Ta mc-kort i Thailand

 
Jag tror faktiskt det hjälper rätt mycket. Kör man yrkesmässigt är man van att se detaljer och mönster i högre grad än medelsvensson som inte kör lika ofta. Det visar sig också i statistik att yrkeschaufförer sällan är vållande till olyckor, trots att de kör tunga och stora fordon. De har också en mycket stor vana att läsa av både väg och andra trafikanters intentioner och trafikbeteenden. Jag stöter dagligen på personer, både när jag kör personbil och lastbil, som inte vet hur man tar en rondell, hur man ska agera på en påfart eller avfart, glömmer titta i speglarna och i döda vinkeln, inte vet hur man på ett bra sätt gör ett körfältsbyte. Listan kan göras längre. Vad jag menar är att en hel del lastbilschaufförer faktiskt har räddat många situationer som skulle ha kunnat bli riktigt ruggiga. Själv har jag otaliga gånger sänkt hastigheten för att släppa fram trafikanter på påfartsled till höghastighetsvägar. Trafikanten i bilen har helt enkelt inte hittat gaspedalen.

I dagens läge är det rätt hårda regler för att bli godkänd vid uppkörning av tungt fordon. Jag vet, eftersom jag nyligen tog för CE.
Rätt hårda regler för KK som gäller för tung trafik även i Thailand
 
Hej

Fixa ett körkort är enkelt i Thailand, men att lära sig att köra motorcykel på riktigt är svårare.

Jag kan dock rekommendera ett par lektioner hos Tum, han lär ut att köra mc på riktigt med allt från nybörjare till proffs.

Problemet är även att många inte tycks begripa att MC körning på allmän väg och ute på en tävlingsbana är olika saker. Thai speciellt tycks inte förstå att fargränser gäller även MC och att det i Thailand förutom på highways /tullvägar är max 90 km som gäller. Och för det mesta får man inte köra MC på motorvägar i Thailand.(Vilket är märkligt ). Håller man sina 90 km även med MC så skulle många onödiga olyckor undvikas, att tro att det är ok att ligga i 140- 160 km i ytterfil på 90 vägar är mycket märkligt beteende. Finns inte en chans att hinna med om en jycke eller en kubota dyker upp på vägen, alternativt ett filbyte framför en så är det ofta kört för MC åkaren
 
Hejsan!

Tänkte höra om någon här på forumet har tagit mc-kort i Thailand. Alltså gjort teori och uppkörning i Thailand för mc. Hur gick ni tillväga i så fall? Var det svårt?

Jag kommer att åka ner rätt frekvent till Thailand på semester men jag vill kunna ha en lapp att visa till polisen om jag skulle bli stoppad. Jag är medveten om att den svenska mc-utbildningen är omfattande, och därmed också kostsam. Mina planer är att bara köra mc i Thailand, inte i Sverige.

Nu kommer en del säga att jag inte ska köra mc i Thailand pga att jag inte har erfarenhet av trafikrytmen, men faktum är att jag redan har gjort det. Mycket handlar om att anpassa sig till rytmen, vilket jag är rätt så van vid från när jag kört stora och tunga ekipage här i Sverige.
Trafikrytmen i Thailand :) ?
 
För att det är det som det handlar om ifall man vill undvika olyckor.
Skit i skyltar/hastigheter och kom in i rytmen som alla härnere gör efter tillräckligt med tid i trafiken.

/ SatanG
Peppar peppar, har kört hoj härnere både tung hoj och vanlig 150cc nu i 15 år, kör mycket, väldigt mycket och ofta, kanske är det detta som gör att jag förstår hur trafiken fungerar, vid två tillfällen har jag behövt bromsa för att avvärja olycka, en gång i KK för många år den samt en gång för ett halvår sedan då en idiot kliver rätt ut i gatan söder om Buriram i ett samhälle, varför tror någon att jag fixade att väja undan, jo för att jag höll normal hastighet inom bebyggelse. Jag håller alltid 80 95 km på landsväg samt 50 km max inom städer, då finns en stor chans att unvika olyckor , och jag kör ALLTID nykter. Något för många att ta efter
 
Jag är för tillfället bara intresserad av att köra scooter, men ser fördelen med att ha det på papper. Blir lite mindre "klabb" med polisen om man skulle bli stoppad. Sedan att kvaliteten på trafikutbildningen i Thailand finns mycket att önska av, är en annan femma.
Självklart ska du ta körkortet om du vill köra i Thailand. Det vara bara stjp racingutbildning jag tyckte var lite overkill om man bara ska åka runt med en scooter hemma i byn eller i centrala Pattaya.
 
Nyfiken på om Grådassig lyckades fixa sig ett Mc körkort,
har hittat körskola i Pattaya som säger att det fixar Mc körkort utan NON-Immigrant Visa.
Tänker besöka deras kontor om några veckor och se hur det fungerar i verkligheten.
 
Nyfiken på om Grådassig lyckades fixa sig ett Mc körkort,
har hittat körskola i Pattaya som säger att det fixar Mc körkort utan NON-Immigrant Visa.
Tänker besöka deras kontor om några veckor och se hur det fungerar i verkligheten.
Körskola? Du kan väl cykla? Behöver inget speciellt visum för att ta körkort
 
Körskola? Du kan väl cykla? Behöver inget speciellt visum för att ta körkort
Sant , men du får inget femårigt som Turist vad jag tror mig minnas, men kan vara galet så låtger det vara öppet. men något visum behövs ju inte.
Och två årigt kort får alla fösta svängen. Men tror du behöver en fast adress, men är inte helt säker där heller.
 
Sant , men du får inget femårigt som Turist vad jag tror mig minnas, men kan vara galet så låtger det vara öppet. men något visum behövs ju inte.
Och två årigt kort får alla fösta svängen. Men tror du behöver en fast adress, men är inte helt säker där heller.
Det jag menar, alla får tvåårigt temporärt första gången oavsett visum. En adress för recidence permit kan ju inte vara några problem, kanske funkar med en hotell adress.
Hälsokontroll klarar man bara man inte är död. Göra teoriprovet på nätet. Fixa ”syntestet” på plats samt reaktion. Färgseende test kan vara problem för vissa. Uppkörningen fixar man om man lärt sig cykla. Nä inte så svårt att ta MC kort i Thailand.
 
Sant , men du får inget femårigt som Turist vad jag tror mig minnas, men kan vara galet så låtger det vara öppet. men något visum behövs ju inte.
Och två årigt kort får alla fösta svängen. Men tror du behöver en fast adress, men är inte helt säker där heller.

Det jag menar, alla får tvåårigt temporärt första gången oavsett visum. En adress för recidence permit kan ju inte vara några problem, kanske funkar med en hotell adress.
Hälsokontroll klarar man bara man inte är död. Göra teoriprovet på nätet. Fixa ”syntestet” på plats samt reaktion. Färgseende test kan vara problem för vissa. Uppkörningen fixar man om man lärt sig cykla. Nä inte så svårt att ta MC kort i Thailand.
Så är det absolut, jo två årigt får man ju oavsett Visum eller ej första gången , för femårigt skall det krävas 1 års, men vet de som lyckats utan och bara på ett turistvisum, räcker med en elräkning och ett certify of residence hos migrationen a 500 bath
 
Det jag menar, alla får tvåårigt temporärt första gången oavsett visum. En adress för recidence permit kan ju inte vara några problem, kanske funkar med en hotell adress.
Hälsokontroll klarar man bara man inte är död. Göra teoriprovet på nätet. Fixa ”syntestet” på plats samt reaktion. Färgseende test kan vara problem för vissa. Uppkörningen fixar man om man lärt sig cykla. Nä inte så svårt att ta MC kort i Thailand.
Fast man måste väl fortfarande "skriva upp" Teorin på plats hos DLT?
 
Så är det absolut, jo två årigt får man ju oavsett Visum eller ej första gången , för femårigt skall det krävas 1 års, men vet de som lyckats utan och bara på ett turistvisum, räcker med en elräkning och ett certify of residence hos migrationen a 500 bath
Min kompis och hans sambo är i Udon nu med Visa Exemption…och han tog MC-kort häromdagen.
Som han uttryckte det så är hälsokontrollen och uppkörningen rena skämtet.
Och så fick han sitta o titta på en helt meningslös video på thailändska.

Problemet som han tyckte var teoriprovet med konstigt formulerade frågor...jag har för mig han sa att man skulle ha 45 rätt av 50 frågor.
Han fick göra 3 försök för att lyckas.. och två årigt blev det.
Både hans sambo och hennes dotter gick bet på teoriprovet..ändå är de thai.:unsure:
1697884002557.jpeg
 
 

Liknande trådar

A
Svar
4
Visningar
2 K
A
G
Svar
19
Visningar
4 K
Anonym
A
T
Svar
88
Visningar
7 K
Anonymius
A
A
Svar
1
Visningar
2 K
Shaowpanyaa
S
 
Tillbaka
Topp