Spöregn...
Personligen har jag inget emot regn. Snarare tvärtom, jag gillar det.
Speciellt här i Thailand.
Luften blir friskare och de känns uppigande.
På vägen hem från Korat spöregna det.
Så vi rullade hemåt i kanske 40-50 på vägar jag annars skulle kört 80-100.
Snabbare vågade jag inte köra för det bokstavligen vräkte ner och vart väldigt svårt att se.
Att torkarna på bilen sen gått i pension ca 2år tidigare gjorde inte saken lättare.
När vi svängt av och började närma oss Huai Rat så stanna jag till längst vägen för att fixa ena trokaren. Den lämna kvar en strimma vatten precis i mitt syn fält vilket var otroligt irriterande.
Tog på mig mina flip flop (kör alltid barfota här och hade gärna gjort det hemma också men mer omständigt)
förberedde mig för kylan innan jag kliver ut. För där sitter man inne i bilen med AC på och det regnar och är totalt bäcksvart ute. Så per automatik tänker jag. De här måste gå fort så jag slipper frysa så länge. Öppnar dörren och får dom första dropparna på armen och känner luften slå emot mig. Sen börjar jag le och njuter med hela kroppen när sinnena slår till och kroppen minns att jag faktiskt är i Thailand.
Bortsett från regnet under hemfärden så hade vi strålande väder hela dagen i Korat.
Åkte raka vägen till Zoo som var betydligt större än jag tänkt mig.
Inträde för thai (alt thai kk) var 100bhat och för mig 150baht.
När priserna inte skiljer mer stör det mig inte utan kan snarare tycka de är vettigt att lokal befolkningen har förmån i de läget.
Sen kosta det 50baht för parkeringen också.
Parken i sig va ju som sagt rätt stor så vi hyrde cycklar att ta oss runt med. Fanns flera olika modeller. Heldämpade, trehjuliga, tamdem m.m.
Jag valde en som kallades "vintege" en "kärring cyckel" som man kanske hade kallat den hemma.
Kostade 40baht/tim.
Fanns även elbilar (dom man annars ser på golfbanor) man kunde hyra för 300baht/tim.
Men rätt trevligt att cyckla omkring och alltid skönt att röra sig lite.
Fanns många olika djur att se och valde faktiskt att cyckla förbi en del av dom. Många inhängnader såg tomma ut också. Vissa djur vandrade runt fritt på området.
Apor tycker jag alltid är roligt, fanns några små där som jag gilla extra mycket.
Tigrar e också något jag gillar speciellt vita. Dock låg dom långt upp i sin inhängnad för att hålla sig i skuggan.
Två djur som va extra skoj att se för att jag aldrig tidigare sett dom var noshörning och vita lejon.
Inne på området finns även ett litet äventyrsbad. Kostar extra att gå in där dock vet jag inte hur mycket då vi aldrig bada.
Jag hade gärna gått in men Anna och hennes moster va inte lika sugna.
Hade jag fått bestämma själv hade vi nog vart minst dubbelt så lång tid inne i parken plus bad. 555+
Efter parken sen gav oss in till stan i Korat.
Korat är en väldigt stor provins till ytan och själva stan är också betydligt större är Buriram.
Va lite annorlunda att köra där. Framförallt mycket mer trafik att hålla koll på.
Bra övning in för den dagen då jag vågar ge mig på att köra i Bkk.
Väl inne i "downtown" Korat så besökte vi deras centrum.
Även de väldigt stort med massa av olika butiker att kika i, men priserna är ju också desto högre men fortfarande billigt i förhållande till hemma.
Jag gick själv in i helt fel butik för att kolla lite... Dom sålde nämligen bara tröjor med superhjälte tryck och sånt älskar jag.
Blev svårt att välja vilka man ville ha mest så man inte köpt allt. Blev till smut 5st.
3st kosta 395baht och 2st kosta så mycket som 595baht.
På marknaden i Buriram betalar jag allt mellan 100-250baht beroende på kvalite.
Tröjorna i den här butiken må va dyrare men känns också som va lite högre kvalite. (Time will tell)
Oavsett så var de billigare än hemma. De jag betala för 5st tröjor hade jag nog bara fått 2st för hemma i Sverige, om jag ens hittat samma typ av tröjor där.
Anna köpte något kitt med produkter för händerna som kosta 1000baht så jag hade rätt gott samvete ändå med tanke på att jag i alla fall köpte kläder.
Men alla gillar vi ju att spendera våra slantar på olika saker. 555+
Innan vi knalla runt i butikerna så fick vi i oss en bit mat och efter vi shopat loss avsluta vi med en kaffe på ett ställe som hette Amazon. Tror de är en kedja och finns på fler ställen i Thailand.
Testa en is kaffe med Cremé Brulé smak. Väldigt söt och god. Som en caramel latte med is typ.
Efter fikat så bar de av hemåt. Tror vi åkte från Korat runt 19:00 och parkera hemma i Huai Rat runt 22:00 så hemresan tog betydligt längre tid pga mörkret och vädret trots att vi åkte en annan väg med både mindre trafik och mindre rödljus än på dit vägen.