Min nya släkt i Thailand?

Walter

Forumveteran
Som gift med Thai så kanske även det "trädet" vore kul att få med i släktforskningen ...;). Nu vet jag inte hur det ska följas upp via husböcker eller tambon i provinserna. Kanske har nån här I TS påbörjat någon form av släktforskning av anhöriga. För mitt trä blir det mestadels Kambodja o Lao då mor o far härleder därifrån. Mao ett Khmeer träd att forska i...:rolleyes:. Mardrömmen är väl om man hittar falanger i trädet, hahaha.

1649166649451.png

Så här har min dotter sitt ursprung enligt Family Tree DNA

Enis

Som gift med Thai så kanske även det "trädet" vore kul att få med i släktforskningen ...;). Nu vet jag inte hur det ska följas upp via husböcker eller tambon i provinserna. Kanske har nån här I TS påbörjat någon form av släktforskning av anhöriga. För mitt trä blir det mestadels Kambodja o Lao då mor o far härleder därifrån. Mao ett Khmeer träd att forska i...:rolleyes:. Mardrömmen är väl om man hittar falanger i trädet, hahaha.
Hej

Låter intressant och det ska bli spännande att de hur det går, men det lär nog inte bli så enkelt, många med härkomst i Lao och Kambodja har ju först levt någon generation eller två som statslösa i Thailand efter det att dessa delar av deras forna hemland införlivades med dåvarande Siam, en del blev inte registrerade som Thailändska medborgare förrän på 60-70 talet.

Mvh isan lover

Hej

Låter intressant och det ska bli spännande att de hur det går, men det lär nog inte bli så enkelt, många med härkomst i Lao och Kambodja har ju först levt någon generation eller två som statslösa i Thailand efter det att dessa delar av deras forna hemland införlivades med dåvarande Siam, en del blev inte registrerade som Thailändska medborgare förrän på 60-70 talet.

Mvh isan lover
Ja, tror att "spjälstaketet" Efter 60-70 talet är nog så digert att måla upp då släkten i Isaan är stor:)

Och glöm inte buffeln!:beer: Den ska ha sitt den åxå!
Står vatten buffeln med i husboken...? Ja fråga frugan och bara i vissa fall, typ när det är extrem väder och man vill få statligt bidrag. Annars ligger det mest på den "by ansvarige att föra register. Men sällan uppdateras säger hon:rolleyes:.

Senast ändrad:
Släktforska på släkten i Isaan , ja nu har du tagit på dig ett jobb som kommer att ta tid kanske flera herrans år
Ja, men vi behöver inte utgå från att alla härstammar ett "svinhuvud ", nu är det nog lättare...
Börja fråga frugan var hon härstammar från o kusiner i byn mm:thumbsup:.

Även barnen kan ha hjälp att se hur det förhåller sig och varför i framtiden...bara foton i mobilen o datorn tynar bort när man inte klivit i tofflorna på morgonen :oops:.

Man kan inte anta att alla i TS är afrikaner från botten av evolutionen...många fiskar o däggdjur har ju kläckts däremellan :rolleyes:. Går ju inte heller att forska på släktingar som begravts utanför kyrkogården...

Min intention var mera inriktad på vår "nya" Thai släkts härkomst, är ju bara att fråga frugan o fylla i släktträdet vart efter:).

Liknande trådar

Tillbaka
Topp