MrPancake: Min Resa och upplevelse..

 
Ikväll är vi på festival/marknad i grann byn. Anna och jag va här en snabbis igår kväll också.
Många av er har säkert vart på liknande tillställningar. Det är en massa lampor i olika färger och det säljs mat av olika slag.
Sen finns det olika aktiviteter som att kasta pil på ballonger m.m.
Vi var på en liknande marknad förra resan men då var den i "downtown huairat" :)

Just nu ligger jag på rygg och skriver till er som vill läsa. Anna och hennes kompisar sitter vända mot en stor scen och kollar på vad man skulle kunna jämföra med teater.
Mycket folk här och alla skrattar så jag gissar att dom på scen gör bra ifrån sig. Själv fattar man ju inget så ja umgås mest med telefon.

(Någon som minns den där gamla reklam filmen med en tonårs tjej som är och tältar med sin pappa "de e ju tur man har mobilen")

Haft nåcra tankar ang trafiken här i detta älskade land. Märkt att de är ett populärt ämne på diverse forum.
Alla som läser kanske inte är vana att köra i sthlm eller kanske aldrig ens kört där. Men jag flänger runt rätt mycket i jobbet och är titt som tätt in till stan.
Jag hatar det verkligen. Hur bra humör jag än är på så åker jag ifrån stan skogstokig.
Trots den lite udda trafiken här så blir jag inte alls på samma dåliga humör. Kan kommentera störa mig på något pucko men sen är de över.
Hemma är jag säker på att om jag någon gång mot förmodan åker dit för misshandel kommer de va pga trafiken i Sthlm innerstad. 555+

Funkar bra för mig att köra här i LOS. Alla motorbikes är som cycklister hemma. Samma mentalitet och okunskap. Dom ska helst tränga sig så dom står längst fram i rödljuset för att man sen ca 30sekunder senare ska köra om dom igen ut med vägen.
7/10 bilar man möter är som vilken taxi som helst där hemma, dom ser bara sig själva.
Något jag finner märkligt. För jag upplever thailändarna som trevliga glada människor som visar respekt. Mycket i deras kultur verkar handla om respekt så vad händer när dom sätter sig bakom ratten? 555+

Men som ja sa, de funkar bra för mig att köra här.
Bara en sak jag inte kan få bukt på. Hemma flänger jag som sagt runt en hel del och har lätt för att hitta. Kör till en ny adress en gång med gps sen hittar jag hem och dit igen. Även någon vecka senare.
Ibland memorerar jag vägen på kartan kvällen innan.
Men här vägrar det fastna, känner mig jätte vilsen.
Börjat få lite grepp på dom större vägarna men inne i Buriram är jag lite som en labbråtta som aldrig hittar osten.

Imorgon är planen att vi ska ta bilen till Korat Zoo. Ska ta ca 2tim dit.
Tror vi tar in på hotell så vi kan gå runt i lugn och ro och även kanske hinna se något mer när vi ändå e på utflykt så kör vi hem på tisdag.

Ganska tidigt efger vår ankomst till Buriram så åkte vi mamma och Piia till något som heter "Playa la ploen"
Är lite som Nong Nooch Garden i Pattaya (som vi var vid förra gången här i thailand)
Fast betydligt mindre och inte alls lika mycket att se.
Var ju absolut trevligt att ha vart där och ju mer man kan se av landet ju bättre men kanske inte ett ställe jag kommer längta efter att få besöka igen.
Var flera olika separata hus med olika planteringar. Fina miljöer men verkade vara dåligt omhändertaget.
Nong Nooch håller mycket högre standard men ligger också mer lämpligt för turister.

Nej nu börjar min rygg bråka så ska lägga mig annorlunda och då blir de svårare att skriva så ni får nöja er med det här tills vi hörs igen.

:wai:

20160117_213552.jpg
 
Ikväll är vi på festival/marknad i grann byn. Anna och jag va här en snabbis igår kväll också.
Många av er har säkert vart på liknande tillställningar. Det är en massa lampor i olika färger och det säljs mat av olika slag.
Sen finns det olika aktiviteter som att kasta pil på ballonger m.m.
Vi var på en liknande marknad förra resan men då var den i "downtown huairat" :)

Just nu ligger jag på rygg och skriver till er som vill läsa. Anna och hennes kompisar sitter vända mot en stor scen och kollar på vad man skulle kunna jämföra med teater.
Mycket folk här och alla skrattar så jag gissar att dom på scen gör bra ifrån sig. Själv fattar man ju inget så ja umgås mest med telefon.

