Över 50% av världens hungriga och undernärda kommer ifrån Asien.

Hej

Vad det gäller USA,s försök att med tvång införa demokrati i länder som Afghanistan och Irak m.fl så är vi helt överens, det fungerar helt enkelt inte och det är dessutom ytterst tveksamt om det finns en majoritet för demokrati.

Men du har en rad andra länder där det finns en solklar majoritet för demokrati men där militärregimer motsätter sig en demokratisering, tänker då ex.vis på Myanmar, Thailand och Kambodja, där borde omvärlden mer aktivt kunna stötta en demokratisk utveckling.

Mvh isan lover

Så om Sverige pumpade in tillräckligt mycket pengar i Thailand hade valresultatet sett annorlunda ut? Hur långt bör ett land som Sverige gå när det gäller finansiering av politiska partier i ett tredje land? När det gäller Thailand hade vi då behövt betala domare under bordet för att få "rätt" domslut, anställa egen personal för att kontrollera valresultatet, finansiera de kandidater du valde ut samt tillsätta den premiärminister vi ansåg vann valet?

För min del är det ganska enkelt, tycker inte Sverige att ett land lever upp till den standard vi förväntar oss så kan Sverige markera genom handelsblockad och markera via diplomatiska kanaler. Jag är fruktansvärt trött på att finansiera krigsherrar, religiösa dårar och partier i länder där jag inte har rösträtt. Vi klarar inte av att ge bistånd inom Europa till länder utan att det går rätt i fickorna på kriminella historiskt sett. Fråga någon som arbetade i Rumänien hur mycket av det som skickades som gick till hjälp och hur mycket som såldes direkt från flaken på lastbilarna... Mutor som fick betalas för att få lov att ge bistånd.

Demokrati måste nog växa fram naturligt, sen kan man givetvis bistå med utbildning och liknande men om man tror att demokrati från en dag till en annan i ett land där befolkningen saknar utbildning och knappt har grundläggande kunskaper om det egna landets lagar och regler kommer fungera smärtfritt så är man nog naiv.

Hej

Vad det gäller USA,s försök att med tvång införa demokrati i länder som Afghanistan och Irak m.fl så är vi helt överens, det fungerar helt enkelt inte och det är dessutom ytterst tveksamt om det finns en majoritet för demokrati.

Men du har en rad andra länder där det finns en solklar majoritet för demokrati men där militärregimer motsätter sig en demokratisering, tänker då ex.vis på Myanmar, Thailand och Kambodja, där borde omvärlden mer aktivt kunna stötta en demokratisk utveckling.

Mvh isan lover

Sen en fråga som kanske inte är särskilt liten... Tillåter Kina demokrati i dessa länder? Även om vi köper din version av en ren militärdiktatur, hur gör du dig av med en militärdiktatur på fredlig väg? Köper bort dem med pengar som sätter oss i en sämre sits? Militärmakt? Hur säkrar du att den regering vi tillsätter med våld eller pengar kommer att leva upp till de krav på demokrati vi sätter?

CIA har väl testat att tillsätta regimer lite varstans i världen för att det ska bli som USA vill. Med facit i hand har det väl gått lite sådär att tvinga på länder en regering som väst vill se.

Så om Sverige pumpade in tillräckligt mycket pengar i Thailand hade valresultatet sett annorlunda ut? Hur långt bör ett land som Sverige gå när det gäller finansiering av politiska partier i ett tredje land? När det gäller Thailand hade vi då behövt betala domare under bordet för att få "rätt" domslut, anställa egen personal för att kontrollera valresultatet, finansiera de kandidater du valde ut samt tillsätta den premiärminister vi ansåg vann valet?

För min del är det ganska enkelt, tycker inte Sverige att ett land lever upp till den standard vi förväntar oss så kan Sverige markera genom handelsblockad och markera via diplomatiska kanaler. Jag är fruktansvärt trött på att finansiera krigsherrar, religiösa dårar och partier i länder där jag inte har rösträtt. Vi klarar inte av att ge bistånd inom Europa till länder utan att det går rätt i fickorna på kriminella historiskt sett. Fråga någon som arbetade i Rumänien hur mycket av det som skickades som gick till hjälp och hur mycket som såldes direkt från flaken på lastbilarna... Mutor som fick betalas för att få lov att ge bistånd.

