MrPancake: Mina bilder från Thailand (Thailandsbilder)

Tänkte de va dags att presentera resten av familjen. :)

Här har vi "svärfar"
IMG_5648.JPG

Sen en bild på "brorsan"
IMG_5723.JPG

Sen har vi "svärmor"
IMG_5694.JPG

Sen "lillasyster" som vart med i någon bild tidigare också.
IMG_5692.JPG

Sen en bild på hela familjen :D
IMG_5794.JPG

:wai:

Som jag nämnde i annan tråd vart de en STOR glass i Kungsträdgården idag.
Jag är inte den som tackar nej till glass inte, utan snarare tvärtom. Glass är fantastiskt!
Speciellt när man är i Thailand och värmen är ett faktum.
Flesta av er här har säkert redan besökt alt vet redan vad Swensens är.
Som jag förstått det är de som många andra en Amerikansk kedja som hittat sig till Thailand.
Varför de inte finns här i Sverige är väl kanske för att de är lite för lite värme här i vårt avlånga land.
För er som inte besökt Swensens kan jag varmt rekommendera att göra det. För er som läser och inte ens vet vad det är kan man kort säga att de är en restaurang som bara serverar glass.
Tror ni förstår principen när ni scrollar vidare och ser bilderna. :p

Även om jag som sagt mer än gärna äter glass och helst när de är varmt så upplevde jag de väldigt kallt på Swensens. Jag besökte en i Bkk och den i Buriram. I Bkk satt vi ute men i Buriram upplevde jag de som sagt väldigt kallt i deras lokal. Inte Sverige kallt så snoret fryser och de blir tungt att andas men lite kall och god glass sittandes i flip flop och shorts så skaka man nästan tänder.

Kanske inte dom roligaste bilderna att dela med sig av men jag personligen gillar verkligen Swensens och tog därför bilder på deras meny för att kunna enkelt visa för mina nära och kära vad de är för typ av ställe.
Tänkte jag delar med mig av dom bilderna även till er. :rolleyes:

20150216_162621.jpg
20150216_162625.jpg
20150216_162630.jpg
20150216_162636.jpg
20150216_162643.jpg
20150216_162657.jpg

20150216_171953.jpg

Din tråd äger! Måste bara fråga, såg ju att familjen är från Buriram. Snackar de Thai/Isaan eller Khmer till vardags? Inte för att det spelar någon roll, men vår by i Sisaket är näst intill Enbart Khmer (Khmer-Loeu mer exakt) och Isaan/Lao och Suay/Kuy är minoriteterna. Tycker mig se vissa Khmeransiktsdrag, men det är inte första gången jag gissar fel på sånt.
Hur som helst, kul! Sisaket, Surin och Buriram hör ju ihop på något sätt, som en egen liten del i Isan :)

Din tråd äger! Måste bara fråga, såg ju att familjen är från Buriram. Snackar de Thai/Isaan eller Khmer till vardags? Inte för att det spelar någon roll, men vår by i Sisaket är näst intill Enbart Khmer (Khmer-Loeu mer exakt) och Isaan/Lao och Suay/Kuy är minoriteterna. Tycker mig se vissa Khmeransiktsdrag, men det är inte första gången jag gissar fel på sånt.
Hur som helst, kul! Sisaket, Surin och Buriram hör ju ihop på något sätt, som en egen liten del i Isan :)

Kul att du gillar den :)
Dom pratar Khmer-thai.
Började lära mig höra lite skillnad när jag va nere.
Kan bara få ord på thai. Fråga tjejen ibland om dom prata khmer och oftast hade jag rätt.
I mina öron är Thai "gulligare"

@MrPancake hehe, jo, Khmer är ju rätt hårt språk, många hårda konsonanter och konsonantkombinationer som inte finns i Thai, typ Knjom, Chnang, Gdau, Chveng, Chguat osv. Min familj pratar också Khmer-Thai, eller Khmer-Loeu/Khmer-Surin som de också är känt som i Kambodja.

Förr skulle jag nog sagt samma sak om att Thai låter allmänt bättre, speciellt i.o.m. att det är ett tonalt språk vilket Khmer inte är. Men Khmer har växt hos mig, speciellt Thai-versionen som har mer nyanser än ren Kambodjansk Khmer (och betydligt mer låneord från Thai istället för Franska och vietnamesiska, vilket är ett plus i min bok!).

Hur som helst, kul! Har inte stannat i Buriram än, enbart passerat med nattbussen som stannar i Phrai Bueng från Ubon till Bkk. Ska ta mig några dagar där någon gång, så jag en dag kan säga att jag "bott" i alla provinser i Thailand :p

På vår weekend resa till Chonburi så bodde vi på 2 olika hotell. Första natten sov vi på ett ställe som hette "bed time" och de låg rätt centralt inne i Pattaya. Men tjejen och hennes kompisar gilla inte stället så vi bytte hotell dagen efter.
Först tyckte dom tjejen i reception va otrevlig och hade attityd och sen va rummet för litet för dom som hade barn med sig. Eller rättare sagt sängen va för liten.

Så vi bytte till Ampan Resort.
Nackdelen här var att de låg en bit utanför smeten så när tjejen på ville ta med mig och visa walking street med mera så fick vi inte tag på någon taxi.
Vi hade ju hyrt en van med chaufför men han hade redan hunnit lägga sig för kvällen.

Rummen i sig va inget märkvärdigt utan rätt basic. Tror de kosta 700baht per natt.
Men jag uppskatta verkligen den lugna innergården som vi hade precis utanför vår rumsdörr.