(Någon som minns den där gamla reklam filmen med en tonårs tjej som är och tältar med sin pappa "de e ju tur man har mobilen")

Haft nåcra tankar ang trafiken här i detta älskade land. Märkt att de är ett populärt ämne på diverse forum.
Alla som läser kanske inte är vana att köra i sthlm eller kanske aldrig ens kört där. Men jag flänger runt rätt mycket i jobbet och är titt som tätt in till stan.
Jag hatar det verkligen. Hur bra humör jag än är på så åker jag ifrån stan skogstokig.
Trots den lite udda trafiken här så blir jag inte alls på samma dåliga humör. Kan kommentera störa mig på något pucko men sen är de över.
Hemma är jag säker på att om jag någon gång mot förmodan åker dit för misshandel kommer de va pga trafiken i Sthlm innerstad. 555+

Funkar bra för mig att köra här i LOS. Alla motorbikes är som cycklister hemma. Samma mentalitet och okunskap. Dom ska helst tränga sig så dom står längst fram i rödljuset för att man sen ca 30sekunder senare ska köra om dom igen ut med vägen.
7/10 bilar man möter är som vilken taxi som helst där hemma, dom ser bara sig själva.
Något jag finner märkligt. För jag upplever thailändarna som trevliga glada människor som visar respekt. Mycket i deras kultur verkar handla om respekt så vad händer när dom sätter sig bakom ratten? 555+

Men som ja sa, de funkar bra för mig att köra här.
Bara en sak jag inte kan få bukt på. Hemma flänger jag som sagt runt en hel del och har lätt för att hitta. Kör till en ny adress en gång med gps sen hittar jag hem och dit igen. Även någon vecka senare.
Ibland memorerar jag vägen på kartan kvällen innan.
Men här vägrar det fastna, känner mig jätte vilsen.
Börjat få lite grepp på dom större vägarna men inne i Buriram är jag lite som en labbråtta som aldrig hittar osten.

Imorgon är planen att vi ska ta bilen till Korat Zoo. Ska ta ca 2tim dit.
Tror vi tar in på hotell så vi kan gå runt i lugn och ro och även kanske hinna se något mer när vi ändå e på utflykt så kör vi hem på tisdag.

Ganska tidigt efger vår ankomst till Buriram så åkte vi mamma och Piia till något som heter "Playa la ploen"
Är lite som Nong Nooch Garden i Pattaya (som vi var vid förra gången här i thailand)
Fast betydligt mindre och inte alls lika mycket att se.
Var ju absolut trevligt att ha vart där och ju mer man kan se av landet ju bättre men kanske inte ett ställe jag kommer längta efter att få besöka igen.
Var flera olika separata hus med olika planteringar. Fina miljöer men verkade vara dåligt omhändertaget.
Nong Nooch håller mycket högre standard men ligger också mer lämpligt för turister.

Nej nu börjar min rygg bråka så ska lägga mig annorlunda och då blir de svårare att skriva så ni får nöja er med det här tills vi hörs igen.

:wai:

20160117_213552.jpg
Håller med dig om trafiken i både innerstan i Sthlm och i Thailand.

I Thailand är det svårare med referenspunkterna för att hitta tycker jag, beror nog på att man inte är val, men efter några år går det bra.

I Sthlm vill det till att hela tiden vara benhård på sin rätt och det blir stressigt att ha full koll hela tiden, sen finns det ju dårar som försöker att tränga sig och skrämmas men de har oftast inget att hämta då jag ser de långt innan och tar min plats (om jag är på det humöret, annars skiter jag i det och tar det lugnt.

Samma sak tycker jag E4 mellan Nyköping och Sthlm, blir väldigt aggressiv körning och man måste hela tiden bevaka sin plats och hålla rätt tempo. ;)
 
Tycker att det är klurigt att hitta innan man har koll på vädersträcken men sen funkar det. Stora skillnaden mot Sverige är väl bristen på skyltar, de enda skyltar dom ödslar med här är reklam.
 
Alla dessa dumjävlar som ska byta fil tio ggr när de sitter i kö på Essingeleden, kanske sparar tio sekunder/km men sabbar all rytm i trafiken, ökar soppa förbrukningen för alla p.g.a. ryckig körning.