Demokrati måste nog växa fram naturligt, sen kan man givetvis bistå med utbildning och liknande men om man tror att demokrati från en dag till en annan i ett land där befolkningen saknar utbildning och knappt har grundläggande kunskaper om det egna landets lagar och regler kommer fungera smärtfritt så är man nog naiv.
Hej

Allt handlar inte om att pumpa in pengar, det Sverige, EU och USA kan göra är väl att mer aktivt stödja länders demokratiska krafter i kombination med att man motarbetar militärregimer och diktatorer t.ex genom att frysa deras tillgångar utomlands, hindra dom att resa och sluta sälja vapen till dom o.s.v.

Det är nog svårt att få en demokrati att ”växa fram naturligt” när militären fängslar, torterar och mördar oppositionella som kritiserar regimen och kräver demokrati, här borde omvärlden kunna göra mer.

Mvh isan lover

Hej

Ja det är jag medveten om och i detta fallet tycker jag att han har rätt, målet kan inte vara att skapa stora flyktingströmmar söderifrån norröver, målet borde vara att ge människorna möjlighet att leva kvar i sina hemländer, t.ex genom att avsluta konflikter och skapa fred, samt främja en demokratisk utveckling.

Mvh isan lover

Vems mål är det att skapa stora flyktingströmmar och på vilket sätt är svenska skattebetalare ansvariga att betala för detta?

/ SatanG

Hej

Problemet i Thailand och många andra Sydostasiatiska länder är ju att man inte har demokrati som är en förutsättning för att tillgångarna ska kunna fördelas jämnare, att man ska få en bra skola för alla, att majoriteten ska kunna lyfta sig och få ett bättre liv.

Mvh isan lover

Finns knappast någon tidigare regering i hela thailands historia som delat ut mer i bidrag till fattiga än dagens.

Lätt att kräva andras pengar att dela ut, själv betalade du mindre än minimilön till dina dagarbetare i Isaan tidigare "för så gjorde grannarna i byn och de kanske blir arga om du gav mer" eller hur var det nu?

Tänk lite på skattebetalarna som de facto är de som betalar skola, vård och omsorg i landet också.

/ SatanG

Lätt att kräva andras pengar att dela ut, själv betalade du mindre än minimilön till dina dagarbetare i Isaan tidigare "för så gjorde grannarna i byn och de kanske blir arga om du gav mer" eller hur var det nu?
Ett välgött kapitalistsvin som betalar sina anställda svältlöner? Samtidigt som man skriker på solidaritet från alla andra.

Då har du följt upp detta väldigt dåligt, både Sverige, EU, USA, Kanada, Australien, Japan fördömde militärkuppen 2014 och ställde in alla diplomatiska förbindelser på högre nivå
Ja ett fördömande av kuppen 2014 känner jag till.
Så kraftfullt var det dock inte utan business som vanligt.
Inga sanktioner från väst som är praxis.
Samtliga ambassader fortsatte som tidigare.

Någon större kritik efter valet känner jag inte till.
Snarare tvärtom att omvärlden gladdes att landet tog ett steg till demokrati.

Hej

Allt handlar inte om att pumpa in pengar, det Sverige, EU och USA kan göra är väl att mer aktivt stödja länders demokratiska krafter i kombination med att man motarbetar militärregimer och diktatorer t.ex genom att frysa deras tillgångar utomlands, hindra dom att resa och sluta sälja vapen till dom o.s.v.

Det är nog svårt att få en demokrati att ”växa fram naturligt” när militären fängslar, torterar och mördar oppositionella som kritiserar regimen och kräver demokrati, här borde omvärlden kunna göra mer.

Mvh isan lover

Hur länge tror du att västvärlden klarar sig om vi fryser tillgångarna för Saudi, Qatar, Kina och Irak? För vi ska väl behandla alla lika?

Torterar, fängslar och mördar gör ju grupperna du stöttar så varför skulle det vara fel om Myanmar gör det men rätt när Hamas och Al Fatah gör det? Regimen i Iran mördar ju folk utomlands för att dessa kritiserat profeten.

