Jag tror faktiskt det hjälper rätt mycket. Kör man yrkesmässigt är man van att se detaljer och mönster i högre grad än medelsvensson som inte kör lika ofta. Det visar sig också i statistik att yrkeschaufförer sällan är vållande till olyckor, trots att de kör tunga och stora fordon. De har också en mycket stor vana att läsa av både väg och andra trafikanters intentioner och trafikbeteenden. Jag stöter dagligen på personer, både när jag kör personbil och lastbil, som inte vet hur man tar en rondell, hur man ska agera på en påfart eller avfart, glömmer titta i speglarna och i döda vinkeln, inte vet hur man på ett bra sätt gör ett körfältsbyte. Listan kan göras längre. Vad jag menar är att en hel del lastbilschaufförer faktiskt har räddat många situationer som skulle ha kunnat bli riktigt ruggiga. Själv har jag otaliga gånger sänkt hastigheten för att släppa fram trafikanter på påfartsled till höghastighetsvägar. Trafikanten i bilen har helt enkelt inte hittat gaspedalen.
I dagens läge är det rätt hårda regler för att bli godkänd vid uppkörning av tungt fordon. Jag vet, eftersom jag nyligen tog för CE.