JAG BLIR SÅ FÖRBANNAD

Så är den allmänna inställningen i Thailand tycker jag, undviker att köra bil här för jag är rädd att det blir mycket viftande med långfingret mot dumskallar som bara måste köra om eller tränga sig in när man lämnar en (säkerhets) lucka framåt. Ibland vill jag vara säker på att hinna bromsa i tid. Moppe känns konstigt nog säkrare för mig.
 
Haha att orientera mig med väderstrecken har inte ens slagit mig @nmax men ska jag tänka på.
Har samma teori som @Janne att man har svårt att hitta referenspunkter.
Men precis de jag börjat med nu och jag hittar bättre och bättre. Att sen tänka väderstrecken är ju väldigt logiskt och smart.

En teori jag har också är att hemma kör jag själv pch måste hitta, här sitter ju Anna och pekar vart ja ska. Kanske inte lägger de på minnet lika bra då.
Sen de faktum att man kanske omedvetet koncentrerar sig mer på trafiken pga att man kör på "fel" sida och kör i ett främande land. Kanske därflr jag börjar hitta bättre nu, är helt enkelt mer avslappnad.
Nästa resa ska jag fixa en gps och köra efter den även om Anna är med sen lägga in vissa platser sparade i den så jag får referenspunkter.
 
Alla dessa dumjävlar som ska byta fil tio ggr när de sitter i kö på Essingeleden, kanske sparar tio sekunder/km men sabbar all rytm i trafiken, ökar soppa förbrukningen för alla p.g.a. ryckig körning.

JAG BLIR SÅ FÖRBANNAD

Så är den allmänna inställningen i Thailand tycker jag, undviker att köra bil här för jag är rädd att det blir mycket viftande med långfingret mot dumskallar som bara måste köra om eller tränga sig in när man lämnar en (säkerhets) lucka framåt. Ibland vill jag vara säker på att hinna bromsa i tid. Moppe känns konstigt nog säkrare för mig.

Vet precis vad du menar, gör mig också irriterad. Alla in bromsningar orsakar ju onödiga köer också.
Känner mig nog personligen inte säkrare på motorbike men förstår hur du tänker.
Kan känna ibland att man tar mindre plats och därför är det enklare exempelvis när jag kör inne i Bruriram.
Men man könner sig ju också betydligt mer utsatt när man kör löngst stora bägen in till Buriram.
 
Jag är väldigt restriktiv med körandet just pga trafikkulturen. Jag har aldrig kört i Khon Kaen eller Udon Thani men på landsvägar händer det. I Bangkok finns inte en chans, taxi är relativt billigt så varför riskera något? Och farangen ligger väl oftast risigt till vid en eventuell olycka.

Ha det trevligt fortsättningsvis @MrPancake och kör försiktigt!
 
Vi använde GPS när vi skulle hälsa på en vän i Lahansai (Buriram) och hamnade på en liten skogsväg på kvällen, efter som den räknar ut den kortaste vägen. Det var spännande men vi kom fram till sist.
Vi bor i norra Isan, (Loei) och på väg från en semester tripp till havet i Cha am, så var GPS:n ett bra hjälpmedel då det blev mörkt och dimma var så tjock, att jag bara såg motorhuven på vissa sträckor. Det är enkelt att följa andras baklyset i mörkret, men när man ligger som första bil får man förlita sig på GPS:n som visar kurvor, på dåligt belysta vägsträckor.
 
Tycker att det är väldigt lite långfinger i Thailand till skillnad mot Sverige, en bra sak med Thailand att folk inte blir tokiga bara för att man kör lite regelvidrigt, i Sverige bli låtsas poliserna galna.
Sen att folk kör helt puckat och farligt i Thailand är en sak.
 
Haha att orientera mig med väderstrecken har inte ens slagit mig @nmax men ska jag tänka på.
Har samma teori som @Janne att man har svårt att hitta referenspunkter.
Men precis de jag börjat med nu och jag hittar bättre och bättre. Att sen tänka väderstrecken är ju väldigt logiskt och smart.