Sen kan man undra hur du tänker att väst ska införa västerländska värderingar? Du klarar inte ens av att få din omgivning i Thailand att koppla helt grundläggande värderingar som att inte köra på fyllan eller att man inte ska gynna korruptionen utan du deltar själv i systemet. Du har även påpekat flertalet gånger att västerlänningar inte kan lära thailändarna något.

Vems mål är det att skapa stora flyktingströmmar och på vilket sätt är svenska skattebetalare ansvariga att betala för detta?

/ SatanG
Hej

Det finns ju bl.a länder som vill sätta press på EU genom att driva flyktingar mot gränsen, tänker ex.vis på Turkiet och Belarus, dessa flyktingar får väl sen Sverige sen vara med och ta hand om och bekosta.

Mvh isan lover

Någon större kritik efter valet känner jag inte till.
Snarare tvärtom att omvärlden gladdes att landet tog ett steg till demokrati.

Hej

Vilken planet bor du på?

Påstår du att Thailand tog ett steg mot demokrati när dom höll ett internationellt icke godkänt val med ett ett av juntan förutbestämt resultat?

Valet ansågs ju vara riggat och något av ett skämt internationellt, dom enda länder som godkände valet och gratulerade Generalerna till makten var väl Kina, Ryssland, Nordkorea, Myanmar och Kambodja

Mvh isan lover

Finns knappast någon tidigare regering i hela thailands historia som delat ut mer i bidrag till fattiga än dagens.

Tänk lite på skattebetalarna som de facto är de som betalar skola, vård och omsorg i landet också.

/ SatanG
Hej

Det dom fattiga i Thsiland och andra länder behöver är väl på längre sikt en bättre utbildning och möjlighet att förbättra sin situation, kontanta bidrag är väl bra för stunden men det löser ju egentligen inte grundproblemet varaktigt.

Mvh isan lover

Hej

Vilken planet bor du på?

Påstår du att Thailand tog ett steg mot demokrati när dom höll ett internationellt icke godkänt val med ett ett av juntan förutbestämt resultat?

Valet ansågs ju vara riggat och något av ett skämt internationellt, dom enda länder som godkände valet och gratulerade Generalerna till makten var väl Kina, Ryssland, Nordkorea, Myanmar och Kambodja

Mvh isan lover
Faktum är att omvärlden tog det positivt att gå från en ren diktatur till ett val och ett parlamentet.
Jag har inte sett något land protestera mot detta.

Du tycker väl att det inte skulle varit något val alls.

Sen att demokratin i Thailand är mygel, korruption och fusk från den rika eliten har inte ändrats alls.

Sen är väl många länder rätt nöjda med att skurken Thaksin bara delvis kan styra landet med sina privata partier från utlandet.

Faktum är att omvärlden tog det positivt att gå från en ren diktatur till ett val och ett parlamentet.
Jag har inte sett något land protestera mot detta.

Du tycker väl att det inte skulle varit något val alls.

Sen att demokratin i Thailand är mygel, korruption och fusk från den rika eliten har inte ändrats alls.

Sen är väl många länder rätt nöjda med att skurken Thaksin bara delvis kan styra landet med sina privata partier från utlandet.
Hej

Det har väl pågått protester i snart 2 år i Thailand mot diktatur och för demokrati, det finns ju t.o.m en tråd om detta här på forumet, det var ju Bangkoks studenter som drog igång detta, dom känner sig bestulna på sin framtid av militären och ogillade att dom styrande Generalerna förbjöd den hos ungdomarna populäre Thanathorn och hans Future Forward Party.

Generalerna har fängslat så många ungdomar att dom anser sig behöva bygga nya fängelser, men studenterna ger sig inte ändå och protesterna har dessutom spridit sig i hela landet via universiteten. För att skrämma och kuva studenterna så använder sig Generalerna av dom medeltida LM-lagarna.

Mvh isan kover

Hur länge tror du att västvärlden klarar sig om vi fryser tillgångarna för Saudi, Qatar, Kina och Irak? För vi ska väl behandla alla lika?

Torterar, fängslar och mördar gör ju grupperna du stöttar så varför skulle det vara fel om Myanmar gör det men rätt när Hamas och Al Fatah gör det? Regimen i Iran mördar ju folk utomlands för att dessa kritiserat profeten.

Sen kan man undra hur du tänker att väst ska införa västerländska värderingar? Du klarar inte ens av att få din omgivning i Thailand att koppla helt grundläggande värderingar som att inte köra på fyllan eller att man inte ska gynna korruptionen utan du deltar själv i systemet. Du har även påpekat flertalet gånger att västerlänningar inte kan lära thailändarna något
Hej

Har jag påstått att man borde införa västerländska värderingar i fattiga länder?

Det jag ville uppmärksamma när jag startade den här tråden var att över 50% av världens hungriga och undernärda människor bor i Asien och att det Sydostasien som många av hos bor i eller besöker regelbundet har 48.8 miljoner undernärda.

Jag personligen är övertygad om att et beror på att tillgångarna i regionen är så ojämlikt fördelade, allmänna utbildningen undermålig och att den lilla minoriteten rika i dessa länder motarbetar en förändring genom att behålla makten via manipulerade val eller militära ingripanden.

Det känns inte rätt att närmare 50 miljoner människor i Sydostasien ska behöva vara hungriga och undernärda, jag tycker att vi bör ägna dom en tanke och fundera på varför det är så här, pengar saknas ju uppenbarligen inte i regionen.

Mvh isan lover

Hej

Det har väl pågått protester i snart 2 år i Thailand mot diktatur och för demokrati, det finns ju t.o.m en tråd om detta här på forumet, det var ju Bangkoks studenter som drog igång detta, dom känner sig bestulna på sin framtid av militären och ogillade att dom styrande Generalerna förbjöd den hos ungdomarna populäre Thanathorn och hans Future Forward Party.

Generalerna har fängslat så många ungdomar att dom anser sig behöva bygga nya fängelser, men studenterna ger sig inte ändå och protesterna har dessutom spridit sig i hela landet via universiteten. För att skrämma och kuva studenterna så använder sig Generalerna av dom medeltida LM-lagarna.

Mvh isan kover
Protester i Bangkok som finansieras av Thaksin är inte ett mått på demokrati.

Globalt sett om man jämför Thailand med resten av Asien, Afrika och Sydamerika så är demokratin rätt bra.

Sen att fel partier kom till makten är mest ditt problem.
Omvärlden bryr sig inte.

Du skulle ju själv vilja utesluta och förbjuda SD i Sverige.
Regeringen i Thailand förbjöd multimiljardären Thanathorn att verka politiskt.
Samma sak.

Protester i Bangkok som finansieras av Thaksin är inte ett mått på demokrati.

Globalt sett om man jämför Thailand med resten av Asien, Afrika och Sydamerika så är demokratin rätt bra.

Sen att fel partier kom till makten är mest ditt problem.
Omvärlden bryr sig inte.

Du skulle ju själv vilja utesluta och förbjuda SD i Sverige.
Regeringen i Thailand förbjöd multimiljardären Thanathorn att verka politiskt.
Samma sak.
Hej

Du svävar allt längre och längre bort ifrån verkligheten, kan du citera ett inlägg där jag säger att jag skulle vilja utesluta och förbjuda SD?

Sen förfäras man ju som anhängare av demokrati för ditt gränslösa försvar av militärkupper, diktatur och riggade val, men det finns ju andra trådar att diskutera detta i.

Här var ju tanken att uppmärksamma fattigdom, hunger och undernäring i Sydostasien.

Mvh isan lover

Senast ändrad:
Hej

Du svävar allt längre och längre bort ifrån verkligheten, kan du citera ett inlägg där jag säger att jag skulle vilja utesluta och förbjuda SD?

Sen förfäras man ju som anhängare av demokrati för ditt gränslösa försvar av militärkupper, diktatur och riggade val, men det finns ju andra trådar att diskutera detta i.

Mvh isan lover
Nu är du barnslig och har svårt att läsa.

Jag försvarar att Thailand gick till val och lämnade diktaturen bakom sig och övergick till demokrati.

Är det så svårt att förstå??

Liknande trådar

Tillbaka
Topp