Till vänster om mig i bild där rampen är ligger de ett lite högra hus med rum. Vi bodde dock i rummen längst ner på bilden.
20150215_101337.jpg

Här står jag utanför mitt och tjejens rum. Den lilla "platån" man skymtar nere i högra hörnet är en utomhus dusch.
20150215_093614.jpg

De var sen på kvällen som magin släpptes lös. Var otroligt mysig atmosfär.
20150214_220708.jpg

Tog bilder med både mobil och systemkameran. Men dom från kameran vart inge bra så ni får njuta bäst ni kan av mobil bilderna ;)
20150214_203839.jpg

Va bra tempratur i poolen. Jag älskar att simma omkring och dyka m.m så för mig kunde de gärna fått va djupare. Men räcker egentligen alldeles utmärkt. Jag är 175cm och kunde stå med vattnet i typ bröst höjd i djupa delen (närmast i bild)
20150214_203853.jpg

Skicka iväg vår chaufför att köpa mat som vi sen åt vid poolkanten.
20150214_232949.jpg

Tänkte de va dags för lite egen tid så därför blir de ett inlägg med endast fula bilder på mig själv. Så ni aldrig glömmer mitt charmiga jag. :p

Kommer va helt inbränd i era minnen efter de här inlägget så ni även ser mig med ögonen stängda.. haha

Den här har tjejens syrra knäppt när hon fick låna min kamera.
IMG_5597.JPG

"I only got one fan, guess im not that hot" :)
20150223_124627.jpg

Haha riktig ego bild.. Känner mig som värsta modellen när jag ser den här. Inte för att jag är så bländande vacker utan tänkte snarare på hur jag står. Bilden e för övrigt tagen av tjejen vid Phanom Rung i Buriram provinsen.
received_861746120544109.jpeg.jpg

Aldrig vart den som tar "Selfies" men i Thailand vart de en hel drös. Tog mer där än jag gjort sammanlagt i mitt liv tror jag. Köpte mig även 2st "selfiesticks" haha trodde jag aldrig om mig själv.
Här står jag högst upp i ett utkikstorn och har en Nongnooch Garden i bakrunden. Otroligt vackert ställe med galet mycket att se.
20150214_125803.jpg

Tjejen fick till en annan fin bild när kvällen började krypa sig på nere vid stranden i Chantanburi
IMG_5802.JPG

En "close up" innan maten. Åter igen tjejen som är fotograf :)
IMG_5605.JPG

Här hjälper jag till att förbereda middagen genom att skrapa ur köttet ur en kokosnöt
20150204_115129.jpg

20150130_215425.jpg

Under vår "weekend" till Chonburi så var ett av stoppen "million years stone park"
En park med otroligt spännande och vacker natur.

Hemsida för den som vill läsa mer om stället:
http://www.thaistonepark.org/

Inte så mycket att säga om bilden. Bara otroligt vacker plats som inte riktigt kan upplevas genom en bild.
IMG_6108.JPG

Ser ut som nåt från en grotta? När år efter år har fått bygga upp stenen till vad den är idag.
IMG_6098.JPG

Mer stenar.. Men namnet på parken skvallrar lite om de. :)
IMG_6114.JPG

Åter igen, inget speciellt egentligen att kommentera. Bara fin natur.
IMG_6096.JPG

De här va en av stenarna som verkligen fånga mitt intresse. De är ett träd som på nåt vis blivit till sten/fossil.. Otroligt fascinerande om ni frågar mig.
IMG_6115.JPG

Vill man åka nånstans och bara njuta av vacker natur en heldag är det absolut ett ställe värt att besöka.
IMG_6107.JPG

Ser nästan ut som en skulptur från nåt konst galleri.
IMG_6097.JPG

Sist men inte minst en till bild på stenar. Otippat va?
Till höger i bild ser ni en till träd fossil (eller vad man nu ska kalla dom)
20150215_112056.jpg

Senast redigerad av en moderator:
Kan hålla me om att det e fint där har själv varit där några ggr

Tidigt i tråden så visa jag lite bilder från Bkk och skrev lite om säkerheten runt el installationer.
Nu har jag ju inte besökt hela Thailand men man behöver inte resa runt så mycket kanske för att inse att deras installationer skiljer sig markant från våra. :)

Thailändarna e bra på mycket men när de kommer till hantverk verkar dom inte riktigt ha samma standard som en annan är van vid när man själv jobbar i branschen. Men man ska inte dra alla över samma kant. Självklart finns de otroligt duktiga hantverkare i Thailand också.

Här är en installation inne på ett hotellrum i Buriram.
Inget konstigt i sig. Sett många speciellt "hemma fixare" här i Sverige som tycker de duger gott och väl.
20150210_174310.jpg

De är väl när man ser vart fläkten är placerad man blir lite mörkrädd... :p:D
20150210_152210.jpg

Är ju när man ser nåt dyl som man börjar fundera på hur duschvärmaren är installerad och kommer på att det blir nog till att duscha kallt idag.

Helt klart, man kan ju inte riktigt lita på dom om det hänger ihop tvinnade tåtar i badrummet ;)

Tjejen hörde från en granne att dom tömt ur en av dammarna för att ta upp fisk.
Hon fråga om jag ville åka dit och titta och de ville jag självklart så vi hoppa upp på hennes "motorbike"
och åkte dit. Va inte alls långt bort så hade nog lika gärna kunnat promenera dit.

Här nere står dom och fångar upp fisken som gärna gömde sig i gyttjan.
Hade jag vart lite mer förberedd skulle jag gärna hoppat ner och hjälpt till. Kanske nästa resa.. ;)
20150204_095138.jpg

Va någon form av mal (catfish) dom hade odlat i dammen.
20150204_095417.jpg

Vet inte vad dom kallas men deras små traktorer funkar även bra för att driva pumpen som tömde dammen på vatten. :)
20150204_115103.jpg

Liknande trådar

Tillbaka
Topp