En teori jag har också är att hemma kör jag själv pch måste hitta, här sitter ju Anna och pekar vart ja ska. Kanske inte lägger de på minnet lika bra då.
Sen de faktum att man kanske omedvetet koncentrerar sig mer på trafiken pga att man kör på "fel" sida och kör i ett främande land. Kanske därflr jag börjar hitta bättre nu, är helt enkelt mer avslappnad.
Nästa resa ska jag fixa en gps och köra efter den även om Anna är med sen lägga in vissa platser sparade i den så jag får referenspunkter.
GPS har du väl i telefonen. Jag har med hållare till telefonen varje gång till Thailand och numera använder jag bara Google Maps och tillhörande navigatorn.
 
Tycker att det är väldigt lite långfinger i Thailand till skillnad mot Sverige, en bra sak med Thailand att folk inte blir tokiga bara för att man kör lite regelvidrigt, i Sverige bli låtsas poliserna galna.
Sen att folk kör helt puckat och farligt i Thailand är en sak.

Lite Thaikultur att undvika konflikter, man kan tränga sig i alla typer av köer utan att riskera konflikt. Svenskar är väl inte de mest konfliktbenägna men träng dig i en kö i Sverige så blir det konflikt :mad: Lite regelvidrigt står man väl ut med för att undvika sånt som långfinger, helljusblink och om jag blir riktigt irriterad så tutar jag också. Vilken jävla konflikt det lät som :rolleyes:

Tyvärr går det lite på automatik när jag tycker folk kör så det skapas en risk för mig, jag är lite orolig att det kan tolkas mycket mer provocerande här. Fel snubbe som får fingret kanske kliver ut med en bössa i handen :oops: Den risken känns högre här än i större delen av Stockholm.

:police: Låtsaspolis ibland ;)
 
Lite Thaikultur att undvika konflikter, man kan tränga sig i alla typer av köer utan att riskera konflikt. Svenskar är väl inte de mest konfliktbenägna men träng dig i en kö i Sverige så blir det konflikt :mad: Lite regelvidrigt står man väl ut med för att undvika sånt som långfinger, helljusblink och om jag blir riktigt irriterad så tutar jag också. Vilken jävla konflikt det lät som :rolleyes:

Tyvärr går det lite på automatik när jag tycker folk kör så det skapas en risk för mig, jag är lite orolig att det kan tolkas mycket mer provocerande här. Fel snubbe som får fingret kanske kliver ut med en bössa i handen :oops: Den risken känns högre här än i större delen av Stockholm.

[emoji14]olice: Låtsaspolis ibland ;)
Exakt i Thailand ska man inte provocera för mycket. Vare sig i trafiken eller någon annanstans.
 
Spöregn...

Personligen har jag inget emot regn. Snarare tvärtom, jag gillar det.
Speciellt här i Thailand.
Luften blir friskare och de känns uppigande.

På vägen hem från Korat spöregna det.
Så vi rullade hemåt i kanske 40-50 på vägar jag annars skulle kört 80-100.
Snabbare vågade jag inte köra för det bokstavligen vräkte ner och vart väldigt svårt att se.
Att torkarna på bilen sen gått i pension ca 2år tidigare gjorde inte saken lättare.

När vi svängt av och började närma oss Huai Rat så stanna jag till längst vägen för att fixa ena trokaren. Den lämna kvar en strimma vatten precis i mitt syn fält vilket var otroligt irriterande.
Tog på mig mina flip flop (kör alltid barfota här och hade gärna gjort det hemma också men mer omständigt)
förberedde mig för kylan innan jag kliver ut. För där sitter man inne i bilen med AC på och det regnar och är totalt bäcksvart ute. Så per automatik tänker jag. De här måste gå fort så jag slipper frysa så länge. Öppnar dörren och får dom första dropparna på armen och känner luften slå emot mig. Sen börjar jag le och njuter med hela kroppen när sinnena slår till och kroppen minns att jag faktiskt är i Thailand.

Bortsett från regnet under hemfärden så hade vi strålande väder hela dagen i Korat.
Åkte raka vägen till Zoo som var betydligt större än jag tänkt mig.
Inträde för thai (alt thai kk) var 100bhat och för mig 150baht.
När priserna inte skiljer mer stör det mig inte utan kan snarare tycka de är vettigt att lokal befolkningen har förmån i de läget.
Sen kosta det 50baht för parkeringen också.

Parken i sig va ju som sagt rätt stor så vi hyrde cycklar att ta oss runt med. Fanns flera olika modeller. Heldämpade, trehjuliga, tamdem m.m.
Jag valde en som kallades "vintege" en "kärring cyckel" som man kanske hade kallat den hemma.
Kostade 40baht/tim.
Fanns även elbilar (dom man annars ser på golfbanor) man kunde hyra för 300baht/tim.
Men rätt trevligt att cyckla omkring och alltid skönt att röra sig lite.

