Jag trodde ni hade uniformer på däck även att det inte är färjor/kryssningar ... vill minnas jag så uniform på Jonas vid tillfälle. Är det inte uniformsplikt på däck?
555555 uniform på däck, vad tror du vi gör ombord?
Vi ligger allt och skruvar och donar vi med efter vakterna, jag har massa underhåll på däck som jag ansvarar för och tar hand om själv och även den senior överstyrman (iallafall på ena skiftet) är med och överhalar och skruvar på det som behövs.
Det är rederiets arbetsoverall som gäller på däck till och med när kapten visar sig där, med full PPE )Hjälm, handskar, glasögon, arbetskor, arbetsoverall plus extra ppe som behövs beroende på arbete som utförs.
Vi gör ju det mesta själv ombord ett fartyg är en flytande verkstad vi kan fixa det mesta, officerarna med manskap i maskin överhalar maskiner etc. själva, vi på däck ordnar allt där.
Är ju inte så att vi tar ombord service folk för det här.
Uniformen jag visade bild på var på 2:dre styrman till julmiddagen är ända dagen vi klär upp oss ombord annars vanliga civila kläder på bryggan, vissa befäl drar på uniform när lotsen kommer ombord men inte så vanligt på skandinaviska fartyg.
Därimot kommer du på fartyg med andra nationaliteter så är dom hårdare, ene kapten fick åka ombord på ett fartyg med Engelska senior befäl för dom saknade erfarenhet på ett fält.
Då gällde det uniform och lackskor till varje middag ombord, den Norske kaptenen var undantagen dom visste hur det gick till på skandinaviska fartyg