Nya "blipp" betalkorten

Det är ju kanon, inte det jag klagade på utan att det inte gick att ta ut kontanter inne på banken, hade dom haft kontanthantering så hade jag kunnat ta ut kontanter inne på banken med kreditkortet.
Men som sagt ingen kontanthantering på någon bank i Göteborg fick jag som svar på dom 3 banker jag var på.
Som tur var löste det sig med dom kontanterna till konsulatet, och resten av veckan kunde jag ju betala med kortet för några kontanter fick jag inte ut.

Nej inga banker i Sverige som hanterar kontanter längre. Väldigt konstigt känns det. Måste man ha kontanter så är det en butik (ICA, Willys mm) som gäller då man ändå handlar något annat. Uttagsautomater finns än så länge kvar.

Det gäller att ha bankkonton och kort i båda länderna. Annars är man tredje klassens medborgare. Undrar hur äldre och synskadade skall klara sig i framtiden. Har själv inte så långt dit.

Det gäller att ha bankkonton och kort i båda länderna. Annars är man tredje klassens medborgare. Undrar hur äldre och synskadade skall klara sig i framtiden. Har själv inte så långt dit.
Precis, det kommer att bli ett stort problem. Speciellt för dom som inte har barn eller släktingar som bor i närheten och kan hjälpa till. Man kan ju kallt konstatera att kontanthanteringen på banken hemma lever på lånad tid. Det är många trogna äldre som går dit nu, det blir väldigt synd om dom när dom stänger ner.

Ingen bank i Göteborg som har kontanthantering? Riktigt uselt måste jag säga. Vårt Swedbankkontor hemma i Kävlinge har (än så länge i alla fall) kontanthantering alla vardagar. Visst kan detta bli ett stort problem framöver, jag tänker t ex på min gamle far som knappt klarar av att hantera ett kort längre och samtidigt är ett lätt offer för hänsynslösa rånare. Så jag eller mina systrar tar ut pengar till honom med hans kort när han behöver.
Exakt detsamma gör jag och min bror när det gäller vår mamma. Hon vill inte använda sitt mastercard.
Ibland har faktiskt personalen på Handelsbanken följt med vår mamma till bankomaten och tagit ut pengar till henne.

Så funkar det ju med dom Svenska korten också..
Du måste låsa upp dom för att användas utomlands och på internet...
Det är ju kanon att dom har säkerhet.. Att du inte kunde hantera kortet är ju inte kortets fel.. Ha, ha, ha...
Jag har ett Visakort och ett mastercard hos Swedbank.Dessa kan jag använda på dom flesta ställen i världen utan att behöva låsa upp dem på något sätt.När jag handlar över internet använder jag mitt mastercard där jag måste bekräfta köpet via bank I.d.Detta funkar bra och känns säkert.Jag skulle aldrig resa utomlands utan att veta hur mitt kort fungerar i andra länder .Detta förefaller för mig okunnigt och omdömeslöst.

Här har bankerna helt stängt sista var sparbanken nord för nått år sen, så får åka till jmk 45 km enk väg, men både Handelsbanken och Sparbanken Nord har faktiskt kvar sin kontanthantering där än :thumbsup:

Jag har ett Visakort och ett mastercard hos Swedbank.Dessa kan jag använda på dom flesta ställen i världen utan att behöva låsa upp dem på något sätt.När jag handlar över internet använder jag mitt mastercard där jag måste bekräfta köpet via bank I.d.Detta funkar bra och känns säkert.Jag skulle aldrig resa utomlands utan att veta hur mitt kort fungerar i andra länder .Detta förefaller för mig okunnigt och omdömeslöst.
För egen del så har det funkat med Kasikorn att ta ut i Sverige i flera år, så jag tänkte inte på det utan åkte till Sverige som vanligt men då hade dom helt plötsligt infört detta vilket jag hade missat, så hade ingen tanke på det utan trodde att det var att ta ut som vanligt.
Tänkte ju i min enfald att VISA kort fungerade jorden runt och hade aldrig haft några problem innan under alla år att ta ut i Sverige.

För egen del så har det funkat med Kasikorn att ta ut i Sverige i flera år, så jag tänkte inte på det utan åkte till Sverige som vanligt men då hade dom helt plötsligt infört detta vilket jag hade missat, så hade ingen tanke på det utan trodde att det var att ta ut som vanligt.
Tänkte ju i min enfald att VISA kort fungerade jorden runt och hade aldrig haft några problem innan under alla år att ta ut i Sverige.

Jag hade problem med alla tre av mina svenska MasterCard på flera ställen i Filippinerna, mer bekymmer på Sri Lanka och även på Maldiverna.
Orsaken att många ATM är av äldre design och inte kan läsa våra modernare chipförsedda kort. Det kan ta tid att hitta en ATM som fungerar med korten.
I Vietnam fick jag hjälp att hitta rätt ATM direkt av en som visste detta.

Kanske våra svenska ATM bara accepterar kort med chip som jag ser att mitt thaikort saknar??

Därför ska man alltid ha dollar med som resevaluta (2-300) i mindre valörer eller landets valuta som startkapital.

Jag hade problem med alla tre av mina svenska MasterCard på flera ställen i Filippinerna, mer bekymmer på Sri Lanka och även på Maldiverna.
Orsaken att många ATM är av äldre design och inte kan läsa våra modernare chipförsedda kort. Det kan ta tid att hitta en ATM som fungerar med korten.
I Vietnam fick jag hjälp att hitta rätt ATM direkt av en som visste detta.

Kanske våra svenska ATM bara accepterar kort med chip som jag ser att mitt thaikort saknar??

Därför ska man alltid ha dollar med som resevaluta (2-300) i mindre valörer eller landets valuta som startkapital.
Nej jag pratade med Kasikorn när jag kom hem och dom sa att dom hade infört det jag skrev tidigare att man måste meddela banken innan vilket land och vilka datum man skall använda kortet utomlands för att skydda mot skimming.

Bangkokbanks VISA kort fungerar för dom har inte infört det så nu använder jag Bangkokbank när jag är i sverige, men deras Unionpay card fungerar inte eftersom Svenska bankomaterna inte verkar acceptera unionpay?

Löser sig alltid på något sett när man skall til Sverige, Kasikorns kreditkort behöver man inte meddela innan om man skall använda utomlands.

Nya korten i Thailand har ju med chip i dagens läge.

WiFi blippen har man ju haft ett tag på Norwegian kortet, dem bytte ju från Master Card till Visa.

Blipp var vanligt i Prag. Smidigt, men inte lika säkert som att använda chip.

Det är ju bra med låsta kort i andra länder eller på internet, men man måste ju kunna låsa upp dem enkelt och snabbt och låsa dem lika snabbt om man önskar.

Det var extremt länge sen jag var på ett bankkontor med kontanter ... varför ska man ha det längre?

I Stockholm finns en del kvar men inte så många, är ju bättre att ta ut eventuella kontanter i bankomat eller i butiken ...

Här borde ju kunde få välja om man vill ha blipp eller inte, med tanke på den pissiga säkerhetslösningen, men inte. Här om dagen dök det upp ett blippkort i brevlådan från Swedbank.

Liknande trådar

R
Svar
191
Visningar
16 K
Raderad medlem 9942
R

Tillbaka
Topp