så kan frugan ge sig ut och plocka lingon och kantareller om vädrets makter är med oss i år igen, nästa år hinner hon med blåbären också.

Komfort är även det viktigt.
Ja det är det jag räknar med nu, slippa åka och köpa dyr pellets och fylla på det hela tiden.
Har redan vattenburna element i alla rum.
Har även luft/luft redan installerat i huset men då måste alla dörrar stå öppna för det skall sprida sig.

Kollar på luft/vatten iaf, tycker verkar prisvärt om kan koppla på det på befintligt system och kanske få det kopplat samman med dom ackumulatortankarna som redan finns där.
Får se, kollar på olika företag i närområdet som skall få komma och kolla på det och ge pris.
Är väl typ 2 månadslöner så inte så farligt dyrt, skall ju sälja bil, hus, condo i Thailand med, är väl tänkt en del av det skall in i huset i Sverige.

Ja det är det jag räknar med nu, slippa åka och köpa dyr pellets och fylla på det hela tiden.
Har redan vattenburna element i alla rum.
Har även luft/luft redan installerat i huset men då måste alla dörrar stå öppna för det skall sprida sig.

Kollar på luft/vatten iaf, tycker verkar prisvärt om kan koppla på det på befintligt system och kanske få det kopplat samman med dom ackumulatortankarna som redan finns där.
Får se, kollar på olika företag i närområdet som skall få komma och kolla på det och ge pris.
Är väl typ 2 månadslöner så inte så farligt dyrt, skall ju sälja bil, hus, condo i Thailand med, är väl tänkt en del av det skall in i huset i Sverige.
Vi har luft/vatten och skönt att slippa värmepannan (elpatron). Dock blev källaren betydligt kallare så vi installerade ett extra element istället och då blev det helt OK.

Skickat förfrågan till lokal vvs firma hemma om dom kan komma och kolla samt göra kostnadsberäkning för installation av värmepump luft-vatten.
Dom renoverade även badrum så då kan dom räkna på ett paketpris badrum+värmesystem.
Får jag se om dom har tid att komma 25/6 är ju bara hemma 1 dag sen vidare till Thailand.

Putsa tegelväggen med en högtryckstvätt funkar bäst
Överallt där jag har läst om fasadtvättning så står det tvärtom att man skall absolut inte tvätta tegelfasad med högtryck.
Det skadar teglet.
Står att man skall tvätta med fasadtvättmedel, mjuk borste och normalt vattentryck, börja nedifrån och gå upp?
Går att använda högtryck men då inte stark stråle då det förstör tegel och fogar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp