Sverige i fotbolls VM

Hej

Samma här, en träningsmatch där man redan innan match har bestämt sig för att inte riskera något och spara spelare valde jag också bort och det känns inte direkt som om det är något man ångrar nu efteråt.

Mvh isan lover

Jag missade oxå matchen. Jag tittar inte på träningsmatcher som inte betyder något varken i hockey eller fotboll.

Det är ofta enbart experiment med olika spelsystem som inte ger ett dugg.

Dessutom saknade Sverige ett antal nyckelspelare bland annat Göykeres och Isak.

BTT

Jag missade oxå matchen. Jag tittar inte på träningsmatcher som inte betyder något varken i hockey eller fotboll.

Det är ofta enbart experiment med olika spelsystem som inte ger ett dugg.

Dessutom saknade Sverige ett antal nyckelspelare bland annat Göykeres och Isak.

BTT
Hej

Det stora problemet en längre tid nu tycker jag har varit bristen på riktigt bra försvarsspelare och den kommer nog tyvärr att kvarstå över VM, men vi får väl hoppas att dom får till det lite bättre där, annars får vi det svårt.

Mvh isan lover

Hej

Det stora problemet en längre tid nu tycker jag har varit bristen på riktigt bra försvarsspelare och den kommer nog tyvärr att kvarstå över VM, men vi får väl hoppas att dom får till det lite bättre där, annars får vi det svårt.

Mvh isan lover
Lika bra att dom lämnar walk-over direkt! ;) Men ärligt, dom får svårt att ta sig vidare från grundspelet, tyvärr. Klarar dom det får dom godkänt.

Hmmm, följer inte svensk fotboll just nu då livet är minst sagt upptaget.

Men hallå, inte trodde jag att jag denna morgon skulle råka ut för lite trackaserier från lokala och minst sagt lågbegåvade norrbaggar.
(nej jag drar inte norrbaggar över en kam) med dessa herrer var redan vid 09 20 inne på första helröret, och det är vardagsmat.

Förra veckan hockey och nu FOTBOLL, vad händer i svedala, tränar de inte eller är det något annat ?

Och snart VM i trumpland, kan bli en spännade sommar, tur jag flyttar snart........ :beer:, ja så jag slipper baggarna här.

Hej

Mvh isan lover
IL, tänk på att i Sverige är man vi när vi vinner och de när de förlorar. Bara en tanke inför sommarens VM.

Hmmm, följer inte svensk fotboll just nu då livet är minst sagt upptaget.

Men hallå, inte trodde jag att jag denna morgon skulle råka ut för lite trackaserier från lokala och minst sagt lågbegåvade norrbaggar.
(nej jag drar inte norrbaggar över en kam) med dessa herrer var redan vid 09 20 inne på första helröret, och det är vardagsmat.

Förra veckan hockey och nu FOTBOLL, vad händer i svedala, tränar de inte eller är det något annat ?

Och snart VM i trumpland, kan bli en spännade sommar, tur jag flyttar snart........ :beer:, ja så jag slipper baggarna här.
Norge är väl för tillfället väldigt bra i fotboll.
Norska landslaget har väl bara förlorat en match sen Oktober 2024, en förlust på 11 matcher.

Hej

Sverige har ju historiskt varit den dominerande fotbollsnationen i Skandinavien med fler mästerskapsmeriter. På senare år har dock Norge knappat in och rankas numera högre, en gissning är väl ändå att det här är högst tillfälligt och att norrmännen ska passade att njuta nu när dom för ovanlighetens skull har möjligheten. Sverige kommer snart tillbaka igen även om det inte ser så bra ut till detta VM.

En jämförelse av ländernas fotbollsstatistik och framgångar visar följande:

Historisk dominans:
Sverige har ett stort övertag i inbördes möten med 60 vinster mot Norges 24. Sverige har spelat 12 VM-slutspel (med silver 1958 och brons 1950 och 1994 som största framgångar) och 7 EM-slutspel.

Norges mästerskapstorka: Norge har enbart deltagit i 3 VM och 1 EM i historien. De har inte kvalificerat sig för ett stort mästerskap sedan EM 2000.

Nutida styrkeförhållande: Under senare år har Norge stjärnor som Erling Håland och Martin Ødegaard, vilket har lyft laget. Norge har på senare år passerat Sverige på FIFA:s världsranking

Mvh isan lover

Hej

Sverige har ju historiskt varit den dominerande fotbollsnationen i Skandinavien med fler mästerskapsmeriter. På senare år har dock Norge knappat in och rankas numera högre, en gissning är väl ändå att det här är högst tillfälligt och att norrmännen ska passade att njuta nu när dom för ovanlighetens skull har möjligheten. Sverige kommer snart tillbaka igen även om det inte ser så bra ut till detta VM.

En jämförelse av ländernas fotbollsstatistik och framgångar visar följande:

Historisk dominans:
Sverige har ett stort övertag i inbördes möten med 60 vinster mot Norges 24. Sverige har spelat 12 VM-slutspel (med silver 1958 och brons 1950 och 1994 som största framgångar) och 7 EM-slutspel.

Norges mästerskapstorka: Norge har enbart deltagit i 3 VM och 1 EM i historien. De har inte kvalificerat sig för ett stort mästerskap sedan EM 2000.

Nutida styrkeförhållande: Under senare år har Norge stjärnor som Erling Håland och Martin Ødegaard, vilket har lyft laget. Norge har på senare år passerat Sverige på FIFA:s världsranking

Mvh isan lover
Danmark rankas högre än både Norge och Sverige gällande klubb och landslagsfotboll, Norge 2:a och Sverige 3:a i skandinavien.

Danmark rankas högre än både Norge och Sverige gällande klubb och landslagsfotboll, Norge 2:a och Sverige 3:a i skandinavien.
Screenshot 2026-06-03 030853.webp

Hej

Sverige har vunnit 48 gånger medan Danmark har vunnit 40 gånger och 19 matcher har slutat oavgjort. Målskillnaden är 188–172 i svensk favör.

Sverige är den historiskt sett mest framgångsrika fotbollsnationen, mycket tack vare herrlandslagets breda VM-meriter och damlandslagets konsekventa topplaceringar med både EM-guld och OS-medaljer. Danmark har dock en mer prestigefylld herrtitel i form av EM-guldet 1992.

Sveriges främsta meriter:
  • Herrar: Ett VM-silver (1958) och två VM-brons (1950, 1994), samt ett OS-guld (1948).
  • Damer: Ett EM-guld (1984), tre EM-silver, fyra VM-medaljer (ett silver, tre brons) och tre OS-silver.
Danmarks främsta meriter:
  • Herrar: Ett EM-guld (1992) och en kvartsfinal i VM (1998).
  • Damer: Ett EM-silver (2017) och ett VM-brons (1991).
Medan Danmark har en tung EM-triumf på herrsidan, har Sverige fler medaljer och VM-framgångar totalt över båda könen. Sveriges damlandslag rankades länge som ett av världens absolut bästa och är det enda nordiska landslag som vunnit ett internationellt mästerskap i fotboll (EM 1984)

Mvh isan lover

Lika bra att dom lämnar walk-over direkt! ;) Men ärligt, dom får svårt att ta sig vidare från grundspelet, tyvärr. Klarar dom det får dom godkänt.

Japan och Tunisien bör man kunna slå och det räcker ju för att gå till 32 dels final.

Med lite tur kan man även lugga Holland på en och annan poäng.

Har Sverige med Gyökeres och en skadefri Isak så brister det inte i anfallsspelet i alla fall.

Det som jag är mest orolig för är den lite till åren kommende AIK målvakten.

BTT

Hej

Sverige har vunnit 48 gånger medan Danmark har vunnit 40 gånger och 19 matcher har slutat oavgjort. Målskillnaden är 188–172 i svensk favör.

Sverige är den historiskt sett mest framgångsrika fotbollsnationen, mycket tack vare herrlandslagets breda VM-meriter och damlandslagets konsekventa topplaceringar med både EM-guld och OS-medaljer. Danmark har dock en mer prestigefylld herrtitel i form av EM-guldet 1992.

Sveriges främsta meriter:
  • Herrar: Ett VM-silver (1958) och två VM-brons (1950, 1994), samt ett OS-guld (1948).
  • Damer: Ett EM-guld (1984), tre EM-silver, fyra VM-medaljer (ett silver, tre brons) och tre OS-silver.
Danmarks främsta meriter:
  • Herrar: Ett EM-guld (1992) och en kvartsfinal i VM (1998).
  • Damer: Ett EM-silver (2017) och ett VM-brons (1991).
Medan Danmark har en tung EM-triumf på herrsidan, har Sverige fler medaljer och VM-framgångar totalt över båda könen. Sveriges damlandslag rankades länge som ett av världens absolut bästa och är det enda nordiska landslag som vunnit ett internationellt mästerskap i fotboll (EM 1984)

Mvh isan lover
Jag skrev att dom rankas högre nu, historia är historia, i fotboll helt orelevant.

Screenshot_20260603_032406_Chrome.webp

Inte utan att man börjar bli lite orolig för Graham Potters svenska landslag. B nationen Grekland var det bättre laget i 70 minuter och det svenska mittfältet lämnade backlinjen öppen för kontrande greker. Japan består av jäkligt snabba och kvicka spelare på alla positioner och Holland vet vi vad dom går för. Mittfältet måste tätas och spelarna får inte springa som yra höns.
Tunisien har jag ingen direkt koll på men troligen kommer alla spelare från bra lag i typ Frankrike så det är inget lätt motstånd.
Nu är det en vecka kvar tills öppningsmatchen mot just Tunisien.
En spelare bör i alla fall vara med från start den vindsnabbe Thaha Ali från MFF. Han har snabbheten som kan öppna för Gyökeres och Isak där framme.

BTT

Sedan jag flyttade till Thailand för har jag i princip bara följt en del MMA (UFC, ONE), tungviktsboxning, lite kraftsport och Hammarbys fotbollsmatcher (herrarna). Men just fotbolls-VM kan man ju inte missa nu när Sverige deltar.

När Sverige spelar beger jag mig till ”byn” (Lamai) och kollar på någon restaurang. Företrädelsevis Thirsty Vikings (trevligt ställe med trevlig norsk ägare för övrigt).

Liknande trådar

Tillbaka
Topp