Matt82
Forumveteran
Hej
Vad det gäller USA,s försök att med tvång införa demokrati i länder som Afghanistan och Irak m.fl så är vi helt överens, det fungerar helt enkelt inte och det är dessutom ytterst tveksamt om det finns en majoritet för demokrati.
Men du har en rad andra länder där det finns en solklar majoritet för demokrati men där militärregimer motsätter sig en demokratisering, tänker då ex.vis på Myanmar, Thailand och Kambodja, där borde omvärlden mer aktivt kunna stötta en demokratisk utveckling.
Mvh isan lover
Så om Sverige pumpade in tillräckligt mycket pengar i Thailand hade valresultatet sett annorlunda ut? Hur långt bör ett land som Sverige gå när det gäller finansiering av politiska partier i ett tredje land? När det gäller Thailand hade vi då behövt betala domare under bordet för att få "rätt" domslut, anställa egen personal för att kontrollera valresultatet, finansiera de kandidater du valde ut samt tillsätta den premiärminister vi ansåg vann valet?
För min del är det ganska enkelt, tycker inte Sverige att ett land lever upp till den standard vi förväntar oss så kan Sverige markera genom handelsblockad och markera via diplomatiska kanaler. Jag är fruktansvärt trött på att finansiera krigsherrar, religiösa dårar och partier i länder där jag inte har rösträtt. Vi klarar inte av att ge bistånd inom Europa till länder utan att det går rätt i fickorna på kriminella historiskt sett. Fråga någon som arbetade i Rumänien hur mycket av det som skickades som gick till hjälp och hur mycket som såldes direkt från flaken på lastbilarna... Mutor som fick betalas för att få lov att ge bistånd.
Demokrati måste nog växa fram naturligt, sen kan man givetvis bistå med utbildning och liknande men om man tror att demokrati från en dag till en annan i ett land där befolkningen saknar utbildning och knappt har grundläggande kunskaper om det egna landets lagar och regler kommer fungera smärtfritt så är man nog naiv.