Fanns många olika djur att se och valde faktiskt att cyckla förbi en del av dom. Många inhängnader såg tomma ut också. Vissa djur vandrade runt fritt på området.
Apor tycker jag alltid är roligt, fanns några små där som jag gilla extra mycket.
Tigrar e också något jag gillar speciellt vita. Dock låg dom långt upp i sin inhängnad för att hålla sig i skuggan.
Två djur som va extra skoj att se för att jag aldrig tidigare sett dom var noshörning och vita lejon.

Inne på området finns även ett litet äventyrsbad. Kostar extra att gå in där dock vet jag inte hur mycket då vi aldrig bada.
Jag hade gärna gått in men Anna och hennes moster va inte lika sugna.
Hade jag fått bestämma själv hade vi nog vart minst dubbelt så lång tid inne i parken plus bad. 555+

Efter parken sen gav oss in till stan i Korat.
Korat är en väldigt stor provins till ytan och själva stan är också betydligt större är Buriram.
Va lite annorlunda att köra där. Framförallt mycket mer trafik att hålla koll på.
Bra övning in för den dagen då jag vågar ge mig på att köra i Bkk. :)

Väl inne i "downtown" Korat så besökte vi deras centrum.
Även de väldigt stort med massa av olika butiker att kika i, men priserna är ju också desto högre men fortfarande billigt i förhållande till hemma.
Jag gick själv in i helt fel butik för att kolla lite... Dom sålde nämligen bara tröjor med superhjälte tryck och sånt älskar jag.
Blev svårt att välja vilka man ville ha mest så man inte köpt allt. Blev till smut 5st.
3st kosta 395baht och 2st kosta så mycket som 595baht.
På marknaden i Buriram betalar jag allt mellan 100-250baht beroende på kvalite.
Tröjorna i den här butiken må va dyrare men känns också som va lite högre kvalite. (Time will tell)
Oavsett så var de billigare än hemma. De jag betala för 5st tröjor hade jag nog bara fått 2st för hemma i Sverige, om jag ens hittat samma typ av tröjor där.
Anna köpte något kitt med produkter för händerna som kosta 1000baht så jag hade rätt gott samvete ändå med tanke på att jag i alla fall köpte kläder.
Men alla gillar vi ju att spendera våra slantar på olika saker. 555+

Innan vi knalla runt i butikerna så fick vi i oss en bit mat och efter vi shopat loss avsluta vi med en kaffe på ett ställe som hette Amazon. Tror de är en kedja och finns på fler ställen i Thailand.
Testa en is kaffe med Cremé Brulé smak. Väldigt söt och god. Som en caramel latte med is typ.

Efter fikat så bar de av hemåt. Tror vi åkte från Korat runt 19:00 och parkera hemma i Huai Rat runt 22:00 så hemresan tog betydligt längre tid pga mörkret och vädret trots att vi åkte en annan väg med både mindre trafik och mindre rödljus än på dit vägen.

:wai:
 
Ja Zoo't får det bli nästa gång för oss också, inte blivit av ännu men lär även bli bad också för verkar bra där.

Finns ju även flera marknader med billigare kläder mm, själv handlar jag mest på de och inte i butiker/köpcentrum.
 
Ja Zoo't får det bli nästa gång för oss också, inte blivit av ännu men lär även bli bad också för verkar bra där.

Finns ju även flera marknader med billigare kläder mm, själv handlar jag mest på de och inte i butiker/köpcentrum.

Köper också mest kläder på marknader.
Men hittar jag något jag gillar köper jag det oavsett vart det är. :p
Fortfarande billigare än hemma även om det är ännu billigare på många marknader. Dock är ju inte kvaliten alltid den bästa när man handlar på marknad. :D
 
Det finns dock djurparker som jobbar väldigt aktivt för att rädda utrotningshotade arter. Ett exempel var åtminstone tidigare Singapore Zoo som har / hade ett fint program för orangutanger. Australia Zoom (Steve Irwins park) jobbar väldigt aktivt för arters bevarande. Så allt är både på gott och ont.
 
 

Liknande trådar

A
Svar
322
Visningar
14 K
A
A
Svar
142
Visningar
10 K
Bossej
B
 
Tillbaka
Topp