Sverige i fotbolls VM

Sett till hela matchbilden tycker jag ändå att Argentinas seger var rättvis.

Och samtidigt hoppas jag att @Einar kan sluta att älta detta med Haaland vs Zlatan, det är helt irrelevant. Kom igen när Haaland har avslutat sin karriär istället. Men han är mycket skicklig, den saken är klar.
Hej

Ja Argentina har ett bättre lag och segern kan absolut sägas vara rättvis och jag är helt säker på att Argentina hade avgjort matchen i en förlängning även utan hjälp från FIFA, domaren och VAR för Egypten var slutkörda, synd att inte spelarna på planen fick avgöra det här själva.

Mvh isan lover

Hej

Uppgifter: Egypten vill utreda domaren​

Publicerad: 8 juli 2026, kl. 09:03

ur_imageI6KRen.jpeg

Domaren Francois Letexier i diskussion med Egyptens förbundskapten Hossam Hassan. Foto: Erik S. Lesser /AP/TT

Det är Egyptens fotbollspresident Hany Abo Rida som ska ha lämnat in ett officiellt klagomål till Fifa efter matchen, det rapporterar spanska AS.
Flera domslut väckte egyptisk ilska under åttondelsfinalen på tisdagskvällen, däribland ett bortdömt mål och en utebliven straff.

— Domaren var inte rättvis. Han är orättvis och begick en klar och tydlig orättvisa, sade spelaren Mostafa Ziko som både gjorde ett bortdömt mål till 2–0 samt det 2–0-mål som godkändes.

Det egyptiska förbundet vill dels ha en förklaring till varför domarna tog vissa beslut, dels starta en utredning kring besluten.

Mvh isan lover

Hej

Stämmer säkert, men där har man ännu inte tillgång till VAR där man efter ett mål kan gå tillbaka och se om det hände något som kunde ha lett till en frispark 17-18 sekunder tidigare, 3-4 passningar tidigare vid hörnflaggan 100 m därifrån.

Tråkigt ingripande för båda lagen, Egypten blev av med ett regelrätt mål som hade kunnat innebära att dom hade vunnit matchen och Argentina går vidare på ett sätt som många ser som fusk och manipulation från FIFA utan att egentligen själva ha varit inblandade i det.

Mvh isan lover

Tydligen är regeln så att om inget annat händer som leder till en avblåsning får VAR kolla tillbaka vad som hände innan Egypten gjorde mål. Men visst det var tråkigt att Egypten tappade 3-0 målet där.

BTT

Sett till hela matchbilden tycker jag ändå att Argentinas seger var rättvis.

Och samtidigt hoppas jag att @Einar kan sluta att älta detta med Haaland vs Zlatan, det är helt irrelevant. Kom igen när Haaland har avslutat sin karriär istället. Men han är mycket skicklig, den saken är klar.

Einars grej är att hela tiden ställa det norska mot det svenska eller Bangsaen mot Pattaya och leta upp saker som väger över åt Norges och Bangsaens fördelar.
Han försöker bevisa att Norge är bättre än Sverige i allt och att Bangsaen är bättre än Pattaya.
Förmodligen får han en kick av att reta upp svenskar på nätet.

BTT

Einars grej är att hela tiden ställa det norska mot det svenska eller Bangsaen mot Pattaya och leta upp saker som väger över åt Norges och Bangsaens fördelar.
Han försöker bevisa att Norge är bättre än Sverige i allt och att Bangsaen är bättre än Pattaya.

BTT
Förneka honom inte den enda glädje han tycks ha här i livet. :unsure:

Tydligen är regeln så att om inget annat händer som leder till en avblåsning får VAR kolla tillbaka vad som hände innan Egypten gjorde mål. Men visst det var tråkigt att Egypten tappade 3-0 målet där.

BTT
Nu var det väl ändå (det temporära) 2-0-målet?

Sen är det ett jäkla gnäll om domaren här. Enligt Jonas Eriksson, som kan detta mkt bättre än du och Hycklarn, uppträdde domaren och VAR helt efter reglerna och de protokoll som finns för detta. Man kan tycka vad man vill om detta (och det gjorde även Jonas), men några regelbrott har inte skett här.

Sen är det ju tråkigt för Egypten som gjorde en otroligt bra match, de ska vara stolta. Det var ett grymt slut, men helt enligt regelboken.

Dags att vända blad mot kvartsfinalerna?

BTT
Fast nu gällde det vem som var bäst av Zlatan och Haaland, något som är.en berättigad fråga de är likadana stora med längd och kraft.

Haaland har dock förhoppningar många år kvar i sin karriär och kan slipa på sitt spel.

Hej

9cdd9e5f-d4a7-3f1f-92e9-bfba06939c81

FOTBOLLS-VMMÄSTERSKAPET

Krönikor: Fifa har öppnat dörren till konspirationer​

Av Tomas Ekelund
Publicerad: I dag 10.40

Argentinas dramatiska vändning i åttondelsfinalen i VM överskuggas av Egyptens bortdömda 2–0-mål. Var-domarna fångade upp en stämplingpå en argentinsk spelare i början på den spelsekvens som ledde till ett kontringsmål från Mostafa Ziko.

”Det är systemet det är fel på, inte domarna”, skriver Sportbladets Simon Bank i en krönika.

Att bedömningen ändå blåser liv i konspirationsteorier om att Fifa verkar för att storlag och superstjärnor ska få spela vidare är organisationens eget fel, menar Fotbollskanalens Olof Lundh.

”När Infantino & co för ett par dagar sedan ändrade på den amerikanske anfallaren Folarin Baloguns avstängning och förklarade honom spelbar mot Belgien öppnade man dörren till konspirationer”, skriver han.

The Guardians Barney Ronay menar att all upprördhet som den senaste veckans turer kring Fifa vållat är ett tecken på någonting bra.

”En liten, glödande stubin har tänts. Den kommer förmodligen att slockna, som de så ofta gör. Men det finns fortfarande hopp, så länge någon fortsätter att ge den syre”, skriver han.

Mvh isan lover

Hej

9cdd9e5f-d4a7-3f1f-92e9-bfba06939c81

FOTBOLLS-VMMÄSTERSKAPET

Krönikor: Fifa har öppnat dörren till konspirationer​

Av Tomas Ekelund
Publicerad: I dag 10.40

Argentinas dramatiska vändning i åttondelsfinalen i VM överskuggas av Egyptens bortdömda 2–0-mål. Var-domarna fångade upp en stämplingpå en argentinsk spelare i början på den spelsekvens som ledde till ett kontringsmål från Mostafa Ziko.

”Det är systemet det är fel på, inte domarna”, skriver Sportbladets Simon Bank i en krönika.

Att bedömningen ändå blåser liv i konspirationsteorier om att Fifa verkar för att storlag och superstjärnor ska få spela vidare är organisationens eget fel, menar Fotbollskanalens Olof Lundh.

”När Infantino & co för ett par dagar sedan ändrade på den amerikanske anfallaren Folarin Baloguns avstängning och förklarade honom spelbar mot Belgien öppnade man dörren till konspirationer”, skriver han.

The Guardians Barney Ronay menar att all upprördhet som den senaste veckans turer kring Fifa vållat är ett tecken på någonting bra.

”En liten, glödande stubin har tänts. Den kommer förmodligen att slockna, som de så ofta gör. Men det finns fortfarande hopp, så länge någon fortsätter att ge den syre”, skriver han.

Mvh isan lover

Bra att man utreder FIFA och hela träsket därinne med Infantino i spetsen. Inget jag retar mig på mer när man zoomar in kräket under matcherna där han likt en kejsare sitter och solar sig i glansen. Jag måste blunda för att slippa bli illamående.
Det är inte enbart Trump som borde bli utbuad under matcherna utan även denne Fifas egen maffiaboss.
Det är märkligt hur lite människan har förändrats dom senaste 2500 åren. Då som nu poppar den ena makthungrige Tyrannen efter den andre upp som små gubbar ur en låda.

BTT

Bra att man utreder FIFA och hela träsket därinne med Infantino i spetsen. Inget jag retar mig på mer när man zoomar in kräket under matcherna där han likt en kejsare sitter och solar sig i glansen. Jag måste blunda för att slippa bli illamående.
Det är inte enbart Trump som borde bli utbuad under matcherna utan även denne Fifas egen maffiaboss.
Det är märkligt hur lite människan har förändrats dom senaste 2500 åren. Då som nu poppar den ena makthungrige Tyrannen efter den andre upp som små gubbar ur en låda.

BTT
Hej

1783510295520.webp

Mvh isan lover

BTT

Ja, och folk låter sig imponeras av dom som dumma får. Ju mer pengar och makt du har, desto mer populär blir du, oavsett om du är ett as eller inte. Ett sannerligen tragiskt samtidsproblem.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp