Nya väntetider för uppehållstillstånd!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Vad jag förstått är det antingen ett solklart fall där man får svar nästan direkt, eller så läggs ärendet på hög för utredning och då är det tiden som står på hemsidan som gäller? Hur vanligt är det att ärenden tar mer än 2-3 månader men mindre än 11?

Hur vanligt är det att killen i Sverige kallas på intervju? Gissar att man inte kallar in honom för att utreda om hans favoritfärg verkligen är blått som flickvännen sa, utan att det måste vara lite allvarligare omständigheter som kräver det...

Har läst intervjuer i diverse tidningar online med folk från Mig och de flesta säger att de hoppas det ska bli bättre under 2014. De började ju året med att lägga på en månad så det gick väl sådär med det.. Kanske drar de av nån månad igen vid nästa uppdatering av kötiden i april/maj?

När det gäller att söka PUT för anhöriga(frugans son som kom hit på 3-mån besöksvisa) så börjar det faktiskt röra sej i vårt fall sedan 2 månader sen vi , genom Thaikonsult, sökte visa. Har haft en skriftlig intervju, en med socialkontoret angående pappan till sökanden...och nu muntlig intervju på migrationsverket den 11.3.....Sen får vi se hur det går...men Thaikonsult har nog ett finger med i spelet så tveka inte anlita han...billigt och superbra ansökan där man inte glömmer viktiga uppgifter!

Frank

"areeya " sa:
När det gäller att söka PUT för anhöriga(frugans son som kom hit på 3-mån besöksvisa) så börjar det faktiskt röra sej i vårt fall sedan 2 månader sen vi , genom Thaikonsult, sökte visa. Har haft en skriftlig intervju, en med socialkontoret angående pappan till sökanden...och nu muntlig intervju på migrationsverket den 11.3.....Sen får vi se hur det går...men Thaikonsult har nog ett finger med i spelet så tveka inte anlita han...billigt och superbra ansökan där man inte glömmer viktiga uppgifter!

Frank
Jag skall nog för bekvämlighes skull anlita honom! Jag tog beslutet precis med min tjej, och det är delvis pga. Areeyas rekommendation nyss. :wai:
Hoppas bara vi har råd. Jag har klarat av visumansökningar förr, men känner att jag nu vill kunna sova lugnt vetandes att man har ett proffs som backar upp.
Jag ska kontakta honom imorgon...

"krister " sa:
Jag skall nog för bekvämlighes skull anlita honom! Jag tog beslutet precis med min tjej, och det är delvis pga. Areeyas rekommendation nyss. :wai:
Hoppas bara vi har råd. Jag har klarat av visumansökningar förr, men känner att jag nu vill kunna sova lugnt vetandes att man har ett proffs som backar upp.
Jag ska kontakta honom imorgon...

Lycka till, Thaikonsult är duktig så det kommer säkert att gå bra.

Det kommer en del frågor om registrering av äktenskap och ansökan om uppehållstillstånd hos Migrationsverket.

Man anses som gift i ett land när äktenskapet är registrerat i det landet. När det gäller en ansökan om uppehållstillstånd bör äktenskapet även vara registrerat i partnerns hemland för att Migrationsverket ska vara nöjda. I dessa ärenden behöver inte Migrationsverket genomföra någon seriositetsutredning vilket sparar handläggningstid. Dessutom har en utländsk partner alltid en rätt till uppehållstillstånd om han/hon är registrerat gift till skillnad mot ogifta som måste genomgå en seriositetsutredning och som inte har någon rätt till ett uppehållstillstånd utan endast en möjlighet att få ett sådant tillstånd.

Sedan uppkommer alltid frågan om handläggningstider. Idag är handläggningstiden för uppehållstillstånd upp till 11 månader. Det innebär inte att alla ärenden har en handläggningstid på 11 månader utan det kan i praktiken variera från någon månad upp till 16 - 18 månader. De längre handläggningstiderna är för ärenden där anknytningspersonen måste kallas in för en kompletterande muntlig intervju.

Som tidigare säger jag det igen. Se alltid till att din ansökan är komplett och bifoga gärna lite mer handlingar som styrker ert förhållande än de som måste bifogas ansökan och undvik att i efterhand komplettera en e-ansökan genom att skicka in handlingar brevledes till Migrationsverket för då måste någon assistent lägga tid på att manuellt få in dessa handlingar och uppgifter i e-systemet och det tar extra tid.

Med vänlig hälsning Thaikonsult

hej thai konsult är på åttonde månad nu är det någon idea att flyga till thailand och skaffa äkteskap bevis eller behöver inte

Tidsmässigt tjänar du nog inget på att åka till Thailand och registrera ett giftermål när ert ärende ligger i 8:e månaden.

Däremot har registreringen betydelse om ni skulle riskera ett avslag.

Med vänlig hälsning Thiakonsult

Hej konsulten jag har en fråga till dig
Jag ligger i skillsmässa här i sverige me min thailändska men hon e inte så samabetes villig när det gäller o skilja oss i thailand hur ska jag bli skild där när hon vägrar att komma me ner dit o fixa detta

Mvh micke

När skilsmässan är klar i Sverige tar du upp problemet med thaiambassaden i Stockholm och hör med dem om de inte kan registrera skilsmässan i Thailand.

"thaikonsult " sa:
När skilsmässan är klar i Sverige tar du upp problemet med thaiambassaden i Stockholm och hör med dem om de inte kan registrera skilsmässan i Thailand.

Tack för det det ska jag göra o se om dom inte kan hjälpa mig

Bra håll mig informerad glimten för möjligt jag får göra samma sak då min gömmer sig.

Ja snart är det dags att bege sig söderut, igentligen skulle jag ju flygit om 2 dagar men blir ju tvungen att gå på kurs, så står extra ombord tills Lörd får lite övertid sen kurs Månd-Onsd nästa vecka landar Torsd.
Farsan flyger ner imorrn Thai air från Oslo men han stannar 5 veckor så han är kvar när jag kommer.

Låter nice det gubben du får ta några öl åt mig när du kommer ner till solen :)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp